Keresés

Boston Acoustics CS 226 5.1 hangfal szett teszt

Boston Acoustics CS 226 5.1 hangfal szett teszt

 

         A Boston Acoustics fennállása során mindig is kisméretű polcsugárzóiról volt híres. Apró méretű hangfalai ellenére hatalmas, széles teret hoztak létre, és ezért a szakma számos díjjal tüntette ki, és ismerte el.

          Most egy más méretben, konkrétan belépő szintű álló hangfalas szettben ismerkedünk vele. Ez a szett a kifutó sorba került CS 226-os álló hangfalakat tartalmazó 5.0-ás összeállítás. Helyette hamarosan megjelenik a CS MKII.  A CS, vagyis a Classic szériát az új „A” széria alá pozicionálják, mely már megjelenésében is a teljesen új irányvonalat képviseli.

          Tudni kell, hogy maga a márka egy átalakuláson megy át, mivel a Denon/Marantz márkákat is jegyző befektetői csoport megvásárolta azt. Ken Ishiwata (A Marantz egyik főtervezője) is elismerően beszélt a márkáról, és kiemelte, hogy az új A szériát már kifejezetten az Európai igények szerint fejlesztették, és ezt az óta a What Hifi? Magazin is megerősítette, mivel 5 csillaggal jutalmazta azt.

Nekünk még az Amerikai modell jutott. Mivel mindenki ezzel az Amerikai-Japán-Európai füllel dobálózik, ezért kíváncsiak lettünk, hogy ez valóban akkora vissza, vagy előrelépést jelent-e a gyakorlatban.

         Az én álláspontom az, hogy a hangszerek hangjainak az egész világon azonosaknak kell lenniük. Maga a stílus az, ami szintenként változhat. Márkától függően pedig a hangkarakter. Ettől lesznek egyediek az egyes gyártók, amit aztán lehet szeretni, vagy nem szeretni. Nekem speciel tetszik, ha valami belépő szinten is már látványosan szól. Persze a rászánt összegek mértékével ezeknek a különbségeknek aztán el kell tűnniük. Hogy ez mikor következik be? Sajnos elég drágán…

          Mivel nemrég fejeztük be a KEF C7-es hangfal szett tesztjét, ezért friss élmények hatása alatt mondunk majd véleményt a Boston hasonló áru szettjéről. Sorban ez lesz a harmadik ilyen bemutatónk, mivel még ha drágább is, de a JBL Studio 1 szériája is ebbe a belépő szintbe esik bele.

Először is technikailag, és felépítésileg mutatnám be a szett darabjait.

A frontsugárzó Boston Acoustics CS 226 névre hallgat.

Felépítése 2 utas álló bass reflex kivitelű hangsugárzó
Frekvencia átvitele: (±3dB): 46Hz – 25kHz

Ajánlott erősítő teljesítmény: 15 – 250 watt

Érzékenység: 89dB [SPL 2.8V/1m]

Névleges impedancia: 8 ohm

Keresztezési frekvencia: 2.800Hz

Mély-közép sugárzó: 2 x 165mm DCD (grafittal dúsított polimer)

Magas sugárzó: 25mm Kortec Soft Dome

Színválaszték: Fekete, Cseresznye
nettó tömege: 15,00 kg/db
méretei:

Magassága: 960 mm

Szélessége:210 mm

Mélysége: 263 mm

 

A Centersugárzója Boston Acoustics CS 225C nevet viseli.

Frekvencia átvitel: (±3dB): 80Hz – 25kHz

Ajánlott erősítő teljesítmény: 15 – 175 watt

Érzékenysége: 89dB [SPL 2.8V/ 1m]

Névleges impedancia: 8 ohm

Keresztezési frekvencia: 2.400Hz

Felépítése 2 utas bass reflex kivitelű centersugárzó

Mély-közép sugárzó: 2 x 133mm DCD (grafittal dúsított polimer)

Magassugárzó: 25mm Kortec Soft Dome

Színválaszték: Fekete, Cseresznye

Nettó tömeg: 6,80 kg
Méretei:

Magassága: 159 mm

Szélessége:421 mm

Mélysége: 203 mm

 

A háttérsugárzó Boston Acoustics CS 23 nevet viseli.
Felépítése 2 utas bass reflex kivitelű háttér hangsugárzó
Frekvencia átvitel: (±3dB): 120Hz – 20kHz

Ajánlott erősítő teljesítmény: 10 – 150 watt

Érzékenysége: 89dB [SPL 2.8V/1m]

Névleges impedancia: 8 ohm

Keresztezési frekvencia: 2.700Hz

Mély-közép sugárzó: 89mm DCD (grafittal dúsított polimer)

Magassugárzó: 25mm Kortec Soft Dome

Színválaszték: Fekete, Cseresznye
nettó tömeg: 1,80 kg
méretei:

Magassága: 195mm

Szélessége: 127mm

Mélysége: 124 mm

 

    Szétszedtük ezúton is a hangfalakat. A belsejük feltűnően korrektül összerakott. Belső merevítők helyezkednek el benne, a hangsugárzók mögött vastag vatelint találunk, a belső kábelezés szivaccsal burkolt, hogy ne zörögjön, miközben erősen igénybe vesszük őket. A reflex cső hátul helyezkedik el, mely tölcséres kialakítású. Anyaga a csatlakozásnál a dobozzal érintkezve műanyag, de belül papír, hogy minél kevesebb port-zaj keletkezzen.

A mélyközép hangszórón feltűnően nagy mágnest találtunk. Erre magyarázat a mágneses árnyékolás. Súlyuk ettől még nem túl nagy. Érdekes tény, hogy a Classic széria már belépő szinten is fáziskúpos mélyközép sugárzó kínál a hangfalaiban. Ezt csak jóval nagyobb kategóriákban szokás. Érdekes tény, hogy még a Boston sem alkalmazza azt nagyobb szériában. Valószínűleg vettek pár leckét marketingből.

 

 

         A hangszórók alatt, a fém lemezkosár, és az MDF doboz közt vékony szivacsréteget találunk, hogy stabilabb illesztéseket kaphassunk.

A hangfal csatlakozás egyszerű, kétpólusú, nem támogatja a kettős kábelezést. Maga a csatlakozó rejti a hangváltót is. A hangváltó nem túl bonyolult. két tekercset tartalmaz, mely közül az egyik légmagos, a másik vasmagos. A vasmagos a mélyközepek szűrésére való, míg a légmagos tekercs a magas sugárzó hangját hivatott egyengetni egy szűrő kondenzátor, és egy ellenállás segítségével.

      Volt ügyfelünk, aki ezt alapnak tekintette, és kicserélte a kondenzátorokat, a belső kábelezést, és kiszigetelte a dobozt, ahogy azt mi is javasolni szoktuk. Állítása szerint kategóriákkal jobb hangfalat kapott, amit el is hiszünk. Rengeteg példa van rá, hogy a gyártók az egyébként remek komponensekből álló hangfalaikat direkt fojtják meg, hogy a nagyobb szériákat eladhassák. Ettől ezt mégsem ajánljuk mindenkinek, csak azoknak, akiknek van kézügyességük, és fülük hozzá, hisz végül el is ronthatjuk az egész hangzását.

 

       Ha már a felépítésüknél tartunk, a center, és a háttér is ugyanezen a síkon lett tervezve, és összeszerelve. Tömegük meglepően nagy. A Center, és a héttér is súlyos darab méretükhöz képest. A KEF centere jóval könnyebbnek tűnt, pedig csak 60dkg van köztük.

A legjobban talán a héttér tetszik. Nagyon kedves darab. Majdnem akkora benne a magas sugárzó, mint a fáziskúppal ellátott középsugárzó. Olyan apró darab, hogy alig fér el a hátulján a felfogatás, és a hangfal csatlakozó. A hangfal aljzat ezúttal is menetes szorítású, még itt sem spóroltak. Sokan teszik pedig. Mivel ők nem, ezért meg is gyűlik a bajunk a hangfal kábelek bekötésével. Ezt a gyermekekre kell bízni, mert az ő ujjaik könnyebben odaférnek. Ettől még nem vészes. Ha mindenáron mozgatni szeretnénk őket, akkor célszerű banándugót használni.

       Van még egy előnye az ekkora háttérnek, és ez nem más, mint az elhelyezési lehetősége.

Manapság a legtöbb nappali, vagy szoba éppen akkora, hogy csak úgy tűnik nagynak, ha az ülőgarnitúrát a falnak tolják. Ekkor viszont előjön az a probléma, hogy a háttér sugárzót nem lehet rendesen hallgató pozícióba fordítani, így nehézkessé válik a beállítása, ráadásul még nem is túl esztétikus az egész.

Mi minden esetben megkérdezzük egy rendszer tervezésekor, hogy milyen, mekkora helységbe kell rendszert tervezni, és úgy egyeztetünk a felhasznált hangfalakról.

 

      Maga a szett megjelenése, nevéhez mérten klasszikusnak mondható. Szögletes formája stílusos, melyet a földig érő előlap látvány erősít bennünk. Magát az előlapot a doboz oldalai határolnak, mely valóban tetszetős. A hangfal alján kiálló talpak erősítik a stabilitást, és fogadják a tüskéket, melyekkel tovább csökkenthető a hangfalak által gerjesztett rezgésszám.

Az előlapot levéve tekint szembe velünk a 25mm-es kortec szövet magassugárzó, és a két mélyközép. Számomra így nem tetszik, mert a két mélyközép fényes bevonata számomra búcsússá teszi ezt a klasszikus formát. Lehet, hogy valakinek viszont így tetszik. Én sosem venném le róla az előlapot. A centernél, és a háttérnél valamiért nincs ilyen érzésen.

A szett jelen esetben fekete színben került hozzánk. Cseresznyében biztos más lenne a hatás.

 

Elérkeztünk a szett meghallgatásához. 

Ezúttal nem márkatársát eresztjük rá, mert akkor gyakorlatilag csak a helyszín egyezne a KEF C7-es hangfal szettel összehasonlítva. Mivel most mindenáron vele szerettük volna összeereszteni, ezért ismét az Onkyo TX-NR609-esel hajtottuk meg ezt a szettet is. A Denon AVR-1912-essel még lágyabb lenne, de mozira viszont annyira eltérő lenne, hogy az eltérést a beállításokra, és az erősítőre kellett volna fognunk. Most nincs vita. Egyenlő erősítővel, és akusztikával kell ennek a szettnek szembenéznie.

 

       Bekötés után (KEF C7-eseknél alkalmazott beállításokkal hallgatva) az első, amit megállapítottunk, hogy a magas hangjai sokkal egyenletesebbek, és kellemesebbek, köszönhető a nagyméretű 25mm-es szövet magas sugárzóinak.

Tovább hallgatva viszont nem voltam megelégedve vele, ezért pár óra fülelés, és állítgatás után némileg teljesen más beállításokkal eljutottunk a szett csúcspontjához, vagyis a lehető legjobb beállításokhoz.

 

      Teljesen más világ, mint a KEF. A közép tartománya nyíltabb, kissé talán túlzó is, olyan közép hangjai vannak, mint egy három utas hangfalnak. A tisztaságáról tehát nem érdemes vitatkozni. A közép hangjait a Denon multi EQ XT bemérő rendszere jóval pontosabban szabályozná, és fogná vissza, ezt tapasztalatból tudjuk. Valószínű, hogy vele lehetne ajánlani ezt a szettet.

 

Hogy összehasonlíthassuk a hangját, illetve véleményezhessük, ezért sorra vesszük az immáron szokásosnak mondható koncertjeinket, filmjeinket.

 

       Andrea Bocelli Live is Tuscani albumával indítjuk, ahol a koncert egy rendkívül telt beszéddel indul. Ez eléggé rendben van, még úgy is, hogy A-B tesztben hasonlítjuk a nálánál háromszor nagyobb centerünkhöz. Karakterben rendkívüli a hasonlóság, csak hát a méretet nem lehet meghazudtolni, és lehetne egy kicsit nyugodtabb is. Mindenesetre panaszunk nem lehet rá. A lényeg, hogy teljesen homogénen működik együtt a saját frontsugárzóival. Az első zeneszám megszólalásával teljesen eltűnik a center, és csak a frontsugárzókon múlik a térhang. Ezt olyan remekül végzi, hogy néha vissza akartam venni a centerből, mert azt hittem túl hangos. Valójában pedig nem is szólt.

A koncerten végig jelen vannak az apró részletek, neszek, és a vonósok. A tér egyenletesen vesz körbe bennünket. A hátterek sem hangoskodnak.

A háttereknél kitérnék ismét. Kicsomagolásukkor nagyon féltettem őket apró méretük végett, hogy 60m2-en el fognak veszni. Nos, nem ez történt. Kellemesen végzik a dolgukat. Egyáltalán nem erőlködve. Most már értem, hogy miért is sikeres a Boston ekkora méretű hangfalakkal szerelt szettje. Méretét meghazudtolva nyújt kis kompromisszummal tökéletes közeli hangzást egy neki szánt helységben.

Az egész koncert alatt nyugodtság, és  béke honol. Hosszútávon is hallgatható kis rendszer, mely kiegyenlített hangképével már szinte egyel feljebb is sorolhatnánk, de ezt az ára, megjelenése, és kialakítása nem teszi lehetővé.

 

       Másik koncertünkön a Celine Dion bizonyít élőben. Ott már használjuk a center hangját is. Meglátjuk, énekben mennyire tud együtt szólni a változó méretű szett elemeivel. Több dal meghallgatása után, melyben lassú érzelmes, és pörgős dalok is helyet kaptak, kijelenthetjük, hogy szépen teljesített. Ami észrevételt érdemel, az szintén a magas hangszórója. Az énekhangoknál, és a felharmónikusoknál is részletezően szól, viszont észrevenni rajta, hogy anyaga vastagsága miatt nem használják nagyobb szériában. A kicsit vékonyabb szövet, amit már talán feljebb selyem dómnak hívnak, még kifinomultabban szól. Ez nem szemrehányás, csak tény. Ettől még a tesztelt hármas közül ő szólt a legfinomabban. Utána jönne a JBL magasa, ami ugye új fejlesztés, és megérte várni rá. A hármas közül csupán csak ez a szett használ lágy magas-sugárzót, és pont emiatt lesz kifinomultabb a hangja. A másik kettő mozira hangoltabb talán.

 

       Ezzel a mondattal el is érkeztünk a filmes részletekhez. Mi is következhetne, mint az AVATAR.

Az elejétől kezdve nézzük végig. Az erdőben töltött éjszaka zajai természetesnek hatnak. A harc a fenevadakkal is élvezetes, bár lehetne ennél élet hűbb is, de ez mit sem von le az általa nyújtott élményből. Ismételten bebizonyosodik, hogy belépő szinten járunk, és itt még elfogadott a hangok lekerekítése. Csupán a keménységgel van a baj. Viszont, ha valami kemény, és száraz, akkor pedig nem elég nyugodt. Kompromisszum ez, akárhogy is vesszük. Ezért kell, hogy a leendő tulajdonosai a szetteknek tisztában legyenek az előnyökkel, és hátrányokkal, hogy jó döntést hozhassanak.

 

      Lépünk a film egy olyan pontjára, ahol a dinamika a maximumát nyújtja, ami nem más, mint a repülős rész, amikor is az Ikranokon repülnek, és vadásznak. A szárnycsapások ereje, és tisztasága a fontos. Tisztaság definíciója itt a szárnyak anyagának, vagyis a bőrnek a kivehető hangja. Sokan már akkor megelégednek, amikor pontosan, minden t elsöprően szólal meg, de ez nem elég. Akkor jó egy rendszer, ha élethű hangokat ad ki magából. Ennél a rendszernél inkább a dübörgés van túlsúlyban. Maguk a szárnycsapások olyan dinamikával csapkodnak a térben, hogy majd szájba verik az embert. Még a hátterek is remekül oldják meg ezt a dolgot. Ugyan azt érezzük ennél a háttereknél is, mint az XS szettnél, hogy a terük rendkívül széles, a dinamikájuk is kiváló, de halkan érezni lehet rajtuk, hogy kicsik. Egy nagyobb háttérrel még jobb lehetne, de az drágább is, és nehezebb is elhelyezni. A nevezzük bivalyoknak vadászat közben, is brutálisan szól, még ekkora térben is. Aki ezt egy kis szobában szeretné így meghajtani, annak fel kell kötnie a gatyáját. Látványosan, dübörögve rendezi át a szobát. Ha valakit le akarunk otthon hengerelni, akkor ezt a részt érdemes megmutatni. 

Ezután a rész után a végső csatához lépünk, ahol többek közt a gépágyú hangjára vagyok kíváncsi. Nem is olyan rossz, de nagyon azt érezzük, hogy a szubok dolgoznak, nem a gépágyú. Az apróbb zajok, töltények hangjai pontosan szállnak el mellettünk, de mégis van valami hiányérzetünk. Olyan, mint amikor a Denon AVR-1912-t teszteltük. Ott is megvolt minden, de mégsem. Hiányzik belőle a tökös, kemény hang. Nem annyira az ő terepe ez. Pontosan ezért is ajánlanám pont vele, mert együtt viszont nemhogy rontanánk egymást, inkább csak tökéletesítenék egymás audiofil lényét.

      Ez a tökéletesítés inkább azoknak számít majd, akik a zenehallgatást tartják az elsőszámú feladatnak a rendszerük számára, de még mindig van igényük azért minőségi mozira is, de kb 65:35 arányban.

 

A konklúzióm az lenne, hogy kifinomultságával inkább a szerényebb pénztárcával, de annál komolyabb igényekkel rendelkező leendő tulajdonosait fogja hosszú távon is kiszolgálni ez a szett. Hangminőségben, és egyenletességben messze a legjobb a három versenyző közül.

 

A KEF szett hangja viszont talán pont a magas sugárzója, és a hangolása végett sokkal látványosabb, és mozisabb. Zenében sem vallott szégyent, összességében talán a legjobb választás lenne, ha mindenféle felhasználási módban alkalmazzuk.

 

Amennyiben csak a mozizást vesszük előtérbe, akkor egyértelmű a JBL fölénye. Száraznak mondott hangja végett viszont alkalmatlan a zenei hanganyagok hallgatására. Majdnem az jött le, mint az erősítőknél. A Harman/Kardon mozira való, az Onkyo 50-50%-ban mindkettőre, míg a Denon 65:35%-ban zenére, amellett, hogy a mozis hangja is bőven a remek szint felett jár. Mint fentebb írtam, ha ezzel tisztában van az ember, akkor mindegyik jó választás, csak ki kell választani, hogy melyik ujjunkat harapjuk meg.

 

Lássuk a szett előnyeit:

·        Ő a legolcsóbb a mezőnyben

·        Rendkívül tiszta közép-magas tartománnyal bír, ami rendkívül kellemes

·        Egyenletes, széles hangtér

·        Zenei képességei kimagaslóak

 

Hátrányai:

·        Szubjektív, de a megjelenését én ide sorolnám

·        Kissé erős középhang.

·        Pici háttérsugárzó (Ez egyben előny is)

·        Mozira nem elég robbanékony, kissé elmossa a hangokat

 

       Összességében a hármas legolcsóbb darabja, de mégis zenei részen neki sikerült megszereznie az első helyet. Ez sem kis eredmény. Még a mozi hangja is elismerésre méltó, még ha abban a hármas közül háttérbe szorul is. Szégyenkeznie még így sem kell, sem neki, sem Önnek, ha egy ilyen szettet választ majd.