Keresés

Harman/Kardon HKTS 30 5.1 hangfal szett teszt

Harman/Kardon HKTS 30 teszt –Talán nem véletlenül.

          Szatelit rendszerű hangfaltesztünk harmadik, egyben utolsó darabjaként teszteljük az amerikai Harman/Kardon cég HKTS hangfalcsalád 30-as kódjelű darabját. A Harman/Kardon márkáról utoljára csak a 2010-2011 évi EISA-díj kapcsán lehetett hallani, amikor  a tesztelt rendszer nagyobbik testvére a HKTS 60-as megkapta a legjobb házimozi hangsugárzó rendszernek járó díjat. A márka körüli viszonylagos csendnek két oka van. Az egyik, hogy mostanság váltott hazai importőrt a Harman cégcsoport, (ezúton is köszönjük a tesztpéldányt a hazai forgalmazónak, az Invitone cégnek), a másik az, hogy nemes egyszerűséggel csak annyit mond mindenki róla, hogy jó. Mi ezt a „jó” szócskát próbáljuk meg kicsit bővebben megmagyarázni, hogy miért is van ez. Azt is megvizsgáljuk, hogy a kisebb modellek mennyire jók, és milyen pozíciót foglalnak el ezen a piacon.

 

Nos, a Harman/Kardon nem most kezdte. Már közel 10 éve jelen van ezen a piacon, a kifutó HKTS 11-es modellel, amit immáron 2 éve nem lehet már kapni. Jött helyette több új modell. Bemutatjuk, hogy miként lettek át cikkszámozva a termékek, és milyen változásokon estek át.

Harman/Kardon HKTS 7 – ből HKTS 9 lett. Kisebb, de jobb hatásfokú subwooferrel szerelték fel. A kis szatelit sugárzók 1 mélyközéppel, és egy magas-sugárzóval vannak ellátva. A mélysugárzó 25cm átmérőről 20cm-re zsugorodott, de a teljesítménye megmaradt. (100W)

A HKTS 11 – ből pedig HKTS 16 lett. Kisebb, de jobb hatásfokú subwooferrel szerelték fel. A kis szatelit sugárzók 2 mélyközéppel, és egy magas-sugárzóval vannak ellátva. A mélysugárzó 25cm átmérőről 20cm-re zsugorodott, de a teljesítménye megmaradt. (200W)

Az  említett szettek kis hangfalai megjelenésüket tekintve szinte semmit nem  változtak.

Az új modellekben pont a megjelenés az újdonság.  A fényképeket nézve  nem hittünk az újításban, de élőben magáért beszél a látvány. Vérbeli Harman/Kardon megjelenés. Elegáns, letisztult, mindenki álma egy ilyen design. Talán pont ezért ilyen népszerű.

Az új modellek HKTS 20, HKTS 30, és HKTS 60.

A HKTS 20 a HKTS 9-es megfelelője, új külcsínnel, nagyobb 19mm-es selyem dóm magas sugárzóval, méretesebb dobozban.

A HKTS 30, pedig a HKTS 16-os megfelelője szintén az új megjelenéssel, 19mm-es selyem dóm magas sugárzóval, méretesebb dobozban.

A nagyobb doboz súlyosabb darab is. Fél kg-al nőtt a súlya az elődhöz képest, ami 50%-os súlynövekedést jelent. Ez nem csak a doboz súlyát, hanem a felhasznált anyagok minőségét is tükrözik.

Ezek voltak a sztenderd modellek, és ezek fölé pozícionálva jelent meg a HKTS 60-as. Azt, hogy mennyire találták el, az ma már nem kérdés, hisz EISA-díjjal jutalmazták. Itt a felhasznált technológia is sokkal kifinomultabb.

A mélyközepek méreti nem változtak, csak a hangszórók maguk. Nem a megszokott papírmembrános páros, hanem egy teljesen sík, dugattyú mozgásra képes (Gyári nevén: flat-diaphragm drivers) hangsugárzó, melyet valamilyen sűrű szövésű szövettel láttak el. Természetesen ez is vadonat új fejlesztés. Ugyanezeket a hangsugárzókat használja nagyobb méretben a felsőkategóriás Mini Hi-Fi készülékeinél. Hamarosan bemutatjuk az egyik ilyen modellt, a MAS100-ast, amelynek tesztelése már folyik.

A magassugárzók itt már nem az előzőekben alkalmazott 12,7mm-es (selyem dóm), hanem 25mm átmérőjű kerámia dóm magas sugárzók. A gyár CMMD Lite dome-nak hívja. Idáig nem sokan próbálkoztak kerámia magas sugárzóval, mert nagyon nehéz volt jó hangot kicsalni belőlük. A Magnat-nak sem igazán jött be az FMAX elnevezésű kerámia magas sugárzója, mert nagyon erősítő függő volt a hangja. Az Accuton® nevű gyárnál, aki sok neves High-End hangfalhoz kínál hangsugárzókat, már jobban oldották meg a feladatot, de egy teljesen más árfekvésben. Ettől függetlenül a Harman cégnél remekül dolgoztak a mérnökök, mert egy rendkívül lágy magas hangot hallhatunk. A szélük gyűrűs, ami kissé lisztessé teszi a hangjukat, de ezzel viszont részletesebbé is teszik a művet. Érdekes megoldás, de legalább nem bántóan, recésen teszi. Az aktív mélysugárzója is eltér a többitől, ehhez a szetthez külön terveztek egy hozzá illőt.

 Ezen felül további variációkban jelennek meg a közeljövőben ezek a szettek. Hamarosan végre fehér színben is megjelenik (HKTS16WH néven), ami ideje volt, hisz már évek óta divatszín. Én már az elejétől kezdve feketében, és fehérben gyártottam volna, és elhagytam volna a nem túl népszerű kályhaezüst színt.

Lássuk kicsit közelebbről.

 

Kibontjuk a dobozt, ami nem túl nagy, de szépen néz ki. Ha még így dobozban is szép, akkor milyen lesz kibontva? Felnyitom. Két újabb dobozt rejt a nagy. Ez egyik doboz tartalmazza az öt kishangfalat, és a tartozékokat, a másik pedig az aktív mélysugárzót.

Tartozékai közt találhatunk fali konzolokat, melyekkel nagyon közel lehet a falra rögzíteni őket anélkül, hogy otrombán kiállnának. Ezen felül ajándék kábeleket. A kábelek minősége itt már megüti azt a mércét, amivel valóban telepíthető a rendszer. Ezen felül egy 5m-es RCA kábelt a mélysugárzónak.

A szatelit hangsugárzók mérete már nem aprócska. Vessük össze a két testvérpárt:

 

HKTS 16

HKTS 30

Magasság:

243mm

290mm

Szélesség:

100mm

110mm

Mélység:

92mm

88mm

Súly:

1kg

1,5kg

A HKTS 30-as védő rácsa már eltávolítható, így látni sejteti a működését biztosító hangszórókat. Nem túl szép látvány, ezért nem érdemes levenni a rácsot. Ami viszont minden várakozást felül múl az két apróságnak tűnő dolog, de mégis sok múlik rajta.

1.: A rács nem szövet, így nem tompít a hangon.

2.: A rács széle bársonnyal van bevonva azért, hogy a helyén maradjon, és ne keltsen oda nem illő káros rezgéseket.

Az egész hangfal megjelenése káprázatos. Így talpon állva élőben sokkal jobban néz ki, mint a HKTS16. Állványon viszont az utóbbi mutat jobban. A hangszóró csatlakozásai elrejtve a doboz alján találhatók. Illetve nem találhatók, mert rejtve vannak a kíváncsiskodó szemünk elől. Én is egy nagy bátorságra utaló mozdulattal egyszerűen letéptem a helyéről. Végül kiderült, hogy jól tettem, mert ezt így kell. Vastag kábelezésre nem igazán van lehetőség, én például hosszú perceket szenvedtem darabjával, mire az extra lapos 1,5m2-es keresztmetszetű hangszóró vezetékemet egymásra téve átbujtattam azon az aprócska lyukon, amit a mérnökök designosan oda tettek. Ha a bejutáson túl vagyunk, akkor sem vagyunk sehol, mert a hangszóró csatlakozója is alig fogadja ezt a keresztmetszetet. Normál 1,5m2-es kábellel még talán nincs gond, de laposat ne vásároljanak hozzá. Ha végeztünk, akkor egyszerűen vissza kell csúsztatni a talpat, és már nem is látszik semmi. Tökéletes az összhang a lakk fekete oldal, és tetőborítás, és a hátulján induló sötétgrafit szín között, mely a talpon végződik. Igazi Harman/Kardon összhang. Ugyanez a szín összeállítás található meg az erősítőin is. (Zárójelben megjegyezném, hogy ha a mellékelt kábeleket alkalmaztam volna, akkor egy mozdulat lett volna az egész. Azokhoz több, mint tökéletes.)

            A mélysugárzó rendkívül kicsi darab az elődmodellhez képest. A méretet a következő dolgokkal tudták csökkenteni: kisebb, 20cm-es mélysugárzót alkalmaznak szemben a régi 25cm-essel. Ez a hangsugárzó viszont még jobb hatásfokú. A doboz zárt kialakítású, amivel közel a felére csökkenthették a doboz méretét. Lefelé sugárzó módban üzemel. Kialakítása példás. Ügyeltek minden apró íratlan szabályra, amit a két előző tesztben megemlítettem. A mélysugárzót, ami méretéhez képest nem kis darab, nagyon merev lemezkosárba helyezték. A mágnes is inkább közepes, mint kisméretű. A bemenő szálakat zsugorcsőbe helyezték, ezzel is kihangsúlyozva a hangsugárzó kitérő mozgásának nagy valószínűsítését. A hangszóró csatlakoztatását biztonsági sarukra bízták, mely egy műanyag csőben foglal helyet, így elkerülhető a lecsúszás még extrém terhelés közben is, és így nem okozhat rövidzárlatot. A kábel bevonata szivacs. Előnyei nem mondható kevésnek. A hangszóró rögzítését 8db csavarra bízták. A doboz 19mm-es MDF-ből készült, alul dupla fallal. A hangszóró körül igényesen lekerekítve. Mindenhol igényesen lakk fekete borítást kapott. A talajtól 4db gumi láb tartja távol mintegy 5cm-re. A fedőlapján a Harman/Kardon felirat alatt helyezkedik el a működését visszajelző aprócska LED. A kor igényeinek megfelelően hideg fehér színben jelzi a helyes működést.

A doboz hátulján található a beépített erősítő, mely 200W-ot vesz fel az elektromos hálózatunkból. Ahogy kell, egy elkülönített műanyag dobozt kapott, védve az alkatrészeit a rezonanciáktól. Belül körben zajcsillapító anyagot találunk, nem csak oldalt, hanem felül is. Nem a klasszikus olcsó vatelint, hanem egy vastagabb, erősebb, kőzetgyapot szerű szivacsos anyagot.

Lássuk a beépített erősítő kezelőfelületét felülről lefelé haladva:

Bal felül található a hangerő szabályzó. Mi köztes állapotban használjuk optimális beállítással, ezek szerint +/- arányban bőven van lehetőség eltérni ettől, ha az erősítő kimenete ezt indokolttá teszi.

Alatta egy BassBoost kapcsoló található, ami +3dB-ellel emel rá a 60Hz-es frekvenciára. Mi ezt nem alkalmaztuk, mert nem volt rá szükség.

A fázisfordító kapcsoló a következő állítási lehetőség, mely a Normál, és fordított módot ismeri (0-180°) Erre a mélyhangok eltűnésekor van szükség, amikor a hangsugárzók a fázisproblémák miatt kioltanák egy más erejét.

Ezek után jönnek a bemenetek. Találunk rajta egy érdekes dolgot. Ez nem más, mint a Trigger bemenet. Ezzel 3-30V-os AC/DC feszültséggel is vezérelhető a ki-, és bekapcsolás.

Ez alatt pedig a vonalszintű bemenetek sorakoznak. Három darab RCA aljzat található, melyek közül az első LFE (Low Frequency Effects - alacsony frekvenciás hangeffektusok) bemenet, a másik kettő a sztereó jobb, és baloldali bemenet.

Jobb alul pedig egy főkapcsoló található.

Méretei:

Magassága: (lábakkal) 353mm

Szélessége: 267mm

Mélysége: 267mm

Súlya: 9kg

A szettet egy Harman/Kardon AVR-360-as erősítővel hallgatjuk. A gyártó rendkívül fontosnak találja, hogy márka azonos termékekkel együtt szólaljanak meg, ezzel is a kompatibilitásra hívják fel a figyelmünket.  Mi is hiszünk ebben, és ennek az oka, hogy a JBL és  Harman/Kardon termékeket egy helyen fejlesztik a kaliforniai Northridge-ban, így biztosak lehetünk, hogy összehangolják őket a tökéletes (együtt) hangzás érdekében. 

 

A beállítás egy automata kalibrálással kezdődött. A Harman/Kardon EzSet/EQ™ technology elnevezésű bemérő rendszere eltér a Denon, és Onkyo által használt MultEQ bemérési rendszerétől, mert ez saját fejlesztés. Nem csak a Harman cégcsoport fejlesztett saját bemérő rendszert, hanem ezen kívül a nagyobbak közül még számos gyártó, köztük a Yamaha is. A teszthang brutális mértékben igénybe veszi a hangfalakat. Itt nem csupán pityegő teszthangokat hallhatunk, hanem teljes sávú rózsaszín zajt (Súgás), változó intenzitású hangerővel. Az EzSet/EQ eljárás célja, hogy a legjobb közelítéssel meghatározza az egyes hangszórók átviteli tartományát (ezzel beállítva a vágást) és a mikrofon helyével azonosított hallgatási helytől mért távolságát (ezzel beállítva a szintet és a késleltetést), így biztosítva a helyiség és az alkalmazott hangszórókhoz illeszkedő optimális hangzást.

Összehasonlítottuk a Yamaha, Denon, Onkyo, Harman/Kardon mikrofonjait a mérés során, és a Harman/Kardon-é bizonyult a legérzékenyebbnek. Az, hogy ez számít-e az kétséges, mindenesetre tény.

              A mérés a szoba zajszintjének megállapításával kezdődik. Ezután következik a hangfalak méretének, és hangerejének beállítása, majd a szoba, és hangfalak akusztikus kiegyenlítése. Miután végzett, ellenőrizhetjük a beállításait.

             Nem tapasztaltunk két egyforma mérést. Nagyon közeliek, de picit eltérnek. A vágást 100, illetve 120Hz-en állapítja meg. Kipróbáltuk mindkét beállítást, sőt még egy gyári visszaállítást is, hogy gyakorlatilag van-e értelme Harman/Kardon-nál a bemérő mikrofonnak, vagy sem. Jelentem van. A mélyhangoknál érzékelhető a legjobban a bemért adatok jelentősége. Nem éreztünk viszont túl nagy térbeli különbséget a bemérő rendszer használata előtt, és után, mint ezt a többi márkánál megszokhattuk. (Ez a MultiEQ hiányára utal.) Sok embernek ez pozitív dolog, mert más erősítőkön annyi beállítási lehetőség van, hogy egy átlag felhasználó képtelen tökéletesen beállítani, míg egy Harman/Kardon erősítőt még egy teljesen kezdő hifis is nagy megelégedettséggel fog beüzemelni, ugyanis a pár alapbeállítás után majd 100%-osan teljesít.

             Visszatérve a hangfal szettre, mi a 120Hz-e vágás mellett döntöttünk. Ez a vágás tetszőlegesen állítható lefelé kis mértékben, ha a subwoofer elhelyezése ezt lehetővé teszi. A zárt kialakításának köszönhetően a doboz hangjára kevésbé van hatással a fal közelsége. Észrevehető, de nem vészes. Sokan kérdezték tőlünk azt, hogy marketing csupán a Harman/Kardon részéről a „kisebb, de jobb hatásfokú” szlogen, vagy rosszabb, mint az elődje. Nos, a válasz valahol a kettő közt van. Egy az egyben lehetetlenség összehasonlítani őket, mert más technológián alapulnak. A zárt doboz kb 2/3-a a reflex doboznak, ráadásul a hangszóró átmérője is kisebb. Ha ezt az értékeket vesszük figyelembe, akkor nem kell kicsinyelni a subwoofer méretét. Tesztelni a hangbeli különbséget jelenleg nem tudjuk, mert az SB15-ös hangprojektor mélysugárzója, ami külsőleg ugyan megegyezik a HKTS11-esével, vezeték nélküli kivitel. Nincs vonalszintű bemenet rajta. Hamarosan az SB15-ös hangprojektor is górcső alá kerül, ott kitérünk a szub hangjára. Most viszont azt vizsgáljuk, hogy a kisebb zárt doboz mennyire hasonlít a 25cm-es reflex dobozra.

            Kinézetre egyáltalán nem. A régi még mindig sokkal szebbnek tűnik (személyes vélemény), ellenben tényleg jóval nagyobb helyet foglal. A kisebb dobozt könnyebben elhelyezi az ember, és az asszony sem tiltakozik annyira ellene. Mint említettem én nagyon szerettem a HKTS11-est. Emlékeim szerint jobb volt a mélysugárzója, bár azt meg nehezebb volt elhelyezni, mert nem nagyon szerette a fal közelségét. Szerintem ebben az esetben helytálló a „kisebb, de jobb hatásfokú” szlogen. Technikailag nem volt egy elvetendő gondolat, hogy közelebb vitték egymáshoz a szatelit, és mélysugárzók méreteit, mivel így egyenletesebb a frekvencia átvitel.

A szettet öt nap folyamatos bejáratás után kezdtük hallgatni. Ez idő alatt viszonylag nagy teljesítménnyel szólt 5 csatornás sztereó módban zenével. A bejáratás előtt, és után is újra parametrizáltuk a rendszert a bemérő mikrofon segítségével.

Mivel árban igazából a Boston Acoustics-al versenyez, ezért főleg vele fogjuk összehasonlítani. Ugyanaz mindkettőnek az előnye, és a hátránya is. Ez a szűrő pedig nem más, mint a méret. Akinek kis méret kell ott a Boston, akinek pedig egy méretesebb szebb, designosabb darab, az pedig a Harman/Kardon-t fogja választani. Hangzásban teljesen más mindkettő. A méret nem hazudik. A HKTS 30 halkan is testesebb. Érezni ezt a center beszédhangján, de a surroundok aktivitásán is. Igazi amerikai vadóc. A kifinomultságnak itt nyoma sincs. Üt, vág, és jó értelembe véve bontja a szobát. Rendesen terhelhető. Az AVR-360-as erősítőt -5dB-en hallgattuk. Ez nem kis hangerő már. Hangjai egyenletesek, és a hangszórók mérete miatt kellően megtöltik a szobát. Nincs olyan egyenletes, széles hangtere közel sem, mint az XS-nek, de mégis jó. Mindenben egy kicsit többet akar adni, és ez az a hang, ami eladhatóvá teszi ezeket a kis hangfalakat. (Ugyanilyen hatásvadász a Bose is.) Teltebb a mélye, erősebbek a közepei, és egyenletesebbek a magas hangjai is. A kisebb HKTS 16-os szettben ennél csillogósabbak a magasak, és ez ott a kisebb átmérőjű magas sugárzónak tudható be. Próbáltuk PS3-as játékkonzollal is, ahol brutális élményt adott. Az autóversenyzés izgalmasabb, mint élőben. Ez a szett kiváló választás lehet még egy nagyobb nappaliba is. Olyan helyekre is jó szívvel ajánlhatóak ezek a kis szettek, ahol rettentően rossz az akusztika, és a nagy hangfalak elvesznek, illetve kioltják egymást. Ebben az esetben csak a mélysugárzónak kell egy jó helyet találni, és a többi 5 szabadon elhelyezhető.

             Következhettek a jól ismert filmjeink. Az AVATAR akciódúsabb jelenetei kellő dinamikával szólaltak meg. Ebben nagyon jók a kisméretű hangfalak, csak az érzelmesebb részeknél szoktak fáradni. Ekkor némi tétovázás áll fent, hogy most aztán ki adja át a film lelkét: A szatelitek, vagy a szub. Sok esetben sajnos közel sem sikerül tökéletesen a feladat megoldás. A Harman/Kardon HKTS 30-asa azonban itt lép egy picit a többiek elé. Nagyobb, több hangszórós mivolta végett teltebben, méretét meghazudtolva szólal meg, és némileg átveri a fülünket. Ebben talán a mélysugárzója is szerepet játszik. Oka: mivel nincs reflex cső (zárt a mélysugárzó), ezért nem olyan kiugró a mélysugárzó rezonancia csúcsa, és így egyenletesebb frekvencia átmenetet biztosít.  A legtöbb ilyen árban versenyző konkurense pont a mélysugárzó gyengesége miatt marad alul.

              Robbie Williams- Live at the Albert koncertje ismét magával ragadó és emlékezetes műként ragyogott fel. Évek óta ez a legjobb ilyen jellegű élő koncert. Tökéletes a kép még DVD minőségben is, és a hangfelvétel minősége is kifogástalan. Két szám tetszik belőle igazán. Az egyik a 8-as track, amit Jane Horrocks-al énekel duettben. Címe: "Things". Egy remek dal, jár az ember lába a zene alatt. A másik legérdekesebb teszt dal, az utolsó szám a "My Way". Ezt még Frank Sinatra is megsiratta volna. A végén mi is könnyel teli szemben állunk fel a közönséggel, és tapsolunk, fütyülünk. Gratulálunk Robbie! Ezen a számon felbuzdulva beteszem a másik hasonló koncertemet, ami szintén az Albert Hall-ban készült. A képminősége méltatlan, de az előadó művészek hangja élő felvételen sokkal jobb, mint rádióban hallgatva stúdió felvételről. A koncert címe: Zucchero and friends. Igazi élmény koncert. Olyan párhuzamot vélek felfedezni, mint az Ocean's eleven sorozatban. Ott is nagy, neves színészek élmény játékából készült egy hihetetlenül jó film. Nem a történek az, ami vonz, hanem az előadásuk viszi előrébb a filmet, és ez azért van, mert valóban élvezték a közös munkát, a filmforgatást. A Zucchero koncertjéből is ez jön át. Folyamatosan egymást nézik duett közben, és ügyelnek, hogy ne énekeljék túl egymás hangját. A minőségi zenéről itt is egy filharmonikus zenekar gondoskodik, ami áthatóbbá teszi a művet. Ez az, ami miatt érdekes meghallgatni. A részletek, és az egyes hangszerek kihallása élményszámmá varázsolja az egész koncertet. Három kedvenc dalt emelnék ki. Mindhárom más-más stílus, de magával ragadó. Az első a 8-as track: Senza Una Donna - Zucchero & Paul Youngez az a dal, amit említettem. Sokkal jobb, mint rádióban hallgatva, pedig nem playback. Betölti az egész szobát. Ez igazán fekszik a HKTS hangsugárzóinak. Nem az a halkan hallgatandó darab, hanem egy vérbeli koncertélményt adó mű, ami csak jó minőségű rendszeren hallgatható. Mi az egész koncertet meghallgattuk a HKTS-en. Több mint 2, és fél óra. (160 perc) Rendesen igénybe veszi az embert. Teljesen magával ragadja, és legszívesebben mindenkivel megosztaná ezt az élményt. Tettem ezt én is, ugyanis a hétvégén elvittem ezt a lemezt édesanyámnak, mert tudtam, hogy tetszene neki. Áradoztam róla, hogy milyen élményben lesz része, mire végül lejátszottam neki. Az 55cm-es TV-jén, és annak saját hangszóróin gondolom, nem kell megmagyaráznom, nem volt ugyanaz az élmény.  Rögtön megmutattam neki a HKTS hangszóróit, ami mint méretileg, mint megjelenésileg megfelelő lenne neki. Nagyon tetszett neki, ajánlottam is, hogy vegyen belőle. Persze valószínű, hogy nem fog, mert ez már nem az ő árkategóriája.  A következő remek dalt Cheb Mami-val közösen adja elő. Félelmetesen végony hangjával a legtöbb rendszert kikészíti, és élvezhetetlenné teszi. A harman/kardon-nál ez élvezhető marad, köszönhetően az egyenletes hangkarakterének. A végső csapást érzelmeinkre a „Nagy Öreg” Pavarotti méri. A felharmónikusok rendkívüli precizitással szólalnak meg. Hallani minden apró zörejt, lélegzetvételt, vonóhúzást. A hideg kiráz az egésztől, még így visszagondolva is, és ne feledjük, hogy ezt az élményt mekkora hangfalak sokasága okozta.

             Hangjára kategóriáján belül nem lehet panasz. Lendületes, virgonc. Nagyot hencegve, látványosan szól. Ez az a hangzás, ami leveszi az embert a lábáról, de sajnos ez sem egy kompromisszummentes rendszer. Talán erre a Harman mérnökei is rájöttek, és az évek alatt megszerzett rutint, és tapasztalatokat felhasználva megtervezték és megalkották a HKTS 60-ast. A lényeg, hogy egy tökéletesen kivitelezett nívós rendszert kaphatunk egy belépő szintű nagyméretű 5.1-es hangfal szett áráért, ráadásul minőségben, és elhelyezésben mindig felül tudunk vele kerekedni Házi-moziban. A sztereó zenehallgatást ezúton sem ajánlom senkinek, mert ez a szett sem arra való. Unalmasan, és kelletlenül szól. Nem a minőséggel, vagy a hang karakterével van a baj, hanem a nyers-ségével, ami a kis méretéből adódik. A mély-sugárzós zenehallgatás amúgy sem egy szívderítő dolog, hisz valamikor képes egységet alkotni, de a legtöbbször külön éli az életét. 5 csatornás üzemmódban főzés mellé kiváló, de sajnos nem egyenértékű egy nagyméretű álló hangfallal.  A modern kislakásokban várhatóan jövőben az lesz az elfogadott méret. Ehhez kell hozzászokni, ezt kell szeretni. Szerintem az utóbbival nem lesz gond, hisz ez a szett nagyon is szeretni való. A lakás egyik legszebb darabja lehet. A Harman/Kardon nívós termékei eddig is erre hajaztak, hisz a többi cég még megközelíteni sem igazán tudta kinézetre a legtöbb termékét. Maradjon is ez így, és váljon minden ember életének a részéhez.

           Amennyiben valakinek teszik a szett, de nem tudja a falra rögzíteni, akkor annak is van jó hír a nap alatt. A HTFS3-as állvánnyal kiegészítve, talpon álló hangfal varázsolható belőle pillanatok alatt.  Várhatóan egyre több, és több cég fog próbálkozni ezen a szűk piacon, de a Harman/Kardon név sosem fog eltűnni, vagy feledésbe merülni. Erről a HKTS30-as szett is gondoskodik, talán nem véletlenül…….