Keresés

Denon AVR-1912 erősítő teszt

Denon AVR-1912 erősítő teszt – Sokkal felkészültebben

 

Az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy Magyarországon elsőként tesztelhetjük, és mutathatjuk be a Denon legújabb 2011-2012 évre szánt AV erősítőjét. A tudása óriási, hisz már ez a modell is hálózati tartalommal felvértezve méri össze erejét, és tudását a többiekkel szemben.

A felkérést, és a lehetőséget ezúton is köszönjük a hivatalos magyarországi forgalmazónak, a Horn Distribution KFT-nek. A bizonyításra mindenképp szükség van, hisz a tavalyi AVR-1911-es erősítőt több ponton is kritizáltam. Mivel ezeket a hiányosságokat az óta orvosolták, ezért bátran merték elküldeni az AVR-1912-t. Ígérem, ezt a modellt is pártatlanul fogom Önöknek bemutatni olyan részletességgel, ahogy csak lehet.

Lássuk, mit is kell tudni az idei modellről, mik az újdonságok a készülékben.

Megváltoztatták a külsőt, hálózati tartalommal látták el, mostantól Iphone 4-es készülékünkről is vezérelhetjük, és hallgathatunk róla zenét az AIRPLAY® segítségével, sőt hálózatba kötve felismeri a számítógépünk tartalmát, és lejátssza annak audio, és kép tartalmát. Megemelkedett teljesítményű, természetesen Full Diszkrét végfokozatokat építettek bele, továbbá adtak pluszba további 2 HDMI bemenetet. A HDMI csatlakozók továbbra is 1.4 szabvánnyal bírnak, és támogatják a 3D (formátumokat), CEC (vezérlést), és az ARC (audio visszacsatolást).

Teljesen új grafikus kezelőfelületet kaptunk, és egy u.n. Setup Wizzard-ot is, mellyel lépésről lépésre segít beállítani a készülékünket, így még a kezdő Házi-mozisok is könnyedén elboldogulnak vele.

A két legfontosabb előrelépés a bemérő rendszerben, és az energia felhasználásban keresendő.

A bemérő rendszer ezúttal nem Audissey MultiEQ, hanem Audissey Multi EQ XT. Ezt a bemérést egy éve csak a kettővel nagyobb modell, az AVR-3311-es tartalmazta. (Annak az ára 400000Ft) Ez a fajta „örökség” nem kis előrelépés lehet a többiekkel szemben, akik egy része semmilyen hasonló rendszerrel nem rendelkezik, vagy csak jóval primitívebbel.

Audissey Multi EQ XT előnyei az alap Multi EQ-val szemben, hogy nem 6, hanem 8 különböző pontból mérhetjük át a szobánkat, illetve nem kettő, hanem 16 helyen nyúl bele az akusztikai hibákba, és kellően egyengeti is azt.

Ezen felül a mélysugárzó szűrését, vágását is elvégzi. A többi erősítő csupán csak egy vágási frekvencia pontot határoz meg.

 

A másik nagy előrelépés végre az energia felhasználásban található. Tudni kell, hogy a HDMI vezérléssel rendelkező erősítők készenléti állapotukban (Stand By) akár 60-80W-ot is felvehetnek, és fel is vesznek, ugyanis a HDMI-n érkező jelek fogadására állandó jelleggel be van kapcsolva a video áramkör. Ezért van az, amit több ügyfelünk is jelzett, hogy az erősítő kikapcsolt állapotában is meleg. Nem a végfok, hanem a video áramkör fűt. Ami meleget ad, az pedig áramot is fogyaszt. Ezt a párhuzamot már régóta sejteni lehetett. Nos, a Denon erre a következőt találta ki. Tettek bele még egy tápegységet, ami direkt a készenléti üzemmódban dolgozik. Ezzel a megoldással 30W-ról pár Watt-ra sikerült mérsékelni a fogyasztást. A felvett teljesítmény függ attól, hogy melyik vezérlést hagyjuk bekapcsolva A HDMI, vagy a hálózati figyelést, vagy mindkettőt. Amennyiben mindkettő vezérlést aktiváljuk, akkor 4-5W-ot fog összesen felvenni. A 30W az idei év konkurens gyártóinak áramfelvételét jelzi, ami szintén kevesebb, mint a tavalyi 60W-os áramfelvétel. A mérnökök osztottak szoroztak, és kihozták, hogy napi 3 óra mozi, vagy zenehallgatással, és 21 óra készenléti móddal az ő erősítőjük évi 15000Ft-al kevesebbet fogyaszt, magyarul spórol a többiekhez képest. Ez a szám már igen elgondolkodtató....

Természetesen ki is lehet kapcsolni a többi modellből ezt a funkciót, de hát az milyen dolog? Valamit nem használni, ami kényelmes? Ugye nem.

Azért történt negatív fejlődés is, ami az idén már kevésbé fáj, mit 1 éve fájt volna. Ez nem más, mint a jól ismert Anchor Bay Tech ABT-1030 video processzor elvesztése. A gyártó azzal indokolta a döntését, hogy a legtöbb televízió már amúgy is tartalmazza ezt a felskálázó áramkört, így felesleges kétszer skálázni egy felbontást, mert az a minőség romlására mehet. Ez részben igaz. Az egy kábelen való jeltovábbítás viszont megmaradt, vagyis minden analóg bemenetből képes HDMI kimeneten megjelenő videojelet készíteni. A kényelem tehát nem csorbult. Ennek az elektronikának az árán kerülhetett bele a Multi EQ XT. Jó csere volt.

Lássuk ezeket a dolgokat részletesebben.

Először is, teljesen új készülék született. Ez főleg a külsejére igaz. A felépítése maradt a tavalyi forradalmian átépített szerkezet, ami bebizonyította létjogosultságát.

Az előlapja kapta a legtöbb figyelmet. A Denon erősítők eddig is letisztultnak számítottak, de az felülmúlja az eddigieket. Kicsit szögletesebb lett a kor igényeihez igazodva. A Denonos megszokott hajlítás a készülék felső részén viszont még mindig megtalálható. A baloldali bemeneti választóként működő tekerős kezelőszerv ismét megtalálható. Eltűntették róla végre viszont azt a szörnyű 4 irányú lötyögős, zörgős navigációs rész is. Tettek rá viszont +1 Quick Select, vagyis gyors választó gombot, amivel személyre szabottan bemenetet kapcsolhatunk saját hangzásvilággal. Nagyon okos. Talán még jobb ötlet volt kitenni az Internet rádió választó gombját, és mellé 3db programozható állomást. Valaki gondolkozott is végre. Ez a követendő példa. Tudni kell, hogy több száz internet rádió fogható, és ha nem kategorizáljuk őket, akkor lehet, hogy soha többé nem találjuk meg azt, ami tetszett. Ezzel a gombbal viszont ennek a rémálomnak is vége.

A vonalszintű előlapi bemenetek, és a mikrofon aljzata is egy előlapi takaró alatt található. Rendkívül szép megoldás. A hiányérzetünk csupán az előlapi HDMI bemenet hiányában keresendő. Az USB bemenetet külön az előlapon hozták ki, ezzel hangsúlyozva annak szerepét napjainkban. A USB aljzat egyébként nem kicsi, 1A-es tápellátással rendelkezik, ezzel biztosítva a stabil tápellátást, és töltést készülékeinknek.

 

Lássuk közelebbről, élőben. Kibontjuk. Gyakorlatilag ugyanaz, mintha AVR-1911-et bontanánk ki. Ugyanazok a tartozékok, ugyanolyan tökéletes, és mániákusan precíz a csomagolása. Ez a modell is Kínában készül, mint az elődje.

Megtekintve élőben, merőben más. Ez legalább nem olyan, mint a Celeb lányaink, aki képeken szépek, élőben pedig smink nélkül megijedünk tőlük. Ez sokkal szebb élőben, mint képeken. Talán, ha Nánási Pál készítené róluk a sajtó fotókat, akkor képről is megkívánnánk őket, de hát az erősítők nem képesen olyannyira pózolni, mint a lányok, és a legtöbbjüket amúgy is a belső értékeikért kell szeretni.

Ez egy komoly erősítő, tisztességes, elegáns megjelenéssel. Ezt a gúnyát nagyobb erősítők is szívesen viselnék, mert komolyságot sugall. Ami jó benyomást tovább erősíti az a smink, amit kapott, ugyanis le mattította az arcát. A fényes káva helyett egy tompább fényű előlapot adtak neki.

 

Távirányítója valamelyest ésszerűbb elrendezést kapott, de lényegében hasonló az elődhöz képest. Rendkívül praktikusak a sötétben fluoreszkáló gombjai, ugyanis így külső segédfény nélkül könnyen elnavigálunk rajta. Itt is megjelennek a gyorsválasztó gombok, és az internetrádió előre programozott csatornái.

 

A hátulja szinte megegyezik az előddel, annyi változott csupán, hogy LAN bemenetet kapott, és két újabb HDMI csatlakozót. Az analóg bemenetek mennyisége nem változott. Idén már ez sem fáj annyira, hisz eltelt egy év, és a HDMI csatlakozás még jobban előtérbe került. A mentsége ezúttal, hogy annak számát legalább bővítették. Kezdenek valóban megdőlni a tavalyi hiányosságok.

Lássuk kicsit részleteiben kívül, belül.

Mivel a látványtól kellően hasra estünk, megkezdjük a készülék beüzemelését. 5.1-es üzemmódban fogjuk meghallgatni. Hallgattuk egy kicsit zenében a megszokott Turul Audio hangfal szettünkkel, de aztán nagyot gondolva rákötöttem egy másik tesztpéldányunkra, a JBL legújabb Studio 190-es 5.1-es szettjére. Mivel későbbiekben ezek hangjára is kitérünk, ezért gondoltam együtt járatjuk a két rendszert, mert hát mindegyik készülék bejáratós. Az járatás után visszakötöttem rá a Turul Audio hangfal szettjét, mert a JBL-ek látványosan lekorlátozták a hangminőségét. A 1911-esnél pont ezt emeltem ki, hogy nem tudja kezelni a nagyobb hangfalainkat, de ennél a modellnél nem jelentkeztek ezek a problémák.

Múlt hét Szerda délelőtt óta nyüstölöm, kikapcsolva gyakorlatilag még nem volt. -10dB-es hangerőn szól Multi sztereó módban, ami 5 csatornás hallgatást jelent Denon nyelven. Mivel elég kis helyen van, ezért a gép másfél napot tűzforró állapotában dolgozott. Jelentem bírta. Ennél nagyobb igénybevételre máshol nem hinném, hogy számíthat. Kicsit megszánva kijjebb húztam, hogy lélegzethez juthasson. Ez így ment még további 6 napon keresztül. Ezúttal már nem az irodánkban kialakított mozi részben történik a hallgatózás, hanem már a bemutató termünkben. Még nincs teljesen kész, hisz nem ez lesz a végső elrendezés, de a szőnyegezés, és a bútorok nagy része a helyükön vannak, már csak az asztalosokra várunk, akik elkészítik a speciális polcainkat. Ezután kábelezzük be a termet, ami nem kis mennyiséget bír felvenni. 11.2-es rendszerig bővíthető az épület, és 4-5 rendszer tud párhuzamosan szólni, így nem csak A/B, hanem A,B,C,D tesztet is lehet produkálni.

A lejátszó ezúttal egy Dune HD MAX, mely minőségével tökéletesen kiszolgálja nem csak az AVR-1912-t, de még a nagyobb erősítőket is. Ezen felül Sony PS3 lejátszóval teszteljük a játékosságát.

Méretében is nagyobb, mint bármely hasonló mozi szoba. Ez közel 60m2, így ezt figyelembe véve írom a tesztet. Nem várom el, hogy kiüssön a fotelből, de azért egy rendkívüli élménnyel szeretnék hazamenni.

A bejáratás alatt zenei művek ismételték egymást, és már itt érezhető, hogy a bemérő rendszer jól tette a dolgát, hisz meglepően együtt szól a kis háttér a nagyobb frontokkal. Ez nem minden esetben tapasztalható a többi erősítőnél, mert van úgy, hogy kissé fékezik, kioltják, egyes pontokon pedig túlharsogják egymást. A hangerő szerintem minden embernek elegendő, amit ez az erősítő produkál. Egy házi-buli meg sem kottyan neki, pedig az áramfelvétele 460W csupán.

Míg a rendszer magának játszik, és zenél, addig vegyük csak át a menürendszerét. Maga a menü felépítése elég áttekinthetőre sikerült. Pár perc után szerintem mindenki tudja majd kezelni. Ha nem, hát az sem túl nagy baj. A Setup Wizzard-al megadott beállítások után már valóban nem sok keresni valónk van a menüben. Ha mégis állítgatni, hangolni, finomítani szeretnénk a rendszerünket, akkor abban a magyar nyelvű használati útmutató nyújt segítséget.

A bekötése egyértelmű. 7 végfokozat áll a rendelkezésünkre, melyet szabadon használgatunk fel. Használhatjuk 5.1-ben, Bi-Amplifier üzemmódban, és 7.1 üzemmódban.

A 7.1-es felállás 2 féle képen érhető el.

1.        5.1 + Front High (Magassági hangszórók) bekötésével, ( Dolby Pro Logic IIz)

2.        5.1 + Surround Back (Plusz 2 hátsó) hangszóró alkalmazásával. Ez a klasszikus 7.1

 

A második zóna továbbra is külön üzemelhet az 5.1-es rendszertől. Ezen szabadon hallgathatunk bármilyen zenei anyagot.

Az idei újdonság a hálózati támogatás. Kezelése pofon egyszerű. Kiválasztottam a távirányítón a NET/USB funkciót, és ezután hét alternatívát ajánlott fel. Beléphetünk a kedvenceink közé, amiket szabadon válogathatunk össze. Az internetrádióinkat egy billentyű kombinációval ide, vagy a három gyors gombhoz rendelhetünk. Ez igen!

Második pont az internetrádió. Belépve rögtön lokalizálja a helyzetünket, és felajánlja, hogy kicsiny országunkból hallgassunk hazai zenéket.

Kiválaszthatunk egy nagyobb várost, vagy kereshetünk is egy kedvenc létező netrádióra, és ezen kívül 28 féle szűrőt is választhatunk, hogy biztosan olyan stílusú tartalom szóljon, mint amit vártunk.

Külföldi rádióállomások száma gyakorlatilag megszámolhatatlan, mert a világ összes tájáról választhatunk ki rádiókat.

Magyarországon összesen 117 csatorna található. 10 városra szűkíthetünk. Végre szerepel köztük Győr is. Ez plusz pont, tekintettel, hogy mi Győriek vagyunk. (Azért tudni kell, hogy csak a KÉK Duna rádiót tartalmazza, amiért azért nem kellett volna új kategóriát nyitni)

Most felsoroljuk, hogy hol mennyi rádióállomás üzemel.

Budapest: 59

Debrecen: 4

Győr: 2

Kecskemét: 1

Miskolc: 6

Nyíregyháza: 4

Pécs: 4

Szeged: 8

Székesfehérvár: 7

Szombathely: 2

 

A teljes menürendszer képekben

Ez a készülék is jelzi, hogy mennyi ideje hallgatjuk az adott rádiót, és a tömörítési bitrátát is. Találunk nagyon gyenge 98kbs/sec, és nagyon jól szóló 320kbs/sec tömörítésű MP3-akat is.

Az ez utáni menüpontban a Média szerver funkciót érhetjük el. Láthatjuk a számítógépeink Zenéit, képeit, és meg is jeleníthetjük őket. A képek lejátszása alatt tetszőlegesen hallgathatjuk zenéinket, miközben a képek diavetítésben jelennek meg egymás után. Ez egy remek dolog, családlátogatásokon jól jön. Az anyósnak tudunk mit mutogatni, egyszerűen, minden bonyodalom nélkül.

Ezen felül hozzáférésünk lehet a Flickr csatornánkhoz, és előfizethetünk a Napster, vagy a LAST FM fizetős szolgáltatásaira is.

Ha már egyszer a hálózati újdonságokat vesszük át, akkor térjünk át a Denon Remote App alkalmazásra, melyet minden iPod, iPhone kezel, amin 4.2-es, vagy annál frissebb firmware fut.

Egyáltalán nem bonyolult kezelni. Megkockáztatom, hogy egy telefon kezeléshez szokott felhasználó könnyebben kezeli vele, mint a saját távvezérlőjével.

Bármit lejátszhatunk az AIRPLAY segítségével Wifi-n, ami a telefonon van, vagy az Internetről játszunk le. Beleérve a játékokat, a Youtube videokat, vagy az online zenehallgatást. Nincs szükség továbbra a vezetékes összeköttetésnek. Erre a feladatra szánták akkoriban az A2DP Bluetooth szolgáltatást is, de ez kategóriákkal fejlettebb annál.

Ugyanezt az okosságot vitték át a számítógépre is. Bármely gépről játszhatunk le zenét az AVR-1912-es készüléken, ami azonos hálózatra csatlakozik. Legyen az vezetékes LAN hálózat (asztali gép), vagy Wifi-s kapcsolaton Laptop. Ez óriási segítség, hisz hatótávon belül bárhol összeköttetésbe helyezhetjük a számítógépünket az erősítővel, és nincs szükség ezen túl a 3,5mm-es Jack-RCA kábelre.

Egy dolgot furcsállok csak a Denon távvezérlő alkalmazásban. Ez pedig a ki/bekapcsolási reakció idő. Ez technikailag érthető, de mint felhasználó kérem a fejlesztőket, hogy gyorsítsák fel a hálózat figyelést. Az történik tudniillik, hogy az erősítő kikapcsolásakor nem tudjuk iPhone készülékünkkel rögtön visszakacsolni, hanem várnunk kell kb. 1 percet, mire az erősítő figyelni kezdi a hálózaton érkező parancsokat. Ez egy véletlen kikapcsoláskor bosszantó picit, de meg lehet szokni.

Maga az erősítő menüje rendkívül jól kezelhető, és megtalálunk benne minden nyalánkságot, amiért szeretni fogja majd a tulajdonosa. A legnagyobb előnye az ilyen nagy tudású gépeknek, az hogy sok mindent képesek kezelni, és vezérelni, de a legtöbb ember a felét sem teszi, mert bonyolult ezeknek a funkcióknak az előhívása. A Denon másképp gondolkodott. Először is ott van a távirányítón a 4 db Quick Select választó gomb, amihez bemeneteket kapcsolhatunk, és minden bemenetet át is nevezhetünk, így biztosan tudjuk majd, hogy minek kell most szólnia. Pl.: TV készüléknél átírhatjuk Sharp TV-nek, CD lejátszónak DENON CD nevet adhatjuk, de a GAME1-es bemenetből is tudunk SONY PS3 nevet faragni. Bemenetenként választhatjuk ki, hogy milyen audio, és milyen video kábellel is csatlakoztunk az eszközhöz. Az eszköz vezérlése is lehetséges természetesen, mert hát tanítható a távirányítója. Ezt sem a szokásos mellékelt papír alapú kódtáblázattal oldották meg, hanem az erősítő menürendszere adja ki a helyes kódot. Egyszerűen csak meg kell adnunk a gyártó nevét. Ilyen egyszerű ez sem volt még.

Brillírozik a kicsike rendesen. Úgy gondolom, hogy a tavalyi modell azért nem sikerül ilyen tökéletesre, mert ott az erősítő felépítésére helyezték a hangsúly, így elveszett a lényeg. Idén, mivel a felépítés nem változott, így volt idő az apróságok finomítására amolyan japános tökéletességgel.

Miután több jót már nem szeretnék róla írni, mert még azt hiszi valaki, hogy fizetnek érte, ezért a szolgáltatások felsorolását be is fejezném.

Térjünk át a hangjára, amit a bemérő mikrofon hivatott tökéletesre állítani. Idén is az Audio Technika szállította a mikrofont hozzá. A fejlődés ezen a téren nem apróságokban mérhető. A Denon egy igazi nagyágyút a Multi EQ XT High End bemérő rendszerét pakolta bele. Erről már előzőleg írtam, hogy miben is különbözik a tavalyi modellben használttól. Az állvány felállítása után kezdődhetett a mérés. Mi mind a 8 mérési pontot megmértük, hisz a szoba mérete ezt lehetővé tette.

Adatok alapján ugyanúgy vágott minden hangfalunkat, mint a 1911, tehát 40Hz-en. Ezt azért most is módosítottam, de a többi paraméter stimmelt. Jól mérte a távolságokat, és a hangerőt is helyesen lőtte be. A szubwoofer kezelése tetszik talán a legjobban. Nem direktbe csap oda, hanem úsztatottan elteríti a mélyet a szobában. Olyan érzésünk van a nagy hangfalaknál, mint a Boston Acoustics XS szettjénél, és ez jó. Nem ad olyan átütős basszust, mint az Onkyo, vagy a Harman, de mégis tetszik. Sokkal audiofil-ebb beállítottságú, mint amit az ember elvárna ennyi pénzért.

A bemérés eredményét azóta más hangfalszetten tovább teszteltük, és azoknál mindig megfelelően választotta meg a vágási frekvenciát. A mi hangfalainknak túlságosan egyenletes a frekvencia átvitele, ez zavarja össze a bemérő rendszert.

A bemérés egyébként csak pár percet vesz igénybe, ami függ a hangszórók darabszámától, és a bemérési pontok számától.

A mérési rendszerét nem egy esetben tettem próbára. Próbáltam azt is, hogy az irodában rákötöttem 2db háttérsugárzót, ami két utas, és 10cm-es mélyközép van bele szerelve. Átmérettem a rendszerrel, és csodák csodájára mélyeket kezdett adni az a kis hangfal, pedig nem kéne ilyet tudnia. Természetesen ennek a mélytartománynak a hangerő növekedésével aztán hamar vége szakad, de a lényeg, hogy a maximumot hozta ki belőlük. Szerintem ennél többet nem is várhatunk tőle, hisz azt várja mindenki, hogy a hangfalai a maximumot nyújtsák.

Nem törvényszerű ennek ellenére sem, hogy mindenkinek tetszeni fog minden esetben a bemérő rendszer által kialakított hangzás. Erre jó példa, hogy telepítve, ügyfélnél  kikapcsoltuk belőle, ugyanis akkor kerültek előre a mély hangok. Minden más beállítása hibátlan volt. Remekül kezelte a vágást, és a hangerő szinteket is. Hangja egyenletes, nem hivalkodó, vagy bántó. A mély-sugárzó kezelése is tökéletes volt. Többször ment oda a tulajdonosa, hogy bár tökéletes a mély hang képzése, de ő akkor sem hallja dolgozni a Szubot. Kikapcsoltam neki, majd megállapította, hogy helye van a rendszerben. Ez a lényege egy jó szubwoofernek. A végeredmény magáért beszélt. Még a hideg is kirázott bennünket, a hangja hallatán. Képeket a referenciáink rovatban találhatnak róla. Mindenkinek legalább ilyen jó rendszert szeretnénk összeállítani, mint itt.

Még egy dologért kell megdicsérnem a Multi EQ XT-t. A bemutató termünk, mint említettem hangolás alatt van. Az íves falak végett ki kell tapasztalnunk, hogy milyen messze kell tennünk a hangfalakat a faltól. A Denonnál bárhova tehettük, a rendszer megpróbálta a legjobbat kihozni belőle, és kiszűrte belőle azokat a pontokat, amik a búgást eredményezték. Tere rendkívül tiszta, és nyílt. Annak, hogy ilyen térérzetet hozzon létre egy erősítő, ahhoz nagy szükség van a legmodernebb algoritmikus számolású áramkörökre, és dekóderekre, amiket Dynamic EQ-nak, illetve Dynamic Volume-nak hívnak. Az utóbbi felelős az éjszaka nyugalmáért. Nem csak az éjszakai üzemmódot ismeri, hanem a nappali, vagy az esti üzemmódokat is, így napszaknak megfelelően állíthatjuk a rendszerünk dinamika tartományát. Érzékelhetően változik a hangja a rendszernek, tehát maximálisan használható áramkörök, nem valami fantom találmányok egyike. Ami fontos továbbá, hogy bármilyen bemenetről működik, nem csak a digitális jelforrásoknál.

Az állítgatás után eljött az ideje a hallgatásnak.

Mivel a zenei mivoltát gondoltam erősebbnek, ezért betettem a Celine Dion – Live is Las Vegas DVD lemezét. Ezen DTS hang szerepel, ami egy kissé érces hangolást kapott. Sok erősítő ezt túldramatizálja, és hallgathatatlanná teszi. A Denon Dynamic EQ-ja viszont kicsit lefarag a magas hangokból, ami mozisabbá teszi az egészet, így már egyáltalán nem tűnik olyan karcosnak. Celine hangjától mindig kifekszenek a rendszerek. A 1912-es erősítőt is csak 70-es hangerőig tekertem fel. A terem mérete végett itt is bőven kifutják magukat a hangfalak. A hangszínek olyan 80-as hangerő környékén kezdenek elmászni. Hasonló képpen, mint az Onkyo erősítőknél. Ez viszont már akkora teljesítmény, amit egy 20-30m2-es szobában a mellkasunkat veri.

A 10-es számot szeretem, mert ott franciául énekel. Címe: "Pour que tu m'aimes encore". Múltkor egyik ismerősömnél járva megnéztem True HD-ban. Félelmetes. Ő francia állampolgár is, és szörnyűnek nevezte Celine akcentusát. Mivel én nem beszélek franciául, így engem a mű komplett valóságában, és előadásában nyűgöz le, ezért engem ez nem zavart olyannyira. A többi nagy slágere is felcsendül a lemezen. Aki szeretne magának másfél óra kikapcsolódást, annak bátran ajánlom, hogy nézze meg.

Elsőnek filmnek a 2012-t választottam, mert azon érzékelhető a DTS, és a DTS-HD MA közti különbség. A film nem kicsit játékszerű. Olyan, mintha PS3-ról vezérelnénk az egészet, de a látványa, és a hangeffektek jók. Kicsit nyíltabb a HD hang, viszont a szinkron végett sokkal jobb a magyar verzió center hangja, és ez által a beszédhangok is érthetőbbek. Már rég eljutottunk arra a szintre, amikor megnézhető egy film az eredeti nyelvén kívül más nyelveken is, és még az élmény sem csökken. Ennél a filmnél már is 80-as hangerőig is tekerhettem ki az erősítőt. Halkabb részeknél választhatunk ennél magasabb hangerőt is, de akció dús részeknél ismét élvezhetetlenné válik. Rendkívül tökéletesen egybe szól a rendszer. Nyoma sincs a subwoofer kiválásának. A terem végett már lenne értelme a 7.1-nek, vagy 7.2-nek, hogy még jobban összeérjenek az egyes hangfalak hangjai. Így is moziszerű, jó hallgatni, csak nincs az a mellbevágó érzés, mint a szobai környezetben. A mozik nagy többségét így is kenterbe veri. Ha felkerül a vászon, és a projektort is beüzemeljük, akkor már tényleg esélytelenek a fizetős mozik. Az iMax veszi csak fel a versenyt az otthoni rendszerekkel.

Következett a Tranformers 2. Ennek az volt az apropója, hogy hamarosan meg szeretném nézni a 3. részt is az iMax-ben 3D-ben. Ha bejön a film, akkor az lehet jövőre a bemutató filmünk. Az utóbbi évek leglátványosabb filmje, még ha a történek uncsi is egy picit. A látvány, és az élmény kárpótol minket mindenért, és még a csajok is jól néznek ki benne. A DTS hang ezúttal jobb, mint a 2012-ben. Itt már nem kívánkozik a 7.1. A hangok kiteljesítik egymást. Remek a zenei részek, és az akcióban gazdag részek összhangja. Az idei legjobb rendszer, ami nálunk szólt. Mi lesz, ha elkészül a terem teljesen, és 7.2-es rendszer áll össze? Ehhez azért ennél nagyobb teljesítményű erősítőre lesz szükség, de hangminőségben nincs hiányérzetünk.

Következhetett az AVATAR. Ez már klasszikusnak számít nálunk. Még mindig képes vagyok újra, meg újra megnézni, és átélni. Hihetetlen. Eltelt két óra, vége a filmnek és én filmnézéssel töltöm a munkaidőm. Ahogy mondani szokták: „Tudom, hogy sz@r meló, de valakinek ezt is meg kell csinálnia.” Már nagyon várom a folytatását. Nem hinném, hogy túl tudják majd szárnyalni, inkább lehúznak róla még egy bőrt. Idáig mindig kiemeltem belől egy részt, de azóta inkább az összképre, és a történetre magára helyezném a hangsúlyt. Azt egyes részek szinte mindegyike remekül helytállna egy bemutató során. Érzelemmel telik a lágyabb részek, és erőtől duzzadnak a csatajelenetek. Kezd összeállni a hangzás a teremben is. A finomítások végeztével igazi élmény sziget lesz nyugat Magyarországon. A dinamikus részeknél mozdul a fotel. Csak még a mellbevágó hang hiányzik, de ez is meglesz reményeim szerint, bár így talán hosszabb távon hallgatható egy rendszer, ha nem tépi szét az embert. Megpróbáljuk mindkét igényt kielégíteni, és a Dynamic Volume-al az igényekhez mértem megszólaltatni.

Utolsó filmnek egy animációt választottam, és ez nem más, mint a Túl a sövényen. Stikli kalandjai élményben gazdagok. A medve hangja remek karakter. Vele lehetett beállítani helyesen a center sugárzót, mert iszonyatos mélyhangon szólal meg a hatás kedvéért. Egy rosszul beállított rendszernél egy brummogás marad az egészből. Szeretem az animációs filmeket, hisz hiba nélküliek. Ezért is fogom a Verdákat teszt filmként bemutatni, hisz jól mutat a vetítőn, és még jó hangja is van a HD hangnak köszönhetően.

Térjünk át az erősítő tavaly is hazai pályájának számító muzikális részéhez. Sztereó módot választunk ki hozzá. Kivételesen nem a direkt üzemmódot, hisz akkor, marad az Audissey jótékony hatása. Ilyet sem gondoltam, hogy írok valaha. Direktbe kapcsolva a terem akusztikájából adódóan egyes hangok soknak, míg mások kevésbé érzékelhetőnek hatnak. Ezt javítja fel példa értékű módon az Audissey beállítás. A subwoofert természetesen azért kiiktattam a rendszerből. Nem kell kikapcsolni, hisz az audio beállításoknál lehetőségünk van a kétcsatornás zene megszólaltatásának tökéletes beállítására. Megadhatjuk a távolságot, a hangfal méretét, a hangerő szinteket is kiegyenlíthetjük, és megadhatjuk, hogy használunk-e mélysugárzót. Ha igen, akkor beállítható, hogy milyen hangokat szeretnénk pontosan a mélysugárzóra keverni. 40Hz-től indul a szűrés, egészen 250Hz-ig. Én a 40Hz-es beállítást is soknak találtam, de ez a hangfalaink minőségének tudható be. Majd a felhasználó eldönti, hogy ő miként hallgat otthonában zenét. A tapasztalataink szerint nem a fülekkel van a baj, hanem a hangfalak minőségével, hisz azok, akik mélysugárzóval hallgatnak zenét, ők is panaszkodnak a mellékesen jött egyéb hibákra.

Egy normál szobában, ahol nem indokolt az Audissey beállítás, ott azért a Direkt üzemmódot ajánlanám. Sokkal erőteljesebb, és nagyobb a térérzet ad. Hallani benne a kiugrásokat, de még így is természetesebb. Többen hallgattuk itt, és végül abban maradtunk, hogy inkább keressük meg azt a távolságot, ahol a legkevésbé érezhető a stadion effektus, és hallgassuk direkt üzemmódba. Így is tettük.

Tökéletes összehasonlítást nem tudunk tenni, mivel más a környezet.

A könnyűzenei rész Charlie-vel kezdtük. Először rögtön kiszúrtam, hogy ez más, nem ér össze középen a tér, de aztán kiderült, hogy ez az Audissey beállításnak tudható be. Direkt-be kapcsolva mindenki a helyére került. Nem körvonalazható azért tökéletesen az énekes, de ott van, és szép telt, karakteres a hangja. Az apró részleteket is ki lehet hallani, de azért ennél többet ne várjunk. Kategóriája legjobb hangját hozza így is. Hála az égnek nem akarja finomítani Charlie hangkarakterét, hisz ő mégis csak „Amerikai”, és hát az akcentus, az akcentus.

Komolyzenei művek következtek, melyeken különböző hangszerek tonalitását vizsgáltuk. Talán a gitár hangja volt a leg élet hűbb. A nagybőgő kissé műviesen szólalt meg, de nem elmosódva, brummogva, csak nem ismertem tényszerűen el, hogy ez az a hangszer. A furulya hangjáról elhittük, hogy fa volt az alapanyaga. Tisztán hallottunk minden lélegzetvételt, és kifújt levegőt, és ki tudja még mit, amit a furulya tartalmazott. A hegedű hangja is érzelmesen, felharmónikusokkal telten szólalt meg. Elég univerzális erősítőnek mondanám. Amin elakad, az az összetettebb áriák, nagyszínpadi előadások. Ott már elfogy belőle a szusz. Aki ilyet szeretne hallgatni, az a High-End sztereó kategóriában keresgessen többszörös áron, mint ez az erősítő kerül.

A Rockzene sem az ő világa. Ahhoz ő túl puhány. Arra a vadabb erősítők valók, amik fájdalmat képesek okozni. Ő túlságosan kedvesen teszi azt, amit kell. Olyan, mintha egy bankrabló kedvesen mondaná, hogy ide a pénzt. Nem hihető.

Mélyhangjai egyáltalán nem tűnnek kevésnek, így az, aki idáig mélysugárzóval hallgatott zenét, még az is lehet, hogy elismerően nyilatkozik majd erről az erősítőről, és visszaáll a sztereó 2.0 hallgatására. Mégis csak az az igazi.

A hangja melegebb tónusú. Nem nagyon venni észre, hogy színezi a hangot, mert egyáltalán nem Loudnesses–esen teszi. Inkább csak egy megnyugvást sugall, amin kellemesen el lehet aludni. Beszélgetés alatt sem lesz zavaró, hisz nem szólaltatja meg külön a hangfalak hangszóróit. Ilyen a Denon hangzásvilága, és szerintem rajtam kívül sokan kérik ugyanazt, hogy ezen ne változtassanak.

A magas hangjai kicsit csillogósabbak. Azokhoz a hangfalakhoz is bátran ajánlható, amik kissé fénytelennek tűnnek. Pont jó lesz a végeredmény. A tegnapi napon az erősítő tulajdonosára is lelt Tamás személyében, akinek elég irigylésre méltó rendszere lesz ez által otthon. A teszt ezért nem is készülhetett el tegnap. A fél délutánt vele moziztuk át. Főleg a koncerteket hallgattuk, és láb remegve hagytuk el a termet. Megnyugtattam, hogy ez nála még hatványozottan jobb lesz.

 

Összefoglalóan annyit mondanék róla, hogy mindenképpen egy ajánlható erősítő. Évek óta kategórián belül ilyen magas színvonallal nem nagyon találkozhattunk, csak talán tavaly az Onkyo TX-SR608-nál. A Denon-nál idén komolyan gondolták, és felhozták az erősítőt az erősen ajánlható kategóriába. A döntés joga végül úgyis az ügyfél kezében lesz. Azt, hogy milyen erősítőt választ, azt a technikai paraméterek, a hang, és az ár, no meg persze a márkák iránti hűsége dönti majd el.

Megemlítenék azért néhány kiemelkedő tulajdonságát, és negatívumait egyaránt.

Pozitívumai:

+ Airplay

+ Multi EQ XT bemérő rendszer

+ kiemelkedően alacsony fogyasztás

+ szép új könnyen kezelhető, és személyre szabható menürendszer

Negatívumai:

- Előlapi HDMI bemenet hiánya

- Felskálázó Video áramkör hiánya

- Analóg, és digitális bemenetek száma