Keresés

Harman/Kardon SB16 Soundbar teszt

Harman Kardon SB 15/SB16 Soundbar teszt- Mert néha a kompromisszum nem is tűnik annak.

 

Mi történik akkor, ha térhatású hangra vágyunk, azonban zavar bennünket a rengeteg hangszóró, és főleg a kábelek a szobában?

Eddig erre a vezeték nélküli rendszerek nyújthattak valamiféle megoldást, azonban az emberek hamar rájöttek, hogy ez zsákutca, ugyanis kábelek még itt is voltak szép számmal.

Ekkor jön képbe a hangprojektor fogalma. Ezekben a készülékekben a sokcsatornás (surround) térhatású hangélményt egy hangsugárzóból igyekeznek létrehozni.

A hangprojektorok iránti kereslet az utóbbi időben nem volt túl nagy. Ennek okait szerintem még a gyártók is keresik, de túlságosan messze nem kell menni. Az LCD TV-k-be épített hangzás még a hallgatható kategóriába esett. Bár a CRT (hagyományos képcsöves) TV készülékek hangját csak a felső kategóriás lapos TV-k érték el.

Az, hogy miért is foglalkozunk most egy ilyen modellel?

Mert a szuper lapos televíziók ezt a még ezt az „elmegy” szintet is gyakorlatilag a hallgathatatlan szintre süllyesztették.

Erre a megoldás eddig csak a házi-mozi szett volt. Igen ám, de sajnos sok helyen ezt nem lehet elhelyezni. Ilyen esetekben láttunk olyan megoldásokat, hogy az 5db hangfalat egymás hegyén, hátán a Tv előtt helyezték el. Ennek az égvilágon semmi értelme sem volt, ugyanis térhangzásról még nem is hallottak ezek a rendszerek.

Itt jött a képbe az első hangprojektort gyártó cég a Yamaha, aki ezelőtt jó pár évvel (2005-ben) megelőzte kortársait, és piacra dobta a világ első hangprojektorát a YSP-1-et. Azóta a technológia megoldások tárháza bővült valamelyest, mivel a térhangzást már nem csak a Yamaha különleges sok hangszórós, sokcsatornás erősítővel ellátott készülékei voltak képesek előállítani, hanem már egyes speciális algoritmussal dolgozó audió áramkörök is. Ezek az áramkörök 2 hangszóróból is kellő hatásfokkal hoznak létre hangteret körülöttünk a szobában.

Kétség kívül a Yamaha hangprojektorai képviselik a csúcstechnológiát. Rengeteg HDMI bemenetükkel, és a legfejlettebb hangdekódolással rendelkeznek, ráadásul a hangzásukat sem bízzák a véletlenre, inkább a saját IntelliBeam elnevezésű automatikus kalibrációs bemérő mikrofonjukra.

Szerintem ebben mindenki egyetért, ha azt mondom, ilyen téren nem lehet megfogni a Yamahát.

A legtöbb cég pedig pont ezt teszi, ezt szeretné. Ezt a kategóriát erőltetik. A Harman/Kardon viszont egy teljesen más megközelítéssel élt. Itt a minőséget hozták előtérbe, és nem ment a költségek túlzott lefaragásának a rovására.

A recept a következő lehetett:

- Faragjunk le az árból minden költséges dolgot.

- A sok hangszóró, és sok erősítő rendkívül költséges dolog.

- A HDMI bemenetek, és a jó mérőmikrofonos bemérő rendszer, és a surround dekóderek sem a filléres összetevőket gyarapítják.

- Használjunk jól bevált technológiákat, és hangszórókat, ezáltal nem kell újakat fejleszteni.

- Dolgozzunk rá arra, amiben a többiek gyengébbek, ez pedig a dinamika.

- Sózzuk, borsozzuk egy kis ésszerű felhasználási móddal, úgy mint a vezeték nélküli mélysugárzó elhelyezés, és a tanítható távirányító, és kész is.

Az egészet nevezzük el Soundbar-nak.

Ha így történt, ha nem, a végeredmény magáért beszél. A design, és a kezelhetőség elsőrangú, ahogy ezt már megszokhattuk.

 

 

Lássuk közelebbről. A bő két hónapja érkezett. Nagyon izgatottan vártam már, de tudtam, hogy elsőnek a HKTS30-as bemutatót kell megírnom, mert az illett bele a tesztsorozatba. Talán ezért is nem lett olyan lelkes írás, mert erre összpontosítottam, és erre vártam. A HKTS szett ettől még ugyanolyan jó, és szeretni való, de hiába ez az újdonság számomra, és ezért vagyok vele ilyen lelkes. A HKTS sorozatból már számtalan darabot adtunk el, ezért ezt meg lehet érteni.

 

A Harman/Kardon SB16 két külön dobozban érkezett. Az egyik a hangprojektort magát, a másik a mély sugárzót tartalmazta. Gyorsan kiemeltük mindkettőt. Az első nagy meglepetés számomra az volt, hogy a tartozékai közt nem találtam távirányítót. Na, gondoltam ennyire nem lehet olcsó valami, hogy fel kelljen kelni a fotelből bekapcsolni, és hangerőt adni rá. Kissé értetlenkedve megnéztem a használati útmutatójában a tartozékokat, bár a doboz gyári állapotában, tehát bontatlanul érkezett. A leírás sem tartalmazott távirányítóra utalást, csak a tápegységet, és a fali rögzítő füleket, és a gumi talpakat említette meg, mint tartozékokat.

Megtettem azt, amit már rég tettem. Elolvastam a mellékelt magyar nyelvű használati útmutatót, ahol értelem szerűen elmagyarázza, hogyan is kívánták a mérnökök vezérelni ezt a kis kütyüt a meglévő távvezérlőinkkel.

Nem egyszerűen kódtanításról van itt szó. Ezt a jelet a TV távvezérlő parancsainak megfelelően taníthatjuk meg a Soundbar-al. 4 jelet tudunk beprogramozni. Ezek a következőek:

  • · Ki/Be kapcsolás
  • · Forrás választás (Analóg, vagy digitális bemenet)
  • · Hangerő szabályzás + /-
  • · Némítás

Ebben az esetben a TV készülék bekapcsolásával bekapcsolódik a Soundbar is, és a hangerő szabályozásával a készülékünkkel együtt nő, vagy csökken a hangereje. Célszerű ebben az esetben a TV hangerejét kikapcsolni, mert összeakad a két rendszer. Azt is megtehetjük, hogy egy olyan gombra programozzuk ezeket a funkciókat, amiket nem használunk TV nézés közben. Akár egy másik nem használt távvezérlőt is feláldozhatunk e célból. (Mivel lényegtelen, hogy milyen távvezérlőt tanítunk rá, azért extrém esetben, még a klíma távvezérlővel is vezérelhetjük. Nem semmi.)

Miután sikerült minden funkciót felprogramozni, hát jobban szemügyre vettem.

 

A Soundbar megjelenésileg hibátlan. Szélessége 92cm, ami majdnem megegyezik egy 42”-os (106cm.es) LCD TV szélességével. A TV alatt inkább egy komoly centersugárzónak tűnik, és mindenki a rendszer többi elemét keresi majd. A centersugárzó két szélén helyezkednek el a hangszórói, amik megegyeznek a jól ismert HKTS széria hangszóróival. Gyakorlatilag egy HKTS 7/11-es öszvért kaptunk. Középen nem látható módon található az erősítő rész, mely árammal való kiszolgálását egy külső trafó végzi. Az egész előlap védőrácsot kapott, mely igazán jól áll neki. A rács alatt középen található az infra vevő szem is. A teteje mára már védjegyként bejegyezhető magas fényű fekete bevonatot kapta, és ezen az ujjlenyomat gyűjtő helyen középen helyezkednek el a kezelő felületetek. Ugyanazokat a funkciókat érhetjük el itt, mint a távvezérlővel, vagyis a ki, és bekapcsolást, a térhangzás választó gombot, a hangerő szabályzót, és a bemeneti választó gombot. (Na jó, a térhangzás választó módot csak itt érhetjük el)

Mivel a használt funkciókat távvezérlővel is vezérelhetjük, ezért nem fontos összetapogatnunk ezt a szemet gyönyörködtető felületet. A gombok megvilágítása Harman/Kardon hagyományokat figyelembe véve fehér, és kék fényt kapott.

 

Kifordítva a hátulját egy főkapcsolót, egy analóg bemenetet (2 RCA), és egy digitális koax bemenetet találunk.

Ezen felül 3db kapcsolót, mely közül az első (Trim) háromállású, és a bemeneti jelet képes szabályozni, hogy nehogy túlvezéreljük egy magasabb jellel, vagy túl halk legyen. A másik kapcsoló kétállású, és az EQ szabályzást hivatott aszerint beállítani, hogy a falon, vagy a Tv előtti polcon helyeztük el a Soundbarunkat. A harmadik kapcsoló 4 állású. Ezzel állíthatjuk be a vezeték nélküli mélysugárzónk frekvenciáját, ha valami bezavarná helyes működését.

 

A technikai paramétereknél megemlíteném a a mélysugárzót, mely az akkori HKTS 7-es leszármazottja felvértezve vezeték nélküli jel fogadási képességgel. Azért a 7-es, és nem a 11-es, mert ez csak 100W-os. A „Csak” azért kapott macskafület, mert egyáltalán nem kis teljesítményről beszélünk. Teljesen együtt él a centersugárzóval. Hátulján egy főkapcsoló, egy hangerő szabályzó, és egy frekvencia váltó található. Természetesen a Soundbarral egybehangoló négyállású kapcsoló is megtalálható. Sajnos a vonalszintű RCA bemenet már lekerült róla, így más célra nem lehet felhasználni. Szívesen kipróbáltuk volna a HKTS30-as tesztelésekor, hogy mennyit változott a hangja a jelenlegi, és a régi mélysugárzónak. Egy biztos, hogy a megjelenése még mindig a legszebb az összes mélysugárzó közül, amit láttam. Vannak kedvenceim, de ez a legszebb számomra.

Megkezdtem a beüzemelését. Analógban tökéletesen működött a készülék. Digitális módban viszont nem bírtam belőle hangot kicsikarni. Próbáltam kábelt is cserélni, DVD lejátszót, és média lejátszót is cseréltem, mindhiába.

Ezután felvettem a kapcsolatot a szervizzel, akik ugyanezekkel a tanácsokkal láttak el, és azt mondták, hogy ha így sem szólal meg, akkor a készülék valószínűleg hibás lesz, és nagyon sajnálják. Ha ezt a cikket befejeztem volna pár hete, akkor valószínű ez lett volna a negatívuma, annak ellenére, hogy így is meg voltam vele elégedve. Analóg jelből is meglepő hangokat kaptam. A hétvégén viszont gondolkoztam egy kicsit rajta, és rájöttem valamire. A gondolatom a körül forgott, hogy ez egy 2.1-es rendszer, és nem tartalmazza a Dolby, és DTS dekódereket, ezért valószínű azért nem szólalt meg, mert nem tudta ezeket dekódolni. Mára ez már be is bizonyosodott. A lejátszóm kimenetét LPCM dekódolásra állítva működésre bírtam a digitális bemenetet. Ez sajnos nincs a használati útmutatóban, ezért érdemes megemlíteni. A különbség a digitális, és analóg bemenet közt hangerőben kerestetik. A digitális szól természetesen hangosabban, és ez által tűnik dinamikusabbnak, de ha az analóg bemenetre hangoz adunk, akkor az is dinamikusabb, tehát igazából semmi értelme neki. A bemeneti számot növelték csupán. Én valószínű csak a TV-vel kötném össze, és minden ami a TV-re van csatlakoztatva, az megszólal rajta. Az analóg bemenetet amúgy is automatikusan képes érzékelni.

A mélysugárzó nagy előnye, hogy a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően bárhova elhelyezhetjük. Így biztosan megfelelő hangot fog produkálni. A legjobb, ha a Tv mellett helyezzük el, valahol elöl.

A hangja elég látványos. Ez részint a mélysugárzójának köszönhető, mely lélekkel látja el a Soundbarunkat. Processzora, mint említettem tökéletes. Ezt is vártam a Harman/Kardontól. Egyenletes hangkarakterével, és nyílt hangjával szárnyal a szobában. Szinte észrevétlenül teszi a dolgát a szub. Azt hinné az ember, hogy nagy hangfalak szólnak. Nyugodt, telt, öblös az egész. Néha olyan érzésünk van a filmek alatt, hogy már pedig vannak háttér sugárzóink. Ez valószínű elhelyezés függő, mivel jelenleg a hallgatási pozícióm a fal mellett helyezkedik el, így a hátsó fal remekül végzi a dolgát. Az elhelyezésre itt is érdemes ügyelni, és szimmetrikusan elhelyezve a fal közepére tenni a Soundbar-t, hogy a falról visszavert hangok egyenletes hangerővel érjenek el hozzánk. Talán egy picit érzéketlenebb az elhelyezést illetően, mint a sok hangszórós Yamaha, ami sok térben előny. A Yamahánál a mérőmikrofonnak igyekeznek azt a hibát orvosolni.

A Gettómilliomost kezdtem el nézni rajta, ami elég mozgalmas film. Az elején majd elfeküdtem attól a pofontól, amit a srác kapott. Az egész filmben remek hangok vannak. A gettóban történő futkározás, és a helikopter megjelenése valóságosnak hat, és a helikopter lapátjai rendesen csapkodnak a szobában. Itt volt érezhető a legjobban a 3D-s hatás. Mindenképp élvezetes rajta a TV nézés is. Ezt egy normál sztereó rendszerrel sosem érjük el. Az túl nyersen szól. Kell ez a kis varázs hozzá, hogy eladható legyen.

A Gyűrűk ura következett. A zenéje már az elején árulkodik a rendszer részletező képességéről. A vonósok felharmonikusai finoman lengedeznek a térben. Elférne azért benne egy Dolby dekóder, de egy Pro-Logic-os rendszert szerintem bír űberelni. Ami még további előnye, az, hogy az arányok nem másznak el a hangerő emelkedésével. Egyenletesen nő a dinamika is. Alacsony hangerőnél is kellemesen szól. Ez annyira nem volt jellemző eddig a H/K-ra. Meglepődve tapasztaltam azt is, ami a legtöbb kis rendszerrel jár, hogy még ilyen kis hangerőn sem különül el a mélysugárzó, és lesz üres az egész. A térhatást érdemes bekapcsolva hagyni, mert különben egy pontból fog szólni. Ez olyan TV-s hang, amit már nem szeretnénk.

A filmes válogatásunkat a Transformers-el fejeztem be, melynél azért már kicsit vissza kellett venni a mélysugárzóból, mert majd levitte a fejemet, és eltolta az arányokat. Mindenesetre nem unatkoztam film alatt.

A zenei részek következtek. Új kedvencemet tettem be, mely a nagy rendszeren leveszi az embert a lábáról. Idáig még mindenki láb remegve hagyta el a termet, miután meghallgatta. A Házi-mozi show-n láttam, és ott tetszett meg. A Házi-Mozi-Stúdió mutatta meg nekünk a nagyteremben. Nagyon szép iMax-es képminősége van, és a hangja is tökéletesen kevert. Az SB-15-ösön is élvezhető tisztasággal szólal meg. Nem olyan, mint a nagy hangfalakon nagy térben, de legalább élvezetesen megnézhető. Sok rendszerről még ezt sem lehet elmondani. Kissé egy pontból szól. Hiányoznak a szélső hangfalak. Próbálkozásnak viszont remek. Igazán a divatosabb, mai, teltebb zenével szól jó, köszönhetően a sub basszusának. A zenei részt Celine Dion World Tour albumával folytatódott, mert a Las Vegasi koncertet túl karcosnak nyilvánítottuk már sokszor, ezért itt most nem magyarázkodnék miatta, nem a rendszer hiányossága. A hangkaraktere teljesen egyenletesnek mondható, talán kicsit magas hangban csillogósabb, mint a kis hangfalak többsége, de ezt olyan vékony tartományban teszi, hogy inkább kellemes, mint bántó.

Összességében egy nagyon remek szettek kaphatunk, most hihetetlenül kedvező áron. Százszor inkább egy ilyet a maga megjelenésével, presztízsével, és hangjával, mint egy olcsó kompakt DVD-s rendszert.

Most, hogy új házban költöztünk, és természetesen nem oldottam még meg a hátterek bekábelezését, ezért még magamnak es egy remek alternatíva lehet TV nézéshez. Mivel itt naponta hallgatom a komolyabbnál komolyabb rendszereket, ezért hasonlót úgysem tudnék otthonra építeni, már mint a mozit illeti. Sztereóra viszont ott van a két jól bevált Turul Audio hangfalam, amitől szerintem sosem fogok megszabadulni. Ha nekem megfelelne erre a célra, az már nagydolog. Sok olyan rendszert teszteltem, amivel úgy voltam, mint paraszt bácsi a zsiráffal, vagyis szép-szép, de otthonra azért nem kéne. Ezt a zsiráfot szívesen látnám a hálóban. Egy szobába még sokallanám is talán, amit tud. Egy nappaliban is simán megállja a helyét. Ha valaki többre vágyik, akkor pedig ott a HKTS 30, vagy a nagyobb hangfalak.

Azóta az SB15-ös szettet már nem lehet rendelni, mert megérkezett az utód, az SB16-os. Gyakorlatilag ugyanazt nyújtja hangzásban, viszont kiegészítették optikai bemenettel, és HDMI csatlakozásokkal is. És megkapta az éjszaka nyugalmáért felelős Dolby Volume áramkört is.

Pozitívumai:

+ Dinamikus hangzás

+ Luxuskivitelű megjelenés

+ Vezeték nélküli mélysugárzó

+ Vezérelhető bármilyen távirányítóról

+ versenyképes ár