Keresés

JBL Studio 590 5.1-es hangfal szett teszt

JBL Studio 590 5.1-es hangfal szett teszt

Március 23.-át írunk. A tavasz egyik első, és legszebb napja. A nap ragyogóan süt, és végre a JBL Studio 590-es hangfal szett is megérkezett . Mit is várhatna ennél többet az ember? Az már csak tovább fokozta a gyönyört, hogy mindez még pénteki napra is esett.

Miután becipeltem a bemutató termünkbe a hatalmas méretű, és súlyos dobozokat, rögtön neki is álltam a kibontásuknak.

A kicsomagolást a hátterekkel kezdtem, mert ezeket még magam is ki bírtam bontani. A center ekkor önmagában nem hozott még lázba, és látatlanba le is "kicsiztem".

A Hátterek

A hátterek a Studio 530-as nevet viselik. Más nincs alapon, velük kezdtem az ismerkedést. Jó vendéglátó révén rögtön bevittem őket az irodába, feltettem őket egy jó minőségű hangfal állványra, majd meghajtásként egy Denon sztereó rendszert tettem mögé. (PMA710/DCD710)  Ezután hirtelen felindulásból rádugtam az iPhone-omat, melyen épp Caramel Vízió albumát hallgattam. Leültem, majd nyomtam egy Play-t. A vesém majd leszakadt. Olyan fullasztó méllyel árasztotta el a szobát, hogy az félelmetes. Álló hangfalak képesek ennyi mélyet lesugározni. Hogy mit csináltak James-ék (James B. Lansing innen a név) ezzel a hangfallal, az nem tudni. Egy teljesen hallgatható, kellemes, nyugodt hangzást kaptunk. Normális térérzettel fogadott annak ellenére, hogy erősen közép hiányos volt a hangja. Betudható ez magának az R'N'B műfajnak is, de a lényeg talán maga a karakter, amit a JBL mindig is magáénak érezhetett. Ezzel a tulajdonsággal érik el ugyanis, hogy nagy hangerőn se váljon bántóan üvöltözővé.

A létjogosultsága pedig megkérdőjelezhetetlen. A fiatalabb korosztály nagy kedvence évek óta. Ez a gyors menetpróba mindenféle előzetes bejáratás nélkül csak arra engedett következtetni, hogy ha ez a 13cm-es mély-közép hangszóró ilyenre képes, akkor talán elég lesz a kicsinek vélt centersugárzó is.

Gyorsan tekintsük át a technikai paramétereit:

2 utas, reflex kivitelű polcsugárzó. (Hátsó reflex kivezetéssel)

Mély-közép sugárzó átmérője: 13cm (PolyPlas membrán)

Magassugárzó átmérője: 1" (25mm-es tölcséres kivitelű)

Keresztezési frekvencia 1,5kHz

Érzékenysége: 86dB

Méretei:

Magassága: 46,7 cm

Szélessége: 21,4 cm

Mélysége: 22,2 cm

Súlya 7,7 Kg

Érzékenysége: 86dB

Névleges ellenállása: 6 Ohm

Frekvencia átviteli képessége: 45Hz-40kHz (-6dB)

Terhelhetősége: 125W

A hangfal csatlakozása dupla kábelezésre előkészített, aranyozott fajta.

A doboz anyaga 18mm vastagságú nagy sűrűségű MDF. Tele merevítővel, és vatelinnel az álló hullámok megfékezésére.

A hangváltója sem az egyszerű fajta. Jó minőségű alkatrészekből épített letisztult darab.

 

A Center

Mely a a legnagyobb meglepetést okozta nekünk a későbbiekben. Típusa: JBL Studio 520

Látványban ez is tökéletesen illik a többi hangfalhoz. Elrendezése szimmetrikus. A 2db 10cm-es mély-közép sugárzó fogja közre, a már ismert tölcséres magas sugárzót. Ebben a kategóriában már nem követnek el hibákat, nem kísérletezgetnek az elrendezés megreformálásával. A kis mérete végett könnyű elhelyezni. A hátsó reflex kivezetése miatt viszont nem illik rátolni a falra. Megtehetjük ugyan, de akkor fel kell használnunk a hozzájuk kapott dörzsi szivacsot, amivel eltorlaszolhatjuk a kiáramló levegő útját, és a vágást célszerű ebben az esetben feljebb állítani. A végeredmény bámulatos. Méretét meghazudtolóan szólal meg, tökéletesen egészítve ki a nálánál sokszor nagyobb Studio 590-eseket.

Technikai adatai:

2 utas, reflex kivitelű centersugárzó (Hátsó kivezetéssel)

Mély-közép sugárzók átmérője: 2 X 10cm (PolyPlas membrán)

Magassugárzó átmérője: 1" (25mm-es tölcséres kivitelű)

Keresztezési frekvencia 1,5kHz

Érzékenysége: 88dB

Méretei:

Magassága: 17,2 cm

Szélessége: 55,5 cm

Mélysége: 16,8 cm

Súlya 7,5 Kg

Érzékenysége: 88dB

Névleges ellenállása: 6 Ohm

Frekvencia átviteli képessége: 60Hz-40kHz (-6dB)

A hangfal csatlakozása szintén dupla kábelezésre előkészített.

Terhelhetősége: 150W

A doboz anyaga 18mm vastagságú nagy sűrűségű MDF. Tele merevítővel, és vatelinnel az álló hullámok megfékezésére.

A frontok

Időközben megérkezett kollégám, így a nagy hangfalakat is ki tudtuk bontani a koporsó méretű dobozaikból. Studio 590 becsületes nevük.

Ehhez már segítséget is kellett kérnem, hisz óriási hangfalakról van itt szó. A méretükön rögtön elámultunk. A gyári fotókon nem tűntek ekkoráknak. Talán majd a jobb oldali fotón jobban tudjuk szemléltetni, hogy egy átlagos méretű hangfalhoz képest mekkorák is ők, a maguk valóságos méretükben. A fotón a Mordaunt Short Aviano 6-os hangfallal (jobbról), van összehasonlítva. Márpedig kb. ekkora hangfalakat kínálnak a gyártók fél millió forintig. A JBL alaposan belehúzott, hogy méretileg kitűnjön az árkategóriájából. A látottak alapján ez sikerült is neki.

A Studio 590-es hangfalpár nem csak a mérete végett különleges, hanem már magával a megjelenésével is magára irányítja a figyelmet. Amint meglátja az ember, rögtön birtoklási vágy támad fel benne. Pedig még meg sem hallgattuk. A legtöbb ember, aki látta nálunk, szintén elismerő szavakkal illette. Persze ez sem tetszhet minden mindenkinek.

Már első ránézésre is feltűnik, hogy nem csupán csak egy új modellel szerettek volna előrukkolni a tervezők, hanem egy merőben új irányvonalat is akartak teremteni, ezzel is új mércét állítva ebben a műfajban. Minden apró részlet a helyén van, igencsak nehezen tudnék belekötni. Egyedülálló megjelenésével tovább erősítette a moziterem hangulatot bemutató termünkben.

Igen, innovációról beszélhetünk, ahol a Stúdió technika már belopódzik a hétköznapjainkba. Persze kissé átalakítva, hogy a megváltozott igényeknek, és felhasználási módoknak is megfeleljen.

A mérnökök minden apró kis részletre odafigyeltek a hangfal tervezésekor. Volt erre idejük bőven, hiszen hangfalakat nem szokás évente megújítani. A Studio 5 széria egyik különlegessége a tölcséres magas-sugárzójában rejlik. Ez a magas sugárzó egy egyedileg tervezett, saját fejlesztésű darab. A JBL évek óta alkalmazza a professzionális mozitechnikájában, a jbl Synthesis rendszereiben, és a kültéri aktív hangfalaiban.

A magassugárzó méreteit viszont a szobai akusztikához alakítva csökkentették. A Studio 5-ös szériában 25mm-es magas sugárzót alkalmaztak. A vágást elég alacsonyra, 1,5kHz-re engedték le. ( az átlagos keresztezési frekvencia 2,5-3,5kHz között van) Gyakorlatilag a felső hangsáv  lesugárzásának tetemes részét ez a hangsugárzó végzi. Azért, hogy semmi sem befolyásolja a hangját, az előlapot is úgy tervezték meg, hogy ezt sose takarja le, ezáltal ne módosíthassa a hangját. Épp ettől lett különleges az egész megjelenés. Ezt a trükköt alkalmazza több, más gyártó is, de ilyen szép megoldással csak kevesen büszkélkedhetnek.

Fantasztikus, hogy mérete ellenére mégis kecses érzetet kelt. Az előlapja vállba szélesedik, mint valami igazi gengszter, aki erejét fitogtatja. Ezt ellensúlyozza viszont az alján középen besüllyesztett kis Szokli, mellyel megtörték az eddigi hagyományosnak számító talapzatot. Mégis nem ez, hanem a hangfal oldalaiból kiálló lábak teszik az egészet kedvessé. Ha sokáig nézzük, akkor egy kis pingvin formája rajzolódik ki belőle. 5 Tequila, vagy Whiskey után már bármi más is.

A képeken nem látszik, de a hangfal előlapja kissé befelé ívelt. Ezek az  ívek követik egymást az előlapon, hogy ne legyen unalmas. Attól tartottam, hogy ha levesszük az  előlapot, és csupaszon látjuk a két 20cm-es hangszórót, az túlságosan technikásnak tűnik majd. Ezt tapasztaltuk ugyanis a Studio 190-esek esetében, de szerencsére ebben is kellemesen kellett csalódnunk. Finoman megsüllyesztve találjuk a két Öntvénykosárral rendelkező  20cm-es mély-közép sugárzót. A hangszórók mindegyike mágnesesen árnyékolt. Hogy mitől tudjuk, hogy öntvénykosaras, és mitől árnyékolt? Attól, hogy belenéztünk a belsejébe.

A teszt alkalmával jó magyar szokás szerint megkopogtattuk az oldalát, hogy milyen merev. Benne van e az anyag? Sajnos a kopogtatás hatására kissé kongott. Egyből a spórolós vékony MDF lapok lebegtek a fejem felett, de szétszedésekor az 590-es mégis ránk cáfolt. Nagyon is korrekt 18mm-es MDF-ből van az előlap, és az oldallapok is. Ami mégis a kissé kongós érzést kelti, az a merevítések kivitelezése. Található ezekből belül ugyan jó pár, de egyik sem kereszt merevítő. Talán azok tovább erősítették volna belülről a doboz vázát. Ezek szerint ez sem tökéletes. Ez a méret átka. A megnövekedett hangszóróhoz mérten nőttek az oldalfalak arányai is. Egy ekkora hangfalnál ugyanis már hatványozódik a doboz gerjesztett rezgései által jelentkező probléma.

Ezen kívül viszont tényleg korrekt. A kábelezést a reflex csövek körül vezették el, hogy sem ne zörögjenek, sem ne látszódjanak, ha egy kíváncsi szempár belenézne a reflex nyíláson keresztül (hátul). A reflex nyílások belső fele mindkét esetben peremezett. Sok levegőt azonban a nagy méretű doboznak köszönhetően így sem szállítanak. A belső kábelezése átlagosan gyengének mondható. Sajnos a kétszer ennyiben kerülő dobozokban sem használnak a gyártók jó minőségű vezetékeket. Ami nem látszik, vagy nem tudunk róla, az nem fáj alapon.

Két hangváltót is találunk benne. Az egyik csak a magas sugárzó egyengetésére, és szűrésére szolgál, még a másik a két mély-közepet tartja kordában. Felépítésük példás. Ez a képeken is látszik. A teljesítmény két, teljesen független kábelezéssel jut el hozzájuk, melyre a dupla, aranyozott, banándugót is fogadó hangfal aljzat végett képes.

A tölcséres magassugárzójáról sokat nem tudtunk meg. Amint a képen is látszik, egy műanyag dobozba rejtették el. A Studio 130-asban ennél méretileg kisebbet találtunk.

Szervizes legyen a talpán, aki ezt egy esetleges spontán, vagy direkt előidézett meghibásodás után kicseréli. A tőlünk kapott teljesítménynél nem hinném hogy bárki többet adna nekik, bár pont az ellenkezője végett szokott tönkremenni hangszóró, amikor kis teljesítményű erősítőkkel hajtják meg, és az torzítani tud.

Amennyiben a hangváltóknak jól megy az egyengetés/vágás, akkor a Studio 590-es hangfal lineárisan 35Hz-től indul egészen 40kHz-ig. (-6dB) Mindezt nagy, 92dB-es érzékenységgel. A névleges ellenállása pedig 6 Ohm.

Méretei:

Magassága: 126,3 cm

Szélessége: 32,2 cm

Mélysége: 41,3 cm

Egy ekkora hangfal már számít pehely súlyúnak a maga 31,5Kg-os súlyával. Persze darabonként.

Külön figyelmet érdemes szentelni a kiegészítőire. Ezeket egy külön dobozban találhatjuk. A doboz tartalmaz 4db hangfal tüskét, mivel a hangfal gyárilag állítható gumilábakon érkezik. Hogy ez miért nem jutott eszébe másnak? Zseniális. Tehetjük akár parkettára, vagy járólapra, nem fog karcolódni, vagy arrébb táncolni. A magassága pedig a menetes mivoltának köszönhetően állítható, szintezhető.

Ezen kívül találunk 2db még akár mosogatásra is alkalmas kerek dörzsi szivacsot. Nyugalom, itt nem dolgozni kell vele, hanem hangolni esetlegesen a hangfalat. Ezeket felhasználva kontrollálhatjuk a reflex port szállított légmennyiségét, ha az mondjuk egy helytelen elhelyezésből fakadóan túlságosan felerősítené a mély-hangok mennyiségét.

A legfigyelemre méltóbb alkatrésze a tartozékoknak minden bizonnyal az a műanyag elem, mely az előlap levétele után, a tölcsér alatt keletkező előlap vastagságával megegyező helyet kíván kitölteni. A belseje erős polifoam szerű szivacs borítást kapott, hogy még véletlenül se adjon zörgő hangokat nagy hangerőn, a filmnézés alatt.

A hangfalat cseresznye színben kaptuk. Ez a szín megegyezik a Studio 1-es szériánál alkalmazott színnel. Ugyan azt a műanyag fóliát kapta mindkét Studio széria, hisz mégis csak egy családról van szó, még ha a rokonság távolinak is mondható.

A szett  cseresznyén kívül még fekete színben is elérhető. Én talán ebben az esetben a feketét választanám, pedig nagyon tetszik ez a cseresznye szín, de a fekete valamivel szigorúbb, és ez jobban áll neki. Persze ez is ízlés dolga.

Miután részletesen bemutattuk a hangfal szettet, ne feledkezzünk el a mélysugárzóról sem. Állítólag olyan ropogós darab, hogy még hivatalosan külföldön sem elérhető. Tehát ez most egy premier. Mi szeretjük, és értékeljük is az ilyen exkluzív meglepetéseket.

A mélysugárzó teljesen átlagos darabnak tűnik. Kocka forma. Ez az átlagos szó persze csak a méretének szól. A megjelenése szintén követi a többi hangsugárzó iránymutatásait. A levehető az előlapja, ami van vagy 1kg. Anyaga műanyag, mely szövettel bevont. Kb. arra tervezték, hogy legalább ötször ráléphetünk, és ne törjön össze. Mögötte találjuk a szokásos JBL mélysugárzót, melynek átmérője ezúttal 25cm-es. A hangszóró nem az a megszokott lágy felfüggesztésű darab, hanem egy igen kemény hangszóró.  Talán csak azért tűnik olyan keménynek, mert a JBL-től nem megszokott módon ezúttal zárt rendszerű dobozt kapunk.

Megemelve, és megkocogtatva nincsenek kételyeink. Az anyaga ugyancsak az előzőleg tapasztalt 18mm-es MDF. Középen egy brutálisabb merevítővel. Látszik, hogy a mérnökök innen várják a mélyeket, nem pedig a többi hangfaltól. A hangsugárzó merev öntvénykosarat kapott, melyen egy tekintélyes méretű mágnes díszeleg. A nagy teljesítmény pedig megerősített bemenő szálakon jut el a lengő csévéhez. A beépített erősítője elsőre nem tűnik nagynak. Mindösszesen 1A vesz fel a hálózatunkból. Gyorsan átszámítva ez 230W-ot jelent. Ez nem túl sok, de mégis elég. Emlékezzünk csak a KEF XQ60-asára. Ott sem szólt több száz Wattról a fáma, de mégis háromszázezer forintba került. Nem szabad minden esetben a technikai adatok rengetegében keresgélni. Egyszerűen csak el kell fogadni, hogy ez egy kellően gyors, könnyen telepíthető, kellő hangnyomást keltő mélysugárzó, mely még a nagyméretű Studio 590-es hangfalakat is tökéletes bír kísérni.

A beépített erősítője a gyár többi modelljéhez hasonlóan külön műanyag zárt dobozkába került beépítésre, hogy ne hulljon szét extrém mozizás ellenére sem. Ettől válik strapabíróvá a konstrukció, ami itt elvárás. A belső kábelezése is vastag, szivaccsal bevont, és a tűzősarui is biztosítva vannak, hogy még véletlenül se csússzanak le a helyükről. Ezt szoktuk meg a JBL-től. Ennél rosszabb mélysugárzót sose építsen. Nagyon ritkán bántom a JBL szubjait, hisz eléggé jól sikerült darabok. A Studio 150-es mélysugárzót is szerettem hangban, bár az más volt. Ott a megjelenésével volt bajom. Itt ez a kérdés sosem merült fel. Szerintem nincs ember, akinek ne tetszene. Elegáns, de mégis erőt sugall. Abszolút letisztult, klasszikus darab.

Találunk a hátulján lévő beépített erősítőn 1 pár sztereó RCA bemenetet, melynek egyik oldalát használva, és egy megfelelő kapcsolót átállítva LFE jel fogadására bírhatunk rá. Ebben az esetben teljesen kikerüljük az alul áteresztő szűrőt. Csak a hangerő szabályzó, és a fáziskapcsoló fog üzemelni, mely közül az utóbbira nagy szükségünk lehet, ha több mélysugárzóval dolgozunk egyszerre. Tettük ezt mi is.

Valóban könnyen beállítható. Zárt mivolta, és relatív kis hangszórója végett nem túlságosan kiugró a rezonancia csúcsa. Megpróbáltuk összehozni az Aviano 9-es szubbal, de nem sikerült. Nem lehetett őket külön hallani, de mégsem volt az a meghitt összhang. Végül egy ugyancsak zárt rendszerű 25cm-es mélysugárzóval párosítottam. Pár perc elteltével elégedettem bólogattam. Igen, ez az! Ezt kerestük.

Az erősítő

A szett mint említettem pénteken érkezett. Be is kötöttük gyorsan az öt hangsugárzót, és megállapítottuk, hogy nagyon nyersek. Nincs mese, be kell őket járatni. Ehhez erő kell. nocsak. Épp a rendelkezésünkre áll még egy AVR-760-as Harman/Kardon. A tesztelt példányt a teszt megjelenése után egy nappal már el is adtuk Azóta Csabi fórumtársunk mozizik vele teljes megelégedéssel. A Harman/Kardon AVR-760-as erősítő tesztje olyan szinten keltette fel több ember érdeklődését az AVfórumon, hogy elhatároztam, meginvitálom őket egy közös teszt napra. Ezt a napot a következő szerdára tűztük ki.

Péntek volt, és a hangfalak nem igazán azt mutatták, amit szerettünk volna. Erősítő beállítás "Large" teljes sávszélesség minden hangsugárzóra, majd a hangerő szabályzó -20dB-es értékre állításával kezdtük meg a szett bejáratását. Egész hétvégén AC/DC-t kellett hallgatni a szomszédoknak. Csak hogy tisztába legyünk a teljesítménnyel, a mozizást -10, és -15dB hangerő közt tesszük. Kb. ekkor kapkod levegőért az ember egy húzósabb jelenetnél. A bemutató termünk szigetelése itt nagy segítség. Hétfő reggel még mindig szólt a rendszer. Ezt tette egész nap, és az azt következő éjjel is, csak a műfaj változott. Kezdték unni ugyanis a szomszédok a Rock-ot. Kaptak egy kis Andrea Bocelli-t.

A beállításra kedden került sor. Addigra már sikerült olyannyira bejáratni a szettet, hogy lehessen vele dolgozni. Az eredmény késő délutánra nem maradt el, tehát várva vártuk a szerdai napot.

Reggel 9 óra után érkeztek meg vendégeink. Dezső, Tomi, és Gábor személyében. "Rövid" ismerkedés után 11 órakor megkezdtük a hallgatózást. Nem ugrottunk rögtön fejest a legmélyebb vízbe, finoman adagoltuk nekik az élményeket. Az első erősítő amit meghallgattunk, az az Onkyo TX-NR609-es volt, azért, hogy érezzük a különbségeket. Mivel valami oknál fogva a mélyeket a kelleténél jobban visszafogtam, csalódott arcokat véltem felfedezni. (Természetesen utólag is elnézést érte, persze azóta visszaállítottam) Nem is ez volt a lényeg, így hamar tovább léptünk. Következhetett a Marantz AV8003 - MM8003-as páros a Mordaunt Short Aviano szettel. Már zenénél is természetes mosoly ült ki az arcukra, ami elégedettséget, és megnyugvást sugallt. Jelezték is, hogy ez a szett, amit életük végéig elhallgatnának. Szó se róla, tényleg remek párosítás. Persze az elektronika ára itt kissé borsosabb (1,2mFt). Film részletekkel folytattuk. Avatar. Itt már döbbenet ült ki a fiúk arcára. Hogy a fenéből szól ekkora hangfal így, és ekkorát.

"Na, ez már mozi!" - Vágták rá egyhangúan.

Akkor ők még nem tudták azt, amit mi igen, hogy bemelegedett a Harman/Kardon AVR-760-as. Tudni kell, hogy a 760-as tényleg egy erőgép. Valahol ott kezdődik erőben, ahol a Maranzt végfok véget ér. Ez még akkor is igaz, ha akkora hangfalakkal kell megbirkóznia, mint a Studio 590-es. Annyira azért küzdenie nem kellett, hisz mégis csak 92dB érzékenységű hangfalakról van szó, amit "gyerekjáték" meghajtani.

Rögtön az erősségével, vagyis a filmes részekkel nyitottam. A bölény vadászatos rész következett az Avatar-ból. Csak annyit vettem észre a fiúkon, hogy összehúzták magukat, miután az Ikran berepült a fejük fölé. Meg is jegyezték, hogy ennél hatásosabban már nem is nyithattam volna. Ezután leromboltuk az Otthon fát, meg a fél bemutató termet vele, mire szünetet kértek. Ez egy kicsit megterhelő volt már a szervezetnek.

Pihenés képen ettünk pár "túrós sütit", ami valójában nem az volt, de Dezső megállapította, hogy ő imádja ezt a túrós sütit. Ráhagytuk.

Közben pedig sztereó rendszereket hallgattunk. Itt is újdonságként mutattuk meg azt, hogy egy hangfal nem csak előre adhat teret, hanem mélységérzetet is tud kelteni, vagyis az énekes nem csupán egy síkban képes énekelni a hangfalakkal, hanem akár hátrabról is. Közben persze mindenki jóllakott.

Még csak a nap derekán jártunk, de már a JBL-ek szóltak ütemezés szerint, hiszen mégiscsak ők voltak a vendégeinken kívül a nap fénypontjai.

Visszatérve a bemutató terembe, sokcsatornás zenéléssel folytattuk. Celine Dion Bostoni koncertje következett. Telt, kellemes mélyhangokkal nyit a "Pour que tu m'aimes encore" című dalával, ami ugye nálam átverés, hisz nem a hangfalak, hanem a mélysugárzók képzik ezeket a hangokat, a fülünk márpedig azt mondja, hogy ezek elölről, a nagy hangfalakból jönnek. Ez a szépsége ennek a műfajnak. Oda helyezem el a hangokat térben, ahova szeretném. A JBL-ek pedig ehhez teljes együttműködést mutattak. A fontos, hogy elhiggyük azt, hogy ott vagyunk.  Erre minden esélyünk megvan, hisz az énekhang tökéletesen válik le a két nagy hangfalról. Itt még persze besegít a centersugárzó is. Egyedül a "My Love" című dalnál nincs elég csend az elején, de én még gyári hangfaltól csak egyszer hallottam ilyet, mert az már gyárilag el volt látva bitumen lemezekkel. Ezt DALtech ACOUSTICS rendszernek hívták. Azóta kiderült, hogy ezt mások is használják.Talán a mellékelt kép segít megmagyarázni, hogy mire gondolok, amikor a csendet elemzem. A hangfalak ugyanis nem csak előre, hanem hátrafelé is képesen szólni. Ez okozza az alapzajt, ami a csend reciproka. Csak annak tűnik fel, aki már hallotta a különbséget.

Ezen kívül viszont nagyon szépen teljesítettek ezen a műfajon.

Következhetett valami nehéz. Illetve műfajilag könnyű, csak a JBL kisebb Studio 1-es számára volt anno nehéz. Ez az a stílus, ahol az 1-es széria 10mp után elhasalt, és ki kellett kapcsolni. Ezt a puccsot akkor Andrea Bocelli hajtotta végre. Szerintünk azonban egy Studio 190-es tulajdonos sem sértődött meg ezen, hisz aki azt a szettet vásárolta, ahhoz valószínű korban, és műfajban is távol áll a pop-opera.

A Studio 590-eseken viszont teljesen hallgatható addig, még egyedül énekel. Kellemes térrel is rendelkezik, pedig mint tudjuk itt már csak a két front dolgozik, nekik kell középen teret alkotni, és elhitetni velünk, hogy az énekes szájából jön az a fantasztikus hang. Bízva állítjuk, hogy erre képes is. Teljesen leválik a sztereó hang a hangfalakról, és középre helyeződik a tér. Nem olyan széles, de szűknek sem mondanám. Az 56"-os Tv szélességéig teljesen jól teszi a dolgát. De hát mi ezt éppen egy 56"-os TV-n nézzük, úgyhogy most ez így több is mint elegendő. A baj akkor következik csak be, amikor behívja egyik énekesnő társát duettre. Akkor képes kissé összeomlani, és zavaróvá válni. Ekkor már kissé fárasztó. Lejjebb is vettük a hangerőt, hogy ne legyen zavaró. Sajnos ez a 20cm-es hangszórók lassúságának tudhatjuk be. Közülünk nem mindenki tapasztalta ezt, de aki figyelt, az rögtön kiszúrta.

Ez több ennél drágább hangfallal is megesik. JBL eddig ilyen árkategóriában jobbat nem nyújtott, úgyhogy legyünk rá büszkék. Örüljünk inkább annak, hogy nem csak mozizni, hanem koncertezni is tudunk már ezzel a szettel, gyakorlatilag csak kisebb műfaji megkötésekkel. Aki pedig szóvá teszi, annak tegyünk be egy AC/DC - Live at river plate albumot, és rögtön elhallgat. Mivel egy rockkoncertet csak nagy hangerőn lehet igazán élvezni, és van benne magas hang rendesen, ezért erre mi is csak a nap végén vállalkoztunk.

Miután minden részletet minden rendszeren megnéztünk, és meghallgattunk, jöhetett a szabad foglalkozás.

Sorban kerültek elő az érdekesebbnél érdekesebb BluRay lemezek. Az Apocalipto-val kezdtük. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a Tapír miként fut az életéért az őserdőben a film elején. Ez csak másodjára sikerült neki, mivel a lejátszón át kellett állítani a dekódolást. Az eredmény milyen meglepő, hogy elég vadra sikeredett. Szerintem, ha Nils Holgersson-t tennék be az is vad lenne. A ludak legalábbis.

Tapírunk hangosan vágtatva röfögött át a dzsungelen, miközben éhes helyiek kergették. Sok esélye nem volt, bár többször sikeresen öklelte fel az eléjük ugró bennszülötteket. Közben mi pedig kapaszkodtunk a kanapéba. A JBL-Harman páros nem aprózza el a dolgokat. Nem csupán csak lejátssza nekünk a jeleneteket, hanem felerősít szinte minden történést. Már attól is retteg az ember, ha egy sóhajtást hall, mert tudja, hogy ennek nem lesz jó vége. Ez többször bebizonyosodott, miután betettük az Eredet című filmet. Teljesen felesleges volt lépkedni benne. Rögtön az elején a betóduló víz tartott rettegésben mindenkit. Miután kiszáradt a szoba, és vele együtt mi is, ismét ettünk-ittunk pihenés kép, mielőtt a nap legnagyobb megmérettetésben részesültünk volna.

Még a végén kiderül, hogy többet ettünk, mint hallgatóztunk.

Visszatértünkkor Dezső előhúzott egy lemezt. Azt állította, hogy ez a referencia. Ezen áll, vagy bukik a minden. Nagyon nem ijedtem meg, hisz bíztam a rendszerben. Az "Éli könyve" című lemezről volt szó.

Ebben van egy jelenet a egy óra tizennyolc percnél (1:18), amikor kissé leamortizálnak egy házat különböző fegyverekkel. Kezdik egy autó felrobbantásával egy kis C4 bevetésével. Az konkrétan a fejünkön landolt. Megkezdődik a harc. Gépfegyverekkel esnek egymásnak, közben bevetnek egy kézigránátot, mire erre egy vállról indítható rakétával válaszolnak. Az ad az élvezeteknek. Rajtunk kívül viszont a filmben csak egy idős hölgy hal meg. Erre férje megbosszulja, mert ő is lelő két másikat. Már a megmenekülés reménye lebeg a fejünk fölött, amikor csipogást hallunk. Tolat a teherautó, a ház felé, melynek hátuljából egy Gatling gépágyút húznak elő. Aki nem tudná, hogy milyen fegyverről is van szó, annak eláruljuk, hogy ezeket a forgó gépágyúkat a harci helikopterek használják előszeretettel a nagy tűzereje végett. Most akkor elképzelhetjük, hogy micsoda pusztítást végzett azon a szerencsétlen faházon. Gyakorlatilag lebontotta. A rendező, hogy még jobban szemléltesse a dolgot, szembe vitte a kamerát a fegyverrel, hogy a mi is átéljük a pusztítást. Az egész két perc leforgása alatt történik. Sok ideje nincs az embernek unatkozni, és különben is két percet meg fél lábbal is kibír, pláne, ha azt elvesztette már az első robbanás alkalmával.

Kapkodtunk is levegőért. Nem gyenge a jelenet. Fel is veszem majd a tesztanyagaim közé. Néztem is kérdően a fiúkra, hogy mi a véleményük, hogy látták, hisz mégis csak ezt nevezték referencia anyagnak.

A válaszra nem kellett sokat várni. Állításuk szerint sok mindent hallgattak már, de így még nem szólt semmi. Dicsérték a dinamikája mellett a részletező képességét, ugyanis ez a rendszer már nem a dübörgésről, hanem a részletes hangokról szól. A fegyverek hangja abból az irányból adta félelmetes robaját, ahonnan lőttek. Mindezt nagy pontossággal, és térleképzéssel. Valóban. Minél valóságosabb valami, annál  jobban beindítják a szervezet adrenalin termelését. Verni kezd a szívünk, és úgy érezzük, hogy megnyílik az a világ számunkra, amit a rendező megálmodott. Ezt hívják valódi házimozinak.

Ennek kitárgyalása közben érkezett meg egy JBL Studio 590-es tulaj, mivel neki eddig csak a front sugárzók voltak meg, kíváncsi volt, hogy mire is képes rendszerben. Ő egy Harman/Kardon AVR-460-ast használ hozzá. Ne keveselljük. Mivel ő lemaradt az előbbi részről ezért visszatapsoltuk neki. Roppant rácsodálkozott, hogy ez erre képes. Vissza is kérdeztem, hogy miért a tieid nem így szólnak? Ő még nem kezdte el állítgatni, azonban így is tetszett már neki, amit hallott otthon. Most, hogy megtapasztalta, hogy valójában mire is képes, már meg is lett a hétvégi programja.

Ezután már hatan folytattuk utunkat egészen az AC/DC-ig. A hangerő a már említett -15dB. A "Rock N Roll Train" című dallal indítottunk. Ez a dal kellőképpen felfokozta a hangulatot nem csak ott a helyszínen, hanem nálunk is. A rendszer ugyanis már akkorát szólt, mint ha tényleg ott lennénk. Szerintem ha végig néztük volna a koncertet, akkor legalább akkora halláskárosodást is szenvedtünk volna.

A nap végén mit is kívánhattunk volna mást, mint hogy ez a Rock 'N Roll érzés soha el ne múljon. Remek nap volt. Jól éreztük magunkat, ideje haza menni, és átértékelni mindenkinek a saját rendszerét. Tanácsként mindenki megfogadta, hogy ma nem kapcsolja be az otthoni rendszerét, mert annak beláthatatlan következménye lenne a család jövőbeni költségvetését illetően.

Egy rövid másfél óra búcsúzkodás után fél hétkor mindenki hazament.

Másnap reggel mi azért tovább folytattuk a tesztelést a megszokott módon. Mivel sztereó tapasztalataink még nem voltak a Studio 590-esekkel, ezért meghallgattunk rajta pár minőségi jazz zenét is. Nem egyedül tettük, hanem egy hangmérnök ismerősünkkel, aki többek közt a Turul Audio hangfalakat is tervezte nekünk. Ő nem egy házimozi megszállott, ezért csak a sztereó hangjára volt kíváncsi. Az ő ízlés világa némileg eltér a JBL hangzásvilágától, de azért bekapcsoltam neki sztereóban. Még ő is ledöbbent magán. Tetszett neki. Mivel tisztában volt az árával, ezért nagy elvárásokat nem támasztott vele szemben. de pár dal után már egészen belejött, és a nehezebbnél nehezebb műveket kezdte neki adagolni. A végén meglepődve nyugtázta, hogy igazából tetszik neki. Szerinte is szép, és egy kellemes hallgatható hangfal. A közepét ő is hiányosnak érezte, de ez a két utas mivoltának tudható be. Említettem neki, hogy létezik két kisebb álló testvére is az 590-eseknek, melyekbe kisebb, vélhetően gyorsabb hangszórót szereltek. Talán kicsit több középpel, és kisebb szobákba talán alkalmasabbak is. Tőle már ez így is nagy elismerésnek számított, hisz nem kapcsoltatta le velem. (Volt erre is példa már más hangfalaknál) Nem hagytam viszont, hogy úgy menjen haza, hogy a mozi hangját nem hallgatta meg. Bekacsoltam tehát neki 5.1-ben is, hisz mégis arra termett. Szerintem ő ilyen hangerővel, és dinamikával még sosem mozizott. Látszott az arcán, hogy ledöbbent, de nem szólt, nem kért, hogy halkítsak. Egyszerűen élvezte a filmet.

A szett tudását egyik akkor érkező partnerünknek is megmutattuk, aki csak annyit mondott, hogy

"te, ez nem normális".

Bármilyen hihetetlen ez, de nekünk ez a dicséret. Mikor már azt hinné az ember, hogy mindenkinek van már otthon házimozija, és darab-darab, akkor eljönnek hozzánk, meghallgatnak egy ilyen szettet, és elkezdenek számolgatni, hogy min, hogyan lehetne spórolni, mert sajátjuknak szeretnének egy ilyet tudni. Még azok az emberek is osztanak szoroznak, akiknek lehet, soha sem fog telni ilyesmire. Én erre azt mondom, hogy ez már valami. Ha ugyanis alapból azt kérdeznénk valakitől, hogy figyu, adnál 1,3mFt-ot egy házimozi rendszerért? Akkor ugye mindenki tudja a választ. Viszont ha meghallgatás után árultam el az árát, akkor érdekes módon senki sem sokallta, és váltig állította, hogyha lenne ennyi pénze, akkor simán venne magának egy ilyet. Ez jelenti azt, hogy jó helyre pozicionálták a terméket.

Ezt a szettet megvásárolva különlegesnek érezhetjük magunkat. Bátran mutogathatjuk barátainknak akár a külsejét, akár a hangját. Az látható irigykedés ül majd ki az arcukra, és a dicsérő szavak fogják megerősíteni bennünk azt, hogy igen is jó döntést hoztunk.

Ajánlom mindenki figyelmébe, aki egyetért a fent leírtakkal. Bevallom, járt már nálunk ennél komolyabb szett is, ez nem kétség. Az árcédulája persze borsosabb is volt, de közel sem volt ennyire pofás, és egyedi megjelenésű, mint ez. Jelenleg nem sok hasonló kombinációt kapni, ami ekkora moziélményt adna. A JBL nagyon jó útra tévedt. Reméljük ez a szett is valami új, valami még jobb kezdetét jelenti.