Keresés

Onkyo TX-NR616 házimozi erősítő teszt

Onkyo TX-NR616 házimozi erősítő teszt


Ismét abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy elsőként mutathatjuk be az Onkyo 2012-es évre szánt új, 6-os sorozatú házimozi erősítőjét. Köszönjük ezúttal is a hivatalos Magyarországi importőrnek, az A.I.D.A. Audio Kft-nek.

A megszokottól eltérő típusszámot viselő készülék ha nem is alapjaiban, de szolgáltatásokban meglehetősen megújult.


Az előlapján nem sok újdonságot véltünk felfedezni. Avatatlan szemnek fel sem tűnne a változás, de nekünk hosszas nézelődés után mégis.


A VCR bemenetválasztót elavultsága, és létjogosultsága híján átnevezték STB-re (Set Top Box). Az előlapi video bemenet szerepe is megreformálódott az iPod végett, amit már szintén nem sokat fogunk használni valószínűleg. Ja, és persze a lényeg: A típusszám. Az új típus nem egyenes ágon követi a sorban az eddig megszokott számozást. A 609-es számot idén a 616-os követi, a logikájára még nem jöttünk rá. (A helyes megfejtéseket várjuk az e-mail címünkre) Nem csak az Onkyo, de egyik fő konkurenciája a Denon is feladta az eddig jól bevált számozását, és ők is összekeverték a vásárlóikat. A két típus egyébként idén egyszerre jelent meg, és egyszerre is hozta el nekünk a futár. A Denon megfelelője idén AVR-2113-as típusszámot viseli. Hamarosan vele is részletesen összeismerkedünk, majd egy harmadik cikkben pedig megpróbáljuk racionális, és nem irracionális érvek mentén összehasonlítani őket.


A megjelenéssel idén már nincs bajunk, hisz megszoktuk, hogy az Onkyo tervezői indokolatlanul sokat nézegették a Harman/Kardon hangerőszabályzójának a peremvilágítását, de még idén sem ügyeltek a vele egyező kijelző színére. Hiába, azt az eredeti japánautós zöld órakijelzővel megegyező színt nem lehet elhagyni.

Megfordítjuk.

A két készülék hátlapján már elsőre is több változás rejlik, mint az előlapon. Ami rögtön szembetűnik, az a 2 HDMI kimenet. Hurrá! Kiált fel egyszerre a projektoros nemzedék. Eddig ilyet 300eFt alatt is csak az Onkyo kínált tavaly, ami a 7-es szériától volt elérhető. Idén ez a technikai tudás is egyel lejjebbi szintre süllyedt. Örüljünk neki. Ezzel a lehetőséggel párhuzamos video kimenet érhető el.

A videochip funkcióját idén is a Marvell Qdeo™Video Chip -je végzi, melynek maximális felbontása 4K. (3840x2160 pixel) Ma már nem nézzük érte csodabogárnak, hisz idén már várhatóak ilyen felbontást támogató megjelenítők. Ezt hivatott megerősíteni a Denon 2113-asa is, mely szintén ilyen felbontást támogat.


A másik feltűnő dolog inkább jelzés értékű, jópofa dolog. Ez nem más, mint a hátlapi USB bemenet. Amennyiben ide dugjuk az Onkyo UWF1 USB Wifi adapterét, abban az esetben megmarad zenelejátszásnak az előlapi csatlakozó.

A többi dolog elhanyagolható. A HDMI bemenetek számát minden évben bővítik. Így van ez ennél a modellel is, mert idén már nem 5, hanem szám szerint 7db 1.4-es szabvánnyal bíró 3D előkészítésű HDMI bemenettel rendelkezik. A kimenet egyike pedig természetesen ARC audió visszacsatolású.

Az analóg bemeneteket itt is ritkítják, bár közel sem olyan iramban, és ütemben, mint pl a Denon-nál.

A komponens bemenetek számát kettőről egyre redukálták, illetve a VCR (Videó) ki, és bemenete is az idő martalékává vált. Ugyanezzel a lendülettel távolították el az Univerzális Port-ot, amit aztán tényleg csak kevesen használtak ki. A hálózati funkciók ezt is megfojtották.

A többzónás igényeket erősíti, hogy a készülék idén már három zónát képes kiszolgálni. Kettőt aktív, erősített módban, még egyet vonalszintű kimeneten keresztül. Ez a vonalszintű kimenet dolog természetesen mindkét plusz zónára vonatkozik. Oka, hogy a zóna vezérlés még abban az esetben is megmaradjon, ha esetleg a beépített erősítőjét valóban 7.1-es üzemmódban használnánk.

Évekkel ezelőtt ujjongtunk még a PC bemenetért, de ma már csak ez is csak a múltat idézi fel számunkra, ugyanis ennek is a hűlt helyét találtuk.

Digitális bemenetből 2 optikai, és 2 koax bemenetet használhatunk fel, tetszőlegesen párosítva adott bemenetekhez. A LAN csatlakozást, és az antenna aljzatait a szokott helyen találjuk meg.

A belseje is némileg átalakult. Az idén az Onkyo is bevezette a Hybrid Standby üzemmódot, ami itt is ugyanúgy két tápegységet takar, mint a tavaly bemutatott Denon AVR-1912-nél. Előnye, hogy készenlétben 1-2W-ot vesz fel úgy, hogy közben figyeli a hálózatból, vagy a HDMI felől érkező parancsokat. A régebbi modellek esetében ez akár 80W-os is jelentett. Az elődmodell TX-NR609-es esetében ez már csak 27W-volt. Hosszú távon tehát a kényelem többé nem luxus.

Az erősítő szerkezeti felépítése idén nem változott, így a hangzásában sem lehet majd elvileg különbségeket észrevenni. A fontos áramkörök, pl a DAC, mely egy (Burr-Brown 192 kHz/24-Bit) szintén nem módosult. Mi is úgy gondoljuk, hogy nincs szükség évente átépíteni egy jól bevált konstrukciót. Egyáltalán, nem is szükséges évente új erősítőt piacra dobni, hisz ez nem egy divat tárgy. Kétévente bőségesen elég lenne újdonságokkal elkápráztatni a nagyközönséget. Talán akkor a gyártási költségek is hamarabb megtérülnének, így a fogyasztói árak sem emelkednének évente.

A többi újdonság már inkább szoftveres, de mégis ezekre figyel oda mindenki.

Első komolyabb dolog az MHL nevet viseli, mely a Mobile High Definition Link kezdőbetűinek a rövidítése. Jelentése nagy felbontású mobil adatátvitel.

A jelátvitel tömörítetlen formában képes a mobiltelefonunkról akár 1080p Full HD jelet továbbítani a HDTV-nk számára, mindezt akár 7.1-es hang kíséretében. Ettől már csak egy lépés, amikor az erősítő valódi médialejátszóvá válik. Igény minden esetre volna rá.

Erre a jelátvitelre az előlapon lévő HDMI / USB csatlakoztatása után képes, így csak azok a telefonokkal működik, melyek rendelkeznek ilyen kimenettel. Tesztelni nem tudtam, mivel az iPhone-on elég szomorú, de nincs HDMI kimenet. Ez is csak egy a hiányosságai közül. Persze, egy cikket meg lehetne még tölteni a többi hiányosságaival is. Minden esetre egy Androidos, vagy WP7-es telefonon gyakoribb az ilyen kimenet.

Az iPhone-ról USB-n keresztül is csak a zenéinket érhetjük el. Vezeték nélküli jelátvitelt róla nem támogat, hisz ahhoz AIRPLAY funkció megléte lenne szükséges.

Látszik, hogy az Onkyo-nál nem elsősorban az Apple készülékei fogadására készültek, sokkal inkább egy univerzális megoldásra törekedtek. Könnyedén csatlakozhatunk hozzá ugyanis hálózaton keresztül. Pl: egy wifi-s eszközzel, mint a mobiltelefon, vagy a laptopunk. A DLNA hálózatunkkal pedig távolról is játszhatunk le zenéket a számítógépünkről, és szabadon tallózhatjuk a számítógépünk zenei tartalmát.

Az InstaPrevue™ : Az új Onkyo A/V erősítőiben a Silicon Image által kifejlesztett előnézeti funkció dolgozik. Lényege, hogy az InstaPrevue™ technológia bemutatja a miniatürizált képvideók egy sorozatát képernyőn, amik a hozzá csatlakoztatott HDMI-s  eszközökről érkeznek. A megjelenési helyét is módosíthatjuk, így teljesen személyre szabható az egész. A kezdőképernyőn keresztül pedig egy gombnyomásra elérhetővé válik. Az az InstaPrevue™  technológia sokkal könnyebbé teszi ez által a HDMI-n keresztülcsatlakoztatott, és választható tartalmak kiválasztását.

Ezeken felül kapott egy újabb online zenecsatornát a simfy-t. Ez jött, a Napster ment. Sokra nem mentünk velük eddig sem. A lényeg talán a hazai felhasználóknak a vTuner melyen keresztül számos hazai, és nemzetközi internetrádiót hallgathatunk. A kategórizálás, és a szűrés már a megszokott módon történhet. Amennyiben valaki esetleg megszokta az AUPEO!, Spotify vagy a Last.fm szolgáltatást, akkor ezt továbbra is igénybe veheti.

Az OSD menürendszere is megújult kissé. Nagy változásokat ne várjunk. Jól bevált menürendszere volt eddig is az Onkyo-nak. Némileg talán még áttekinthetőbb lett. Az ikonok, és a menüpontok méreti nőttek meg. Egy dolgot véltem felfedezni. Nem nagy dolog, de szerintem felcseréltek két feliratot a távirányítón. Ami eddig Home/Audio gomb volt, az most a beállítás gomb lett. (a távirányító szerint nem) A Setup gomb pedig az Audio gomb szerepét látja el. Talán nem is fontos, hisz két perc után úgyis megszokásból fogjuk kezelni, és senkit sem érdekel majd, hogy mi van oda írva, ha úgysem azt csinálja.

A menürendszerét az alábbi video kiválóan szemlélteti:

 


A távirányítója külsőre, egyébként szinte semmit sem változott. Néhány gomb került átnevezésre, ahogy arról a készülék előlapjánál is beszámoltam. Kezelése továbbra is kényelmes a gumi gombjainak köszönhetően. Látszólag kicsit sötétebb külsőt kapott, és az elemtartó alsó részét egy mozdulattal lecsapták. Ez után szögletesebb lesz, hogy nem guruljon el. Megjegyzem, eddig sem tette.

Visszatérve a menürendszerére:


A Home gomb lenyomásakor 5 nagyméretű ikon jelenik meg, középen alul pedig azon menüpont neve, amin épp áll a kurzor.

Az első lehetőség a Hálózati kapcsolatok kezelése.

Itt választhatunk, hogy az internetről (vTuner, Spotify, simfy, last.fm, Aupeo, MP4 tunes) vagy saját DLNA hálózatunkról szeretnénk zenét hallgatni.

Második lehetőség az USB-s tallózás lehetősége. itt az előlapi, vagy hátlapi USB-n keresztül csatlakoztatott médiánkról játszhatunk le zenéket. A kijelzőn az USB kijelzés mellett ebben az esetben zárójelben megjelenik, hogy melyiket bemenetet irányítjuk. USB (F) Front, vagyis előlapi bemenet, USB (R) Rear, vagyis hátlapi bemenet.

Harmadik (egyben középső, és egyből bejövő) menüpont az InstaPrevue. (Előnézetben látjuk a HDMI bemeneteinken megjelenő képet.) Többé nem kell bemenetenként keresgélni, hogy mégis hova csatlakoztattuk, vagy párosítottuk az adott lejátszónkat.

Negyedik lehetőség a Setup menü. Ebben tallózva az eddig megszokott beállítási lehetőségek közt lépkedhetünk.

Utolsó lehetőségként pedig kereshetünk az elérhető frissítések közt. Rögtön találunk is hozzá illőt. Furcsa, hisz még csak alig pár hete elérhető, máris találunk hozzá javítást. Persze azt sosem közlik, hogy tényleges hibákat orvosoltak, vagy csak megnyugtatták a felhasználót, hogy márpedig van hozzá terméktámogatás. Amennyiben van elérhető frissítés, akkor persze rögtön egy felbukkanó menüpont jelzi számunkra.

Kedvesnek mondható momentum a képernyő pihentető is, mely a fekete háttérből előbukkanó kis fehér pamacsok formájában teszi a dogát. Ez pár perc elteltével aktiválódik. Nem csak ezzel az egy energia takarékos üzemmóddal készültek a tervezők, hisz ma már azt is figyeli az erősítő, ha megszűnt a bejövő jelforrás. Egy idő után így, ki is kapcsolja az erősítőt. Hiába, a környezetvédelem ma már a legfontosabb. 

Ami további újdonságként hat, az a Quick Set-Up Menü. Vele hasonlóan a 1912-es Denon-hoz lépésről lépésre visz bennünket végig egy beállítási segéd a főbb menüpontokon, ahol a főbb, és részletesebb beállításainkat végezhetjük el. Ez valójában a nyelv, és a hangszórók beállításában teljesedik ki. Nem sok, de ezt az első bekapcsoláskor mindenképp célszerű beállítani.

A hálózati funkciók közt megtalálható a teljes értékű mobiltelefonos vezérlés lehetősége, mellyel IOS, és Androidos telefonokkal is vezérelhetjük.

 

Androidos szoftver

IOS szoftver képek

Sajnos ip cím alapján ugyan felajánl néhány lehetőséget, de gyakorlatilag vezérelni nem vagyunk képesek.

Ip cím: 192.168.1.199

A hangzás módosítására rengeteg opció ígérkezik. Gyakorlatilag az Audyssey teljes arzenálja a rendelkezésünkre áll. Bemérő rendszernek a legkisebb 2EQ-s rendszerét telepítették, mely akármennyire is szánalmasnak hat, mégis elismeréssel lehet róla beszélni, hisz azokban az esetekben, amikor működik, igazán jól teszi a dolgát. Az olyan speciális akusztikákban, ahol pedig ez nem válna be, ott rendszerint a komolyabb MultiEQ, vagy MultiEQ XT bemérőrendszerei is kudarcot vallanak. Minden esetre ez továbbra is egy hátránya azon felhasználók szemszögéből, akik csakis kizárólag ilyen rendszerekre támaszkodnak, hisz a pontosabb beállításokat mégis csak a komolyabb rendszerek végzik.

Az éjszaka nyugalmáért a már jól ismert Dynamic EQ, Dynamic Volume, és a Late Night gondoskodik. Amennyiben ezeket kombináljuk az Audyssey Music, vagy Movie hangzás képeivel, akkor gyakorlatilag korlátlan hangzásvariációt érhetünk el. A korlátlan variáció közül ugye meg mindenki megtalálhatja a neki tetszőt. Van előnye néha a bonyolult dolgoknak is.

Az Audyssey DSX hangzásnak köszönhetően ismét 3 verzióban szélesíthetjük a teret + 1 pár hangfallal kiegészülve. Megtehetjük ezt a frontsugárzók kiszélesítésével, magasításával, vagy a hátsó középső hangszórók beiktatásával.

Az erősítő nagy előnye, vagyis a halkan is élvezhető dinamikus tér, továbbra is rendelkezésünkre áll. Eme kiváló tulajdonsága az egész házimozis mezőnyből kimagaslik. A mai világban, amikor az ember fáradtan hazatér a munkájából, és ha még mindig marad annyi ereje, hogy egy filmet megnézzen, akkor az felér egy forró fürdővel. Nem fogja tovább húzni az idegeit, inkább csak megnyugtatja, és kikapcsolja. Ha pedig kellően felébredt, és odacsap a rendszerének, sem fog csalódni.

A beállítások sokasága egymástól eltérő hangzás világot eredményezhet, így teljesen felesleges hasonlítani egy másik ugyanilyen erősítővel, mert más hangfalakon, más beállításokkal teljesen más végeredményt kapunk.

Az erősítő kb 2 hete van nálunk. Tesztelését 3 hangfal szetten végeztük. A KEF C7-es hangfalait párosítottuk elsőként, hisz azzal együtt is teszteltük egykoron. Meglepődtem, hisz a leírása alapján azt sugallták, hogy mit sem változott a hangja. Gyakorlatban viszont részletesebbnek, és pontosabbnak tűnt, de gyorsan megtaláltam rá a választ. A pontosság oka, az új mélysugárzó, amit vele egy időben telepítettem. Ez a mély nem volt más, mint a Mordaunt Short Mezzo 9-es "kis" szubja, ahol a kicsinyítő képző csak a méretére utal.

A KEF C7-es szintén nem vallott kudarcot. Még mindig bátran ajánlható szett hozzá. Mégis, a kíváncsiságom továbblépésre sarkalt. Következett a Mordaunt Short frissen megérkezett Mezzo 8-as szettje. Hát, teljesen más világ. Olyannyira, hogy vele egy külön cikkben foglalkozunk majd. Végül a 609-es erősítő megjelenésekor használatos Turul Audio hangfalainkhoz nyúltunk. Megtettem azt, amit senkinek sem ajánlottam idáig, miszerint 4 álló hangfalat, és egy tekintélyes méretű centersugárzót kötöttem rá. Az eredmény hozta a várt papírformát. Igazából sem az Onkyo-ért, sem a hangfalakért nem adtam volna pénzt. Az egész hangkép szétesett, és iszonyatos üvöltözésbe csapott át az egész. Ez nem véletlen. Egy erősítőnek két féle képen állhatunk neki. Vagy az előnyeit mutatjuk meg, vagy a hátrányait. Egy elrontott felhasználási mód, vagy párosítás még két olyan remek komponenst is, mint a 616-os, vagy a Turul Audio hangfal is képes teljesen eladhatatlanná tenni.

Gyorsan lecseréltem a hátsó álló hangfalakat polcméretű sugárzókra, és az erősítőn megtettük a megfelelő vágási beállításokat. Az eredmény nem maradt el. A hang visszanyerte erejét, és kellemessé vált. Andrea Bocelli énekhangja pár oktávval lejjebb került. Valahová a normál hangszíne közelébe. Persze, így is érezni, hogy az erősítő teljesítményének mezsgyéjén járunk, de a hangerő szabályzó kezelésével ezt a problémát teljesen kordában tudjuk tartani. Itt azért már nem kis teljesítményről beszélünk, hisz az erősítőnk 72-82dB között szól. A Legtöbb felhasználó ezeknek az értékeknek a közelében sem jár élete során, legfeljebb egy két karaoke-s buli alkalmával a szesztől megsüketülve a haverokkal. Ilyenkor Isten kegyelmezzen a hangfalainknak.

Most különösebben nem térek ki a hangjára egyes filmeknél, hisz az megegyezne a 609-es teszt írásakor leírtakkal, de csak részben. Ez az erősítő ugyanis a beállítások sokaságának köszönhetően képes folyamatosan megújulni. Egy más beállítás megadásával teljesen átformálhatjuk a rendszerünket. Példa. 5.0-ban, amikor a frontokat teljes értékűvé avanzsáltuk, egy meglehetősen lágy, és telt mélyekkel bővelkedő Loudnesses hangot kaptunk. A mélysugárzók beiktatásával, és a megfelelő vágásokkal eltüntettük a dübörgésért felelős kiugrásokat, így már egy sokkal keményebb, és pontosabb hangot kaptunk. AC/DC-hez ugyan még kevés, de ahhoz már koránt sem, hogy mozgalmasabb jelenet alkalmával összehúzzuk magunkat. Itt nem csak lövésekre, vagy robbanásokra térnék ki, mert manapság már egy rajzfilm bemutató is izgalmakat ígér.

A sztereó hangja szintén nem változott. Még mindig mindenki a színpad közepén nyomorog, egymást lökdösve hol az egyik, hol a másik zenész ugrik előre.

Egy Etióp vicc jut róla eszemben, amikor bújócskázás közben felkiált a keresést végző Pistike:

- Megvagy! Ott állsz a seprűnyél mögött!

Mire a megtalált Etióp kisfiú:

- Nem ér! A többiek kilöktek.

Szóval ez a kis vicc jó példázza, hogy milyen sok jó ember elfér egy szűk területen, még egy Pavarotti méretű is, mögötte egy teljes nagyzenekarral.

Persze, ez szinte kivétel nélkül tetszik azon felhasználóknak, akik még sosem hallottak teret a hangfalaik közt, mert az eddigi erősítőik még erre sem voltak képesek. Valóban az az érzésünk, hogy a Centersugárzóból szól az egész.

A lényeg, hogy nem hazudtolja meg magát. Az Onkyo tulajdonosok örülhetnek, hisz idén nem vissza, hanem előrelépés történt bizonyos dolgokban.

Úgy is fogalmazhatnánk, hogy befejezték a TX-NR609-est.

Hogy siker modell lesz-e, mint a 609-es volt? Nem hinném. Ebben az ára az ami visszatartja. Már most is akciózzák, hisz a listaára 225000Ft. Ezt az árat még az importőr is túlzásnak tartja, ezért a szürke importból érkező termékek árára, vagyis 200eFt-ra akciózta már a forgalomba helyezés kezdetén, ami példátlan volt idáig.

A kulcsszó az idáig, hisz tavaly ugye a Harman/Kardon ezt már meglépte, amikor az AVR265-ös árát 200eft-ra árazta be. Idén viszont már az Onkyo, és a Denon is követte őt a sorban.

Lehet, hogy csak nekem furcsa ez most, és idővel mindenki beletörődik velem együtt. Legfeljebb a rászánt összeget ezután egy másik, kisebb modell árában kell újra látnunk.

Ezt látszik erősíteni a kisebb Onkyo modellek teljes szerkezeti átalakítása, ugyanis idén már mindegyik kisebb modell megkapta a minőségi, diszkrét elemekből felépülő elő, és végfokokat.

A TX-NR515-ös is pl. csak 30W-al mutat kisebb teljesítményt, de szolgáltatásokban szinte azonos a 616-ossal. (A -30W-nak köszönhetően kikerült belőle a THX Select minősítés is) A 3. zóna szerintem nem fáj senkinek majd, ahogy az eggyel kevesebb analóg bemenet sem. Az Audyssey DSX pedig sincs annyira elterjedve, hogy bárkinek is feltűnne. szóval, aki kisebb szobában képzeli el a minőségi mozizást, annak ismét alternatív választás lehet az új 5-ös széria.

Összességében valóban remek készülék. Kiemelném a 2  HDMI kimenetét, mellyel úttörőnek számít majd idén ebben az árfekvésben. Remek dolog a hátsó USB, és a két tápegység, mellyel évente közel 11-15eFt-os spórolhatunk a 609-essel szemben. (Az áram számlánkból) ~3 év alatt be is hozhatja az árkülönbséget majd.

Mozira még mindig dobogós szinten van nálam, és ha valakinek nincsenek túlzó igényei zenei szinten, akkor ott is megállja majd a helyét.

Élmény volt a vele töltött idő, ugyanúgy, ahogy a 609-essel is. A többi már csak a fogadtatásán múlik.