Keresés

JBL Loft 5.1 hangfal szett teszt

JBL Loft 5.1 hangfal szett teszt - Azért jó mert nem JBL-es?


Van az úgy néha, hogy egy gyártó olyanra adja a fejét, amit idáig még nem csinált. Kísérletezésbe kezd. Több hasonló esetről is hallani mostanság, "hogy ez úgy született, hogy a mérnökök szabad kezet kaptak, és letértek a kitaposott ösvényről".

Valahogy így születhetett meg a JBL Loft is. Tisztán látszott, hogy a vékony kivitelű hangfalaknak sikere van, és igencsak nagy szeletet vágnak ki maguknak a képzeletbeli tortánkból. Mint minden "jóérzésű gyár" ők is édesszájúak, így nekik is kellet egy ilyen kis "süti".

Ez csak az egyik indok lehetett, a másik az volt, hogy a Studio 1 széria alatt még mindig egy betömetlen rés tátongott. Kívánkozott oda még egy széria.

Nem is kellett több. A Harman cégcsoporttól amúgy is megszokhattuk, hogy mostanság rövid időn belül több újdonsággal is előrukkolnak. Ez most is így történt, hisz a 60 éves JBL piacra dobta az új, belépő szintű Loft szériáját, amely egy teljesen új fejlesztés eredménye. A tervezésnél fő szempont volt, hogy egyedi, és ezzel együtt stílusos, vékony, no meg persze, olcsó legyen. Ezek az elvárások teljesültek is, csakhogy azon kívül, hogy JBL logó volt ráragasztva, nem hasonlított egyetlen JBL hangjára sem, mégis sorozatban kezdték gyártani.

Hogy ez baj-e?

Dehogy!

Végre egy JBL, amit azért szerethetünk mert nem JBL! Nonszensz, de így van. Ez kb. olyan, mint úgy árulni egy BMW-t, hogy azért jó, mert AUDI-s élményt nyújt.

Azoknak mindenképpen ajánlott, akik idáig nem gondolkoztak JBL-ben, mert esetleg valamiért nem tetszett volna a hangzása. A JBL tulajdonosoknak is fog ettől még tetszeni, hisz a hangzása rendkívül kellemesre sikeredett, és a leváltott Balboa széria helyére is tökéletesen illeszkedik.

A külsejére sem lehet panasz végül, mert a most divatos karcsú formavilágával a modern lakások dísze lehet.

A Loft széria végül 4db széles sávú hangfalból, és egy aktív mély-sugárzóból áll. A négy hangfalból csupán egy az álló, ezen kívül egy Center, és két polchangfal áll a rendelkezésünkre. Mozizni tehát több variáció is kikeverhető belőle.

Nézzük csak, hogy mitől más, mint az eddigi JBL-ek?

1. A JBL soha nem használt még selyem dóm magas sugárzót. Ők vagy fém, és/vagy kerámia anyagú, de mindenképpen kemény magas-sugárzót alkalmaztak. Ettől volt finoman csillogós magas-hangjuk. Az új magas-sugárzó 25mm-es, selyem, elliptikus lapított gömb alakú ™ (EOS waveguide) dóm magas-sugárzó.

2. A JBL soha sem alkalmazott ilyen típusú középsugárzót. Vagy merev középsugárzói voltak, vagy csupán a kétutas hangfal híve volt. A középsugárzó anyaga ugyan a megszokott PolyBass, mely csupán annyiban furcsa, hogy nem szürke, és nem tartalmazza a középről körkörösen elhelyezett bordákat. Ezen kívül a mennyisége sem szokványos, hisz mégiscsak 3db van belőle az álló front hangfalban.

3. JBL Soha sem gyártott olyan hangfalat, aminek a mély-sugárzója a doboz oldalába volt beépítve. Ez alapjaiban reformálta meg a JBL eddigi hangfalépítésről szerzett tudását.

Az oldalsó hangszórós mizéria csak egy elhibázott reklámfogás volt a megjelenésekor, de ma már minden nagy műszaki áruház erre esküszik, hisz akkor "van benne mélynyomó". Szerintük.

A JBL ezt sem a szokásos módon alakította ki, vagyis nem egy nagyméretű hangsugárzót épített a doboz oldalába, hanem mindjárt kettőt. Két darab 16cm-es mély-közepet, melynek anyaga megegyezik a középsugárzókéval.

A hangszórókat kissé eltolva, egymással szemben helyezték el, így kiküszöbölve, az elhelyezés hibáit. (Én inkább úgy fogalmaznék, hogy belekapaszkodik mindenbe, amibe tud.)

Az eltolásnak egyetlen racionális indoka van. Nem fért volna el a két mágnes egymás mögött, ugyanis azok mágnesei szinte súrolják a hátsó falat.

Ennyit a technikai részletekről.

Kibontottuk.

4 doboz érkezett hozzánk. Az egyik a háttereket, a másik a centert, a harmadik a mélysugárzót, még egy nagyobbacska a frontokat tartalmazta. Meg is lepődtünk rajta, mert akkora dobozban van a pár, mint amiben egy darab szokott.

Lássuk a felépítését.


A hangfalak mindegyike rendkívül keskenyre sikeredett. Ezeket nem nevezném már bútordaraboknak. Észrevétlenül, feltűnésmentesen fognak eltűnni a nappalinkban. Aki mégis észrevenné, az sem fog rákérdezni, hogy ez mi. Talán pont ez a minimalista design volt a cél, ami egy modern kislakás egyik kiegészítőjévé avanzsálja. Díszítésből sem sok jutott rá. A hasábformát csak a hangfal oldalán található lakk fekete hangszóró keret dobja fel. Érdekes, de jó megoldással rögzítették a hangszórót védő burkolatot. A védőrács ugyanakkora, mint az őt fogadó aljzat, így a felhelyezve azt, egyszerűen beleszorul a helyére. Többé nem fordul az elő, hogy véletlenül letörjük a felfogató füleket.


Kivitele reflex, melynek dupla kivezetése a hangfal hátulján található egymás felett. Fogásnak sem mindennapi. A legegyszerűbb módja a mozgatásának. A reflex kivezetés csak az alsó két 165mm-es hangszóró lélegzését szolgálja, mert a doboz felső része ettől teljesen elszeparálva zárt kialakítást kapott.

Összeszerelésileg rendben van. A keskeny kialakításnak köszönhetően nem jelentkeznek rezonanciás hibák. A belső kábelezés szivaccsal bevont, több helyen műanyag ragasztóval rögzítve. Az oldalsó hangszóróknál dupla az anyagvastagság, így merevítve tovább a szerkezetet. Ezen felül a kis méretű doboz ellensúlyozásául mindenhol vatelinezték is, hogy legalább így, virtuálisan legyen nagyobb literszám a dobozban.

Az előlapon kapott helyet a 3db 10cm-es középsugárzó. Sok mély-közép hangot nem kevertek rájuk. Inkább a hangerőért, és a tiszta hangokért felelnek. Felülről második hangszóróként találjuk a 25mm-es szövet dóm magas sugárzót.


A hátulján ennek is, és a többi hangfalnak is egy szimpla hangfal aljzat található. Persze ez is szépen megsüllyesztve.


A centersugárzó, a háttérsugárzókkal egyetemben 2 utas rendszerű. Nem nagyon bonyolították, és ez így van jól. Méretüknek köszönhetően szintén feltűnésmentesen eltüntethetők. Ebben csak a színe gátolja meg, mivel a szett csak fekete színben kapható. Megérdemelte volna azt a jófajta cseresznye színt, ami a többi szériánál elérhető, vagy valami világosabbat.


A mélyugárzója viszont egy érdekes darab. Kissé futurisztikus megjelenést kölcsönöz neki az előlapján található két darab LED. Kikapcsolt állapotban pirosan, majd érkező jel esetén kéken világítva fogják közre a "POWER BASS" feliratot, fitogtatva ezzel is az erejét.

Van is erre oka, hisz ereje, és teljesítménye magasan túlmutat az átlagon. Érezhették a mérnökök, hogy ilyen vékonyka hangfalnál ezen múlhat, vagy bukhat a dolog. Az olcsóbb mélysugárzók egyike sem vesz fel 100W-nál többet. Amelyik felvesz, az már rögtön 100W-os mély sugárzónak van elkönyvelve. Kb úgy mint a porszívók esetében. Itt viszont a maximális áramfelvétel 175W-ra rúg, melyből 150W-nyi folyamatos teljesítmény tör elő. (Maximálisan 300W.) Ezt az erőt aztán egy 25cm-es átmérőjű lefelé sugárzó hangszóróra küldik, melynek hanghullámai részint a padlóról visszaverve, részint az előlapján található nagyméretű reflex nyíláson át jutnak el hozzánk. Port zajnak nyoma sincs.

A doboza kb. kartonpapírral megegyező vastagságú lehet. A súlya ezáltal rendkívül szerény. Olyannyira szerény, hogy sehol sem találni róla info-t. Szobai mérlegem sajnos nincs itt a cégnél, így saccolni meg nem fogok. Legyen elég annyi, hogy könnyű. Annyi legyen a legnagyobb baj. Ezen amúgy is lehet segíteni, de akkor viszont eltűnne membránfelületként szolgáló +4 oldallap.

A szett egy hónapja került hozzánk. Azóta járattuk. Kijelenthetjük, hogy ez a folyamat sikeresen lezárult.

A bejáratást anno még a Denon AVR-1912-essel végeztük, amivel a járatás végére egészen lágyan szólt. Igazából illett is volna hozzá ez a karakter, de eszem ágában sem volt, hogy csak egy erősítő után mondjak róla véleményt. Ítélkezni meg pláne nem. A Denon AVR-2113-as tesztje után viszont eldöntöttem, hogy ő lesz a teszt erősítő. Keményebb hangja valószínű, hogy a maximumot fogja kihozni ezekből a hangfalakból, és még az árkategóriája is stimmel.

Mielőtt a házimozi hangjára térnék ki, előtte kipróbáltuk, hogy mire képes a két front hangfal önmagában. Ehhez egy sztereó erősítőre kötöttük az irodában. Sajnos ott kissé elvérzett. Meg kellett állapítanunk, hogy a kevesebb több. Ha valaki sztereó rendszerbe kötné, akkor ne tegye! Válasszon inkább egy jobb polcsugárzót helyette ugyanennyiért. Abszolút erőtlennek mondanám. Teljesen mindegy, hogy milyen zenei stílust szólaltattunk meg rajta, mélysugárzó nélkül elmaradt a minimálishoz elegendő hangélmény. Ennek oka a sok hangszóró, ami benne található. Különösen a két mélysugárzó az oldalában. Talán ennek köszönhető, hogy hiányzik belőle a testesség, és a dinamika.

Ezek szerint bukni látszott az oldalsó hangszóró? Sztereó zenénél mindenképp. Még jó, hogy nem csak párban érkezett, hanem 4 barátja kíséretében, melyeket felhasználva, és kissé csalva a beállításokkal egészen más eredményeket értünk el.

A házimoziban ez a szép. Az erősítőn kis hang státuszt adtunk az összesnek, majd a vágásokat a méretük alapján lejjebb engedtünk, mint pl. egy szatelites HKTS Harman/Kardon szettnek. Erre azért volt szükség, mivel a keskenyített doboz végett nem számíthatunk egyenletes frekvencia átvitelre az alsóbb tartományokban. A mérete ettől még lehet áldás, hisz azért a kis dobozokkal szemben ezeket lehet nagyobb térben is használni.

Érezni lehet a karakterén, hogy a Harman/Kardon HKTS széria tudása bújik meg ezekben a dobozokban, csak a hangszórók méretet, és a darabszámot növelték meg a hangfalaknál. Persze ezzel a technikai tudással felturbózva csodákra lett képes. Ugyanolyan pontos, és mozis hangja lett 60m2-en, mint a HKTS30-asnak volt 20m2-en. Nem high-end, de a belépő szintű hangfalaknál jóval több.

A tesztelést Andrea Bocelli-vel kezdtük, mivel a bejáratáskor is ez szólt rajta, és már akkor is kellemesnek tűnt. A 2113-assal is az maradt, csak a mélyei váltak pontosabbá. A járatás után a hangfalak hangja teltebbé vált. Még így a vágás után is érezhető a változás. Persze azóta  mélyet már nem ők, hanem a mélysugárzók szolgáltatják. A tere egészem kiváló, igaz, a hangfalak kb fél méterre vannak csak a TV széleitől, mivel megszakítani nem akartuk őket. Amúgy sem hinném, hogy valaki ezt a szettet 5-6 méter szélességre tenné egymástól. Maximum panelben, de mivel ott nem tartozik hosszúság a szélességhez, ezért az alapból elhibázott döntés.

A énekhang tisztaságán látszik, hogy nagyrészt a magas-sugárzóra támaszkodik, ezért kissé lisztes mellékzörejjel bír. Talán ettől tűnik részletezőbbnek. Felhánytorgatni nem szabad neki, hisz egy komolyabbnak gondolt Dán hangfal ennél feljebb pozicionált hangfalának sem rótta fel senki. Az élményt negatív irányba mindenesetre nem befolyásolja.

A tesztet a Dolby - The Sound Of HD3 tesztlemezével folytattam. Ebben már alapból válogatott filmek, és dalok szerepelnek. Maga a filmes részek nem sokat érnek. Mélyben elszállt velük a szekér, mert csupán rombolni akar. Ezt nem teljesen értem, hisz nem az lenne a cél, hogy egy referencia értékű hanganyagot adjanak át a felhasználónak? A részletek rendben is lennének, de nincs meg az összkép. A dinamikája viszont, óriási. A hangfalak méretét képzeletben megduplázhatjuk.

Van egy rész, "The Art of Flight Snowmass". Itt Snowboard-osok ugrálnak le magas hegycsúcsokról, és úgy szelik át a havas tájat. Mindezt sok kameraállásból lassítva, hatásos zenei aláfestéssel ábrázolva. Ott szó szerint zörgött az iroda ajtó. Megjegyzem, két ajtó van még ezen kívül a bemutató teremig.

Ez a jelenet nagyon mozisnak hatott. Jó, és rossz értelemben egyaránt. Miután a filmeket úgysem ismertem még, ezért majd egy komolyabb rendszer után vélekednék róluk. Áttértünk a zenei darabokra. Na, az már valami. El kell felejteni a sztereó zenehallgatást a 6CH üzemmóddal együtt. Az egész egy dinamikus koncertszerű élményt ad, pedig igazából csak klippekről van szó. A megnövekedett sávszélességgel már a CD minőség felett járunk. A San Francisco Symphony előadása még ezeken a belépő szintű hangfalakon is élvezetes volt. Abban már nem lennék biztos, hogy minden hang a helyén volt e, de itt talán nem is ez számít. Egy olyan embernek is kellemes elfoglaltságot nyújt, aki nem is szereti az adott stílust.
A lemez egyébként érdekes, mert ha nem indítunk egy részt sem, akkor alapból a Dolby cég legújabb hangeffektekkel tarkított labdás demójával indul, majd Random-szerűen válogat az egyes részletek közt.

Az éli könyve csatajelenetei is hatásosak, de kissé szatelites rendszernek tűnik. Túlságosan csak a közép-sugárzól szólnak a frontokból. Lehet, hogy szólnak az oldalsók, de mivel ezt nem felénk teszik, így azokat kevésbé érzékelni. A center dialógusai tisztán kivehetők, nem különül el a két front sugárzótól. Igaz, elég közel is vannak egymáshoz.

David Foster - Hit Man válogatásából DTS hangsávban is meghökkentően kellemes koncertélményben részesülünk, de csak közepes, és nagy hangerű mellett. Alacsony hangerőn valahogy elvész az egész, és vékonykává válik. Ekkor lefelé csal. Sokkal kisebbnek gondoljuk. Ez az érzékenységnek tudható be. Persze beállításokkal itt is lehet majd csalni, hisz ezért vannak a különböző éjszakai üzemmódok az erősítőkben.

A nagyobb hangerőnél már több JBL-es kihangosításra használt hangzás jelenik meg. A Kick-Bass nagyon durva. Tényleg az az érzésünk, mintha valami nagy hangfal ütne elölről. A sebessége is kellően gyors. Nem egy lagymatag hangfal. A JBL sosem volt az, de a melegséggel sajnos ez sokszor párosul.

Félve, de kíváncsiságomtól vezérelve álltam neki ennek a tesztnek, de végül barátsággal fogunk azt hiszem elválni.

Ajánlani tudnám azoknak, akiknek tetszik ez a stílus, és amúgy is a nagyobb hangfalas szettekben gondolkoznak, mivel nagyobb a rendelkezésre álló nappalijuk, amiben össze szeretnék illeszteni egy jobb fajta erősítővel.

Árban konkurense lehet saját berkeken belül a Harman/Kardon HKTS rendszere közöl a HKTS16/30/60, de azokat inkább kisebb terekbe ajánlanám. Ez a szett jóval nagyobb térben sem vall szégyent.

A kulcsszó az, hogy 5.1-ben. 5.0-ás felállásban nem ajánlanám, sztereóban meg pláne. Ő a szett többi elemével érzi jól magát. A stílusok jöhetnek mehetnek, minden evő a kicsike.

Lehetne támadni az árát, de nem teszem, inkább magyarázatot adok rá.

5.0-ban verhető lenne, bár nem nagyon tolonganak az ilyen külsejű hangfalak. A lényeg a szettben lévő mély-sugárzó. Ha a többi 5.0-ás hangfalakhoz meg szeretnénk vásárolni a hozzá tartozó mélysugárzót, akkor várhatóan nem csak gyengébbet kapunk, de drágábbat is. Szóval nem kell belemenni a részletekbe, hanem a teljes rendszert kell vizsgálni. Végül nem fog szégyenkezni senki miatta.

Persze egy pontosabb mélysugárzóval tovább javítható a rendszer. Mi is kipróbáltuk, és úgy még meggyőzőbb lett. A sajátjával a látványos, dübörgős, telt hangzást részesíti előnyben, ami viszont pontatlansággal jár. (Tapasztalatból tudjuk, hogy ezt dübörgő mélységet hiányolja sok ember a komolyabb mély-sugárzókból.)

A JBL mérnökeinek pedig ezúton üzenném, hogy csak így tovább. Kísérletezgessenek csak, ha ilyen jó dolgok sülnek ki aztán belőle. Azért ezt a design dolgot nem erőltetném. Maradjanak csak meg a klasszikus hangfal építésnél. Nézegetve a JBL amerikai honlapját, ezt meg is tették, mert készült ebből egy normális elrendezésű kivitel is, mely nagyobb hangszórókat tartalmaz ugyancsak selyem magas-sugárzóval. JBL NL300 névre hallgat, és még az is kellően keskeny, hogy divatcikk legyen.