Keresés

Mordaunt Short Mezzo 5.1 hangfal szett teszt

Mordaunt Short Mezzo 5.1 hangfal szett teszt

Ismét a neves angol gyártó hangfal szettjével hozott össze a sors. A sors kezét viszont ezúttal én irányíthattam.

A Mordaunt Short Aviano 6 hangfal szett tesztje után, kissé beleszerettem a márkába. Mindmáig állítom, hogy az Aviano 6 az egyik legjobb ár/érték arányú hangfal szett a piacon. Tényleg sokat töprengtem azon, hogy ha az Aviano ilyen jó, akkor vajon mit tudhat a nagyobb, Mezzo széria.

Vágyaim meghallgatásra találtak, így az AIDA Audio Kft-nek köszönhetően, kb. egy hónapja nálunk vendégeskedik a Mordaunt Short Mezzo szériája. Abból is front sugárzónak a Mezzo 8-as, centernek a Mezzo 5-ös, háttérnek a Mezzo 1-es, Szubwoofernek pedig a Mezzo 9-es.

Ez a nagyobb, a gyártó szerint egyszerűen csak "System C"-nek nevezett összeállítás.

System C

Lássuk az összeállítást kicsit részletesebben. A front sugárzó a szett legnagyobb darabja. Elrendezése 3 utas. Azért ezt a típust kértem tesztre, mivel a két utas Aviano 6-os olyan nyílt, és részletező közép hangokat adott, mint egy háromutas hangfal. Kérdésként merült fel bennem ezután, hogy ha a két utas erre képes, akkor vajon hogy hangolhatták a háromutas hangfalaikat. Lehetségesen gyengébben, ugyanis a legtöbb teszt a kétutas hangfalak dicsőítéséről szól. Lehet is ennek némi alapja, hisz a két utas hangfalat egyszerűbb eltalálni, mint a háromutasokat. Ettől még rosszabb sem lehet, mivel akkor nem erőltetné a gyár.

Ebben a hangfalban 2db 165mm-es alumínium (CPC) mély-közép hangszóró dolgozik, mely kiegészül egy 13cm átmérőjű ugyancsak alumínium (CPC) középsugárzóval, és egy 25mm-es szintén alumínium dóm magas-sugárzóval. (ATT).

Itt tennék egy kitérőt, mert nem is olyan egyszerű ez a magas hangsugárzó.

 

Anyaga a szokásos alumínium. A kialakítása, és a hangolása viszont már nem épp szokványos. Hallottunk már olyat, hogy némely gyártó foglalkozott a magas-sugárzó által keltett hanghullámokkal, de ilyen megoldást biztosan senki nem alkalmaz rajta kívül. Azt mindenki tudja, hogy egy hangsugárzó nem csak előre, hanem hátra fele is ad ki hangot magából. Végül is ezt felhasználva készülnek a klasszikus hangfalak, ugyanis a dobozok segítségével hangolják azokat. Ezek anyaga, és kialakítása adja végül is a hangfal értékét.

A B&W annak idején a Nautilus tölcsérrel igyekezett egy neki kialakított zárt térben elnyeletni a káros rezonanciákat. Az elnyeletés idejére viszont felhasználta azt a magas karakterisztikájának a kialakítására. Az eredményt ismerjük. Bevált, és azóta is szerves részét képzi az összes nagyobb B&W hangfalnak.

Térjünk vissza az angol kollégájára a Mordaunt Short-ra, abból is a Mezzo szériára. Itt nem elnyeletik, hanem több apró reflex csövön keresztül a légtérbe engedik a hátulról lesugárzott hangokat.

Egészen pontosan 9db 3mm átmérőjű apró reflex cső kivezetése látszik a magas-sugárzó gumírozott felső bevonatán. Ezért a kivezetésért, no meg a hangfal frontjáról visszaverődő káros és zavaró hanghullámok elkerülése végett helyezték a hangfal síkjától kissé elkülönülve felülre a magas-sugárzót. Ezzel érdekes, és egyedi külsőt kölcsönözve a hangfalnak.

A magassugárzó alumínium membránja egy Neodymium mágnesben foglal helyet, melynek közepén egy óriási lyuk tátong. (Kb 18mm) Ezt követi egy apró vatta, majd a neki kialakított üreg, ami tele van belső merevítésekkel. A hang csak ezután távozik a reflex csöveken keresztül. Ferrofluid hűtésről itt már szó sem lehet, hisz az rontana a hangminőségen.

A gyakorlatban hátrafelé is sugároz magas hangot a hangfal, ami a térleképzést, és a mélységérzetet segíti elő. Persze túl azon, hogy a hangolással egyenletesebbé is válik a magas tartomány.

Az előlapot is ennek jegyében tervezték. Jópofa dolog, hisz mágnesesen rögzül. Elég csak egy laza mozdulattal meglengetni előtte, mert az könnyedén a megtalálja a saját maga kis helyét.

Akár fent van a helyén, akár nem, a magas mindig a szemünk, és a fülünk előtt van. Az előlap ugyanis teljesen el képes tolni, vagy tüntetni a teret, mivel annyi magasat vesz le, hogy végül megváltoztatja a hangképet. Jelen esetben ez a veszély nem áll fent. A megjelenését viszont szokni kell. Nem ez a legszebb hangfal, amit valaha láttam. Valószínű, hogy én nem a külsejéért fogom szeretni.

A kivitele reflex. A reflex kivezetést a hangfal előlapján találjuk. Egy ellipszis alakú, szintén gumírozott résen át áramlik ki a levegő, és vele együtt a hang is. Sokkal egyszerűbbé téve az elhelyezését. A reflex rész csak a két mélyközépnek szól, a felső középsugárzó egy zárt térben foglal helyet. A doboz felépítése a megszokott példás jelzőt kapja. Az Aviano-hoz hasonlóan tele belső merevítőkkel, ami szintén neki ér a mágnesnek. A kábelezése is átlagon felüli. A hangváltó két részből áll. Teljesen elszeparáltan dolgozik, hogy interferencia mentesen tehesse a dolgát. A hangfal csatlakozása hasonló az Aviano-hoz. Kényelmes, menetes szorítású, egy igen masszív fém összekötővel. Bevonata ugyanolyan rossz, mint a kistestvéré, vagyis a blankolt vezetéket igencsak meg kell szorítani, hogy átvigye a hangot. Fogása, tekergetése kényelmes.

A hangszórók kosara dupla anyagfelhasználásból kel életre. Egy hybrid fajta, hogy még merevebb legyen.

A doboz kialakítása már nem szögletes, hanem hátrafelé ívelt, hogy az állóhullámoknak útját állja. Anyaga MDF. Két féle színben elérhető: Feketében, és Dió színben. Mi feketében fogjuk tesztelni. A dió szín megegyezik az Aviano-nál bemutatott színnel, de a fekete itt valóban fekete. Az Aviano esetében még egy grafitos beütést kapott.

A hangfal talpán egy vastag MDF talpazat foglal helyet, melyet nekünk kell felszerelni rá az első beüzemelés alkalmával. Ez tartja a későbbiekben a rezgést elnyelő tüskéket. A hangfal vékony kialakítása miatt ajánlott a felhelyezésük, mert különben könnyen felboríthatóvá válik, és a súlyát figyelembe véve nem biztos, hogy kellemes érzés, ha a lábunkra dől.

A Center sugárzó a Mezzo 5-ös nevet viseli. Semmi extra. Mondhatni unalmas darab, mert mindent a szabályok betartásával terveztek, és kiviteleztek. Kialakítása kétutas, és zárt rendszerű. A magas-sugárzója szintén a tetején helyezkedik el, amit 2db 13cm-es CPC mély-közép alumínium hangszóró egészít ki. Csatlakozása szintén dupla kábelezésre előkészített.

Mezzo 5

A hátterek a Mezzo 1 típusszámot kapták. Velük együtt teszteltük az Onkyo A-9070-es erősítőjét, és sajnálattal veszem tudomásul, hogy egy ilyen kis semmirevaló feladattal tudom csak őket megbízni, mint hogy hátulról segítse a nagy munkáját. Ő sokkal többre hivatott. Kivitele reflex, melynek kivezetését a hátulján találjuk. A mély-közép hangszóró mérete itt is 13cm, mint a center sugárzóban. Darabonként viszont itt csak egy van belőlük.

Mezzo 1

A szett egyik legizgalmasabb, és legkülönlegesebb darabja viszont egyértelműen a mélysugárzója.

Mezzo 9 kibontása

Sokáig szemeztem vele. Óriási dobozban érkezett. Meg is lepődtem rajta, hisz találkoztam már vele, de kipróbálni személyesen csak most volt lehetőségem. A meglepődésem tárgy a doboz mérete volt, hisz tudtam, hogy a nagy doboz aprócska, de roppant nehéz mélysugárzót rejt.

Aki elsőre látja, hanyatt homlok menekül. Az erősítő ugyanis egy komplett menürendszert rejt, mellyel a szoba akusztika, vagy az elhelyezésből adódó akusztikus problémákat tudjuk korrigálni egy belső EQ segítségével. Hasonló rendszer van az Aviano szubokban, de ott nem bonyolították ennyire a dolgot, ott manuális kapcsolókkal, és potméterekkel lehet hasonló végeredményt elérni. Ez viszont már egy High-End szub, így kompaktabbnak, gyorsabbnak, és részletgazdagabbnak kell lennie, melyet csak az aprólékos finombeállításokkal érhetünk el.

A mélysugárzó tervezése nem lehetett egyszerű. Két darab 20cm-eres mélysugárzót szereltek bele. Az egyiket előre, a másikat hátra. Ha oldalra helyezzük, akkor nem válik irányítottá a hangja, ugyanis ugyanakkora hangnyomást ad mindkét irányba. Hasonló a két mélysugárzós rendszerhez, itt viszont harmad akkora helyet foglal el. A két mélysugárzó viszont két maximális rezonancia pontot hoz létre, ami bonyolulttá teszi kissé a dolgot. Erre találták ki a szoftveres kiegyenlítést. Ehhez a mélysugárzóhoz is kapunk egy beállító CD-t, és a leírásába egy függvényt, melyet kitöltve máris megkapjuk a szoba akusztikus térképét. Mellékelnek hozzá ezúttal egy hangnyomásmérő műszert is, hogy igazán pontos értékeket kapjunk.

A hangnyomás mérő egyben a távirányító is. Vaskos darab, szó szerint. Élet kioltására is alkalmas lehet, igencsak jó minőségérzettel megáldott darab. Egy apró dolog "gagyi" csak benne, és ez nem más, mint hogy az elem tartója nincs kibélelve. Behelyezve az elemeket lötyögnek benne. Ez kissé kicsinyes dolog, fejeknek kell a porba hullani miatta.

A hangnyomás mérő része nagyon rendben van. Mérési pontosságot is állíthatunk vele, tehát biztosak lehetünk az eredményben. Ha az megvan, akkor kezdődik a komolyabb meló. be kell táplálni a mély-sugárzóba. Ez nem gyenge feladat. Én egy napot szórakoztam, mire beállítottam mindent. Hogy más ne szívjon vele, elárulom mi volt a baj. Hiába a beállítás, ha nem mentjük el. A menüből kilépve törli ugyanis a beállításokat. Csak akkor lehetünk biztosak a dolgunkban, ha a kijelzőn minden állítás külön-külön megjelenik. A fázis, az egyes rezonancia pontok kiemelése, vagy épp visszavétele. Utólag belegondolva teljesen logikus.

Mezzo 9 menü, grafikonok

Maga a mélysugárzó robosztus darab, mégis részleteiben kidolgozott. Az előlapot pl. igen nehezen tudtam csak először levenni, ugyanis alul besüllyesztve találni egy aprócska szövet fület, aminek a segítségével lehet kijjebb húzni az egyébként teljesen besüllyesztett előlapot, ami a védőhálót tartja. Ugyan ez a helyzet hátul is. Mivel a tetejében a kezelőszervek, és a kijelző foglal helyet, ezért az erősítője az aljára került elhelyezésre.

Mezzo 9 szub

Nem aprózták el. Maximálisan 600W-ot vesz fel, melyből 375W-os folyamatosan képes leadni. Ez éppen arra elegendő, hogy nem fogyjon ki a szuszból, és a nagy-kitérésű/nagy-löketű hangsugárzót kellő sebességgel tudja kordában tartani. Pontatlanságnak nyoma sincs. Az EQ kiegyengetése után észrevétlenül teszi a dolgát. Oly mértékben egyengethető ki a frekvencia menet, hogy egy pillanatra sincs olyan érzésünk, hogy van mélysugárzó a rendszerben. A gatyalerázó mélyekre viszont nálunk nem képes. Oda nagyobb membrán kell. Persze itt 60m2-ről van szó. Mi pedig amúgy is két mélysugárzót használunk, így mondhatni bőségesen elegendő.

Egy kisebb szobában valószínű képes ilyen rettenetes dolgokra is. Ami meglepő, hogy tökéletesen képes követni a nagy Mezzo 8-as dobozokat.

A tesztet az Aviano teszteléséhez is használt Marantz AV-8003, és MM8003-as elő végfok párossal végezzük el. Mint már kiderült, remekül passzolnak egymáshoz. A Mezzo szettet pedig a Denon AVR-2113-assal talán kellően bejárattuk.

A hangolás után kiderült, hogy a Denon maximum csak előjátéknak ment el a Marantz-hoz képest. Szépen sikerült vele felizgatni, de az katarzis csak vele jöhet el. Persze ez el is várható egy ilyen készüléktől.

A hangolással viszonylag hamar végeztem, így megkezdődhetett a teszt.

Nem szoktam a hangsugárzókat külön-külön elemezni, hisz nincs túl sok értelme, de az Aviano családtól oly sokban tér el, hogy meg kell említenem a változásokat.

Elsőre is szembe tűnő volt, hogy teljesen másképp hangolták a Mezzo-t, mint az Aviano-t. A magas tartománya visszafogott, de mégis részletezőbb. Ugyancsak alkalmas a szélesebb térben történő elhelyezésre, hisz mi is bő 3méterre helyeztük el egymástól őket. A mélység érzete is nőtt, ami bizonyítja, hogy mégis csak jól végzi a dolgát a hátrafelé kivezetett/kiterjesztett magas tartomány.

A közép hangjai sem annyira nyíltak, ami jóval súlyosabb, ezáltal melegebb hangzást kölcsönöznek a rendszernek. Az Aviano sem üvöltözött, de ebből még egy alsó kategóriás erősítő se tudna hasonlót kihozni. Természetesen részleteiben nemhogy kevesebb, hanem épp ellenkezőleg. Ez furcsa, hisz azt gondolná az ember, hogy Loudnesses érzést kelt, pedig egyáltalán nem. A B&W régi 6-os szériája szólt hasonlóan ehhez, de természetesen ő is megmaradva a saját maga kis világában.

Talán az is a 3-utas elrendezés hagyatéka, hogy a mély hangok nem engedik eltorzítani a közép frekvenciákat. Egészen kimért az énekhangja. Még közelebbről is tökéletes szinkronban van a magas sugárzóval. Érezni, hogy jól eltalálták a keresztezési frekvenciákat, és a hangerő szinteket. A mélyei viszont még feszesebbek, és pontosabbak. Erre speciel eddig sem panaszkodtunk, de látszik, hogy nem ugyan az a két hangszóró van a két szériában, még ha a hasonlóság  szembetűnő is. Ez a külső csupán a Mordaunt Short védjegye, semmi más.

Hogy milyen lett az összkép? Valami egészem más.

Egy szellős, részletekben megfelelően gazdag hangteret kaptunk. Sokkal teltebb a hang, ami az hangfalakból jön. Kevésbé támaszkodik a mély sugárzóra. Az érzékenységük is javulni látszik, ami az egyel több hangsugárzónak tudok be. Talán a hangszeres zenék fekszenek neki a legjobban. Egy tökéletes beállítás után Andrea Bocelli-vel egy Jazz Bar Zongorája mellett találkozhatunk. Olyan érzéseket hoz elő az emberben, hogy az meg bír borzongani. Valami iszonyatos bársonyossággal szólal meg előttünk. Nem koncertes, inkább emberibb ábrázolás módot kölcsönözve neki. A Zongora húrjai mélyről rezdülnek, de csak addig, ameddig a zongorista engedi. Ez a feszesség az Aviano része is volt, de ő koránt sem ment le ilyen mélyre. Az elhelyezése is egyszerűbb ennek, mivel a reflex portja a hangfal elején található. Az Aviano szériánál talán nem véletlenül került hátra, ugyanis felhasználták a fal közelsége végett felerősödő hangokat. A Mezzo-nál ilyenre már nincs szükség. Önmagában is telten, mélyről indulva, öblösen, hörögve rezegteti a húrokat. Lendületes marad, de mindez idáig a legjobban a KEF XQ40-nek sikerült, viszont annak túlságosan sterilnek éreztem a hangját a Mezzo-hoz képest. Érzelmek nélkül pedig nem lehet más, mint csak egy gyönyörű bútor. A Mordaunt Short évtizedes tapasztalata, és sikerei viszont bebizonyították, hogy az emberek többsége jobban tolerálja a hosszú távon hallgatható, megnyugtató karakterrel rendelkező hangfalakat. Pontosan ezért népszerű a Dán DALI hangfal is. A Mordaunt Short-nak viszont attól egy egy teljesen más hangkaraktere van. Ezt egyéniségnek is nevezhetjük, és mondhatni én is rajongója lettem.

A feszes hangját AC/DC-vel is próbára tettük. A Mezzo 1-es tesztjénél már megdicsértem eme stílushoz történő hozzáállását, de nagy térben 5.2-ben igazán más. Valóban, de a koncert hangulat mégsem jár át  bennünket. Túlságosan jól szól ahhoz képest. A basszusgitár játéka nem torzítja el az énekhangot. A magasak sem vágnak. A tömeg őrjöngése is szétválik, de mégsem érezzük kellően hangosnak, ami élményt adna. Ilyen világot élünk. Már a jó sem jó. Talán a harmonikus  torzítás hiányzik belőle, amit egy koncerten átélünk a nagy teljesítmény végett. Nem recsegés-ropogásról beszélek, hanem olyan Onkyo-s üvöltözésről, vagy JBL-es tölcséres magas sugárzó közép hangjainak hiányáról. Erre viszont sem a hangfal minőségi besorolása, sem a Marantz High-End processzora nem képes. Az a baj ugyanis, hogy túlságosan kifinomult. Kb. olyan érzés, mint egy Toyota Land Cruiserrel terepre menni. Meg se kottyan neki a fél méteres víz, a lejtmenet, vagy a nagy sár, de az az élvezet, (ami olykor halálfélelemmel párosul) mint amit mondjuk egy UAZ-ban átélnénk, elmarad.

 

A házimozi szekciót a Dolby - The Sound Of HD3 gyári demójával kezdtem. Na itt már érezni, hogy többet tud a lemez, mint amit a JBL loft-nál tapasztaltunk. A dübörgést részletek váltják fel. A labdás demo is igazán látványos, most már értjük a lényegét. Már nem csupán nyomasztó dübörgés érzékelhető, hanem az is, hogy a hátunk mögött pattognak a labdák, melyből egy, óriási erővel tör előre, amit persze a hatásvadászat kedvéért le is lassítanak. A gatyánk szára pedig lebeg. Vagy az elején azt állítottam, hogy nem tud ilyet? A többi filmnél nem is tapasztaltunk ilyet, csak itt.

Az Avatar harcosabb jelenetei sem maradnak haloványak ezután az emlékezetünkben. A durvább jelenetek alatt mindvégig különválnak a részletek, a center is tisztán érthető, artikulált marad. Egy bizonyos hangerő felett viszont ismét azt tapasztaljuk, hogy megállnak a mélyek. Ezt már észleltem a Denon AVR-2113-as tesztjekor is, viszont akkor az erősítőre gyanakodtunk. Ez viszont csak részben igaz. Valóban ott fogyott valahol el, de a Marantz-nál ilyet még nem tapasztaltunk. Nagy jelentőséget nem fordítanék neki, hisz az ilyen hangfalakat nem szokás ennél hangosabban hallgatni, mint ahogy mi tettük. Amit tud, az már bőven a legtöbb ember fájdalom küszöbe felett van. A halkabb érzelmes részek ugyanolyan melegséggel jelennek meg, mint Andrea Bocelli esetében. Érzelmekben dús filmek megnézése garantált könnyeket csal ki az őt nézőből. Teljesen meg lehet feledkezni a hangfalakról, csak a film marad. Nem forog a fej, nem keresi az ember a mélynyomót, nem érzi azt, hogy a magas sugárzóból érkezne a hang. Csak a film élvezete marad.

Az AVFórumról ismét nálunk járt Dezső, Gábor és annak barátnője. Miután előtte hallották az Aviano 6-os szettet, ami a távoli dicsőséges múltban persze sokat javult, kissé csalódottsággal fogadták a Mezzo 8-ast. Nem kell megijedni, mert tetszett nekik ugyan, csak még többre számítottak, de mi tudjuk, hogy ez még több volt. Részletesebb, bensőségesebb, és nyugodtabb volt a méret, és a teltsége révén, csakhogy itt már a pénztárca valóban kezd elválni a tudástól. Ez felett pedig még óriásibb pénzeket kell kifizetni egy-egy javulást remélő komponensért, aminek létjogosultságát csak felhasználó szubjektív véleménye határozza meg.

Ilyen szett volt anno a KEF XQ szettje is, ami részleteiben lenyűgöző volt, de számomra hiányzott belőle valami, amit talán ebben a szettben megtaláltam. Ezt a kompromisszumot pedig bevállalnám annak tudatában, hogy a Mezzo szett ára töredéke a KEF XQ-énak. Amennyiben pedig a végletekig kihegyezett mozi hangra vágyunk, akkor érdemes a KEF-et választani egy "kicsit" többért.

Nem állítjuk, és az árcédulája alapján nem is egy High-End szett, de mégis a szívünkbe lopta magát az egyéniségével, és a karakterével. Ez az a szett, amivel hosszú távon is el lehet tölteni a szabadidőnket. Legyen szó kellemes sztereó zene hallgatásról, vagy  többcsatornás filmekről, nem lesz olyan, akinek ne tetszene. Igazi asszony barát hangfal.

Nem azon fiataloknak tervezték, akik még csak részleteiben képesek rajongani a zenéért, vagyis kiemelnek egy hangot, legyen az mély-vagy magas. (Tiszta ének, vagy közép hang szerető fiatallal még nem találkoztam.)

A gyártó, az egységes rendszerre vágyó vevőkört hivatott megcélozni, akik tudják értékelni, és élvezni az élettől ilyen módon kapott javakat.

Karaktert keresnek, ami nem csak egy mondvacsinált marketing állítás. Ez valóban nem egy divatcikk. Nem is a reklámok végett vágyunk rá, hanem csak a tudat végett, hogy legyen egy komoly hangfal szettünk, amit egyébként a nemzetközi sajtó is a tenyerén hordoz, és ami hazatérve mindig az elvárt szintet hozza, bárhogy is alakult a napunk eddigi része.

Íme a nemzetközi teszteredményei:

"The Mezzo 1, with its controlled and extremely smooth sound will simply pull you into a world of its own."

AVMaxIndia100pxgreen

AV Max (India), June 2009

Sound+Image-H1

"Mordaunt-Short's Mezzo home theatre speaker system sounds excellent, looks absolutely gorgeous, and is engineered (especially the subwoofer) to ensure that you can extract the highest performance of which it is capable."
Sound & Image (Australia) April 2009


T3logo100px

"...a hi-fi combination not to be trifled with."
T3 December 2009 - Click here for full review
(Mezzo 8 reviewed as part of a system including Cambridge Audio 840C, 840E, 840W)

AVMaxIndialogo100px

"Whichever track we threw in as a challenge, the Mezzo 8s chewed on the CD feeds deftly and filled the room with grace."
AV Max (India) February 2009

Sound+Image-H1

"Mordaunt-Short's Mezzo home theatre speaker system sounds excellent, looks absolutely gorgeous, and is engineered (especially the subwoofer) to ensure that you can extract the highest performance of which it is capable."
Sound & Image (Australia) April 2009

annees-Laser-Magazine-logo-sml

"After tests, it seems that this complete package offers a very precise sound, it's exceptional."
Les Annees Laser (France) March 2009

Sound+Image-H1

"Mordaunt-Short's Mezzo home theatre speaker system sounds excellent, looks absolutely gorgeous, and is engineered (especially the subwoofer) to ensure that you can extract the highest performance of which it is capable." 
Sound & Image (Australia) April 2009

annees-Laser-Magazine-logo-sml

"The Mezzo 9 proposes a complete connectivity that will satisfy the most demanding consumer... It's an amazing product that offers many possibilities of settings."
Les Annees Laser (France) March 2009

Mordaunt-Short Mezzo 8

"Not the best all-rounders in the Mezzo range, but still very likeable"