Keresés

Marantz SR7005 Házimozi erősítő teszt

Marantz SR7005 Házimozi erősítő teszt


Több okból is eljött az ideje, hogy egy Marantz SR7005-öst a kezünkbe vegyünk, és kicsit közelebbről megvizsgálva mutassuk be.

Az egyik ok, hogy most kifutó, és az ára több, mint baráti.

A másik ok, hogy lassan érkezik a trónkövetelő SR7007-es modell, amit szintén lehet, hogy tesztelünk, bár a technikai specifikációja alapján, inkább nevezném aktualizálásnak. Ide kell érteni a 4K-s videó kezelést.

A Marantz mindig is egy gyöngyszem volt. Soha sem a tömegeknek szólt, inkább azon ínyenc hifistáknak, akiknek a minőség mellett a külső, és a presztízs is számít. Az SR7005 pedig egy ilyen különleges készülék.

Az SR7005, a Marantz jelenleg kapható csúcs AV erősítője. Ez felett ők már Processzor-végfok párosban gondolkodnak.

Az SR7005-ös listaáron egy 540eFt-os erősítő, tehát ennek megfelelően nem szokás az ilyen vasakat évente átépíteni. Ennek a modellnek is csupán egyszer nyúltak bele a gyártás folyamatába, ami szoftveresen történt, vagyis előkészítették a 3D-s videók kezelésére.

Most, hogy kifutóvá vált, még vonzóbbá tették, és itt nem csak az árára célzok, hanem az AIRPLAY upgrade-re, vagyis az Apple által szabadalmaztatott vezeték nélküli zeneátvitelhez is ingyenesen juthatunk hozzá. A Marantz tehát igenis törődik a régi, és az új vevőivel is.

Ezt nevezik perfekt supportnak/vagyis tökéletes terméktámogatásnak. A Harman/Kardon igazán tanulhatna tőlük ilyen téren egy keveset...

Az erősítő meglehetősen bizalomgerjesztő dobozban érkezett, amit nagyrészt a súlyának köszönhet. Dobozostól 17kG-ot nyom.

A másik értéknövelő tényező, ami rögtön feltűnt: Made in Japan. Ennek a gyártását nem adták ki egyik kínai, vagy malajziai gyárnak sem.

Kibontva hatalmas Airplay Upgradable felirat tárul elénk, bár a vásárló szerintem tisztában van már ezzel, hisz az ilyen készülék megvásárlását elég sok utánajárás előzi meg.

A készülék alapos becsomagolásán túltéve magunkat egy keretantennát, egy FM antenna kanócot, egy távirányítót, egy cserélhető tápkábelt, és egy bemérő mikrofont találunk.

Kiemelve a dobozból már nem kell megszakadnunk, hisz tisztán már csak 13kg a tömege. Ettől még nincs olcsó érzésünk, sőt. Igazán mutatós, és felső kategóriás cucc ez, a Marantz legszebb stílusjegyeit magán hordozva.

Embert én még nem láttam, akinek ne tetszene a Marantz Design-ja. Hasonlóan maradandó külsőt bírnak tervezni, mint az imént hátrányosan említett Harman/Kardon.

A két kijelző már más történet. Nekem speciel tetszik. A felső kerek kijelzőt a sztereó erősítőiből ismerhetjük. Amennyiben az alsó alumínium ajtó fel van hajtva, akkor csak ez látszik, ez az elsődleges kijelző. Csak a leglényegesebb információkat jeleníti itt meg. A hangerőt fél decibeles méréshatárral, ezen kívül a bemenetek nevét. A kijelző körül egy elegáns, ( egyáltalán nem gagyi Kínai hatású, mint pár High-End-nek tartott készüléken) kéken világító gyűrűt találunk. Ez a gyűrű még akkor is halványan világít, amikor Pure Direkt üzemmódba téve kikapcsoljuk a kijelzőt. Zavarónak nem nevezném, inkább különlegesnek.

A tesztkészüléket feketében kaptuk, mivel leendő tulajdonosa (Tamás) ezt a színt választotta. Ezen kívül kapható a hagyományos Pezsgőarany színben is, Személy szerint tetszik a fekete, de én valószínű, hogy az utóbbit választanám. Arról messziről süt, hogy nem egy hétköznapi készülék.

Az előlap egységes, és szimmetrikus. A kijelző középen helyezkedik el. Átmérőben megegyezik a tőle jobbra, és balra elhelyezett tekerős kezelőszervek méretével. A jobb oldali a hangerő szabályzásért, még a bal oldali a bemenet választásért felel. Az egységet bal oldalt alul a bekapcsoló gomb töri meg. Neki nincs megfelelője a túloldalon. A kerek kijelző alatt pontosan középen szintén kétfelé tagolták az erősítőt. Az alsó szegmens egyben egy fedlap is, mely lenyitva borzasztja el a hozzá nem értőket. Ott találhatóak ugyanis a kezelőszervek, az előlapi be, és kimenetek, továbbá a másodlagos kijelző, melyet inkább neveznék elsődlegesnek, hisz teljes értékű, 2 soros megjelenítésű.

Talán pont ez okozza a megosztó véleményeket. Jómagam is furcsának vélem, mert a teszt ideje alatt lenyitva az ajtót, furcsának hat a két kijelző. Becsukva meg keveselltem azt az egy kicsit, mert nem tudtam megnézni, hogy milyen hangsávot is kap az erősítő. A zene lejátszó, és az internetrádió adatai is ezen a kijelzőn jelennek meg, így ritkán fogjuk csak becsukni, holott valóban úgy a legszebb.

Az erősítő megjelenése nagyon is rendben van. Kézbe véve viszont már nincs meg ugyan ez az érzésünk. Az előlapján csak a középső betét, és az ajtó alumínium. A két széle műanyag. Ez még mit sem von le az értékéből, de maga a ház, viszont olcsónak hat. Mintha egy mérettel vékonyabb anyagból készült volna, és nem biztosítana elég merevséget.

Marantz SR-7005 hátoldala

Megfordítva viszont félig helyre áll az egyensúly. A be, és kimenetek száma, látva a mostani csökkenő tendenciát, több, mint elégségesnek tűnik. Egyedül a hangsugárzó kimenetek egyszerűsége rontja el a kedvem. Tehettek volna rá, valami komolyabb csatlakozókat is. Természetesen mindegyik banándugózható, és 4mm2-es keresztmetszetik fogad hangsugárzó vezetékeket. Valószínű, itt még nem ezen múlik a dolog, csak hát ugyanilyen található a 150-200eFt-os kategórián. Mivel már néhány gyártó által elkurvultunk, ezért jóval nagyobbak lettek az elvárásaink ezen a téren is.

A hangsugárzó kimenet száma feltűnően sok. 11 pár található belőle. Az 5 szokásos (front, Center, háttér) kimenethez illesztettek még 6 párat.

A Surround Back kimenet egyben a választható dupla erősítés másik párja. (Bi-amp)

A szélességi hangsugárzó kimenet egyben a választható B hangfal kimenet is,

Illetve a harmadik pár hangfal csatlakozó a magassági hangfalak csatlakoztatását hivatott kiszolgálni.

Persze, beépítve csak 7db végfok van, így egyszerre ne akarjuk majd 11db hangfalat rákötni.

Akinek pedig kevés lenne a belőle kitörő teljesítmény, vagy csak fejleszteni szeretne, annak a 7 csatornás előerősítő kimenet lesz nagy segítség.

A bemenetek számát most nem sorolnám fel, ezt majd a végén megteszem a technikai adatoknál.

Akad még egy figyelemre méltó dolog a készülék tetején, és ez nem más, mint egy matrica, amit figyelmeztet, hogy "Vigyázz, meleg". A tesztelés alkalmával pár óra intenzív hajtás után képes voltam olyan szinten felmelegíteni, hogy gyakorlatilag nem lehetett megfogni az erősítő tetejét. Nem ajánlom, hogy egy szűk, rosszul szellőző helyre szorítsák be. A leírása egyébként 30cm szellőző sávot ajánl a készülék mellett, és felett.

Lássuk a főbb szolgáltatásait:

Gyakorlatilag naprakész minden téren. A bemérő rendszere évek óta Audyssey rendszerű, ebből is a Multieq XT fejlettségi szintet kapta. Az Audyssey révén sok más hangzást befolyásoló, és térhang képző áramkört is magáénak tudhat:

Felsoroláskép: Audyssey DSX, Dynamic Volume, és Dynamic EQ.

Dolby részéről pedig az alábbi dekódereket tartalmazza: True HD/Digital Plus&EX/ Pro Logic IIz, IIx, II/Virtual Speaker/ Headphone.

Ne feledkezzünk meg a DTS-rő sem: HD Master&High Res. Audio/ES/96/24/Discrete & Matrix6.1 /Neo:6/Express nyújt kiemelkedőt.

A videó jelfeldolgozásról az Anchor Bay ABT2015 10-bites Video Processzora felel, mely a beérkező jeleket 1080p videó jelre képes felskálázni, és kiküldeni a két HDMI egyikén. Vagy épp egyszerre. Természetesen 3D-s támogatás mellett.

A HDMI kimenete ARC, és CEC kompatibilis, vagyis egy megfelelő megjelenítő esetén egy kábellel elegendő összekötnünk a két egységet, és máris megvan a vezérlés, és a hang visszacsatolás is.

A hangfeldolgozásban a SHARC 32-bit-es DSP chipje nyújt segítséget. A digitális/analóg feldolgozás 192kHz mintavételezéssel, és 24-bit-es mélységgel történik.

Aki pedig egy ilyen készüléken MP3-at, vagy WMA-t szeretne hallgatni, annak valószínű nagy segítség lesz a Marantz által fejlesztett, és szabadalmaztatott M-DAX nevű hangjavító áramkör. Ez egy speciális algoritmus révén átszámolja, és visszaállítja a hang 20khz feletti értékeit, hogy ezáltal szélesebb hangteret hozzon létre.

Azon kevés embernek, akik számára kevés a hálózati funkció, nos, ők még mindig bővíthetik az SR7005-ös készüléket egy RX101-es Bluetooth modullal (M-XPort-on keresztül). ( bár erre szerintem már kevesen vágynak )

Első bekapcsolása után egy kisebb, Turul Audio polc hangfalra kötöttem rá az irodában, mindenfajta megjelenítőt mellőzve. Kíváncsi voltam, hogy házimozi erősítő létére mit nyújt sztereóban.

A hangja rendkívül nyílt, és tiszta. A hangtér kellően széles, és dinamikus. A mély hang kezelése példás. Nem csak brummogó mélyet ad a zene alá, hanem részletezi is azt. Nem tapasztaltam az a "nyávogást", ami jellemző volt a kisebb Marantz-okra. Inkább kiegyenlített a hangja a felső tartományban is. Hasonlít a Marantz PM11S1 karakterére, csak az a fránya plusz 20 kg hiányzik mögüle. Talán épp ettől játékosabb, lendületesebb, vadabb, miközben mindvégig élvezetesen zenél. A nemrég tesztelt Onkyo A-9070-hez képest is élénkebb. Az ő hangja visszafogottabb, amolyan Onkyo-s karakterű, de mindez melegebb, és nyugodtabb formában. A két hangot egyesíteném a legszívesebben. Mindkettőben van valami jó. Tiszta szerencse, hogy az egyik Sztereó, még a másik AV erősítő, így nem kell választanom.

Még az irodában lefrissítettem a készülék szoftverét, azonban az Airplay funkciót még nem érhettük el.

OSD, GUI, felhasználói felület

Ezért telepítettem a rendszert a nagy bemutató termünkben, hogy végre lássam a készülék teljes menü struktúráját.

Marantz SR7005 távirányító

Fogtam a távirányítót, melyet elsőnek szidni akartam, hogy csúnya, és kezelhetetlen. Azután a kezembe vettem, és kiderült, hogy a sok gomb bár ijesztő, de mégis logikus, és kezelhető. Ráadásul az oldalán található világítás gomb segítségével a gombok háttere régi Yamaha-sárga színben pompázik. Ezután sötétben is kezelni tudjuk azon időszak alatt, még végül már vakon is megy minden alap funkció. Ez használattól függően pár nap.

A rajta található LCD kijelzőn figyelemmel követhetjük, hogy most épp mit is vezérelünk vele, tudván, hogy egy rendszer távirányítóról van szó.

Szinte megegyezik az AV8003-as készülék másodlagos távvezérlőjével, amit még azóta sem bírtam működésre bírni. Az ő háttérvilágítása egyébként még kék volt.

A menü elég vicces, de jól kezelhető. Színes, grafikus felületről ír, ami a színességet illeti, a kis felső ikonok válnak zölddé, vagy pirossá.

Grafikus részeket viszont csak pár ponton találunk. Az SR6006-os készülékben már egy újabb motor dolgozik, amit valószínű, hogy az SR7007-es is megkap. Ez a menü szinte teljesen megegyezik a Denon 2113-as menüjével majd.

Tetszetős, és elegáns a menü megjelenése, és eltűnése. Szépen halványan jön elő, és tűnik el. Könnyen átlátható, és paraméterezhető. Törölhetőek, és átnevezhetőek az egyes bemenetek. Persze szabadon rendelhetünk a bemenetekhez kép, és videó jeleket.

El is jutunk a menüjében a firmware frissítésig, ahol az Airplay funkciót is letölthetjük.

Szóval: Airplay

Első lépésként valóban le kell frissíteni a készülék szoftverét.

Második lépésként be kell lépni az erősítő Manual Setup/Option Setup/Add New Feature menüpontjába.

A készülék ott generál nekünk egy regisztrációs ID-t.

Ezt az ID-t, a készülék gyári számát, és MAC Address számát kell megadnunk az alábbi honlapon a készülék, és saját adataink mellett.

Sikeres regisztráció után már az SR7005-ös képes lesz rá, hogy frissítsen az új Airplay funkcióra, mely 12 percet vesz igénybe. Európában mindez ingyenes, még Amerikában 50$-unk bánná.

Miután elkészült egy újraindítást követően rögtön élvezhetjük is.

Ha már Airplay, akkor emlékezzünk meg a készülék hálózati funkcióiról. Természetesen, mint minden hálózatképes erősítő, ez is DLNA (1.5), és Windows 7 kompatibilis. Képesek vagyunk a hálózatba kötött számítógépeink, és NAS szervereink tartalmát böngészni. Ezen belül is a képeket, és a zenei fájlokat tekinthetjük meg.

A vTuner-en kívül a többi szolgáltatást előfizetés híján nem élvezhetjük.

A vTuner a megszokott paraméterezést engedi.

Kiemeli Magyarországot, de tetszés szerint a világ bármely rádióját hallgathatjuk. Az adatbázisa megegyezik a Tunein alkalmazás adatbázisával.

Szűrhetünk a nagyobb városokra:

Budapest

Debrecen

Győr

Kecskemét

Miskolc

Nyíregyháza

Pécs

Szeged

Székesfehérvár

Szombathely

Összesen 113 rádió áll a rendelkezésünkre Magyarországon.

Kezeli persze az ID tagokat, vagyis az előadó nevét, és a dal címét, és még azt is, hogy mennyi ideje hallgatjuk azt.

A készülékünket kezelhetjük:

- A saját távvezérlőjével,

- Az interneten keresztül, ha a böngészőnkbe a következőt gépeljük: http://192.168.0.199/index.asp

Ekkor ez a felület jelenik meg:

Marantz SR7005 webes kezelőfelület

Ezen felül Androidos táblagépünkkel, vagy telefonunkkal,

Illetve iPhone, iPod, vagy iPad készülékeinkkel.

Íme ezeknek a menüképei:

Iphone alkalmazás

Az Androidos vezérlő szoftvere gyakorlatilag ugyan ilyen megjelenést kapott. Íme néhány képernyőfotó arról is:

 

Androidos alkalmazás

Ami tisztán fejlődni látszott, az a kezelés sebessége hálózaton. A telefonos alkalmazások esetében sem kell már perceket várni, még vissza tudjuk kapcsolni a készüléket. Pár másodperc múlva ismét figyeli minden óhajunk.

Néha érezni egy kis belassulást, de az előzőekhez képest ez már igazán sebesség.

A telepítéshez a Mordaunt Short Mezzo 8-as 5.-es összeállítását hívtam segítségül. Ők már két tesztben is szerepet kaptak. Mindkettőben D+M Group-os erősítők dolgoztak. Az egyikben egy Denon AVR-2113, még a másikban a Marantz csúcs elő-végfok párosa.

Ez az erősítő a kettő között helyezkedik el valahol. Teljesítmény tekintetében a Denon fele ennyibe kerülő gépével hasonlítható (amennyiben csak a technikai adatait vesszük figyelembe) , de minőségben már a Marantz elő végfok párosa szintje körül mozog.

A Marantz amúgy sem volt soha az a hangoskodó, látványhajhász erősítő. Most sem azzal kívánja belopni magát a szívünkbe. Aki erre vágyik, az válasszon Onkyo-t. Aki viszont túl szeretne lépni a színezett hangzásvilágon, az bátran fejlesszen ebbe az irányba.

Már az első bekapcsolásakor kellemesnek hatott. Majdnem úgy voltam vele, hogy hagyom így, de az nem lett volna sportszerű. Fogtam tehát a bemérőmikrofont, és 5 ponton mértem vele. Ő ennél több ponton lenne képes mérni, de én megelégedtem ennyivel is.

A két mélysugárzót ugyan külön lehet rákötni, de kezelni csakis egyszerre képes. Ez a megoldás megegyezik az Onkyo által használt megoldással. (a kimenet két előerősítőt hajt meg)

Kipróbáltam minkét bekötési módot. Végül inkább maradta a sorba kötésnél, vagyis az első mély sugárzóból mentem tovább a második mély sugárzóhoz.

A bemérést követően gyorsan számol. A fejlődés sebesség terén az AV8003-as processzorhoz képest leírhatatlan.

Gyakorlatilag ez az első Audyssey bemérő rendszer, ami más bemérési eredményeket hozott nálam. A Frontokat, és a centert Full Band-re állította, még a háttereket 40Hz-en vágta. szinte rögtön bele akartam nyúlni, de még előtte belehallgattam a végeredménybe. A terem akusztikája végett búgnia, és nagyobb hangerőn össze kellett volna zavarodnia, de nem tette.

Hangja bársonyosan, rendkívül kellemesen töltötte be a termünket. Egyedül a teltségével voltak hiányérzeteim. Ezt a mélysugárzó hangerő szint emelése sem javította meg, hisz azzal jelen esetben csak az LFE jeleket erősítettem. Ekkora térbe tisztán LFE jeleket csak akkor erősítünk, ha van legalább egy AVR-760 teljesítményű erősítőnk, és hatalmas nagy membrán felülettel rendelkező jó minőségű hangfalaink, amik képesek nagy hangerőn is visszaadni a rájuk rótt feladatokat. Kevés ilyen rendszer van, és azok komponensei rendre többe kerülnek, mint itt a komplett hangfal szett. Persze a kis tér más. Oda könnyen lehet még az SR7005-össel is tökéletes közeli mozit varázsolni.

Végül maradtam a terem által legjobban preferált THX beállításoknál, ahol a teltség tiszta hanggal párosul.

Az énekhang mint egy felhő van jelen a koncerten. Nem egy pontból akar középről énekelni. A mélységén túl előre is képes kijönni, a hátterek kezelése pedig csak hab a tortán. Feltűnésmentesen végzik a dolgukat. Üvöltözésnek, vagy hangszín eltérésnek nyoma sincs, pedig a relatív hangerő kijelző már + értékeket mutat.

Imádom. Árban is talán megfizethető a Mezzo szett értékéhez viszonyítva.

Azért időnként csak megpróbálkozok az AC/DC - Rock and roll train című dalával. Itt tetszik. Ez az erősítő még tartalmazza azt a kis vadságot, amivel kellő szintre rontja, de mégis összemosódás nélkül hagyja a hangokat kifutni.

Igaz, már +8dB hangerőnél ezzel a beállítással.A koncert felénél már +13dB-nél jártunk..Smile

Mozizzunk egyet.

Transformers - Revenge of the Fallen (bukottak bosszúja)

Az eredeti DTS hangsáv nagyságrendekkel jobb, mint a magyar. A vadászgépek örvénylő légörvényt keltenek maguk után. Az aknák hangja is valóságosan több ütemben robban. Nem csak egy durranás, és kész. 2 óra 10 perc-nél kezd érdekes, és látványos lenni. Az ember meredt szemmel bámulja, és hagyja, hogy az egész magával ragadja.

A robbanások alatt a finom apró részletekről sem feledkezik meg. Az örök szikra fémporának csillámló hangja, és a robotok átalakulása is kellően éles. Több olcsóbb rendszernél sokalltam a film mély hangját. Most is azt mondom, hogy hatásvadász, de már nem sokallom. Az SR7005-ös mély menedzsmentje szerintem kitett magáért.

Realisztikus, de mégsem technikás filmélményt nyújtott. Az elején még nem gondoltam volna, hogy erre lesz képes. Az AVR-2113-as Denon-nál erősebbnek hat valamelyest, holott a teljesítmény adatai nem támasztják alá. Hacsak nem a tápellátása, hisz ennek a gépnek 200W-al nagyobb a tápja, ami kellő energia tartalékokra képes már.

Következett az Avatar.

A zenés, érzelmes részek elképesztőek. A végső csatajelenet aprólékos részletei is kihallatszanak, de nem elég intenzitással. Ezt valószínű az erejének tudhatjuk be, hisz a hangerő szabályzó abszolút értékben 90dB körül van. (99 a vég) 96dB-ig semmi különös torzítást nem jelenik meg. (Ezekkel a beállításokkal, ahol a mérő rendszer 5dB-el visszavette a frontokat, és a gyakorlatilag az összes hangfalat. 0, vagy +dB es értékeknél már ez a pont eltolódhat)

A tér mindvégig megmarad. Ismételten megjegyezném, hogy a mély-mély/közép hangok rendkívül realisztikusak. A Center halkan, és hangosan egyaránt érthető marad. Az erősítő teljesen diszkrét minőségi összeszerelésétől ezt el is várhatjuk.

A dinamikát sikerült végül javítanom azáltal, hogy kikapcsolta a Dynamic EQ-t. Nagy hangerőn már nem épp az előnyére szolgált, hanem visszafogta a hangot. Halkan viszont kiemelkedőt nyújt. Rögtön 80dB körül megtáltosodott. Az eddig is tetszetős hangja még karakteresebb, és térbelibb lett.

Mivel ezeknek az elektronikáknak több beállítási funkciói elérhető, ezért ezt ki-ki állítsa be magának. Én eddig sem használtam ekkora térben, és szerintem ezután sem fogom.

Az eredmény több, mint meggyőző.

Konklúzió, ajánlás:

Ajánlanám, hogy változtassuk meg azon emberek szemléletmódját, akik szerint a súly elengedhetetlen a jó hanghoz. Persze az is kell, de elsődlegesen mindig a készülék árát vegyük figyelembe. A teljesítmény más kérdés. Szerintem otthoni környezetbe elegendő már ez is, de egy erre a célra épített moziteremben is megállja a helyét ha processzorként használjuk.

Nálunk 60m2-en a Mordaunt Short Mezzo szettel egy olyan egységet alkot, mely bármely halandó számára jelképezi azt a megfizethető rendszert, amire egész élete során vágyik, és el is érhet.

A zeneisége valóban lenyűgöző, de nem hinném, hogy be kellene skatulyázni ebbe a szerepkörbe. A Marantz igazi vérbeli mozierősítő, de nála a minőség az első. A teljesítményt az SR7005-ös készüléktől várhatjuk el elsőként, de minőségi előrelépést már a kisebb modellekkel is elérhetünk.

Megjelenése példaértékű, és előremutató. Árát meghazudtoló a megjelenése. Gyakorlatilag ugyan ezt a megjelenést kölcsönözték a  milliós gépei is.

Reméljük sokan kedvet kaptak ezután a meghallgatásához.

Végül ha van kedve, akkor tekintse meg a promóciós videóját: