Keresés

Onkyo TX-NR838 teszt

      Alig telt el egy év az Onkyo TX-NR828 erősítő teszt írása óta, máris itt az új modell. Bevallom, idén a TX-NR636-os erősítő kipróbálása után, jobban vártam, mint anno az elődjét. A tavaly bemutatott erősítő volt talán a 8-as sorozat mélypontja, de még így is elég szórakoztató volt ahhoz, hogy sok embernek szerezzen örömteli órákat használata közben.

 

     Idén viszont kissé átalakult az Onkyo szortimentje. Egészen más szempontok alapján kategorizálták a erősítőiket. Száműzték az Audyssey mérőmikrofonos rendszert, mely mint azóta kiderült, a létező legjobb döntés volt.

     Az Onkyo TX-NR636-os erősítő volt az első idei készülék, mellyel megismerkedhettem, és kategóriájának egyik legjobb házimozi hangját üdvözölhettem benne. Ne feledjük el azt sem, hogy ő a világ legelső, és legolcsóbb Dolby Atmos térhangzással ellátott készüléke.

     Titkon reméltem, hogy a TX-NR838-as még erre is rátesz erre egy lapáttal. A valóság viszont egészen mást tartogatott számomra, de mindezt én egy cseppet sem bánom.

     Az Onkyo ellentábor még a TX-NR838 hivatalos megjelenése előtt tudni vélte, hogy ismét tovább butították ezt a szériát, és így nem is lehet sikeres. Ezek az emberek többnyire az Onkyo hivatalos honlapján megtalálható termék összehasonlítót böngészik, melyek után pusztán a nyers adatokon végigfutva mondják meg a tutit. Többnyire ezek az emberek rendelnek maguknak Kínából még a kínaiak számára is ismeretlen gyártmányú telefont, melynek szintén hangzatosak a paraméterei. A gyakorlatban persze naponta fagy le, borzasztó fényképeket készít, és a kijelzője invertálódik egy apró döntésre is, ráadásul napfényben sem látszik. Nem ártana tehát, ha véleményünknek csak az után adnánk hangot, ha már ismerjük is a kritizált terméket, hisz mindenben meg lehet találni azt a tulajdonságot, melyet szeretni lehet. (Nekem is volt egy kínai MEIZU M8 telefonom anno, és hibái ellenére szerettem, hisz tudott pár olyan dolgot, amit azóta semmi más. Remélem megértik, miért is vontam párhuzamot.)

     Utóbbi időben több szakmabélivel beszélgettem, és arra jutottunk, hogy az évente újjáépített erősítőknek igencsak komoly hullámvölgyei vannak. Egyik évben a szolgáltatásokra összpontosítanak, másik évben a hangra, harmadikban a külsőre, negyedikben a menürendszert reformálják meg, de nagyon ritka az az év, amikor mindegyik feltétel egyszerre teljesül. Ennek mi tesztelők örülünk, hisz szinte nincs két egyforma év. Minden évben más-más gyártó gyöngyszemére bukkanhatunk.

     Nem kell egyébként nagy számokban gondolkozni, amikor a spórolásról/átcsoportosításról beszélünk. Mi azt gyanítjuk, hogy maximum pár dollárról lehet csupán csak szó. Egészen apró mozgásterük lehet a gyáraknak. Vegyük csak közeli példának a Denon AVR-X2100-as készülékét. Tavaly elődje, az AVR-X2000-est egy remek készülékének tartottuk kategóriájában, majd mi történt? Tettek bele egy Bluetooth és egy wifi modult, aminek az előállításai költsége nem több, mint 4 dollár. Ennek az összegnek az eltolása a mérleg túloldalára viszont érezhetően elbillentette az egyensúlyt, és gyengébb hangminőséget eredményezett. Ebből az következik, hogy nem futotta már olyan igényes kondenzátorokra, ellenállásokra, és egyéb alkatrészere, melyek a hangminőség alapjait garantálták. Ez a jelenség pedig addig nem is szűnik meg, még meg kell felelni az egyes kategória követelményeinek. 

     Idén erre a spórolásra utalt az ellentábor, amikor is a technikai specifikációból, és a termékfotókból kiolvasták, hogy idén már az NR838-as modellben is csupán egy soros a lett a kijelző, ahogy a 636-osban, és a hosszabb távirányító helyett is csupán csak a kb. másfél! centivel rövidebb darabot csomagolják mellé, hasonlóan a 636-hoz is. Érdekes, hogy a súlytöbbletet senki sem vette észre.

     A HDMI panel esetleges meghibásodását elkerülendően áttervezték a hűtési mechanizmusokat. Az aktív hűtést meghagyták, sőt még a ventilátort is nagyobbra cserélték, ami így még intenzívebben tudja hűteni a szintén megnövelt hűtőbordákat. A HDMI panelt kímélendő áramköri lekacsolást itt is bevetették, vagyis csak akkor kapcsol be a HDMI áramkör, ha annak videó szekcióját is üzembe helyezzük.

     A csomagolás mérete nem változott, csak a tartozékok.

Az Audyssey toronymikrofonja helyett szintén egy lapos Onkyo AccuEQ mikrofont mellékeltek. Ez megegyezik a TX-NR636-hoz mellékelttel.

     Az előlapja nem változott sokat az elődmodellhez képest. A bemenetválasztó gombokhoz hozzárendelték a Bluetooth funkciót. A kijelzőt egy sorosra cserélték, ami egyértelműen visszalépés, hisz az elődje nagyon elegánsan jelezte a wifi, és a Bluetooth csatlakozást, még ez egy egyszerű, állapotjelző fehér fénnyel. A térhangzás ellenőrzésére igénybe kell vennünk a távvezérlő Display gombját, vagy megtanulni a kijelző színkódjait, ugyanis a dekódolás típusa felül piros színnel jelenik meg. A harmadik szembetűnő idei változás a hangerő gomb körüli fehér fény módosítása, melyet diszkréten a hangerő szabályzóba integráltak. A fekete modell esetében előnyös ez igazán, hisz jótékonyan hat az egységes külső megteremtésére.

     Ezen túl még mindig ugyanannyira ellenállhatatlan, és lenyűgöző, mint ahogy azt egy 8-as sorozatú erősítőtől elvárja az ember. Külsőleg ennél nagyobbra már nem is nő Onkyo erősítő, csupán a belbecs az, ami tovább érik, és kamatozik. Brutális méretével vonzza a nemcsak a tekinteteket, hanem magukat az embereket is. Nála magasabb erősítő nincs is az üzletben. Minőségi alumínium ajtaja mögött szinte hiánytalanul megtaláljuk az összes kezelőszervet, mellyel az erősítő maradéktalanul működtethető távirányító nélkül is.

     A távirányítójánál izgalmasabbak talán az okos telefonra, és táblagépre elérhető alkalmazások, mellyel tényleg kényelmesebb a kezelés. Támogatott platformok IOS, és Android.

Kényelmes a saját távirányítója is, bár egy-két gombot, funkciót ideje lenne áttervezni rajta.

Mivel az erősítőtő hálózatképes, így IP vezérléssel is irányíthatjuk a számítógépünk böngészőjén keresztül.
Weben keresztül történő vezérlés felülete évek óta megegyezik a összes többi Onkyo modellével.

     A hátulja igazából minimális változtatáson esett át. A HDMI csatlakozóinak száma idén nem nőtt, hanem egy darabbal csökkent. Az összesen 7db (6db a hátlapon, és egy az előlapon) bemenet így is több, mint elegendő. A hangfal kimeneteinek száma 11db, ami rugalmas konfigurálhatóságot vetít előtérbe. Ehhez a tudáshoz bizony szükség is van rá, bár maguk a hangfal csatlakozók kissé közel vannak egymáshoz. A banándugókat is fogadni képes aljzatok viszont némileg leegyszerűsítik a dolgot. A banándugók csatlakoztatásakor továbbra is szükség lesz egy facsavarra, mellyel eltávolíthatóak a műanyag védőkupakok, melyek az aljzatokat védik.

Nem tudom, hogy csak én vagyok-e ilyen optimista, de én ekkor már kezdtem örülni, hisz tudom, ha ezen a pár tételen spóroltak, akkor az azért volt, hogy valami másra aztán jobban ráerősítsenek. Mivel külseje, és kezelhetősége nem változott számottevően, így opcióként maradt a hangminőség további fokozott javítása.

Az Onkyo TX-NR838-as modell a második készülék alulról, mely megkaphatta a THX Select 2 minősítést. További hangzatos újdonság idén a Dolby Atmos, mely sok ember fantáziáját megmozgatta. Ezen kívül szinte változatlan maradt a szolgáltatási szintje az elődmodellhez, vagy akár a 636-os modellhez képest is.

A készülék beüzemelése gyerekjáték. Az Onkyo menürendszere a legkönnyebben kezelhetők közé tartozik. Az egyes forrásokat tetszőlegesen párosíthatjuk a különféle bemenetekhez. Átnevezhetjük, majd külön-külön egyedi hangzásképpel láthatjuk el őket.

A megjelenítők kiszolgálása párhuzamos, köszönhető a két HDMI kimenetnek. Egyszerre tudják így kiszolgálni a projektorunkat, és a televíziónkat. A TV felől ARC hangvisszacsatolással a hangot is kinyerhetjük. A CEC HDMI vezérlésnek köszönhet pedig egy nyelvet beszél majd a Televíziónkkal, így a kikapcsoláson túl felismeri a rácsatlakoztatott hangrendszert, és vezérli is azt. Az erősítő vezérlése természetesen történhet hagyományos módon a saját távirányítójával, mely előre programozott, így más gyártmányú készülékek vezérlésére is alkalmas.

A beérkező videójelek feldolgozása a Qdeo™ videochipnek köszönhetően folyamatos. Egy HDMI bemenetén keresztül natívan támogatja a 4K / 60Hz-es Ultra HD szabványt (HDMI 2.0), melyet a legmodernebb másolásvédelmi szabvánnyal is elláttak. (2.2 HDCP)

Az Onkyo szokatlan módon egy autós hasonlattal élt a 838-as teljesítményét illetően. Mivel a kistestvére papíron csupán "csak" 25W-al marad el tőle, ezért némi magyarázatot ad, hogy miért is éri meg a nagyobb modelleket választani. Szerintük nem elegendő (szerintem sem) csupán a nyers technikai adatokat figyelembe venni, hisz az autóknál sem a gyorsulást, és a végsebességet veszik alapul, hisz ott a kanyarsebesség, a kényelem, az esztétikum, a kezelhetőség, stb...

Szóval ezer egyéb más tényező is létezik, amit figyelembe kell venni. Azért egy vonzó adatot mégis megadtak, amire büszkék. Ebben az erősítőben 15000uF-os kondenzátorok segítik a stabil áramellátást, melyet az Onkyo szabadalmaztatott WRAT erősítő felépítése is tovább erősít.

A Pure Direkt üzemmódban az erősítő teljesen kikapcsolja a videó áramköröket, még a kijelzőt is. A Három fokozatú fordított Darlington áramköri erősítő tartalmaz egy diszkrét kis impedanciájú végfokot, és egy nagy áramú tranzisztort a pillanatnyi nagy teljesítmény érdekében, mindezt a rendkívül alacsony torzítás mellett. Ebben az erősítőben az Onkyo 60 éves erősítő építésében szerzett tapasztalatát építette, aminek meglett eredménye. Olyannyira büszkék a zenei minőségére, hogy kifejezettem ajánlják a Phono (hagyományos bakelit lemez lejátszó bemenet) fokozat használatát.

A modern, divatos zenehallgatási módok szinte mindegyikét támogatja. Ott van mindjárt a Bluetooth, mely magában foglal egy zene optimalizáló DSP Technológiát, mely helyreállítja a tömörítésből adódó magas frekvenciás veszteségeket. Aki nem elégedne meg ennek a minőségével, hatótávolságával, annak tudom ajánlani a DLNA szabványt, mellyel szinte minden eszköz kompatibilis. Magát az erősítőt hangkártyaként is felismeri a számítógépünk, így annak DAC-ját felhasználva akár minőségvesztés mellett hallgathatjuk a veszteségmentes zenéinket. (MP3, WMA, WMA Lossless, FLAC, WAV, Ogg Vorbis, AAC, Apple Lossless, DSD 5.6 MHz, LPCM, és Dolby® TrueHD) Ugyanígy hallgathatunk zenét egyszerűen pendriveunkról is.

Internetes tartalmakat a beépített Spotify, Aupeo, Tune In és Deezer zenei szolgáltatók segítségével "fogyaszthatunk".

Aki ráfanyalodna még az FM rádióra, az az RDS minden előnyét élvezheti, melyből nem maradt ki a RádióText sem.

Az erősítő konfigurálásának variációit nem véletlenül hagytam a végére. Ennél szélesebb körben konfigurálható erősítő ebben az árkategóriában nem sok létezik. Összesen 7 végfok áll a rendelkezésünkre, melynek teljesítménye a következő képen alakul:

180 W/csatornánként (6 Ω-os terhelés mellett, 1 kHz-es frekvencián mérve, 1%-os torzítási szint mellett (THD), 1 Csatornán mérve, (IEC mérési standard szerint)
Csúcsteljesítménye ugyan ezen paraméterek alapján egy nem meghatározott torzítási szinten: 215 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Csatornán mérve, JEITA Japán mérési standard szerint)

A laboratóriumi tesztek persze némileg más számokat mutatnak.

Két csatornát folyamatosan terhelve, 8-ohm-os terheléssel:

0.1% torzítás mellett 134.9 Watt-ot képes leadni.

Amennyiben a torzítást 1%-ig engedjük elmenni, úgy 173.4 Wattra is képes.

Öt csatornát folyamatosan terhelve, 8-ohm-os terheléssel:
0.1% torzítással 110.5 Wattra képes, még 1% torzítással 129.3 Wattra.

Hét csatornát folyamatosan terhelve, 8-ohm-os terheléssel::
0.1% torzítással 84.9 Wattra, 1% torzítás mellett 100.0 Wattra.

814onk.meas.jpg

Labor mérési ábra. Forrás: soundandvision.com

 Ezt a teljesítményt a következő felállásban konfigurálhatjuk.

Építhetünk belőle egy normál 5.valahányas rendszert (Pl. 5.1, 5.2, vagy 5.4), és ezt kiegészíthetjük egy második zónás sztereó hangrendszerrel.

Nem csupán 2 zónát kezel az erősítő, hisz az aktív második zónán felül lehetőségünk van egy harmadik zóna kiszolgálására is, igaz azt csak alacsony jelszinttel. (Külső erősítő szükséges a 3. zónához)

Aki a több zónás hangrendszert nem tudja, vagy nem szeretné kiépíteni, az kettős kábelezést használva kettős erősítéssel is meghajthatja a front (Első) hangfalait. A legtöbb esetben ez hozza el a legnagyobb minőségi előrelépést. A kettős erősítés előnyeiről itt írtam.

Ezeken felül természetesen klasszikus 7.1-es rendszer is építhető belőle, 4 háttérsugárzó felhasználásával, de ennél a modellnél nem ez a poén.

Amire mindenki kíváncsi, az a legújabb, Dolby Atmos által nyújtott magassági térhangzás. Mivel ez az erősítő szeptember 29.-én megkapta egy szoftverfrissítésnek köszönhetően a Dolby legújabb hangzásvilágát, így nem is tehettem mást, mint hogy még aznap csatarendbe állítottam a gipszkarton álmennyezetünkbe 2db Magnat IC62-es hangszórót. 

A hivatalos hangcsatorna szám így 5.2.2 lett.

A Dolby Atmos egyedülálló módon nem vízszintesen sugároz, vagyis nem a meglévő 5.1-es hangfalaink közti távolságot csökkenti plusz hangszórók beiktatásával, hanem egy az otthoni házimozi rendszerekben egyedülálló mennyezeti hangszórókkal a magassági térhatást igyekszik kiszélesíteni. 

Ilyenkor jönnek általában a kérdések, hogy mi van akkor, ha nem lehetséges a mennyezetbe süllyeszteni a hangsugárzókat?

Mennyire érzékenyek azok az elhelyezésre? -Nos, mindenre van válasz, és alternatíva.

A legtöbb új építésű családi ház mennyezete gipszkarton. A moziszobák is többnyire álmennyezetet használnak, hisz a hangszigetelés, és a manapság divatos fények (LED, csillagos égbolt) is így férnek el. Pontosan ezért egyszerű oda hangszórót beépíteni. Az Onkyo TX-NR838-as még azok elhelyezésére sem kényes, hisz egy képes menürendszer segítségével állíthatjuk be, hogy pontosan hova is építettük azt a két hangszórót. Előre, vagy középre a plafonba.

Az Atmos lényege, hogy a felülről érkező hangokat is realisztikusan ábrázolja. Amennyiben direkt módon nem lehetséges a plafon hangszórók behelyezése, úgy azokat virtuálisan is pótolhatjuk.

Erre a célra a front, vagy épp a surround hangfalak tetején elhelyezett 45°-ban a plafon fele irányított másik hangfalak beiktatásával lehetséges. Némely gyártó már jelenleg is kínál olyan hangfalat, melynek a tetejébe integráltak ilyet.

Hogy ez mennyire működő képes? Nos az interneten fellelt beszámolók szerint működik, érezhető így is a tér ilyen irányú kiterjesztése. Állítólag még a csillár belógása sem rontja el túlzottan a hangot.

Minden esetre otthoni környezetben egyik ügyfelemnél ezt egy TX-NR737-es erősítővel, és egy SKH-410-es hangfallal próbálom ki hamarosan. A tapasztalataimról pedig ígérem, beszámolok.

Üzletünkben már a harmadik hangfal szettet fogyasztja. Kezdtük a Heco Metas XT501 hangfal szettel, majd miután azt megvásárolták, rákötöttük a kisebb, Heco Victa Prime szériát. Még ezzel is meggyőzőnek bizonyult, bár már nem mutatta meg benne rejlő tartalékokat. Végül egy köztes kategóriát választottunk számára, mely árban is passzolt hozzá. Ez pedig a Magnat Vector 205 hangfal szettje, mely 230eFt-ot kóstál 5.0-ban. Ez egészítettem ki 2db Magnat IC62-es álmennyezetbe építhető hangsugárzóval a Dolby Atmos térhangzás teszteléséhez. A Magnat szetten kívül még DALI Lektor szettel hallgattuk, de igazán semmiben sem hozott többet a Magnat hangfal szettel összehasonlítva, pedig az elvileg listaáron a sokszorosába kerül.

Ennyi hangfal, és ennyi idő után meglehetősen kiismertük a képességeit. Kezdem az elején, illetve ott, amikor is a Magnat Vector 205 hangfal szettjét kötöttem rá. Most nem aknáztam ki a kettős erősítés előnyeit, hisz a maradék két csatorna ekkor már az álmennyezetben elhelyezett hangszórókat hajtotta.

Az alap felállás tehát 5.2 volt. A hangbéli beállítást a saját Onkyo Accu EQ rendszerére bíztam. Még a 636-os modell esetében eltúlozta a mélysugárzó hangerejét, addig az NR838 többszöri bemérést követően sem hibázta el. Olyannyira jó ez a rendszer, hogy ha nem nyúltam volna bele, akkor is több, mint hallgatható maradt volna. Talán egyedül a centersugárzó vágásán tudtam volna változtatásokat eszközölni, hogy egy kicsit teltebbé tegyem a hangját. Tényleg szinte mindent tökéletesen állított be. A hátterek hangerőszintjét 1,5dB-el csökkentettem csupán, ami szinte semmi. Az Audyssey rendszer rendre 6-7dB-el hibázza el ezt az adatot. A hangfalak vágása sem annyira túlzó, bár mi kicsit azokon is finomítottunk. A lényeg, hogy már az alapok is rendben voltak, így bizony sokkal könnyebb jó eredményt elérnie bárkinek. Jelenleg a legjobb eredményt üzletünkben ennek az erősítőnek a bemérő rendszere érte el. Összehasonlításképp a Denon/Marantz Audyssey, a Yamaha YPAO, a Harman/Kardon EzSetup, és a Pioneer MCACC rendszere szolgált.

A hangképe merőben más, mint az eddig megismert Onkyo erősítőknek. Titkon reméltem, hogy folytatja a 636-al megkezdett utat, de itt egészen más eredményt kaptunk. A nagyobb modell sokkal levegősebb, lágyabb, nyugodtabb hangzással rendelkezik. A térhangja jelenleg talán az egyik legjobb az installált erősítők közül. Szinte zselészerűen tölti ki a hangfalak közti teret. Akaratlanul is, de kollégám, és főnököm a Cambridge Audio 551-el kezdte el hasonlítani. Annak a hangja azért sokkal természetesebb, de az Onkyo olyan finoman keveri a pakliját, hogy azzal leveszi az embert a lábáról. Valamiért még meggyőzőbbnek is lehetne nevezni az NR838 hangját.

Semmiféle túlzó, vagy nyomuló hangot nem hallat, ami idáig igen jellemző volt az Onkyo-ra. Sokan pedig pont ezért szerették, most viszont másért fogják. Ez a szellősebb hang ugyanis sokkal életszerűbbé, kifinomultabbá tette nem csak a mozis előadásmódját, hanem a zenei produktumát is. A koncerteken szereplő előadók jól pozicionáltan meghatározhatóak a színpadon. Ez az első Onkyo erősítő, mely elveri a Denon 2000-es szériáját zenei teljesítményében. Itt a koncerteken nyújtott teljesítményére gondolok. Nagyobb Denon-al még nem tudtam összehasonlítani, mivel azok még csak most jelentek meg. A mozis fölénye vele szemben meg mint tudjuk sosem volt kérdés.

Keménységben némileg alulmarad a 636-al szemben, bár dinamikátlannak nem nevezném. Az Éli könyve lövöldözős jelenetei így is nyomot hagynak a hallgatóban. A Yamaha RX-V677-es erősítő is feszesebb, keményebb nála, de a 838-as átkapcsolva mégis annyival kifinomultabb, és nyugodtabb karakterű, hogy a különbség köztük valóban bő két kategóriányi. Azért említem meg a 677-est, mivel az is meglehetősen jól teljesített a maga kategóriájában. 

A Dolby Atmost végleges tesztjére ugyan még várnunk kell, mivel az azt tartalmazó lemezek még csak ezután lesznek elérhetők, pedig filmek már jócskán vannak ilyen hangsávval ellátva. Itt nézhet körbe az elérhető filmek közt.

A 838-as erősítő valódi Dolby Atmos térhangjának tesztelése előtt lehetőségem volt egy Yamaha RX-A3040-es erősítő meghallgatására szintén Dolby Atmos térhangzással. Ott 5.1.4 volt a felállás, vagyis 1 mélysugárzó, és négy plafonba süllyesztett hangszóró egészítette ki a klasszikus 5 hangfalat. Az ott hallott rendszer jó alapnak bizonyult, bár egy dolgot már ott is észrevettem, és rá is kérdeztem. A plafonba épített hangszórókat némileg hangosabbnak éreztem, mint az elsőket. Mivel ők a gyári mikrofonos bemérésre esküdtek, így nem forszíroztam tovább a kérdést. Ugyan ezeket a Dolby Atmos demo részeket, (melyeket innen le is tud tölteni. Ugyan ezen az oldalon található még ezen kívül is pár rövid jelenet), hallgattam meg nálunk is, két mennyezetbe épített hangszóróval.

Konklúzió: Nálunk is soknak éreztem a magassági hangszórókat, így a másik teremben sem lehetett gond a beállításokkal. Azon túl egyébként a  nagyon tetszett a Yamaha levegős, nagyon nyugodt hangja. Éreztem rajta, hogy sokkal kifinomultabb, visszafogottabb rendszer az. (Árban nagyjából 6X annyiba került az a rendszer, mint a jelenleg tesztelt rendszer, így azért ez érthető) Na, nem úgy, mint az Onkyo-é. Az ugyanis a finombeállítások után, ahol is sikerült kiegyenlíteni az egyes hangszórók hangerőszintjét, egy pofátlanul feszes, könyörtelen rendszerré lépett elő. Semmi finomkodás. Olyan érzésünk volt, mintha minden egyes hang egyesével kapott volna egy hangtuningot. Szinte már soknak érezni azt az információ áradatot, amit minden megerőltetés nélkül zúdít ránk. (Igen, szó szerint zúdít, mivel felülről érkezik) A Dolby "elsöprő mély" felhívásánál száz százalékig egyet kell, hogy értsünk vele. A mennydörgés itt nem a távolból érződik, hanem a gyakorlatilag is felkészülünk a pár másodpercen belül kitörő viharra. És tényleg. Már esik is az eső. Mondjuk konkrétan ez a rész vetítővel hatásosabb, de így sem rossz. A két mélysugárzó olyan mélyre megy le, amit ezidáig szinte soha sem tett meg. Olyan erőket mozgósít az Atmos, amiről nem is sejtettük, hogy létezik. A normál 5.2-es rendszertől eltérve ugyanis rendre meginogni éreztem az erősítőt, de ez most mintha a múlt homályába veszett volna, hiába hajt meg plusz két hangfalat. Nem tudom hogy honnan vett erőt magán.

A faleveles résznél a levél hibátlanul, szinte hangszín, és hangerő szint változás nélkül repül körbe a szobában, ahogy az egyes rovarok jelenléte is valósnak hat. Ilyen élménye nem minden nap van az embernek. Erre mondom én azt, hogy meggyőző.

Kikapcsolva a magassági hangsugárzókat konkrétan hiányérzetünk támad. Az egész rendszer érezhetően vízszintesen kezd el szólni. Hiába kapcsolunk át más drágább erősítőre, ők sem tudják ezt 5 hangfallal megoldani. Finoman beállítva a felső hangsugárzókat egyébként észrevétlenül teszik a dolgukat. Egy esetben sem érezni őket hangoskodónak, dominálónak. Közel lépve hozzájuk, és fülelve őket tapasztalhatjuk meg, hogy minden egyes hang, amit kiadnak pontosan ki van mérve. Nem folyamatos a jelenlétük, csak a kritikus pontoknál szólalnak meg. Hangjuk tökéletesen irányított, oldalhelyes.

Remélem, hogy a későbbiekben ezeket a kissé eltúlzott arányokat, amiket a hatásvadász Demo jelenetek tartalmaznak, konstrukciójukban közelebb hozzák a jelenleg kevert filmek arányaihoz, hogy ne legyenek akkora különbségek az egyes hangsugárzók hangerő szintjei közt. (Amit ugye én most módosítottam, ezeknek a jeleneteknek a kedvéért)

Az Atmos nem csak csupán egy divat, melyet elindítottak. Ha csupán az lenne, akkor nem lennének elvonási tünetei az embernek nélküle, márpedig itt vannak. Bárki hallotta, mindenki elismerően bólogatott mint az erősítőre, mint a magassági hangsugárzókra. Még az olyan ügyfeleim is megdicsérték, akik már processzor-végfok páros szintjén járnak. Megdöbbentettem őket vele. Egyikük ez miatt le is cserélte a jelenlegi processzorát egy Dolby Atmos képesre..

Ez persze még a jövő. Minden esetre én már alig várom, hogy elterjedjen ez a formátum, hisz évek óta ez számít igazán forradalminak, innovációnak. Jövőre pedig nagy valószínűséggel jön a nagy konkurens, DTS hasonló megoldása, DTS-UHD néven, és ne feledkezzünk meg az Auro hangzásról sem.

Egyedül az NR838 mélysugárzó kezelése lehetne némileg még tökéletesebb. Nagyobb részletezőképesség, lineárisabb mélysugárzó kezelés az, mely tovább finomítaná a tökéleteshez közeli eredményt. Érdekes, hogy mindez a HD hangoknál nem szembetűnő annyira, csak a tömörített változatoknál. Pontosan ez az a pont, mely miatt elmarad a csúcsgépek minőségétől, viszont enélkül már tényleg kevés érv maradna a teljesítményen túl, ami azok mellett állna..

Az Onkyo-nál jól érzik az egyes kategóriák tulajdonosainak igényeit. A 636-os egy vakmerő fiatal tinédzser, aki félelem nélkül old meg olyan feladatot is, melyet az öregek el sem vállalnának. A 838-as viszont egy megfontolt, de még mindig kalandokat kereső középkorú tulajdonosait keresi, mely már a kényelem fele nyit. Hosszú távon hallgatható hangja időtállóvá teszi, telt mélyei pedig szívmerengető  gyengédséggel ölelnek át bennünket, ha épp azt szeretnénk. A felső kategóriás erősítők ennél némileg sterilebb mélyekkel rendelkeznek, melyek nem minden esetben hozzák el elsőre azt az élményt, melyet ez a modell.

A lényeg, hogy nagyon rendben van a hangja, némileg még túl is mutat kategóriáján. Ezt utoljára nagyjából 5 éve éreztem, amikor is érezhető fölényben voltak az Onkyo erősítők, és most ismét.

Ezt a gyanútlan tesztelők (ügyfelek) is megerősítették. A leggyakoribb szó ami elhagyta a szájukat, az megegyezett az én kijelentésemmel:

Meggyőző.

A sztereó teljesítménye ugyanúgy kétséges, mint a legtöbb házimozi erősítőnek. Ez alól nálunk csak a NAD, és a Cambridge Audio erősítői a kivételek. A többi AV erősítő rám már nem tud hatással lenni. A hatást ezúttal is a leülős minőségi zenehallgatásra kell érteni. A háttér zenehallgatás igencsak kellemesre sikeredett nála, szerintem még egy szilveszteri bulit is simán kiszolgál, mivel sztereóban még mélysugárzó nélkül is meggyőző teljesítményre képes. Nem ijed meg egy zenei stílustól sem, bár a könnyedebb, populáris műfaj inkább az ő erőssége.  A 636-oshoz képest is sokat javult a helyzet. Az NR838-as sokkal hosszabb távon hallgathatóbb, lágyabb magas tartománya miatt egyáltalán nem hárklis a hangfalakra, bár meghálálja a minőségibb darabokat. Meghitten minden esetre nem fogunk borozgatni ez mellet sem.

A következő bekezdésben szeretnék magyarázatot adni arra, hogy miért is nem dicsérem a házimozi erősítőket:

Az emberek többsége minőségi zenehallgatásról beszél, de valójában már fogalmuk sincs, hogy mi is az valójában. Sztereó erősítőjük a legtöbbjüknek vagy soha sem volt, vagy már túl régen. Én még emlékszem azokra az időkre (kb. 15 éve) amikor teret nyertek a házimozi erősítők, és sorra hozták őket vissza elégedetlen tulajdonosaik, akik az akkor 100eFt-ba kerülő házimozi erősítőjüktől tized annyi dinamikát sem kaptak, mint a régi sztereó erősítőjüktől. Teltek múltak az idők, és az emberek megszokták azt a teljesítményt, hangzást, amit a házimozi erősítők nyújtottak. Azokhoz hasonlítják ma is a többi házimozi erősítőt, hisz az emberek füléből már rég kihalt az a hang, melyet anno a sztereó rendszerük nyújtott. Pedig a sztereó még ma is igen népszerű, és egyre többen építenek ma is 2 csatornás rendszert. Az arányok ma is hasonlóak, tehát egy 800eFt-os csúcsnak tartott AV erősítőt is képes elverni hangban egy 80eFt-os tisztességesen megépített sztereó erősítő. A minap is felhívott egy Úr, aki a Denon 100eFt--os belépő házimozi erősítőjéről olvasta valahol, hogy Audiofil alkatrészekből épül fel, és így audiofil hangja is van. Itt tartunk. Amikor a hozzá nem értés a lustasággal párosul, akkor az értékesítő már neki sem áll egy tisztességes demózásnak, hogy kiderítse, valójában mire is van igénye annak az ügyfélnek. 

Meghallgatva ezt az erősítőt pedig nagy valószínűséggel túl is teljesíti a zene iránt elvárt igényeiket. A döntés innentől az ügyfél kezében van, én minden esetre tényleg bátran merem ajánlani, hisz ez egy tényleg igazán jól sikerült HÁZIMOZIERŐSÍTŐ csupa nagybetűvel.

Technikai adatai:

Teljesítmény: 7x180 W (6 Ohm)
-THXŸ Select2™ Plus Certified for Cinema Reference Sound
-4K/60 Hz-képes HDMI keresztül
-WRAT (Wide Range Amplifier Technology) és nagyáramú tápegység
.IR bemenet, 12 V Trigger kimenet (Zone 2) és RS232 port
-Diszkrét végfokozatok
-7.2 csatornás előerősítő kimenet
-Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio™, Dolby Digital Plus, DTS-HD High-Resolution Audio™ dekódolás
-Audyssey DSX™ és Dolby Pro Logic IIz áramkörök
-Burr-Brown 192 kHz/24-Bit D/A konverter minden csatornán,Jitter mentesítő áramkör
-Beépített Wi-Fi és Bluetooth kapcsolat
-Internet rádió és zenei streaming szolgáltatások (TuneIn Radio, Last.fm, Spotify, AUPEO!, és Simfy)
-Lejátszható hangfájlok hálózaton át (MP3, WMA, WMA Lossless, Ogg Vorbis, AAC, 192 kHz/24-bites FLAC és WAV, 96 kHz/24-bites Apple Lossless, Dolby TrueHD, DSD 5,6 MHz, LPCM)
-DLNA 1.5 minősítés
-Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio dekódolás
-Fejlett 32-bites DSP Chip
-6 HDMI bemenet és 2 kimenet (ARC)
-USB adattároloról lejátszható adatfolyam
-HDTV-Capable (720p/1080i)
-HDCP 2.2
-3 Composite Video bemenet és 1 kimenet
-3 Digital Audio Inputs (1 Optical and 2 Coaxial)
-2 Subwoofer Pre-Outs kimenet
-Headphone Jack
- Pure Direct Analog Path mód zavarmentes Hi-Fi sztereó hallgatáshoz
-AccuEQ kalibráló rendszer mikrofonnal
-Advanced Music Optimizer a tömörített digital audio minőségének javítására (Bluetooth-hoz)
-Vezérlés és zenei bitfolyamok Onkyo Remote Streaming App alkalmazás iPod touch/iPhone és Android készülékekhez
-InstaPrevue kép-a-képben bemeneti forrás előnézeti technológia
-Fázisillesztett basszuskiemelés
-USB port előlapon
-2. zóna HDMI kimenet
-2, 3 zóna vonalkimenet
-Hybrid Standby funkció
-HDMI csatlakozás 4K/60Hz Ultra HD, 3D, ARC, Deep Color, x.v.Color, Lipsync és CEC támogatással
-Méretek (szél x mag x mély): 435 x 198.5 x 400 mm
-Tömeg: 16.5 kg
-Színválaszték: fekete, ezüst

A készülék listaára: 379990Ft

Magyarországi forgalmazó:

A.I.D.A. Audió Kft.
2040 Budaörs, Gyár u. 2.

(Szent-Györgyi Albert 119.)

Telefon: (06-1) 248-2030
Fax: (06-23) 880-969

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.