Keresés

Yamaha RX-V677 Házimozi erősítő teszt

     Középkategóriás házimozi erősítőket boncolgató tesztsorozatom harmadik állomásához érkeztünk, melyben szintén egy japán óriásvállalat készülékével ismerkedünk meg.

     Az idén 127 éves vállalat jelenleg is a világ egyik legjobb zongoráját készíti, így némi köze van azért az élő zenéhez. Erre a teljesítményre olyannyira büszke, hogy jelenlegi tesztalanyom menüjének hátterében is ennek képe látható.

     A szórakoztató elektronikai, és a hangszeres üzletágon felül van még egy harmadik, motoros kerékpár üzletág is, de ezzel most ne foglalkozzunk. (Ismerjük pedig azt is, mivel a győri Yamaha motor kereskedés is a mostani cégem tulajdonában volt.) Az egyes üzletágak teljesen elkülönülve, önállóan működnek.

     A Yamaha logója azonban csak a kívülállóknak egyforma. Valójában a három hangvilla elhelyezkedése okozza a különbségeket. Az egyik üzletágnál a hangvillák a körön belül maradnak (Audio üzletágak), még a másik esetben beleérnek a körbe. (motoros üzletág)

     Jómagam csak a szórakoztató elektronikai üzletágat ismerem, már bő 12 éve. Megismerkedésünk elején még rendkívül megosztott a hangzásvilága, mivel kiváló térhangzása mellett sajnos meglehetősen komoly dinamikahiánnyal küszködött. Ma is azt vallom, hogy ez házimozi erősítőben igen is legyen dinamika, tartás. Ezt anno a Yamaha tulajdonosok hangerővel próbálták helyettesíteni/bizonygatni, de az nem ugyan az. A Yamaha hazánkban talán ebben az időszakban élte fénykorát.

     Közben teltek múltak az évek, a Yamaha kis hazánkban importőrt váltott, és ezzel párhuzamosan egyre lejjebb csúszott a hazai értékesítési listákon. Természetesen ez nem a készülékek minőségének volt betudható, inkább a forgalmazó sorozatos rossz döntéseinek. Még abban az időben járt nálam az RX-V2067-es erősítője (2010 október), mely szintén az előbbi tényt támasztotta alá. Remek erősítőnek találtam. Összesen csupán 2db érkezett be belőle az országba, mely közül mindkettőt én értékesítettem. Ez is kiválóan szemlélteti az akkori állapotokat. Szerintem megérdemelt volna az a modell ennél több figyelmet is.

     Még egy érdekessége is volt ennek a modellnek, mivel erről írtam életem első bemutató tesztjét, és ez a rossz szokásom azóta sem múlt el. A 2067-es modell viszont egy közép-felső kategóriás erősítő volt, jelenlegi tesztalanyom pedig egy vérbeli középkategóriás.

     Ismét megadatott tehát a lehetőség, hogy bizonyítson nekem ez a patinás gyártó. Köszönöm ezúton is a felajánlást a jelenlegi, szintén újnak mondható importőrének, az Invitone Kft-nek. Úgy néz ki, hogy ők már elég komolyan veszik a márkát, és nem titkolt céljuk a Yamaha Európában elfoglalt piaci pozíciójába történő visszajuttatása idehaza. Szerintük ez az erősítő képes lesz ezt véghez vinni, ahogy kategóriájában az összes többi Yamaha modell is. Meglátjuk.

     Mivel tényleg hosszú évek teltek el a régi tesztem óta, így gyakorlatilag újra bemutatkoztunk egymásnak. A Denon AVR-X2100W-t váltotta nálam a Yamaha RX-V677-es erősítője.

     Az igazi innovációt nem tőle vártam, de valami kis hangbéli pluszt annál inkább. Ahogy a technikai specifikációjából is látszik, ez az erősítő nem fogja alapjaiban megrengetni a világot. Sokkal józanabb vásárlók kegyeiért küzd. Azokért, akik a jól ismert és megbízható hangjára támaszkodva hozzák meg döntésüket. Természetesen olyan is lesz, aki épp ezekért az apró technikai hiányosságokért választ majd másik készüléket, vagy épp egy nagyobb Yamaha modellt. Akikkel eddig beszéltem erről, azok csak legyintettek. Szerintük, és szerintem is lehet ezek nélkül élni.

     A doboz, melyben érkezett méretileg inkább az Onkyo dobozához hasonlít. Messziről felismerhetőek rajta a Yamaha-s szimbólumok, jelzések. Kissé oldalról magát az erősítőt látjuk. Még arra is ügyeltek, hogy megfelelő színű legyen a termékkép. A fekete egyszínű, még a titán színkódú bi-color, vagyis alul titán színű, még felül a kijelző körüli plexi fekete. Körös-körben pedig szinte az erősítő összes kiemelt funkciója megjelenítésre került.

     Kibontva elsőként a tartozékait pillantottam meg. Távirányítóján kívül elemeket, AM, és FM antennát, wifi antennát, és egy mérőmikrofont találni. Használati útmutatója a kor igényeinek megfelelően CD-n kerül átadásra (idehaza érthető okokból maradnak majd a nyomtatott formánál) Persze ez a melléklet útmutató is csak egy rövidített gyorstalpaló változat. A doboz tömege 12,5kg. Ebből maga az erősítő 10kg-ot tesz ki.

     Kiemelve a dobozból egy nagyon kellemes, klasszikus megjelenésű készüléket pillanthat meg. Tesztalanyom titán színű, aminek a kijelzőt takaró része fekete. A színek az előlap felén osztoznak szimmetrikusan kettéválasztva azt. A Yamaha kihagyta azt a ziccert, hogy az elválasztó sávba helyezze a kezeléshez szükséges gombokat. Na, nem arról van szó, hogy ne lenne gomb rajta, hanem azt, hogy ő ezt a keveset bizony bátran felvállalta.

     Maga a menürendszerét rajtuk keresztül ugyan nem érhetjük el, de a Yamaha négy gyors választó gombja a scene rendelkezésre áll. (BD/DVD, TV, NET, RÁDIÓ) Ez egy imádnivaló funkció. Beállítjuk az egyes funkció bemenetét, a használni kívánt DSP programot, majd a 4 előre elnevezett gombot 3 másodpercig nyomva tartva beállítjuk azt. Erre a funkcióra bármikor számíthatunk.

Ezen felül kezelhetjük a rádiórészt, az egyes zónákat, a DSP programokat, és a bemeneteket módosíthatjuk/választhatjuk.

     Az alsó szálhúzott alumínium mintázatú műanyag részben találjuk az előlapi HDMI bemenetet, a kiegészítő kompozit RCA videó bemenettel, mely MHL képes. Ezen a csatolón keresztül egészen full HD felbontásig támogatja a videókat.  Ezek közvetlen szomszédságában csücsül az USB aljzat, melyről zenéket képes lejátszani pendrive-ról, vagy az iPhone/iPad/iPod trió valamelyikéről.

     Az előlapon ezeken felül található még egy mikrofon aljzat, és egy fülhallgató kimenet, de a legfontosabb talán a Pure Direkt gomb, mellyel kikapcsolható a teljes videó, és DSP áramkör, így zenéinket tudása maximumával tárja elénk.

     Megfordítva találhatunk a hátulján néhány érdekességet. Digitális bemeneteket figyelembe véve pl. gazdagabban felszerelt konkurenseinél, mivel két optikai, és két digitális koax bemenettel is rendelkezik. Az analóg hang bemenetek száma négy. Tartalmaz ezen kívül még komponens, és kompozit videó ki, és bemeneteket, AM, és FM antenna csatlakozási pontokat, továbbá 12V-os trigger kimenetet egy esetleges motoros vetítővászon vezérléséhez. Amennyiben elrejtenénk egy nehezen hozzáférhető, vagy kezelhető helyre, úgy annak infra kivezetését is meg lehet oldani. Audió kimenetek terén sem szűkölködik a készülék. Van rajta egy sztereó kimenet a fő csatornának, egy második zóna kimenet, továbbá 2db mélysugárzó kimenet, mely parallel működésű, vagyis külön-külön még nem állítható. A többi gyártó egyáltalán nem, vagy csak különösen drágán ad ilyen opciót, még a Yamaha már egész megfizethető áron kínál profibb, könnyebben installálható erősítőket.

     HDMI bemenetből "csupán" 5db található hátul, a +1 az elején, így összesen 6db HDMI kimenettel rendelkező készüléket bír fogadni. Emlékszem, anno pont a 2067-es adta akkoriban a legtöbb elérhető HDMI bemenetet, számszerűen 8db-ot. Akkor össze is szedtem 8 készüléket, de persze azok funkciói nagyrészt fedték egymást. Az idő azonban bebizonyította, hogy valójában még ennyire sincs a gyakorlatban szükség. Egyedül a HDMI kimenet száma határeset, mivel ebben az ársávban idén már mindenki 2 HDMI kimenettel felszerelt erősítőt dobott a piacra, így ebben hátrányt élvez. Az a pár ember, aki pedig kihasználná ezt, az miután beleszeretett a hangjába, választ egy nagyobb modellt, vagy egy másik gyártót.

     A hátulján találjuk meg a Wifi antenna menetes aljzatát, melyhez a külön csomagolt pálcát illeszthetjük. Belőle csupán egy darabot találunk, de vételi érzékenységével így sem lesz vélhetőleg nagy baj. Én a vezetékes csatlakozást részesítettem most előnyben. Amennyiben Ön is kábeles internetcsatlakozással rendelkezik, akkor pedig a LAN kábelt fogadó aljzatát is itt találja.

      A hangszóró kimenetek száma 9db (7 csatornás beépített erősítővel) , így az némileg rugalmasabb konfigurációt enged beállítani. Engedi ugyanis a 7.2-es kiépítést még második zóna alkalmazása esetén is, legfeljebb a surround back hátsó csatorna végfokait a felhasználási igényekhez igazítja. A műanyag csatlakozón keresztül, mely fogad banán dugót is a következő teljesítmény tud előtörni.

  • 150 W  (4 ohm terhelés mellett, 1 kHz-en mérve, 0.9% THD torzítási szinttel, 1 csatornán mérve
  • 90 W csatornánként (8 ohm terhelés mellett, 20 Hz-20 kHz között, 0.09% THD torzítási szinttel, 2 csatornán mérve
  • 150 W csatornánként (8 ohm terhelés mellett, 1 kHz-en mérve, 10 % torzítási szinttel, 1 csatornán mérve, (JEITA szabvány szerint)

     Mindez 300W-os áramfelvétel mellett. Ezt eléggé keveselltem számszakilag, ezért a leírásában kezdtem kutakodni, hogy ezzel vajon milyen környezetvédőt akartak átverni, vagy vajon milyen adó alól tudtak így kibújni. Miközben a leírást böngésztem, eszembe jutott, hogy az RX-V2067-es is "csupán" 500W-ot emésztett fel, és még sem tűnt gyengének, így nem lepődnék meg, ha tényleg csupán ennyit fogyasztana.

     Közben meg is találtam. Valóban 300W-os tápegységről ír, de közben megjegyzi, hogy a csúcs áramfelvétele 590W is lehet, tehát a 300W az inkább egy tipikus áramfelvétel. Igazam lett, már ami a környezetvédelmes gondolatmenetemet illeti.

Total Purity koncepció a legfinomabb hangminőség

     A Yamaha egyszerűen Total Purity koncepciónak hívja azt a Know How-t, melyet magában foglalja a nagy áramerősségű erősítő technológiát, a nagy tisztaságú előerősítőket, az anti-vibrációs technológiát és a független tiszta tápegységeket. Mint minden modell, ez is teljesen diszkrét erősítővel rendelkezik, mely segít minimálisra csökkenteni a torzítást. Teljesen külön tápegységet kapott az analóg és a digitális áramkör, hogy megakadályozzák a digitális zaj befolyásolását az analóg áramkörök esetében. A benne található anti-vibrációs hűtőbordát úgy tervezték, hogy az elnyelje a tranzisztorokon mérhető, hangnyomás okozta nemkívánatos rezgéseket. 

Szolgáltatásai:

     Zenét nem csupán USB-ről lehet hallgatni. A klasszikus FM rádión túl a jóval modernebb internetrádiózás is ott található az opciók közt. Mivel lassan ez is uncsivá válik, (hisz hiába a több százezer rádió, a felhasználók többsége így sem tud választani.) ezért egyre többen inkább saját, egyedi zenei összeállítást készítenek maguknak.

     Ehhez rendelkezésre áll a Napster több mint 12 millió zeneszáma, továbbá a Spotify, Pandora, és a Juke zenei szolgáltatók, bár ezek közül nem mindegyiket érjük el idehaza.

     A "veszteségmentes" formátumokkal is szépen boldogul. FLAC, WAV (192kHz/24-bit), Apple Lossless (96kHz/24-bit) fájlok támogatottak. Mivel Amerikában régen nagy népszerűségnek örvendett a HTC, így annak egyedi, HTC Connect™ elnevezésű mobiltelefonos zeneátviteli rendszerével is kompatibilis. (A legtöbbünk még csak nem is hallott erről)

     Az RX-V677-es Yamaha szintén a legújabb, 2.0-ás szabványú HDMI csatlakozókkal van felszerelve, melyek támogatják a 4K felbontásnál érkező magasabb, 50/60 másodpercenkénti képkocka érkezését is. A 3D persze itt már alap, ahogy az ARC támogatása is, melyet anno épp a Yamaha vezetett be először.

    Nemcsak átengedni képes a 4K-s felbontást, de a ma használatban lévő felbontásokat is felskálázza erre a jövőbeni szabványára.

     Mivel a HTC is androidos szoftverrel dolgozik, így az előlapi HDMI bemenet támogatja az MHL szabványt. Aki úgy érzi, hogy a zöld robotos rendszer előnyt élvez, az téved, hisz USB-n keresztül iPod, iPhone és iPad is támogatott 2,1A töltési árammal.

     Vezeték nélkül, a wifi hálózaton keresztül pedig a DLNA, és az Airplay a jelenti közös nyelvet a mobil hordozható eszközök, és az erősítő között. Ezt én előszeretettel ki is használtam. Remekül együtt működött a BlackBerry telefonommal. Amikor zenét játszottam le róla, akkor ő automatikusan szerver bemenetre váltott, majd megjelenítette a telefonom nevét, majd a lejátszott zene adatait. (Előadónév, zeneszám címe)

     A Yamaha sem maradt ki az energia spórolásért vívott harcból. Közel 20%-al kevesebb árammal is beéri működés közben. Kikapcsolva pedig egészen 0,15W-ig csökken az áramfelvétele. Ezzel is pénzt hagyva pénztárcánkban.

Erre a két platformra készítette el távvezérlő alkalmazását is, melyről készítettem pár képernyő mentést.

Kezelése történhet ezeken az alkalmazásokon keresztül, vagy saját távvezérlőjével. Méretes darab, szintén kétszínű fényezéssel, hasonlóan az erősítőhöz. Viszonylag sok gomb található rajta, mégsem éreztem egyszer sem bonyolultnak. A második zóna vezérlését ugyan azokkal a gombokkal vezéreljük, mint a fő csatornáét. A zóna kiválasztása a távirányítón található kétállású csúszókapcsolóval történik. Elég stabilnak tűnik, így bízhatunk benne. A bemenetek Yamaha szokás szerint számozással vannak ellátva. Ezeket az erősítő menüjében át is nevezhetjük a későbbiekben. Mind a HDMI, mind az audio bemenetek külön számozással bírnak.

Az erősítőnek megközelítőleg három külön menüje van. A főmenüt megnyitva azt hittem, hogy ott csupán a hangfalbeállításokat adhatom meg. Keveselltem is a személyre szabhatóságot, még meg nem láttam, hogy lehet oldalirányba is lépkedni. Itt témakörönként tudjuk megadni a különböző beállításokat. Nem a legegyszerűbb menük közé tartozik, de egy nap alatt hozzászoktam.

Beüzemeltem.

     Csatlakoztattam a hangszóró vezetékeimet a banándugók segítségével. Egyedül a 2, zóna dugóit kellett eltávolítanom, mivel a Presence (Yamaha által elnevezett magassági hangsugárzó) hangszóróval együtt osztozó kimenet a legpuritánabb csíptetős csatlakozót kapta. Nem sejthették, hogy nálam nagyobb, álló hangfalak kerülnek rákötésre. Miután túlestem ezen a "traumán", HDMI kábellal csatlakoztattam a média lejátszóm, még a TV-m optikai kábellal. A Set Top Boxom ezúttal a TV-be kötöttem közvetlenül. Pár kötelező adat megadása, beállítása után a kisfiam unszolására bekapcsoltam rajta a Jégvarázs című mesét. Fél perc után a kaján vigyor mellett, a döbbenet is kiült az arcomra. A vigyor abból fakadt, hogy nem rosszak a hangfalaim, és mégis csak a Denon volt a ludas. A döbbenet pedig azért, mivel olyan apró részletek jöttek elő, amiket idáig itt nem hallottunk ki a filmből. Ismétlem, itt még nem volt semmi hókuszpókusz, csilli-villi bemérőrendszer bekapcsolva! 

     Aznap szintén nem volt már idő véglegesíteni/finomítani a beállításokat, lefuttatni a bemérő rendszerét. Erre a következő nap került sor.

     Még akkor este szerettem volna rajta zenét hallgatni a második zónán, de valamiért ez nem sikerült. Rá kellett jöjjünk, hogy a Yamaha más gondolatmenet mentén tervezte meg ezt a funkciót. Visszagondolva, teljesen logikus. Történt ugyanis, hogy a kezdeti beállítások megadásakor az 5.1-es rendszert választottam ki, +1 Zónát, ahogy az eddig ismert erősítőknél megszoktam. Úgy gondoltam, hogy ez így működni fog. Utólag kiderült, tévesen. Hiába kapcsoltam ugyanis be a 2. Zónát, azon hang nem jött ki. Az erősítő időközben a hangerejét fix 2dB-re állította. Örültem is, hogy nem szólal meg, mivel komoly károkat okozott volna  hangfalaimban. Ez a hangerő szint a 2. Zóna fix vonalszintű kimenetére vonatkozott, mely kierősítését egy utólagos, sztereó erősítővel végeztethetjük. Amennyiben az erősítő beépített végfokait szeretnénk használni, akkor azt konfigurálnunk kell. Amennyiben nem 7 csatornás működést állítunk be a felhasználási módnál, akkor az 5 csatornán felüli 2 végfokot egyszerűen be sem kapcsolja. Ezzel is energiát spórolva. Na, erre mondtam azt, hogy végül is logikus.

   

     Ugyan én a hagyományos 5.1-es felállásban teszteltem, de jó néhány ügyfelemnél láttam már a helyhiányból, költözésből adódóan olyan elrendezéseket (Helytelenül), hogy az összes hangfalat egy kupacra, elöl helyeztek el. Nos, a Yamaha rájuk gondolt, így ezt már büntetlenül megtehetik. Ebben az esetben elölről virtuális hangprojektorként üzemel majd a rendszer, és mint tudjuk, ebben a Yamaha szintén kimagaslik. Kétség sem fér hozzá, hogy ez is működik.

  Az otthon tapasztalt 2. zónán keresztül megjelenő zenei élményeimről itt számolnék be. Elöljáróban elmondanám, hogy a nálam töltött időszak alatt szinte csupán végig internetrádiót, vagy a telefonomról hallgattam zenét rajta. Pusztán a példa kedvéért hallgattam rajta USB-n keresztül zenét. FLAC, és MP3 volt a két forrás fájl. Finomságban ugyan egy hajszálnyival marad el a Denon-tól, viszont némileg teresebben szól annál. Ezt a kissé kiemelt közép magas tartományának köszönheti, mely krémessé, légiessé teszi az egész hangképet. Nem bántó, nem süvít, nem csörömpöl, csupán ez az Ő karaktere. Finoman tölti be a két hangfal közti teret. Kicsit lomha telt mélyhangja miatt otthonosnak, szórakoztatónak gondolom. Ezzel az erősítővel is ki lehet váltani egy hifi tornyot, amennyiben csupán egy jóérzésű háttérzenére van szükségünk/igényünk. Az aki pedig komolyabban veszi a zenehallgatást, az úgyis egy igazi sztereó rendszert épít magának. Tudni kell, hogy az sztereó erősítős Yamaha hangzásvilág homlokegyenest más karakterrel bír. Ott egy nagyon feszes, dinamikus japán hangzásvilág tárul elénk jóval naturálisabb, még precízebb köntösben.

     A szatelit rendszereken történő zenehallgatás nem tartozik  az erősségei közé. (Ahogy egyik erősítőnek sem) Ott már túlságosan uralkodó a közép-magas kiemelés, mivel szinte csak ezt tudja az a szerencsétlen apró hangfal. A filmnézés közben viszont ez már egyáltalán nem érvényesül.

     A WAV, FLAC, és ALAC fájlok esetében lehetőségünk van azokat egybe keverve, szünetmentesen is lejátszani. Régebben ez a csúcskategóriás CD lejátszók kiváltsága volt, de a mai digitális korban a CD lejátszók szerepe sok felhasználónál alulértékelődik. A mai felhasználók többsége már rég NAS-ról, PC-ről, vagy épp USB-ről hallgat zenét. Jó hír nekik, hogy mindhárom bemeneten keresztül támogatott a szünetmentes lejátszás. (Gaplass) 

Compressed Music Enhancer

     Sajnos a tömörített fájlok esetében legtöbbször a magas frekvenciák esnek áldozatul a tömörítési algoritmusnak, mivel a szoftver azokat gondolja "lényegtelen" hangoknak. A Yamaha "Comressed Music Enhancer" elnevezésű kifinomult digitális jelfeldolgozó szoftvere ezeket a magas frekvenciás hangokat kísérli meg helyreállítani, így a zene mindig szól úgy, ahogy kellene.

 

 

A zene vezeték nélküli lejátszása nem csupán a hálózaton keresztül lehetséges, hisz ez az erősítő is rendelkezik Bluetooth kapcsolattal, melynél szintén alkalmazható ez a technológia.

    

YPAO-RSC (Reflected Sound Control) Hang optimalizálás

      Mint minden erősítőben, ebben is található egy mérőmikrofonos bemérőrendszer, melyet a Yamaha hosszú ideje maga fejleszt. A szoftvert YPAO (ejtsd: vájpáó) névre keresztelte. Ez a rendszer is képes megállapítani a hangfalak méretét, bekötésüket (fázis helyesség), frekvenciaátviteli képességét, és a hallgatótól mért távolságát. Ezen kívül beállítja a megfelelő vágási értékeket, kiegyenlíti a rendszer frekvencia átvitelét a kapott akusztika alapján. Ez azonban nem minden, hisz már ebben a típusban is helyett kapott a YPAO Reflected Sound Control (R.S.C.), mely figyelembe veszi a falakról visszavert hangokat is.

A YPAO Volume-nak köszönhetően még alacsony hangerőnél is telt hangzást biztosít.

     A vágási értékeket 160Hz-re állította. Idáig a többi erősítőn 150Hz-es értéket alkalmaztam, de a rendszer 140, és 160Hz-et ismer, így biztosra mentem. Maga a mérési folyamat gyorsnak tekinthető. Egy ponton mér, így alig egy perc kell neki a feladat elvégzésére. Az Automata rendszer talán az egyik legjobb eredményt hozta nálam, de persze kis utánaállítás itt is szükségeltetik. A mélysugárzó szintjét picit megemeltem, és máris tetszett a végeredmény. Kb. két nap hallgatás után vettem csak vissza a hátterekből, melyek szinte toltak előre. Azért bírtam addig, mivel nem az egyes hangszórókat hallottam hangosnak, hanem az arányokat éreztem eltoltnak. Az egyes hangszórók ugyanis ebben a rendszerben egyáltalán nem élnek külön életet.

Mélynyomó Vágás hang a jobb hangminőség Imaging

     Hihetetlenül jól végzi a dolgát a Subwoofer Trim elnevezésű rendszer. Egészen ritkán hallottam külön megszólalni a mélysugárzóm. Annak hangja mindvégig a hangszóróimat támasztotta/egészítette ki alulról. Amikor külön hallottam pár hangot, érdekes mód, az sem a hangfalakra szánt hangok közül jött. Zseniális.

     Erre az élményre erősíthet rá az Extra Bass, mely szintén a Yamaha exkluzív védjegye. A technológia lényege, hogy virtuálisan megnöveli a hangszórók méretét, így nagyobb basszust sugároz le, mint amit amúgy is elvárnánk a hangszóró méretét figyelembe véve. Azért beszélek róla feltételes módban, mivel én ezt nem is kapcsoltam be.

     Hasonlóan tetszetős a Párbeszéd Lift, mely  megemeli a center hangját kissé, így annak hangja leginkább a képernyőről érkezik. Ezt kis csalással éri el, mivel a front hangfalakra is kitolja a beszédet, így azok által létrehozott sztereó térhangzás is besegít. Nagyon egyszerű trükk. Nem is értem, hogy a többi gyártó ezt miért nem alkalmazza.

     Az együtt töltött közel egy hónap alatt egészen hozzászoktam. A TV-vel is szépen elboldogult, illetve az vele. Kikapcsoláskor elegendő volt csupán a TV-t kikapcsolnom, az vezérelte az erősítőt. Az erősítő menüjét előhívva az automatikusan átkapcsolt arra a HDMI bemenetre, melyre csatlakoztatva volt. A TV-n történő bemenet váltásakor pedig az erősítő visszaállt AV1-re, melyre a TV optikai kábellel csatlakozott. Azon nem kellett így külön bemenetet választani. Persze nem ezért szerettem, hanem elsősorban a hangjáért.

     Imádtam a térhangját. Bármi is történt, azt a valóságnak megfelelően helyezte el a térben. Nem csak a közép-magas hangokat, de még a mélyeket is. A kis hangfalak ilyen nagynak így még nem tűntek. Amikor mégis, akkor az rendre természetellenesebbnek tűnt, így állítottam rajta. Ezen viszont nem kellett. Minden este, amikor filmet néztem rajta, az a gondolat járt az eszemben, hogy "hű, de jó ez az erősítő, de jó hallgatni". Egyik barátom erre azt mondta, hogy végül is, ez a lényeg nem? - De.

     Egyetlen erősítő hozott csupán hangban jobb eredményt eddig nála ebben a kategóriában, azt az erősítőt viszont már nem is forgalmazzák idehaza, így a Yamaha lépett az első helyre.

     Persze lehetne kritizálni is, hogy ez viszont nem olyan, mint az Onkyo, de mégsem teszem. Az Onkyo, ez meg Yamaha. Két egészen más karakter, mindegyiket másért szeretem. Moziban az Onkyo a hatásosabb, még zenében, és moziban a Yamaha kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt. Kb. 50-50% itt az arány. Talán ez teszi kellően univerzálissá, és szerethetővé. Legendássá pedig az oly sokat méltatott karaktere, és térhatása.

Nehéz szívvel ugyan, de visszavittem a céghez, és ott egy nagyobb hangfal szetten is szemügyre vettük.

Stílusosan egy szintén Yamaha által gyártott hangfal szettre kötöttem, 5.2-es felállásban.

     A választás a Yamaha NS-555 front hangfalra, az NS-333 háttérsugárzóra, és az NS-C444 centersugárzóra esett. Kiegészülve a szokásos két Taga Harmony TSW120-as mélysugárzóval. A szett értéke 2 mélysugárzóval 350eFt.

     Szintén lefuttattam a bemérő rendszert, majd hallgatóztunk. A rendszer a centersugárzón kívül minden más hangszórót nagyra állított, mely meglehetősen optimista becslés. Minden esetre egy rövid hallgatózás után én egységesen kis méretűre állítottam át mind az öt darabot. Itt jelentkezett a probléma, mivel ez az erősítő nem lépes külön kezelni az egyes hangsugárzókat. Ez csupán a nagyobb modellek kiváltsága. A 80Hz-es vágás minden esetre kellően univerzálisnak, és kézenfekvőnek tűnt.

     Hallgatózásunk első perceiben furcsán néztek rám a többiek, hogy mit is dicsértem nekik annyit látatlanban, hisz az eredmény még számomra is riasztó, vagyis inkább visszataszító volt. Andrea Bocelli ezzel a hanggal bizony nem vitte volna sokra. Vékony, fémes karaktere kelletlenül terjengett az üzletben. Végül a bemérőrendszert kikapcsolva megkaptuk/visszakaptuk hősünket a maga realisztikusnak tűnő hangjával. A háttereket nem kevéssel, mint 6dB-el halkítottam vissza, még a mélyet 3dB-el. Ez a három lépés volt a megoldás kulcsa.

     Itt is látszik, hogy nincs két egyforma akusztika. Van akinél használhatóak a bemérő rendszerek, és van akinél nem. A legtöbb esetben az utóbbi jön be. A rendszer helyes beállítása után egyedül a centert találtuk kicsit üresebbnek a kelleténél, így a vágást egységesen 90Hz-re emeltem. De milyen jól tettem. Abban a pillanatban a center is végre testessé vált.

     Kiemelnék egy olyan tulajdonságot, amit nem hittem volna, hogy valaha leírok egy Yamaha házimozi erősítőről... Pontos, és feszes, dinamikus. Tényleg. Nagyon kimért, mégis dögös mély-tartománya van. A két mélysugárzós rendszer még tovább finomította a térhangzását. Ugyanolyan pontosan, és telten helyezte el a különböző hangokat a szemünk előtt, mint otthon. Még az Éli könyve film lövöldözős részlete sem tudta felborítani az egyensúlyát. 

     Ereje nagy részét be kellett vetni ahhoz, hogy behangosítsuk az üzletet, de végül is sikerült. Teljesítményben minden esetre nem számít kiemelkedőnek. Mivel az üzletünk ezen része 30-35m2 területű, így gyengének nem merném nevezni, hisz az ennél nagyobb nappalikba pedig illik ennél nagyobb erősítőt választani.

     Igazából egyetlen hibája volt ennek a rendszernek, melyet mi a hangfalnak tulajdonítottunk (Mivel odahaza ezt az én hangfalaimmal nem tapasztaltam), de lehet, hogy a két karakter erősítette fel csupán ezt a frekvenciát. Szóval van a rendszerben egy igencsak idegesítő közép hang, mely nagyobb effekteknél jön elő. Az is lehet, hogy az energiatartalékainak felélését így jelzi a rendszer. Nem sokszor, de akkor azért hunyorítottunk egyet. Biztosan meghálálna egy komolyabb hangfal szettet, de árban ez áll hozzá közel. Ezen túllépve próbáltunk kötekedni vele, de mindig oda lyukadtunk, hogy ennyi pénzért többet más sem nyújt. A Denon-nál fényévekkel jobb a hangok pozíciója, és részletesebb is annál. Amit az AVR-X2100-asnál az agyunkkal kellett összerakni, az a Yamaha-nál magától értetődő volt. Zenei koncerteknél sem éreztük hátrányban. Még sztereóban a Denon bizonyult jobbnak, addig koncerteknél az RX-V677-es győzedelmeskedett nagy fölénnyel. Sajnos az Onkyo TX-NR636-os most nem volt direkt mellette bekötve, hisz már a következő tesztalanyom, az Onkyo TX-NR838 van betöltve. Mivel az pont az RX-V677 értékének kétszeresébe kerül, így attól nem szégyen kikapni még úgy sem, hogy az olcsóbb hangfal szettre volt kötve. A 636-os karaktere viszont egészen más. Nekem mozira annak kissé tényszerűbb, szórakoztatóbb a hangja, mivel szárazabb, és ezáltal valóságosabb. Talán kevésbé színezett. Pontosan ennek ellenkezője miatt szeretem mégis a Yamaha-t, mely addig csűri-csavarja a hangokat, még abból egy olyan fantasztikus tér nem lesz, amiért a világon milliók rajonganak. Szóval igazán nehéz kettőjük közül választani.

     A vásárlók majd az üzletben eldöntik amikor meghallgatják, és latba veszik az egyes szolgáltatások fontosságát, no meg az aktuális fogyasztói árat. Jelenleg a Yamaha RX-V677-es ajánlott fogyasztói ára 189.990Ft, mely forintra megegyezik a Denon AVR-X2100W jelenlegi listaárával.

Végül következzenek a technikai adatai:

TERMÉK LEÍRÁS

  • 7-csatornás erőteljes surround hangzás
  • 150 Wcsatornánként(4 ohm, 1 kHz, 0,9% THD, 1csatornavezérelt)
  • 90 Wcsatornánként(8 ohm,20 Hz-20kHz, 0,09% THD, 2csatornavezérelt)
  • HD Audioformátumdekódolás: DolbyTrueHD és DTS-HD Master Audio
  • AirPlay®, Pandora®, Spotify
  • HTC Connect™
  • Front panel USB (iPod, iPhone, Ipad)
  • FLAC, WAV 192 kHz / 24-bit, Apple® Lossless 96 kHz / 24-bit
  • ECO üzemmód
TELJES SPECIFIKÁCIÓ
Kimeneti teljesítmény (1kHz, egy csatornán hajtva) 150 W (4 ohm, 0.9% THD)
Kimeneti teljesítmény (20Hz-20kHz, két csatornán hajtva) 90 W (8 ohm, 0.09% THD)
Csatornák száma 7
HDMI (HDMI CEC, ARC kompatibilitás) 6 bemenet / 1 kimenet
4K Ultra HD átengedés, felskálázás igen, 50/60p
CINEMA DSP 3D, 17 DSP program
HD audio dekódolás(DTS-HD, True-HD) igen
Network (LAN) DLNA
Wi-Fi Igen
App control (Smartphone, Tablet) igen
Airplay, HTC connect, Internet radio igen
Streaming Spotify*, Napster*
YPAO Auto Setup igen (R.S.C)
YPAO Volume Igen
Beszédhang kiemelés igen
Virtual Cinema Front Virtual 7.1ch
Extra bass igen
USB csatlakozás USB stick, iPod, iPhone, iPad
Zona 2 Igen
Több nyelvű OSD menü Angol, Német, Francia, Spanyol, Orosz, Olasz, Japán, Kínai
Optikai bemenet 2
Koax bemenet 2
Analóg bemenet 4
Component video bemenet 2
Composite video bemenet 4
Analóg audio kimenet 1
Component video kimenet 1
Composite kimenet 1
Fejhallgató kimenet 1
Mélysugárzó kimenet 2
Méretek (Szé x Ma x Mé) 435 x 171 x 364 cm
Súly 10 kg

Magyarországi forgalmazó:

Invitone Kft

1116 Budapest 

Temesvár u. 19-21. 

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Telefon: +36 1 205 3446

Telefon: +36 1 205 3447