Keresés

Onkyo TX-NR636 AV erősítő teszt

     Az Onkyo 6-os sorozatára mindenki odafigyel. A kezdő mozisok azért, mert erre vágynak, a profik pedig azért, mert anno ezzel a sorozattal kezdték. Akárhogy is, ez a kategória egyik királya. Ez a királyság azonban erős kihívókkal néz szembe évről évre, és sajnos az előny mára eltűnő félben van. Tavaly pl. a nagy konkurens Denon AVR-X2000 már sok ponton nemcsak utolérte, de meg is előzte.

     

      Az Onkyo igazi fegyvere azonban továbbra is a mozis hangja marad, mely az elmúlt esztendőben egy szoftveres beavatkozásnak köszönhetően sokat finomodott. Bíztam benne, hogy ez a folyamat nem állt meg idén sem.

     A TX-NR636-ra idén tehát nagy nyomás került. Az előzetes technikai specifikációiról már én is írtam, de azóta sok olyan szolgáltatásra  fény derült, amit akkor még homály fedett, de ne szaladjunk ennyire előre. A lényeg, hogy kellemes meglepetés ért.

     Az ismerkedést, és a gyűjtőmunkát az Onkyo európai oldalán kezdtem. Arra voltam elsősorban kíváncsi, hogy technikai fronton mi változott. Ehhez segítségemre volt a honlapon található összehasonlító táblázat.

     Szemfüles voltam, és arra jöttem rá, hogy talán az egyik legfontosabb dolgot nem emelték ki a beharangozó sajtóanyagban, mely nem más, mint a duál 32 bites DSP megléte, mely az eddigi modellekben egyáltalán nem volt fellelhető. Talán ennek a chipnek a meglétének is köszönhetjük a Dolby Atmos térhangzást, melyről szintén nemrég számoltam be.

     Az egyik legfontosabb, és leginkább kihangsúlyozott témát a HDMI csatlakozói adták. Ezek ugyanis mostantól natívan támogatják a 4K/60 Hz-es videó (alias vadonat új HDMI 2.0 szabványt, mely szintén ebben az erősítőben debütált elsőként) és a HDCP 2.2 másolásvédelmi eljárást, mely a készülékek közötti digitális kommunikációt titkosítja, továbbá a Marvell videóchip ezen túl támogatja a 21:9 képarányt is.  (A Blu-ray filmekhez HDCP-képes megjelenítőre és HDCP-képes Blu-ray lejátszóra van szükség, illetve közvetítésükhöz egy kompatibilis eszközre.)

     A másik legnagyobb port kevert idei újdonság, a szoba akusztikus bemérőrendszerben keresendő. Mindez idáig az Onkyo kiállt az Audyssey cég által kínált technológia mellett, melyet a megfelelő árkategóriájú erősítőibe aztán szépen adagolva alkalmazott. Most viszont fogalmazhatunk úgy is, hogy az Onkyo száműzte/kidobta az Audyssey céget a bemérőrendszerével együtt, majd azt saját fejlesztésű, Onkyo AccuEQ mikrofonos rendszerrel helyettesítette.

  Az, hogy ez mennyire bizonyult jó döntésnek az csak majd a teszt közepe fele derül ki. Előzetes, nem reprezentatív felmérésünk alapján ez utóbbi foglalkoztatja leginkább az ügyfeleinket, a legtöbb kérdést is vele kapcsolatban kapom. Ezzel egy időben természetesen az összeesküvést gyártók is megkezdték a találgatásokat, hisz szerintük ez nem fejlődés, sokkal inkább csak spórolás azért, hogy ne kelljen licensz díjat fizetni másnak a technológiáért.

     Itt írnám le dőltbetűs véleményemet az összes bemérő rendszerről, melyet beépítenek a házimozi erősítőkbe.

     Az AV erősítőkbe található rendszerek egytől-egyig csupán olcsó szoftveres licenszek. Maga a komoly, drága hardver már nem kerül bele az erősítőkbe, hisz az majd annyibe kerül, ha nem többe, mint maga az erősítő. Épp ezért ezek a szoftverek csak gyenge hardveren hasznosak igazán. Ott sem igazán a terem akusztikájának a kijavítását végzik, hanem maguk, és a komponensek gyengeségeit próbálják meg zöbbek között kiküszöbölni. Példának okául maradjunk az Onkyo-nál. Maga az audio jelfeldolgozás szinte az összes modellben megegyezik. Már ami a DSP-t jelenti. (a komolyabb készülékeiben csatornánként külön DAC-ot is felhasznál) Na, de nem is ez a lényeg, hisz a hangminőség javulást a felhasználók nem csupán ezeknek tudják be, hanem az erősítő belső felépítésének/megépítésének minőségi előrelépésének. A drágább erősítők tisztességesebb megépítése ugyanis nagyobb hangminőségi előrelépést jelent, mint bármilyen prémium mikrofonos bemérőrendszer. Volt szerencsém dolgozni az Onkyo PR-SC5509 processzorával is. Ez a készülék egy 4mFt-os hangrendszer része volt. A készülék egyébként az egyik legprofibb Audyssey MultEQ® XT32 bemérő rendszerrel rendelkezett. Ügyfelem a készülék megvásárlása után elolvasta a használati útmutatót, majd mindent a leírtak alapján végzett el. Szintén halkan jegyezném meg, hogy egy több millió forintos épített moziszobája van, aminek az akusztikai adottságai nagyságrendekkel szerencsésebbek, mint az átlag ember nappalijának. A végeredmény viszont nem épp az lett, mint amit várt. Jobban mondva nem tudta, hogy mit is várjon tőle, így el is volt vele, csak épp nem használta azt. Pedig a legfontosabb kérdés az, hogy használja-e a megvásárolt berendezését a tulajdonosa. Ha nem, akkor ott valami hiba van, és minden esetben gyanakodjon. Kanyarodjunk vissza az előző nem épp olcsó rendszerhez: Meghallgatásom után a 4mFt-os rendszert 600eFt-ra értékeltem, amire elég furcsán nézett rám a tulajdonos. (Ezt meg tudtam érteni) Megnyugtattam, hogy nem a felhasznált komponensekkel van a baj, hanem a beállításokkal. Ő erre egyből a bemérő rendszerrel meglétével védekezett, amit meg is értettem. Egy átlag felhasználótól nem is várhat többet sem a gyártó, sem Én. Ugyan ez a rendszer egy más beállítással (és pár extra sub beszerelésével) most már bőven megéri minden forintját. Ezzel arra szeretnék rávilágítani, hogy minél komolyabb egy erősítő, annál kisebb szerep jut a bemérőrendszereknek. Ott ugyanis néha épp az ellenkező hatást érik el. Ez volt az egyik legszélsőségesebb példám, de persze ez nem csak Onkyo probléma. Például a Pioneer LX széria esetében is lenne pár hasonló sztorim. 

     A bemérő rendszereket természetesen támadni sem érdemes, hisz a 3-400eFt alatti erősítők esetében alapkövetelmény, mivel sok esetben ezek nélkül kis túlzással hallgathatatlanok lennének. Persze bőséges után állítás szükséges, de az eredmény nem is marad el. Anno a Cambridge Audio 651R tesztjénél pl. ki kellett kapcsolni a teljes Audyssey rendszert, hogy valóban jó hangot kapjunk. A kistestvérében az 551R-ben pedig nincs is semmiféle használható mikrofonos rendszer, mégis jó a hangja. A 651R tesztje után amikor visszakötöttem a Denon AVR-3313-as erősítőjét, (mivel akkor még az a típus futott.) fél perc után fészkelődtünk rendesen, hisz a Cambridge Audio hangja után meglehetősen színesnek tűnt. Ugyan ezzel a lendülettel abból is kikapcsoltuk a bemérő rendszert, és a többi "hangjavító" áramkört. Tudják mi történt? Az eredmény még pocsékabb lett. Unalmas, sótlan, élvezhetetlenné vált. Be kellett látnunk, hogy ő úgy jó, ahogy van Audyssey rendszerestül. Ugyan ez a helyzet a Marantz, Pioneer, Yamaha, Onkyo, Harman/Kardon modellekkel is. Mindegyik egy különálló karakter a bemérő rendszerével és annak hangolásával együtt. Pontosan ezért lehet őket szeretni, vagy épp gyűlölni.

Az a jó rendszer, amelyik érzelmeket vált ki belőlünk.

Mi ezt már rég megtanultuk. Természetesen megvan mindenkinek a kedvence, de ízlésekről vitatkozni nem szabad.

Ez egy szép hosszú kitérő volt, de a lényeg remélem átjött. Végszó:

A bemérőrendszer egy szükséges rossz ebben a kategóriában.

    Jómagam ugyan kicsit sajnálom az Audyssey rendszer kihalását az Onkyo erősítőkből, no nem azért, mert az olyan jó lett volna, hanem azért, mert ismertem már minden hibáját. Amennyiben ugyanis ismerjük egy rendszer gyengéit, úgy azt annak előnyére lehet fordítani. Most pedig itt egy teljesen új rendszer. Nem panaszkodom, hisz legalább zajlik az élet.

     Visszakanyarodnék jelen tesztalanyomhoz, illetve annak új szolgáltatásaira. Hálózati funkciói közé idén bekerült a Deezer zenei szolgáltatás, mely végre idehaza is elérhető, ráadásul nem is gusztustalan áron. Két másik viszont amivel semmire sem mentünk idehaza, eltűnt. (Last.fm, simfy)

     Díjmentesen használható továbbra is a vTuner, mely kellően frissnek számít (TuneIn adatbázis alapján). Nem nagyon futottam bele "döglött" állomásokba. Az internetrádió még egy esetleges hálózatkimaradás esetén sem fagy le. Amint helyre állt a kapcsolat, rögtön folytatta a zeneszolgáltatást. Egyedül a kedvencekbe történő mentésnél találkoztam olyannal, hogy onnét nem indult el a streaming, csak ha ugyan azt az állomást ismét megkerestem. 

IOS alkalmazás

     A hálózati funkciók közé tartozik a teljes vezérelhetőség, melyet megtehetünk okostelefonunkról ingyenesen IOS, és Android rendszer esetén, de fizetős alkalmazással WP8-as telefonnal is (a BlackBerry felhasználóknak őszig várniuk kell), továbbá a számítógépünk böngészőjén keresztül. A címsorba a következő IP címet kellene beírni, ha nem működne a link: http://192.168.0.18/

Ekkor a következő menü jelenik meg, csak épp TX-NR636 típussal.

     Mivel a készülék DLNA támogatással bír, így az rendre látja a hálózatba kötött DLNA képes készülékeket. Így játszhattam le a Synology NAS-omról, számítógépemről, és a Blackberry Z10 telefonomról is zenéket. Utóbbi telefonomról és számítógépemről akár Bluetooth-on, ( A2DP v1.2, AVRCP v1.3 Advanced Music Optimizer DSP Technológiával.) akár wifin keresztül is sikerült zenéket továbbítanom. Ekkor ugye a lejátszási irány változott. (Nem az erősítőről választottam ki a lejátszani kívánt audió fájlokat, hanem az eszközökről)

     Súly fetisisztáknak jó hír, hogy az erősítő súly csökkenése idén megállt, sőt némi tömeget is sikerült növelni, mivel egészen pontosan fél kg-mal lett nehezebb az elődmodelljéhez viszonyítva. Ezt az újragondolt megépítésének tudhatjuk be. Végre elhagyták az aktív hűtést, és újra a passzív hűtőbordákra hagyatkoznak.

Szintén egy zárójeles, dőltbetűs rész következik:

(Reméljük, ezzel vége szakad a HDMI panel hűtési problémáinak is. Az Onkyo külön kihangsúlyozta, hogy már a tavalyi modellek esetében is megoldották ezt a problémát, de idén még tovább mentek. Amennyiben pl. csak netrádiót hallgatunk, akkor a HDMI panel kikapcsolt állapotban marad. Blu-ray bemenetre váltva a kijelzőjén megjelenik egy "HDMI Start Up" felirat, majd csak ezután kapcsolja be, és veszi használatba ezt a panelt. Gyanítom ezzel is kímélni kívánják ezt a kényes alkatrészt, hisz ez a mai modern erősítők Achilles sarka. Az Onkyo, NAD, Marantz, Denon erősítőkbe is kivétel nélkül el tud romolni ez az alkatrész, és javíttatása/cseréje 100eFt nagyságrendileg. Sajnos az Onkyo tábor hangosabb, de valamivel azért nem árt tisztában lenni. 5 évvel ezelőtt, amikor ez az egész HDMI panel meghibásodás először bukkant fel, (illetve került beépítésre) akkor a hazai piac kb.70%-át Onkyo erősítők tették ki. Talán akkor volt az Onkyo idehaza a csúcson, ezért nem meglepő, hogy az övéiben romlott el a legtöbb ilyen alkatrész. Nagy számok törvénye, semmi más. Mint kereskedő, azért mi látjuk a többi gyártó felelősségét is ez ügyben, de még senki sem reagálta ezt le másként, mint az Onkyo. Mivel az Onkyo kapott megfelelő visszajelzéseket, így ők meg is tették a megfelelő lépéseket. Az eredményre pedig csak várnunk kell. Remélhetőleg nagyon hosszú problémamentes éveket..)

     Meglepődtem a csomagolás méretén, hisz látszólag nagyobb dobozban érkezett, mint az elődje. Közel akkora kartonba csomagolták, mint a nagyobb, TX-NR828-as erősítőt. Ez azért imponáló.

     Gyorsan nekiálltam kibontani. Belül teljesen szokásos tartozékokat találtam. (Távirányító, elemek, FM antenna, leírások, és egy teljesen új mikrofon)

     Utóbbiról nem sokat tudni, mármint azt, hogy ki gyártotta, csak annyit, hogy az új bemérőrendszert ez hivatott kiszolgálni. Egy 4,5cm átmérőjű, kb. 1cm magas rendkívül könnyű kondenzátor mikrofonról van szó, mely fekete színű, alján menetes aljzattal, hogy azt szakszerűen egy mikrofon állványhoz tudjuk rögzíteni. Rendkívül hajaz az Onkyo 5 évvel ezelőtti előtti bemérőmikrofonjára, de megegyezni mégsem egyezik meg vele.

     Magát az erősítőt közelebbről megvizsgálva kicsit megdöbbentem. Már borítékoltam magamban, hogy ez idén megint semmit sem változott, de nagy örömömre mégis. Mégpedig jó irányba, így van is miről írni. Hatalmas módosítások persze nem történtek, de az anyaghasználat teljesen más arányokkal ruházta fel az erősítőt. A legfontosabb, hogy elhagyták végre a hangerő szabályzó körüli fehér perem megvilágítást. Ami így utólag inkább gagyi hatást keltett a fekete színű változatokon, hisz azok kijelzője zöld színű volt, még az ezüst változatoké fehér. Utóbbiakhoz jól illeszkedett.

     Mivel a tesztkészülék fekete színben érkezett meg hozzám (abban kértem, hisz elérhető ezüst színben is) így ennek hiányát nem érzem, épp ellenkezőleg. A stílus így már egységessé vált, kellően komoly, konzervatív, és talán kicsit retrós is lett. Ezt hivatott tovább erősíteni az anyaghasználat is, mely a selyemfényű előlapot matt gombokkal törte meg. A gombok nyomáspontja tökéletes, mint mindig. A kijelző megvilágítása mint említettem a szokásos Onkyo által alkalmazott zöld színű, melynek fénye szabályozható, így minden körülmény közt tökéletesen olvasható. Negatívuma évek óta ugyan az, hogy csak egy soros, így az információkat egyidejűleg nem tudja maradéktalanul megjeleníteni. Ehhez a művelethez a Display gombot kell igénybe vennünk. Annyi könnyítés található rajta, hogy digitális jel esetében a surround módokat apró piros felirattal különböztetik meg a nagyméretű zöld felirat felett, mely mindeközben a bemenet nevét mutatja számunkra.

Az előlap alsó részén is történtek átrendeződések. Jobb oldalról az USB mellől eltűnt az analóg RCA hang és videó bemenet, így az csak a beállítómikrofon 3,5mm-es jack aljzatával töri meg az előlap síkját a maga besüllyesztett keskeny peremével. Bal alul a fejhallgató aljzata mellett idén már egy MHL kompatibilis HDMI bemenet is a rendelkezésünkre áll. A bemenetek ezúttal sem kaptak semmilyen fizikai védelmet/fedelet.

Megfordítva az avatatlan szem nem is venné észre a változást az elődmodellhez képest. A tuner, és a 2. zóna erősített hangszóró kimenete került áthelyezésre, továbbá történt egy olyan dolog, ami szembe megy a manapság divatos trendekkel. Az analóg bemenetek számát egyel növelték. A bemenetek részletes felsorolásától most eltérnék, hisz a végén a specifikációban úgy is szerepel majd.

Miután csatlakoztattam a hangszórókat, megkezdtem a használatát. Nálam 5.1-ben egy meglehetősen módosított Sony ss-ms7 Pascal csúcs szatelit hangfalszettet szolgált ki, még a második Zóna a Turul Audio épített álló hangfalaimat hajtotta meg.

     Az erősítő beüzemelése után egy teljesen új főmenürendszer fogadott. Az Onkyo mérnökei gyorsan lereagálták a mobilpiacon is végigsöprő trendet, miszerint a végletekig kifinomult színes ikonokat egyszerű, fekete fehér rajzolt ikonokra cserélje. Ettől eltekintve a belső menürendszer nem változott semmit, és ezzel nincs is baj, hisz eddig sem volt kivetnivalónk benne.

A főmenü képei itt látható.

     A menürendszert szóba hozva megemlítem, hogy idén is rendelkezésre áll az InstaPrevuefunkció, mely amilyen okos dolog, olyan egyedülálló is. Vártam, hogy az Onkyo TX-NR616 után a többi gyártó is kifejlessze, vagy megvásárolja azt.

Az InstaPrevue™ : Az új Onkyo A/V erősítőiben a Silicon Image által kifejlesztett előnézeti funkció dolgozik. Lényege, hogy az InstaPrevue™ technológia bemutatja a miniatürizált képvideók egy sorozatát képernyőn, amik a hozzá csatlakoztatott HDMI-s  eszközökről érkeznek. A megjelenési helyét is módosíthatjuk, így teljesen személyre szabható az egész. A kezdőképernyőn keresztül pedig egy gombnyomásra elérhetővé válik. Az az InstaPrevue™  technológia sokkal könnyebbé teszi ez által a HDMI-n keresztülcsatlakoztatott, és választható tartalmak kiválasztását.

     A rendszer beállítását a mérőmikrofonos rendszer lefuttatásával kezdtem, ami bő 2 percet vett igénybe. A teszt lefuttatása után szembetűnő volt a mély-többlet. A hangfalak vágási frekvenciáját, és a távolságokat nálam jól eltalálta a rendszer. A kis szatelit hangfalakat soha nem hallott teltséggel ruházta fel, de ez azért több volt, mint egészséges.  A subwoofer kimeneti szintjén így 8dB-t kellett visszavennem. Ez nem kevés, de így már egyensúlyba került a rendszer. A hátterek hangját további 3dB-el csökkentettem. (Az Audyssey rendszer ennél jobban eltúlozza a háttereket a legtöbb esetben) Ettől eltekintve elégedett vagyok a kapott eredménnyel, hisz a lényeg, vagyis az EQ kiegyenlítés nálam okozott némi hallható javulást. A legtöbb esetben ezt idehaza nem alkalmazom, mivel a kis hangfalaimnál nem sokszor mutat javulást/különbséget. Az EQ kiegyenlítés után a magas-tartományom lett egyenletesebb, ami jótékonyan hat a térhatásra.

     Az Onkyo TX-NR636 hangja így az Audyssey rendszer nélkül sokkal naturálisabb. Az én ízlés világomtól már évek óta messze áll, így féltem is tőle, hogy nem lopja majd magát a szívembe, de nem így lett. Közel 3 hónapot töltött nálam, így ez már egy tartós tesztnek számít. Ezúton köszönöm a forgalmazó, Aida Audio Kft türelmét, hisz egy szóval sem sürgették a teszt elkészülését. A kis hangfalaimmal egy hullámhosszon van. Szinte tökéletes a dinamika kezelése. A centersugárzóm hangja nagyságrendileg teltebb, mint itt valaha, bármivel is. Mindezt nem művien, erőszakosan komponálva. Nagyon ritka volt az is, hogy zavart volna az egy sub, pedig erre kényes vagyok. Persze + egy szub itt is javított volna, de nem kiáltott érte a rendszer. A térérzete mindvégig jelen volt. Kisfiam kb. hússzor nézte meg rajta a Jégvarázs című rajzfilmet, hisz a betétdalok komoly hatással voltak rá. Amikor a saját szobájában, a saját TV-jén kellett megnéznie, akkor nem értette, hogy ott miért nem jó, hiába hangosította fel a TV-je hangszóróit. Hogy ezekben a mai mesékben mekkora dinamika van.. Néha én rántottam össze magam, ami azt mutatja, hogy a rendszer képes átadni érzelmeket.

     A zenei részét én a második zónán keresztül próbáltam kiélvezni. Ehhez némi bonyolultságot ad a távirányítója, hisz előbb ki kell rajta választani a zónát, majd csak ezután kezeli azt. Láttam már erre egyszerűbb megoldást is, amikor egy sorban lévő 4 gombbal megoldottak mindent. Egy gomb kapcsolta ki/be a zónát. A két középső hangerő szabályozásra szolgált, még a negyedik a bemenetválasztást végezte. Pedig a távvezérlőn legfelül ott van egy forrásvezérlő kapcsoló, melyre készülékek ki/bekapcsolása programozható. Én az mellé a legfelső sorba tettem volna egy zóna kapcsolót, és a Tv dedikált bekapcsolóját is, mely kezelése szintén megszokást igényel. Szóval azért némi ésszerű rendezés ráférne, de összességében mégis ergonomikus, és könnyen kezelhető távirányítók közé sorolnám. A Samsung TV-m irányítása is működött vele, melynek beállításában a menürendszere nyújtott segítséget azzal, hogy megadta a keresett vezérlő kódot. 

 Amennyiben sikerült elsajátítanunk a második zóna kezelését, úgy az a napi rutinnak köszönhetően gyerekjátéknak is nevezhetjük. Az erősítő hangja itt teljes mértékben nem vizsgálható, hisz a bemérő rendszere, és a hangszín szabályzója itt nem működik. Innentől kezdve kissé kemény magas-tartományú hifi hangzást nyújt. Gyakorlatilag ezt is ígéri nekünk az Onkyo. Egy szót sem említ még a reklámjaiban sem audiophile hangzásról, pedig ez sok gyártó ígérete. Az Onkyo viszont helyén kezeli a dolgokat. Kemény hifis magasaival az olcsóbb hangfalakból a maximumot hozza ki. Az én érzékeny hangfalaimhoz már sok volt. A háttérben még szórakoztató volt, de közvetlen leülve előtte már nagyobb hangerőn inkább riasztott. Az erősítő épp egy belső házfelújítás idején járt nálam, aminek betudható a nálam eltöltött hosszú idő is. Ez idő alatt volt alkalmam jó párszor a kelleténél hangosabban hallgatni, amivel így a háttérben elég dögösen szolgáltatta a ritmust. Az internetrádiók közül így nagy kedvencem lett egy régebbi slágereket játszó adó, melynek egyes zenéit igencsak jó volt felhangosítani rajta. Erőből biztosan nincs híján ez a gép.

     Mint említettem, a populáris zenéket kedveli. Komolyzenét hallgatni nem ajánlatos rajta. Térleképzése pontos, nem úgy, mint az eddigi Onkyok-nál. Az énekes itt már egyáltalán nem akar egy pontból középről szólni. Duett esetén pedig még az egymástól való távolság is kivehető, sőt némileg a színpadkép mélysége is érezhető.

     Az otthoni próba után visszavittem a cégünkhöz, ahol egy Heco Metas XT501 5.2 hangfal szettre kötöttem. Lefuttattam az Onkyo AccuEQ-t, majd értékeltem. Az összes hangfalra 40Hz-es vágást állított be. Ez gyakorlatilag megegyezik az Audyssey rendszer ott, abban a térben alkalmazott beállításaival. Rendszerint ő is így állítja be a méreteket. A háttereket egész jól eltalálta hangerő szint szerint. Alig halkítottam rajta 1-2dB-t. A subwoofer nyomulós hangja viszont itt is fellelhető volt. Azon többet kellett visszavennem. Az EQ kiegyenlítés észrevehető ugyan, de inkább csak finomításokat végez, mint drasztikus változásokat.

     Ebben a számomra megszokott akusztikában, ahol a többi erősítőt, és hangfalat tesztelem, egészen új karakter született. Az új irányvonal most egy kicsit keményebb, mélyebb tónusú szárazabb mozihang. Kissé hasonlít a Cinema Filter nevű EQ-ra, amikor is a felső tartományt kissé visszaveszi, és nyersebb, mozis hangot biztosít. Ez egyébként most is a rendelkezésünkre áll, bár most kevésbé intenzív a hatása. Gyanítom, nem szerették volna túlságosan letompítani a rendszer hangját.

     Minden esetre én a magas hangokat 4dB-el kiemeltem, pedig nem vagyok magas hang függő, de szerintem ezt a jelenlegi rendszer igényelte. A PM Bass nevű mélyhang kiemelést bekapcsoltam, és ezzel egyidejűleg a szubwoofer jelét csökkentettem további 3dB-vel. A front hangfalakat Full Band-re, vagyis széles sávúra állítottam, még a center, és a háttér hangszóró 80Hz-es vágást kapott. Közel sem ilyen beállításokkal használtam itt az Onkyo-kat, de ennek most ez áll a legjobban. Ezzel a beállítással egészen jó hangokat sikerült kihoznom belőle. A Legend f Jazz lemezzel indítottam, mely a legtöbb átlag rendszeren elvérzik. Marcus Miller, Lee Rittenour, George Duke "Phanter"-ja igazi remek mélyhang beállítós dal. A basszusgitár hangja ugyanis nem hazudik. Amennyiben túlhúzzuk a mélyhangokat, akkor csak búgás marad. Ezt azon ügyfeleimnek szoktam megmutatni, akik kevesellik a mélyhangokat nálunk. Valójában egyáltalán nem kevés, csak nálunk nem dübörög a rendszer, hanem dinamikus. Ezt a két fogalmat sokan rendszerint keverik.

     Egész jól összehazudja a rendszer a hangokat. Teljes mértékig nem válik egységessé a basszusgitár hangja. Nincs meg az az érzésem, mint az igazán drága rendszereknél, hogy ugyan abban a klubban ülök, és előttem 40cm-es hangszórókból dőlne felém az erő. Minden esetre szórakoztató, erőtől duzzadó a zene. Van sajnos olyan, amit technikával nem lehet megoldani, oda valódi erő kell. Körülbelül ennyi a hátránya, de ebben a kategóriában ez nem is elvárás. Közvetlen összehasonlítva a tavalyi Denon X2000-el, és a Harman/Kardon AVR-370-el még akár győztesnek is kihozhatnánk. Valamivel izgalmasabb előadásmódja jobban a szívünkbe lopta magát. Ismét áldjuk azt a döntéshozót, aki száműzte az Audyssey-t az Onkyo-ból. A többi koncert is hasonló eredményt hozott. Halkan talán egy picit mélytónusúnak hat, de kissé emelve a hangerőt már kiegyenlítetté válik a hangkép.

A mélyhang kezeléséről úgy vélekednék, hogy tartalmilag inkább gyomorban lejjebb dolgozik, mint sem mellben. Az egész alulról tör fel, így a koncerteknél jelen lévő mellbevágó mélyek sérülnek kissé.

     Ha már a hangerőnél járunk, akkor megemlíteném, hogy a készülék hangereje egy 78-as skálán mozog. Olyan 50-55 közötti hangerőn hallgatjuk kb. 35m2-en. Itt már egy kellően nagy, mozi hangerőt biztosít. Ez felett azonban labilissá válik. Kicsit digitálissá, fémessé, ércessé válik a hang, ami így kelletlenül szól. Elég érzékelhetően adja tudomásunkra, hogy ő márpedig elfogyott. A régi Onkyo-k a közép-magas tartomány emelésével jelezték mindezt. Torzítani ők nem torzítottak, és ezért szerették oly sokan, hisz jóval hangosabbnak érződött, mint ami.

A www.soundandvision.com végzett egy labor mérést, ahol egy csatornán mérve a bal első végfokot vizsgálták. Az eredmény a fenti grafikonon látszik. 8-ohm terhelés mellett 0.1% torzítási szinttel 114.1 Watt kimenő teljesítményt mértek. Ugyan ez az érték 1% torzítás mellett 134.1 Watt volt.  4 Ohm-os terhelés mellett némileg nőttek ezek a számok: 0.1% torzítással 187.9 watt-ot mértek, 1% torzulásnál ez az érték már elérte a 215.0 Wattot.

Íme a nyers adatok:

Két csatorna teljesítménye 8 ohm terhelés mellett: 
0,1% torzítás 114,1 watt 
1% torzítás 134.1 watt

Öt csatorna teljesítménye 8 ohm terhelés mellett:
0,1% torzítás 80,2 watt 
1% torzítás 95,6 watt

Hét csatorna teljesítménye 8 ohm terhelés mellett:
0,1% torzítás 77.3 watt 
1% torzítás 90,4 watt

     AC/DC-t is ráengedtünk, melyet végül kettős érzéssel kapcsoltuk le. Pozitív, hogy az eddig tesztelt hasonló kategóriás erősítők közül ő a leghitelesebb, de csak egy bizonyos hangerőig. Ebben a nagyobb térben viszont kevés az ereje ahhoz, hogy valóban romboljon. 55-ös hangerőig tudja azt, amit a nagyok. Keményen, pontosan ütnek a dobok, a basszusgitár zúz, és Brian Johnson is élethűen énekel, viszont a lábunk még nem kezd el ütemre járni. Ahhoz több kell, ami viszont már nem áll a rendelkezésünkre. Emelve a hangerőt a mély háttérbe szorul, és hiába emeljük a subwoofer szintet, jobb nem lesz. Kásássá válik a hang, ami egyértelműen a teljesítmény hiánynak tudható be. Nem beszélve a hamis énekesről, mely orgánuma egyenesen irritálóvá válik. Szóval rockzenét kedvelőknek akkor ajánlott, ha kb 20m2-ben használják. Ott még bőséges erőtartalékkal fog bírni az efféle igénybevételhez. A nagyobb terekbe továbbra is erősebb, nagyobb modellek valók. 55-ös hangerő felett konkrétan lekoppantja a front hangfalakat. A többi ismert gyártó ilyen kategóriájú erősítője eddig még ezt a szintet sem érte el. Na, ezért a kettős érzés.

     Könnyedebb műfajon viszont egységes szintet hoz. Ha kell simogat a maga módján, de ha kell, akkor vértől duzzad. Ez az, amit várunk egy ilyen erősítőtől.

     A szélsőséges felhasználási módok ugyan elég szűk réteget érnek el, de azért én úgy vagyok vele, hogy azért nem szabad azt sem megengedni, hogy egy erősítő irányítsa a mi zenei irányzatunkat/érdeklődési körünket.

Ezután abba a közegbe engedtük, ahol kevés kihívóra talált az idők folyamán, ez pedig a filmek világa.

     Rögtön a közepébe csaptunk. A Bosszúállók következtek. Aki szereti ezeket a szuperhősös filmeket, az imádni fogja ezt az erősítőt, ugyanis egy percre sem hagy alább a szórakoztatás. 50-es hangerőn nézve egyszer sem húzzuk el a fejünket valami bántó hang miatt. A beszéd talán az egyik legtisztább, amit a mai erősítők tudnak. Remekül keveri fel a mélysugárzókat a center alá. Természetesen, de nem túlbuzgóan végzi a dolgát, ami mentes minden mű elemtől. Nagyon tetszik ez az új karakter. Sokkal izgalmasabb, mint az eddigi hangzás. Ismét az a párhuzam jutott eszemben, amit nemrég írtam. Ez a rendszer ugyanis inkább dinamikus, mintsem dübörgő. A dübörgés itt inkább csak egy meleg teltséggel támasztja alá a rendszert, ami jóleső érzés. Ez az alap nyüzsgés sok erősítő sajátja is lehetne, amitől csak igazán drágán lehet megszabadulni. Ekkor válna ugyanis szellőssé a rendszer, ami viszont nem mindenkinek jön be.

     Térhatása mindvégig rendelkezésünkre áll. Soha nem érezni üresnek a szobát. Tényleg izgalmas darab. Aki idáig hallotta, és volt Onkyo erősítője már, az mind elismerően nyilatkozott róla. (Sőt még azoknak is tetszett, akik alapból nem az Onkyo hangzásvilág elkötelezett hívei) Egyértelmű fejlődésnek tudtám be. Igencsak fel kell kötni a többi gyártónak a gatyáját, ha meg akarják szorongatni idén az Onkyo-t. Szinte egyetlen gyenge pontja van, amit évek óta hangoztatnak is a konkurensek, ez pedig a zenei hangja. Ezen idén a 636-os sem változtat, sőt. Sokkal szélsőségesebb lett sztereóban, mint eddig volt. Hifisebb hangzása a fiatalok fele nyit, ami az árkategóriát megvizsgálva helyénvalónak is tekinthető. A tehetősebb, érettebb korosztály pedig nagy valószínűséggel a minőségibb hangfalaihoz komolyabb erősítőt választ.

Reméljük, hogy az árazással sem rontják el. Jelenlegi ára 179990ft. Ennyiért még nem számít igazán jó vételnek, de a későbbi akciózást követően vonzó lehet.

Minden esetre jó látni, hogy a gyártó figyelembe veszi az adott erősítőkhöz általánosan választott hangfalak minőségét, majd ezekhez igazítja annak hangkarakterét.

Szeptemberben meg fogom vizsgálni a Dolby Atmos által nyújtott előnyöket, melyről be is számolok.

Végül következzenek a gyári promóciós videói:

Magyarországi forgalmazó:

A.I.D.A. Audió Kft.
2040 Budaörs, Gyár u. 2.

(Szent-Györgyi Albert 119.)

Telefon: (06-1) 248-2030
Fax: (06-23) 880-969

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.