Keresés

Onkyo TX-NR656 a megújuló mindenes

      Sajnos, eltelt ez a nyár is, de mindenki számára van egy jó hírem! Az ősszel együtt megkezdődik a házimozi szezon is, hisz nincs is annál jobb, mint amikor a hűvösebbre forduló időben a család összeül egy jó kis filmnézésre. Ehhez a művelethez a statisztika alapján a legtöbben egy megfizethető áru alsó-középkategóriás erősítőt használnak, melyek közül kettő is a látókörünkbe került. Nincs is más teendőm, mint megnyitni a sort. A sort, melyet idén is az Onkyo kezdett meg.

     A tesztet már nyár eleje óta írom, de a végével mindenképp meg szerettem volna várni a nagy konkurens Denont, mely ráadásul idén egy EISA egy díjat is bezsebelhetett. Érdemes volt, hisz egymás mellé helyezve őket sokkal objektívebben lehet őket vizsgálni, összehasonlítani.

     "Fejlődés van, világmegváltás nincs."

     Ezzel a mondattal harangozták be ez egyik cikkben (Mobilarena.hu) az idei iPhone 7-et, melyben azért mégiscsak elég sok minden fejlődött. Nos, elmondható, hogy ennyit azért még az Onkyo is változott. Nem, kávét főzni ez sem tud, de gyakorlatilag nincs olyan pontja, melyben bármelyik konkurense megelőzné őt, így trendkövetőnek sem nevezhető.    

Idén tehát ismét az a helyzet állt elő, hogy látszólag a gyártóknak elfogytak az ötleteik. Némelyik gyártónál nagyítóval kell keresgélni a különbséget, de nem úgy az Onkyo TX-NR656-os modellnél.

Az idei év mottója lehetne a megújulás.

Ők ugyanis pontosan ezt az időszakot használják fel arra, hogy (Foci EB-s hasonlatot is felhasználva) új mezt cseréljenek. Az új mez (Külső), az új távirányító, a kifinomultabb, látványosabb menürendszer, és az a pár plusz szolgáltatás viszont remélhetőleg elegendő lesz ahhoz, hogy felkeltse a nagyérdemű érdeklődését.

A készüléket bő négy hónapja használom a bemutatótermünkben, így elmondhatom, hogy ismerjük egymást. Ezt az ismertséget már közel sem lehet felületesnek nevezni, így tudok beszélni minden előnyéről és hátrányáról.

     A készüléket az Onkyo hivatalos magyarországi importőre az AIDA Audio Kft ajánlotta fel részünkre, melyet ezúton is köszönünk. A szokásos kartondobozában érkezett meg hozzám, mely a tavalyi széria jellemvonásait hordozta magán. Valószínűleg pozitív fogadtatásban részesült, hogy már a doboz oldalán megtekinthetik a készülékük elejét illetve hátulját, így a doboz kibontása nélkül is tisztában lehettek annak külsejével, csatlakozási lehetőségeivel, illetve tudásszintjével.

     Tartozékait vizslatva elmosolyodtam. Igen, teljesült az egyik tavalyi kívánságom, hisz az Onkyo követve a trendeket leegyszerűsítette a távvezérlőjét. A régit is kedveltem, hisz az is egy jól kezelhető példány volt, de ismerve a végfelhasználókat, a tudása felét sem használták ki. Az idei távszabályzót sem az egyik webshopból rendelték random, hanem megtartva az Onkyo stílusjegyeit újragondolták azt, és egy vadiúj példányt alkottak. Csukott szemmel is megy vele az irányítás. Végre a főmenü, és a gyorsmenü (Ami az egyik legzseniálisabb funkció az Onkyo erősítőkben évek óta) elérését is egyértelművé tették rajta. Mindenképp dicséret illeti hát őket ezért a lépésért.

Hálózatos erősítő révén okostelefonról, vagy táblagépről is vezérelhető. Az IOS alkalmazása mellett az Androidos felhasználók is örülhetnek. Nekik is díjmentesen elérhető vezérlő alkalmazás.

Aki nem rendelkezik okostelefonnal, az számítógépe böngészőjén keresztül
Weben is vezérelheti.

 

A távirányító mellett a bemérőmikrofon, és annak rendszere is megújult idén. Az új AccuEQ rendszer már képes kezelni a szórt/visszaverődő hangokat is. A régi pogácsa alakú mikrofont egy egy kissé csőrösebb modell váltotta fel.

A többi tartozék már triviális. Antennákat, és elemeket találunk a dobozban, a leírások mellett.

A méretes hungarocell védőburkolatokat, és a vékony polifoam fóliát eltávolítva viszont már tényleg a megújult erősítőhöz jutunk.

     Fekete, és ezüst színben érhető el az idei modell is, mely közül nekem a fekete jutott. A különbség igencsak látványos lett az elődhöz képest.

Hogy milyen lett?

     Ízlésekről tudtommal nem érdemes vitatkozni. Nekem ráadásul alapvetően a szögletes formák jönnek be jobban, de meg lehet szokni. A külseje kissé retró stílusjegyeket kapott. Nincs olyan komoly megjelenése, mint az RZ szériának, ez inkább bájt, kedvességet sugall, így mindig elmosolyodom, ha ránézek. Persze a kérdést ügyfeleimnek is feltettem, (Azoknak, akik nem ismerték sem ezt, sem az elődmodelleket) és közöttük már sokkal jobban megoszlottak a szavazatok. A lényeg, hogy megváltozott, a többit meg majd az idő eldönti.

      Az előlapja műanyagból készült, ahogy kategóriatársai mindegyikének. Érezhető, hogy az érzékeket, és a kezelhetőséget tartozzák a szem előtt megtervezésekor. A lekerekített bemenetválasztóknak köszönhetően könnyebb, kényelmesebb a kezelése, még a bal oldalán található tekerő kezelőszerveknek köszönhetően gyorsabbá vált a hangszín, és a hangzásképek váltása. Jóval nagyobb méretű lett a hangerő szabályzó, és a kijelző is. Még az előlapi bemeneteket is áttervezték, és a másik oldalra helyezték át, szóval tényleg egy teljesen más erősítőt kaptunk idén. A középső rész kissé Denon-os lett, csak épp szögletes formavilággal. Érdekes egyveleg ez, meg kell hagyni.

 

    A hátsó fele első ránézésre már korántsem változott ekkorát. A hangszóró csatlakozók mindegyike menetes szorítású, melyek banándugót is fogadnak. Az analóg bemenetek számát egyel csökkentették, és a könnyebbség végett nem csak elnevezték, hanem sorszámmal is ellátták őket. 6 RCA, és 1 phono bemenettel bír, még egy pár vonalszintű kimenettel a 2. zóna további erősítéséhez, amennyiben a készülékben található 7 végfokozatot teljes egészében felhasználnánk. Digitális bemenetekből sem spórolt a gyártó. 2 optikai, és egy digitális koaxiális csatlakozó segíti az összekötést, amennyiben nem a 7+1 HDMI valamelyikét használnánk fel. Videó jelet nem csupán a HDMI-n keresztül köthetünk rá, hanem a kissé elavult Komposit, és komponens csatlakozók valamelyikén keresztül is. (2db) Az ezekről érkező analóg jeleket képes aztán felskálázni, és HDMI-n keresztül továbbítani a megjelenítőink egyikére, mivel a 656-os erősítő is két HDMI kimenettel rendelkezik.

     A két HDMI kimenet közül az egyik támogatja az ARC-t (Audio Return Channel), és a CEC vezérlést, így teljes oda-vissza kommunikációt hoz létre a Receiverünk , és a TV-nk közt. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a TV-t elegendő egy HDMI kábellel összekötnünk az erősítőnkkel, így a megjelenítő bekapcsolásakor az erősítő is bekapcsol, majd észlelve ezt, lekapcsolja (tv) saját hangrendszerét, és az erősítőre küldi a hangokat. Távirányítása is a TV infrás (vagy okos tv-k esetében alkalmazáson keresztüli vezérlés esetén is) távirányítójával működik ebben az esetben. Így ez rendkívül kényelmes funkciónak számít.

Ha már a videó képességeinél járunk, akkor mindenképp érdemes ezek tulajdonságairól is szót ejteni.

A jövőt szem előtt tartva a TX-NR656 tele van számos fejlett funkcióval, így kompatibilis a legújabb HDMI 2.0a specifikációval, valamint a HDCP 2.2-vel, mely szükséges a 4K Ultra HD másolásvédett tartalmak megtekintéséhez. Az AVR továbbá támogatja a teljes sebességű 4K Ultra HD anyagokat, beleértve a teljes felbontású 4: 4: 4 Deep Color, x.v.Color almintavételezésű jeltovábbítást, a 3D-t, és a HDR-t (High Dynamic Range) is.

HDMI 2.0a: a nagy dinamikatartományt támogató új specifikáció

     A HDMI Forum által bejelentett frissített 2.0a specifikáció támogatja a nagy dinamikatartományú (High Dynamic Range - HDR) videók továbbítását is, ami az idén megjelenő csúcs TV-k képminőségének fontos újdonsága.

     Az eddigieknél fényesebb világos és mélyebb sötét képrészletek, azaz nagy dinamikatartomány (HDR) megjelenítésére alkalmas első TV-k hamarosan kaphatóak lesznek. A HDR szabványok egyik fontos darabja kerül a helyére a HDMI specifikáció frissítésével.

    A HDMI 2.0a a HDMI 2.0 specifikáción fölül támogatja a HDR formátumokat, mégpedig azok statikus metaadatainak (kísérő adatainak) továbbításával. Vagyis egy HDMI 2.0a bemenettel rendelkező TV képes lesz meghatározni, hogy HDR, azaz nagy dinamikatartományú-e a jel, amit például egy Ultra HD Blu-Ray lejátszó szolgáltat HDMI 2.0a kimenetén át.

     A HDR megjelenítésre alkalmatlan TV-k ezeket a metaadatokat figyelmen kívül hagyják, így annak felhasználása nélkül jelenítik meg a képet. Épp ezért fontos, hogy a jel útjába kerülő eszközök ne butíthassák le a videó információkat.

     A hálózatra vezetékesen, illetve vezeték nélkül is csatlakozhatunk. (Wifi) Ehhez a két kihajtható antenna nyújt megbízható támaszt. A DLNA szabvány mellett idén sem maradt ki az Airplay, mely az iOS eszközök hasonló megoldása. (Az Airplay-ből természetesen a hangtovábbítást támogatja) Amennyiben nem a routeren keresztül szeretnénk zenét átjátszani, akkor ott van a jó öreg Bluetooth is. (ver.2.1 + EDR).

     A hálózaton keresztül elérhető szolgáltatások is fejlődtek. Az internetes zenei szolgáltatók közül elérhetővé vált a megszokott TuneIn Radio (előzőleg vTuner) több mint 100.000 élő, ingyenes internetrádióval, Pandora, Spotify, Deezer után a Tidal, és a Google Cast is. Az online szolgáltatásokon kívül pedig böngészhetjük vele saját PC-nk, vagy NAS-unk tartalmát.

     Tápellátása a jól bevált, és zajmentes vasmagos transzformátorral történik, mely az ide évben sajnos némi karcsúsítást élt meg. A 646-os modell még egy 630W-os táppal rendelkezett, még a 656-os 570W-tal. Nagy baj nincs, hisz a konkurensek (Sőt, néha még az egy kategóriával feljebb lévő modellek is) a tavalyi évhez hasonlóan többnyire 500W alatti tápegységekkel szereltek, és ez bizony észrevehető. (A csúcsmodelleket nem szabad egy lapon említeni, hisz azokban néhány esetben digitális végfokok találhatók)

     A nagyméretű transformátor Hybrid Standby üzemmódban is képes üzemelni, mely lehetővé teszi kikapcsolt állapotban is a HDMI jeltovábbítását (HDMI Pass-Through), valamint a Bluetooth, és hálózati jelek érzékelését alacsony készenléti fogyasztás mellett.

    

     Idén ősszel pedig a DTS-X elérhetőségével (melyre frissíthető lesz, ahogy elődmodellje is) várhatóan egyidejűleg megkapja a vezeték-nélküli FireConnect többszobás technológiát, mely leginkább a Yamaha Music Cast rendszeréhez hasonlítható, vagyis az egyes Onkyo készülékek külön külön IP címet kapnak, így ezeket átnevezve (pl szoba, nappali, terasz, stb...) egyetlen felületről vezérelve azokat multiroom rendszer alakítható ki. A Fire Connect kompatibilis eszközök szintén az ősz folyamán kerülnek bemutatásra.

     Dekóderek tekintetében tehát a DTS-X-el kiegészülve idén is teljes lesz a repertoár, hisz az Onkyo 6-os szériája már a harmadik generáció, mely tartalmazza a Dolby Atmos-t, sőt elsők között a DTS X-et. A Yamaha pl tavaly ebben a kategóriában még csak nem is hallott ezekről. Talán épp ezért torpant meg a Music Cast is, hisz az csupán csak hab lett volna a tortán, viszont az a torta töltelék nélkül (Dolby Atmos, és DTS X hiánya, beállítások szerénysége) nem volt elég kívánatos. Tapasztalataim szerint az ügyfelek többsége többnyire azért vásárol új készüléket, hogy a jelenleg elérhető legtöbb kényelmi szolgáltatást elérje. Az Onkyo, és a Denon ezzel szemben még az egyel kisebb szériáiban is elérhetővé tette a felhasználóinak a Dolby Atmos-t, és a DTS-X-et.

    

     A digitális jelek feldolgozásáért idén is a tavalyi évben debütált 384kHz/32 bites DAC felelős, mely Asahi-Kasei AK4458 névre hallgat. Ez a DAC bebizonyította, hogy felveszi a versenyt a konkurens megoldásokkal, és előrelépést jelent nemcsak a mozis felhasználás alkalmával, de a zenehallgatáskor is. A jelek feldolgozásáért pedig idén is egy duál 32 bites DSP gondoskodik.

     Tavaly még csupán az RZ szériát szerelték fel saját fejlesztésű VLSC áramkörükkel, idén viszont ez már a középkategóriában is elérhető javulást eredményez.

VLSC™ a zajtalan hangfeldolgozás érdekében

"Az Onkyo által kifejlesztett vektorlineáris jelalak formáló áramkör (VLSC, Vector Linear Shaping Circuitry) a jel-feldolgozás után helyreállítja a jelalak eredeti hullámformátumát. A hagyományos szűrőkkel ellentétben a VLSC teljesen eltüntetni a D/A jelátalakítás során keletkezett impulzuszajt, ennek eredményeként minden eddiginél magasabb hűséggel reprodukálja az eredeti jel hullámformáját.

     Az egyedi fejlesztésű vektorlineáris jelalak formáló áramkörök (Vector Linear Shaping, VLSC™) használatával ez az egyedi, erős áramokkal dolgozó erősítő kapcsolás lenyűgözően erős, de mégis torzításmentes, dinamikus hangzást biztosít.

 

      A széles sávú erősítési technológia (Wide Range Amp Tech-nology, WRAT) megakadályozza a fáziseltolást azáltal, hogy a fázisváltási pontot a hallható frekvencián túli határra tolja ki. A fáziseltolás nélküli erősítés szokatlanul tiszta, jól fókuszált, életszerű megszólalást biztosít."

Technikai fronton tehát elég sok változás/újítás történt. A belsejét is átgondolták, az aktív hűtést helyett a passzív hűtést helyezték előnybe, így a készülék súlya is gyarapodott. Egészen pontosan 60dkg-ot hízva 10kg-ot nyom mérlegeléskor.

Bekapcsolva az erősítőt egy belsőségekben nem, de külsőségekben teljesen megújult menürendszert láthatunk.


Rendkívül letisztult, és átláthatóvá vált a készülék kezelése. Az egyes témakörökhöz jobb oldalt hozzáillő életképeket társítottak, ezáltal még értelmezhetőbbé vált. Kevesebb idő megy el a laikusnak az egyes funkciók megtalálásához.

Összesen mintegy kilenc menüpontot/témakört  különítettek el.

Beállítások hada vár ránk. A személyre szabhatóságnak pedig csak a képzeletünk szab határt. A hangon túl a képbeállítások széles spektrumát érhetjük el. A bemeneteket nemcsak keresztbe kasul párosíthatjuk egymáshoz, de  át is nevezhetjük őket.

     

      Megadható, hogy az erősítőben lévő hét végerősítőt miként használjuk fel. Beállítható a front hangfalak kettős erősítése (Bi-Amp), a második zóna erősítése, vagy épp a Dolby Atmos kiépítése, amennyiben nem a hagyományos  7.1-es felállást alkalmaznánk. Mindig kihangsúlyozom, hogy a Dolby Atmos a legtökéletesebben a mennyezetbe/re épített hangsugárzókkal nyújt teljes élvezetet. A mennyezetbe épített hangsugárzók is szabadon konfigurálhatók, mivel megadhatjuk azok térbeli elhelyezését.

      Beépíthetjük viszonylag közel a front hangfalakhoz, a fejünk fölé, vagy épp a kettő közé. Amennyiben valaki bedől a többi lehetőségnek, az a front, vagy épp a háttér hangsugárzó tetejére helyezett, és 45°-ban megdöntött hangsugárzókkal is kiteljesítheti a térhatást. Érdemes itt figyelembe venni a fizikát, hisz visszaverődni megfelelő hatékonysággal a közép-magas hangok tudnak, ezért törekedjünk a két utas hangsugárzók használatához.

      Szintén itt adhatjuk meg az egyes hangsugárzók késleltetési és hangerő értékét. Ezeken felül talán a legfontosabb, hogy külön-külön paraméterezhetők az egyes hangsugárzók, vagyis más-más vágási értékeket társíthatunk hozzájuk. Ez trivialitásnak tűnik, pedig higgyék el, közel sem az, hisz a felhasználók kb 99,9%-a vegyes méretű hangfalakat használ, vagyis a gyakorlatban álló hangfalat, egy centert, két hátteret, és két Atmos sugárzót. Az ezekben lévő hangsugárzók viszont a legtöbb esetben sem darabszámban, sem méretben nem egyformák, ahogy azok dobozai, és elhelyezésük sem, így csak a legritkább esetben alkalmazható teljesen egyforma vágási frekvencia. A frontokat rendre 60-80Hz (vagy felette) között vágjuk, még a centereket, és a háttereket néha magasabban, ahogy az Atmos sugárzókat is. Erre nem feltétlenül a hangsugárzók frekvencia átviteli képességeik miatt van szükség, inkább csak az erősítő energiafelhasználása, és az akusztika miatt. 

     Hogy értsük miről is van szó. A Yamaha, és a Pioneer (csak két példa) csupán kb 250eFt feletti árkategóriájú erősítőikben engedélyezik ezeket a beállításokat, így kimerem jelenteni, hogy mindhiába a bennük található DAC, vagy erősítő, a házimozis felhasználásra sokkal kevésbé alkalmasak, mint pl az Onkyo, vagy a Denon, (hogy ebben az ársávban maradjak. Felette ezt mindenki gyártó alapvető funkciónak találja) ahol ezek biztosítottak. Amennyiben ilyen erősítővel rendelkezünk (Yamaha 7-es, Aventage széria alatti, még a Pioneer SC széria alatti modelljeire jellemző), akkor azokhoz a hangfalakhoz, melyekhez small beállítást rendeltünk, egyforma vágást állíthatunk be. Ezzel vagy túlságosan levágjuk azokról a mélyet, vagy épp elvárunk tőlük olyat, melyre nem képesek. Ezért lesz üresebb a tér, dobozhangú a beszéd, vagy dinamikátlanabb hang. A legszörnyűbb az egészben, hogy ezt bizony sehol sem írják le, egyik tesztben sem, pedig a gyakorlatban elképzelhetetlen, hogy ne lenne neki behozhatatlan hátránya. Minden esetre a beléjük fektetett energia (pénz, marketing) ezt úgy látszik, hogy kárpótolja. 

     Amennyiben 5, vagy hét egyforma hangsugárzóval rendelkezünk, akkor ez a hiba nem fog jelentkezni. A tapasztalat viszont az, hogy a legtöbb esetben egy ilyen 200eFt-os erősítőt már álló hangfalas hangfal szettekhez vásárolnak.

     Persze az elvárható szolgáltatásokon felül is csempésztek bele pár saját fejlesztést. Erre egyik példa az IntelliVoume, mely egyedi hangerőszinttel ruházza fel az egyes bemeneteket, így azok közt váltogatva nem lesz eltérés a hangerő szintek közt.

A főmenün kívül az Onkyo évekkel ezelőtt bevezette a maga gyorsmenüjét, mely menet közben pár gombnyomással elérhetővé tesz pár hasznos beállítást a hangra, és a képre vonatkozóan egyaránt. A kép beállításokat a legkevésbé fogjuk majd használni, de a hangbeállításoknál a három különböző manuál EQ, a center, és subwoofer beállítás néha életet ment. Ezt használom benne talán a legtöbbet jómagam is.

     Az erősítőt ezeknek a beállításoknak a figyelembe vételével telepítettem. A teszthez a nemrég megjelent Shadow 209-es hangfal szettjét használtam többnyire, mely a Vector szériát váltotta fel. Az előrelépés látványos volt mind hangban, mind külsőre. A fémes előlapot végre szövetre cserélték, ahogy a doboz is merevebb lett, és az előlapja magasfényű bevonatot kapott az alján egy fém betéttel megtörve. A 209-es modell azért némileg meglepett, hisz három 16cm-es mélyközepet tartalmaz, egy szintén 16cm-es középpel, és egy 25mm-es magas sugárzóval. A Shadow center 203C-ben két darab 13cm-es mélyközép fogja közre a frontokban megegyező magas sugárzót. A szett egy a megszokottól eltérő nagyméretű hátteret a Shadow 203-ast tartalmazza, mely szintén 16cm-es mélyközepet tartalmaz. Ez azért hoz némi előnyt a többi szetthez képest. Atmos hangszóróknak pedig a Magnat IC62-es sugárzóit használom, mivel azokban kettő darab magassugárzó található, így azok lesugárzott területe jóval szélesebb, így kevésbé pontszerű hangot biztosítanak.

A mélysugárzók (2db) kiválasztásakor az olcsón elérhető, de mégis viszonylagos minőséget kínáló Taga Harmony TSW-120-asokat vetettem be, melyek már számos alkalommal bizonyították be, hogy egy kínai gyártónak is lehetnek olykor jól sikerült termékei. Ez a jó ár viszont csak abban az értelemben állja meg a helyét, ha párban választjuk. Darabonként ugyanis már a Magnat Monitor Supreme 302A is jobb választás lenne, de az nálam jelenleg nem fér el, pedig akkor már azokat használnám.

Az erősítő mélysugárzó kimenete paralel, vagyis párhuzamos működése miatt külön-külön az egyes mélysugárzók nem szabályozhatók sem időben, sem hangerőben. Ez itt még nem számít érvágásnak, hisz a szimmetrikus elhelyezéssel ez nem jelent hátrányt, ráadásul egyik konkurens sem rendelkezik ilyen tulajdonsággal. A csúcs processzorokon kívül a Yamaha Aventage szériája képes még a különálló mélysugárzókat kezelni, de azok már egy másik osztályt képviselnek.

A hangsugárzók beállítását a saját Accu EQ rendszerével kezdtem (Alias Pioneer MCACC), melyet az egyik legjobb manual EQ funkcióval finomítottam tovább. A sajtóközlemény kitért a bemérő rendszer tovább fejlesztésére, melyet a gyakorlati felhasználás igazolt is. Végre eltűnt a mélysugárzó túlzó hangerő kiemelése, így már szinte azonnal élvezhető hangot kapunk. Ezzel viszont még nem aknáztuk volna ki az erősítő képességeit, és így a saját XTZ Room Analyzer szettemet is segítségül hívtam, melyet a telepítésekkor oly sokszor. Ez a szett ugyanis a kalibrált mikrofonjának köszönhetően valóban azt mutatja, amit hallunk is, így a manual EQ-nak köszönhetően tényleg további látványos javulás érhető el.

Itt van a front hangfalak frekvencia átmenete az üzletben EQ használata, és subwoofer hozzáadása nélkül.

Itt már a front hangfalak frekvencia átmenete látható az üzletben EQ-val, subwoofer hozzáadása nélkül.Ennek a görbének a segítségével határoztam meg a 60Hz-esvágási értéket.


Itt már a front hangfalak frekvencia átmenete látható az üzletben subwoofer hozzáadásával, EQ nélkül.

Végül a front hangfalak frekvencia átmenete látható az üzletben EQ használatával, subwoofer hozzáadásával.  Látszik, hogy a mélysugárzókkal nem a mélyhang nőtt, hanem a frekvencia teljesedett ki, ami végül is a mélysugárzók első számú feladata.

     A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a Pure Audio-ban történő zenehallgatás után a sztereó + szub használatával sokkal kiegyenlítettebb, testesebb, kellemesebben puhább hangot kaptunk. 10-ből 10 ember vallotta azt, hogy ő bizony inkább így hallgatná otthon. Persze ez nem az erősítő, vagy a hangfalak miatt fordul elő legtöbbször, hanem az akusztika és az elrendezés miatt, ezért én ilyenért még nem köveznék meg senkit.

     A centert 80Hz-en, még a háttereket a 70Hz-en, az Atmos sugárzókat pedig 120Hz-en kellett megvágni a nálunk elérhető legtökéletesebb eredményhez. Ebből is látszik, hogy a gyakorlatban 4 különböző vágást alkalmaztam, nem pedig egyet. Egy értékkel valószínű, hogy a végeredmény is más lett volna, így a véleményem is.

     A Shadow 209 hangfalakat nagyságrendileg 3 méterre helyeztem el egymástól, ami nálunk a három hangfal oldalankéti elhelyezésénél a középső helyet jelentette. A szélső pozicióban sajnos kissé leváltak a hangszórók egyes hangjai, nem képeztek összefüggő teret. Ez csakis megjelenés szempontjából lett volna érdekes, mivel így "tornasorban" lettek volna a hangfalak elhelyezve. A Shadow 209 méretben ugyanis meglehetősen kilóg a mezőnyből. Hangban azonban nem. Hiába a 3 mélyközép, mégsem tolódtak el az arányok. A mélyek egyáltalán nem uralkodnak a hangképen. A Magnat-nál tehát jól döntöttek, hogy 3 gyorsabb 16cm-es hangszórót használnak, nem pedig 2db 20cm-est, mely lomhább, és nehezebben is hajtható. A nagy membránfelületű mélysugárzókkal pedig a tipikusan kissé szárazabb német Magnat hangzást is kigyomláltam, így a teltség érzet miatt sem panaszkodott még senki. Az Onkyo 656-os mélykezelése eddig is a legjobbak között volt, így külön szólni a mélysugárzókat nem igazán lehet hallani.

     A térélmény egy pillanatra sem szakad meg, nem forgatja az ember a fejét, a filmre bír koncentrálni. Az Onkyo persze nem tagadja meg gyökereit, hisz a valóságosnál testesebb hangkarakterrel tölti be a szobát, és a dinamikai részek is kissé túlhúzottak. Az Onkyo úgy gondolja, hogy ebben a kategóriában még ez kell a felhasználóknak, vagyis épp ezt várják el, és tényleg! Sokan ezt hangot keresik a felső kategóriás rendszerekben is, pedig ott már közel sem ez lenne az elvárás, ezért az Onkyo nagyobb modelljeiben is némileg finomított hangzás figyelhető meg. Itt viszont az alsó-középkategóriában még sokak örömére nincs semmilyen visszafogottság. A hangerő szint bátran mehet a 82-es THX ajánlás szerinti értékre, bár itt ezt a minősítést még nem licenszelik az Onkyo-nál.

      Ne gondolja senki, hogy gyenge lenne. Ezt bizonygatva elég az Auro 3D tesztlemezén található (amúgy DTS HD Master Audio-ként megjelenő) Ferry Corsten – Check It Out klipjét bemutatni, hol tényleg diszkó hangerő érhető el velük. Mindez 35m2-en, tehát nem épp kisméretű hangfalakhoz, és szobákhoz ajánlható csupán. Az energia hatékony megtakarítása persze egy kisebb szobában kisebb hangfalakkal még jobb lenne, de mi itt a végleteit keressük.

Érdekes, hogy a készülék határait feszegetve másképp omlik össze a végén. A tavalyi 646-os modell torzítással jelezte, hogy hagyjuk békén, még a 656-os a közép-magas szekciót emeli ki, mint a régebbi társai.

     Teszteltük Dolby Atmos Demóanyagokkal, az Amerikai mesterlövész, és a John Wick Atmos hangjaival is, és a térbeli fölényük bizony megkérdőjelezhetetlen. Az Atmos Demo égdörgésekor, vagy az oroszlán üvöltésekor a mennyezeti sugárzók oly teltséggel szólalnak meg, hogy majd leszakad a mennyezet. Mindenki úgy gondolja, hogy onnan is jön az a mélyhang. Itt derül ki persze, hogy mennyire átverhető az emberi fül. A mélysugárzók kikapcsolásakor ugyanis a tér eltűnik, a dinamikából effekt hangok válnak, még az oroszlán öblös hangjából nyávogás. Visszakapcsolva a subokat pedig vérbőségtől duzzadó testes hangok. Ekkor döbbennek rá az emberek, hogy a mélysugárzó nem is a dübörgést szolgálja, hanem a hangok természetesen teltté tételében segít nagymértékben. A dübörgés helyét pedig a dinamika veszi át. Minél minőségibb az erősítő, annál természetesebbé válnak a hangok, mivel azok megváltoztatják a mély-kezelésüket.

     A Datasat HD Master Audio demójakor az űrhajó gyakorlatilag felrobbantja a Tv falat, ahonnan beérkezik. A háttérből berepülő űrrepülő pedig végigszántja a szoba légterét, pontosan beazonosítva annak helyét a légtérben, tehát egyáltalán nem csupán csak egy effekt hangot hallunk, hanem valódi élményt biztosít. A hangszórók gyakorlatilag eltűnnek, és az egész jelenet a térben mozog. Elvileg ez lenne a dolga DTS-X-nek, vagyis hogy objektum alapú legyen a hang, de ezt egy jó erősítő jó hangszórókkal párosítva egy jó akusztikában, megfelelő beállításokkal már rég tudjuk prezentálni.

     Jelenlegi összeállításunk pedig még elég messze van a sokmilliós rendszerektől, mégis élvezhető, dinamikus hangot nyújt. A rendszer minden eleme vérbeli középkategóriás. Ennyi pénzért már joggal várhatunk el testes, dinamikus hangot, némi zeneiséget, és térélményt. Az Onkyo és a Magnat pedig ilyen szempontból egész jól egymásra talált. Gondolhatnánk, hogy egy drágább hangfal szettől még jobb eredményt várhatunk el, márka függetlenül, (hisz az adott kategóriát a mérete, és az ára határozza meg), de ezt sajnos sikerült megcáfolnunk. A teszt végén ki is derül, hogy mi ennek az oka. Mivel tesztünket a valós vásárlói igények szerint állítottuk össze, így nem valószínű, hogy ezt az erősítőt végül egy 5-600eFt-os hangfal szettel fogják majd otthonukban hallgatni. Nálunk ettől függetlenül lesz lehetőség bármely kategóriájú KEF, Dali, Wharfedale, Canton, ELAC, HECO, Sonus Faber stb... hangfalakkal is meghallgatni egyéni ízlések szerint.

     A poén egyik felét máris lelőném, mivel a házimozi hallgatást nem csupán a Magnat Shadow szettel végeztük el, hanem a frissen érkezett olasz Sonus Faber Principia 7-es szettel is. Az pedig már közel sem ez a kategória. Ő már a közép felső kategóriában versenyez, ott, ahol a Dali Opticon szériája is. Vele illik őt megversenyeztetni. A lényeg, hogy hiába a minőségibb hangfal, a mozis felhasználásnál ez túl nagy előnyt mégsem hozott. Zenében persze minőségibbnek érződik (hisz az is), de közel sem annyival, hogy kétszer annyit adjunk érte. Ismétlem, ez a kijelentésem csakis ezzel az erősítővel helytálló. Ez ebben a nézőpontban mégis óriási dicséret a Magnat Shadow-nak. Az összehasonlítás persze itt még nem állt meg, sorra vetettük össze más hasonló árkategóriájú, és méretű hangfalakkal, és a végén még valami mással is, ahol is választ kaptunk olyan jelenségre is, melyeket nem szívesen osztanak meg mások egy teszt alkalmával az olvasókkal.

Amikor a mozizást meguntuk, és persze beérkezett a Denon AVR-X2300-as EISA díjas erősítője, rögtön az a kérdés merült fel bennünk, hogy vajon kettejük közül zenében idén melyik is a jobb? Az eredmény, és az emberek véleménye pedig még minket is megdöbbentett. Kezdtük ott, hogy a Magnat mellé választottunk egy árban, és kategóriában is hozzá passzoló, a Denon Importőr által forgalmazott, és ajánlott Dali Zensor 7 hangfal szettet, illetve jelen esetben csak egy pár hangfalat.

Azért, hogy az összehasonlítás ne a hangfalakon bukjon el végül, ezért bevetettük a jó öreg Jolly Joker-nek számító Elac BS244-es polcsugárzónkat. Ő számít tehát etalonnak.  

A meghallgatáshoz a Dune Smart D1 lejátszóját használtuk fel, amire az Onkyo HDMI kábellel csatlakozott, még a Denon Optikai kábellel, így az átkapcsolás rendkívül gyorsan kivitelezhetőnek bizonyult. A jelfeldogozásért tehát mindkét erősítőnek a saját DAC-ja felelt.

Mindkét erősítő Pure Direkt üzemmódra állítva szólalt meg (A hangfalak nagy méretűre állítva, mélysugárzó nélkül), semmilyen szobaakusztikai kiegészítőt nem használtunk, még ha ez mint tudjuk, akár segíthetett is volna.

A zenei anyagnak a Best Audiophile Male Voices lemezről származó hármas track-et, Don Williams - You've Got A Friend című dalát használtuk. Úgy gondolom, hogy bármi más is hasonló eredményt hozott volna. Most kihagynám az audiofil marketing maszlagot, hisz ez attól még messze van, inkább a kapott hangot írnám le.

Hárman ültünk tehát le, mivel az mégis egy páratlan prímszám, így a szavazás kimenetele is biztos. Az ízlések persze többnyire eltérőek lehetnek, de a hallottakkal mégis mindannyian egyet értettünk. Természetesen ez a lehetőség mindenki előtt megadatik, ha valaki esetleg szkeptikus lenne.

Szóval a Magnat Shadow 209 hangfallal, és az Onkyo TX-NR656-os erősítővel kezdtünk. Testes nyugodt, meleg hang fogatott bennünket, óriási hangtömeggel. Ez az a hang, amit egy ekkora méretű hangfaltól elvár az ember. Lehengerlő, hifis hang ez, a tetszetősebb, nem az audiofilebb fajtából. 

Ezt követte a Denon, ahol a mélyek kb a kétharmadukra estek vissza. Mélyszegénynek viszont még így sem neveztem volna. Az igazi előrelépés azonban a térhatásban jelentkezett. Még az Onkyonál inkább kihúzódtak a hangfal széleihez a hangok, addig a Denon-nál a center helyére költöztek. Hármunkból kettőnknek tetszett jobban a Denon, még a harmadikunk is elismerte a térnövekedést, de ő mégis a teltség mellett tette le a voksát. Ennek a magyarázatnak később még súlya lesz.

Jöhetett a Dali Zensor 7. Ismét az Onkyo kezdett. Szintúgy jött a testes mély, de talán túlzóan sok is, mivel a középtartománya már ezt nem bírta kiegészíteni, így a hang Loudnesszessé vált. (Érdekes ez, hisz a Dali önmagában jó barátságot ápol hangban az Onkyo-val, és ezt már többször be is bizonyította nálunk. Utoljára a Dali Lektor 6-os szettje volt rá komoly hatással a TX-NR838-as erősítővel. Iszonyatos, hogy ők mit alkottak akkor.) Hármunkból hárman választottuk volna őt inkább a Denonnal, akinek kevesebb mélye, több közepe sokkal jobban illeszkedett hozzá. Térérzete viszont neki is hagyott némi kívánni valót maga után.

Nocsak? Ezek szerint tényleg lehet abban valami, hogy mihez mit ajánl az importőr? Aligha. Inkább csak szerencse, hisz a Denon sem szól jól mindennel, mint majd később, a saját tesztjében kiderül. Itt viszont nem ez számít, hanem az a szerencse, mely most mégis összehozta őket a DALI-val. Az a jó az egészben, hogy én a Magnattal is bármikor megvásárolnám.

Ha már egyszer az élet két ilyen remek párosítással hozott össze, akkor miért ne kapcsolunk át a két rendszer közt egy vakteszt erejéig. A legtöbb tesztben ez az a pont, ahol épp nem fog a filc, pedig biztos vagyok benne, hogy akit valóban érdekel a téma, az ezt megteszi.

Nos, mi megtettük. Az eredmény pedig látványosra sikeredett. A különbséget nem igazán kellett nagyítóval keresgélni. Az Onkyo - Magnat szett hangja egyszerűen lehengerlő. Semmi finomkodás, nem kérdez vissza. Kétséget kizárólag kb 30%-al jobb teret hozott létre, ami köszönhető a Magnat 3 utas felépítésének és nyílt középtartományának. (Hiába gyengébb ezen a téren az Onkyo. Egy hozzá passzoló hangfal szettel még is ezt az előnyét emelném ki). Dinamikában, hangtömegben is a másik szett fölé kerekedett. Egyedül a Zensor magassugárzójával nem tudta felvenni a versenyt a Shadow. Az sokkal finomabb, víztisztább hangleadásra képes. Persze, ez csakis akkor derül ki, ha egymás mellé tesszük őket, különben a Zensor 7 tényleg elég szuperül illik a Denon-hoz, így valószínűleg vele is teszteljük majd őt.

Végezetül azért, hogy ne az egyes hangfalak karakterének legyenek kitéve a versenyzők (Erősítők), elővettük az Elac BS244-es hangsugárzónkat, és vele folytattuk a vallatást. A 656-al kezdtük. Talán még a Magnat-nál is testesebb hangot kaptunk a hangfal mérete ellenére. Öröm volt hallgatni. Ez az a hang, ami a legtöbb embert elkápráztat. Igazán élvezetes, túlfűszerezett hang ez, mely hangsúlyozottan a mélyeket részesíti előnybe. Mivel a magasakat nem, ezért nem nevezném Loudnesszes hangnak. Kicsit komolyabban a zene fele fordulva viszont bevillant a kérdőjel: Hol vannak a zenészek? Azok ugyanis biztosan nem a színpadon voltak. Talán ebédszünetüket töltötték. A hang ugyanis ismét széthúzódott a hangsugárzók irányába. 

Átkötöttük tehát a Denon-ra, és vártuk tőle a csodát, de hát sajnos az vele sem jött el. A hang picit természetesebb lett, bár ezt sok ügyfelünk laposabbnak írja le,  de ez egy másik story. Erről kicsit később.

A térérzete tehát jobb valamivel, de egy éles fegyverrel a hang irányába célozva nem hinném, hogy veszélyeztetném bármelyiküket is a színpadon. A kettő közül szintén a Denon lehetne a valóságosabb, de a karaktere végett itt már az Onkyo-t választja a legtöbb felhasználó. Ezt tapasztalatból írom. 10-ből heten választják direkt összehasonlításban az Onkyo-t a Denonnal szemben manapság. Pár évvel ezelőtt a Denon attól volt zenei, hogy egy puha, dinamikátlan karakterrel rendelkezett. E miatt volt rendkívül kellemes rajta zenét hallgatni, és szintén ez miatt volt puhány mozira. A Denon-nál viszont már új szelek fújnak. Feszes, valóságos hangot kínálnak, ami nekünk, szakmabélieknek, és a hozzáértőknek tetszik, de a felhasználóknak nem minden esetben. Legtöbbjük csupán háttérzene hallgatásra használja, ahol a kellemesebb hang előnyt élvez a valóságossal szemben.

Amennyiben eldöntendő kérdés lenne a zenei rész, akkor nekem feltétlenül a kissé zeneibb Denon mellett kellene letennem a szavazatom. Amennyiben az érzékszerveimre szeretnék hatni, akkor pedig az Onkyo-ra. Valójában úgy gondolom, hogy mindegyik szükségmegoldás.

Mindez tehát akkor az életvitelünknek tudható be? Nem teljesen, de ez is közrejátszik.

A magyarázatot a Cambridge Audio AM5-ös sztereó erősítője hozta el számunkra, melyet szerintem semmire sem terveztek, csak az volt a feladat, hogy meg kellett építeni a világ egyik legolcsóbb, és legbutább sztereó erősítőjét. Mivel ezt történetesen a Cambridge Audio követte el, így a név kötelez alapon nem tudták kellően elrontani. Valahogy úgy, ahogy a Sonus Faber Principia sorozatot sem, ahol nagyon féltem a műanyag hangszóróktól, aztán kellemesen csalódtunk, mivel a Sonus Faber mérnökei sem tudták nagyot hibázni. A név kötelez na.

Itt is. Az AM5 bekötése után a zenészek elfoglalták a pozíciójukat, és élvezetes produkciójukkal kötöttek le bennünket. Felismerni az egyes sorok közt ülőket persze nem lehetne egy filharmónikus zenekarban, de legalább kitölti a két hangfal közti teret. Ismételném, hogy mindezt most alig 40eFt-ért! Nem, még ez sem számít audiofilnek, de egy elcsépelt HIFI szintet bizony tisztességesen hoz. Ha így haladunk, akkor lassan újra érték lesz ez a logó is a készülékeken, mint manapság a Hi-Res felirat.

El kell fogadnunk tehát, hogy a sok félrevezető teszt alapján, ahol az alig 100eFt-os házimozi erősítőket szinte audiofil és High End jelzőkkel illetik, ezek a kétszer annyiba kerülő készülékek is csupán bizonyos célközönségnek ideálisak. Akik ennél többre vágynak zenében, és moziban, azoknak bizony sokkal jobban a zsebükbe kell nyúlniuk. Még az Onkyo ugyan erőben képes lenne meghajtani a nagyobb hangfalakat is (A Shadow is egy ilyen nagy, vagyis úgy értem, hogy nála minőségibbeket, pl a Q700-as KEF szetett, vagy az említett Principia szettet.), de a minősége nem hoz egyértelmű javulást, addig a Denon minőségben lehet jobb, de annak meg az ereje korlátozza a feljebb lépést. 

El kell tehát fogadni, hogy az egyes kategóriákat nem véletlenül találják ki. Ezekhez az alsó középkategóriás erősítőkhöz a legjobban ugyan ilyen kategóriájú maximum 350eFt-os árkategóriájú 5.0 hangfal szett megvásárlása javasolt. Ezekhez jönnek még a mélysugárzók, így ideális esetben is 700eFt körül járunk, ami így sem kevés pénz. Ezért a pénzért viszont azt kapja a felhasználó, amit valóban elvár. Hangerőt, dinamikát, filmek esetében térélményt. Könnyű kezelést, széles szolgáltatásokat.

Úgy néz ki tehát, hogy az Onkyo bizony jó érzékkel célozta meg azt a vevőkört, akiknek ez az erősítő készült. Még egyszer kihangsúlyoznám, hogy alsó középkategóriánál járunk, ahol is saját kategóriája legerősebb erősítőjét kínálja, minden modern szolgáltatáscsomagot beletéve, tetszetős zenehanggal, brutális mozival. Kell ennél több? (Ha mégis több kell, akkor kell megcélozni az TX-RZ szériát.)

Az Onkyo tehát biztonsági játszmára hajtott idén, de hogy ne érje szó a ház elejét, egy új külsővel, kiterjesztett szolgáltatáscsomaggal, kényelmesebb kezeléssel, és szebb menürendszerrel látták el. A sikerességét minden bizonnyal az árazása határozza majd meg. Manapság épp az egyel kisebb hasonló szolgáltatásokkal rendelkező belépő erősítők adják a forgalom tetemes részét. Reméljük, hogy a teljesítmény és a hangminőség azért a középkategóriáig elrepíti majd a vásárlókat.

A termék aktuális áráról itt tájékozódhat.

Magyarországi forgalmazó:

A.I.D.A. Audió Kft.
2040 Budaörs, Gyár u. 2.

(Szent-Györgyi Albert 119.)

Telefon: (06-1) 248-2030
Fax: (06-23) 880-969

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Onkyo TX-NR656 7.2 hálózatképes házimozi erősítő

 

A TX-NR656 támogatja a legújabb 4K UltraHD videók továbbítását. A HDCP 2.2 kompatibilis HDMI 2.0a csatlakozókon át 4K/60 Hz/4:4:4/HDR videó juttatható el a legújabb 4K képmegjelenítőhöz. Az egyszerűsített távirányító a Quick Setup menü és az intuitív grafikus kezelőfelület könnyű beállítást tesz lehetővé. A felhasználók alternatívaként az erősített 2. zóna hangszóró kimenetet is használhatják egy másik helyiség hangosítására. A Google Cast és a FireConnect funkciók egy nyári rendszerszoftver frissítés követően működnek majd.

- Teljesítménye: 7x160W (6Ω, 1 kHz, 1% THD)
- Dynamic Audio Amplification nagyáramú végfokok és tápegység
- Front kettős erősítésre (Bi-Amping) konfigurálás
- AK4458 384 kHz/32 bites D/A konverterek (8 csatorna)
- 32-bites DSP
- Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio dekódolás
- 4 DSP hangmód, Theater-Dimensional virtuális surround, CinemaFILTER, Direct Mode, Double Bass funkció
- DTS:X és Dolby Atmos 5.1.2 csatornás hang
- AccuEQ akusztikai kalibrálás AccuReflex technológiával
- Advanced Music Optimizer tömörített és Bluetooth audió javításához
- Beépített Wi-Fi és Bluetooth (ver.2.1 + EDR) kapcsolat
- Internet rádió és online zenei szolgáltatások (TuneIn Radio, Pandora, Spotify, Tidal, Deezer)
- Hangfájlok lejátszása hálózaton és USB-n át (MP3, WMA, WMA Lossless, 192 kHz/24-bites FLAC, WAV, - AAC, 96 kHz/24-bites Apple Lossless, DSD 5,6 MHz, LPCM)
- Google Cast, AirPlay vezeték-nélküli audió streaming
- Vezeték-nélküli FireConnect többszobás technológia
- Vezérlés és zenei bitfolyamok iOS/Android Onkyo Remote Streaming App-al
- HDMI 2.0a csatlakozás 4K/60p, 4:4:4, 3D, HDR ARC, Deep Color, x.v.Color, Lips
ync, CEC és HDCP 2.2 - támogatással: 7+1 előlapi be- és 2 kimenet
- Hybrid Standby HDMI jeltovábbítással
- Lemezjátszó bemenet
- Erősített 2. zóna és 2. zóna vonalkimenet
- Méretek (szél x mag x mély): 570 x 287 x 423 mm
- Tömeg: 12.5 kg
- Színválaszték: fekete, ezüst

 

HIGHLIGHTS

  • DTS:X™ and Dolby Atmos® up to 5.1.2 Channels
  • Wireless Audio Streaming with Google Cast™ and AirPlay
  • Bluetooth Audio / Wi-Fi® with Spotify and Tidal
  • HDMI® 8 In / 2 Out Including 1 Front (HDCP 2.2 / HDR)
  • Dynamic Audio Amplification for Realistic Sound
  • AccuEQ Room Calibration with AccuReflex Technology
  • FireConnect™ Multi-Room Technology
  • Phono Input and Hi-Res Audio Playback
  • 384 kHz/32-bit Hi-Grade DAC
ADVANCED FEATURES
  • DTS:X™ New-Generation Sound Format Ready
  • Supports Dolby Atmos® Format for Exciting Multidimensional Sound
  • 4K/60 Hz-Capable 4:4:4 HDMI® Terminals for UltraHD Entertainment*1
  • Supports HDCP 2.2 and HDR for Future 4K/Full HD Video Streaming and Broadcast*2
  • Built-in Wi-Fi® Certified Wireless LAN Capability
  • Bluetooth Version 2.1 + EDR Capability (Compatible Profile: A2DP v1.2, AVRCP v1.3) with Advanced Music Optimizer DSP Technology
  • Internet Radio and Music Streaming Subscription Services Included (TuneIn Radio, Pandora®, Spotify, Tidal, and Deezer)*3
  • Play Compressed, Lossless, and Hi-Res Audio via Local Network (MP3, WMA, WMA Lossless, FLAC, WAV, AAC, Apple Lossless, DSD 5.6 MHz, and Dolby® TrueHD)
  • Digital and Analog Audio Transmission to Optional Wireless Speaker via FireConnect™ Technology
  • AccuEQ Room Calibration Featuring AccuReflex Technology for Seamless Object-based Sound from Compatible Speakers (Mic Included)
  • Advanced Music Optimizer to Improve Compressed Digital Audio Quality (Bluetooth Audio Included)
  • Control and Stream with Free Onkyo Remote Streaming Apps for iPod touch/iPhone*4 and Android™ Devices*5
  • Powered Zone 2 and Zone 2 Line Out for Distributed Analog/Digital Audio Playback in Another Room
  • Bi-Amping Capability for Front Channels
*1 6G video is supported on HDMI inputs 1/2/3, Main Out, and Sub Out. *2 HDCP 2.2 is supported on HDMI inputs 1/2/3, Main Out, and Sub Out. *3 Availability of services depends on region. Some services may require a paid subscription and firmware update. Availability of third-party services advertised here is accurate at the time of publication, but may be subject to change without notice. *4 Compatible with iPod touch (3rd generation or later) and iPhone 3GS or later. All models require iOS 4.2 or later. *5 Requires Android 2.1 or later.

AMPLIFIER FEATURES
  • 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC);175 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 10% THD, 1 Channel Driven, JEITA)
  • Dynamic Audio Amplification for a Thrilling Audio Experience
  • H.C.P.S. (High Current Power Supply) Massive High Power Transformer
  • High Current Amp Design to Effectively Drive the Speakers
  • Non-Phase Shift Amp Circuits for Realistic Imaging
  • VLSC™ for a Clear Audio Experience
  • Optimum Gain Volume Circuitry
  • PLL (Phase Locked Loop) Jitter-Cleaning Circuit Technology for S/PDIF Audio
PROCESSING FEATURES
  • HDMI Support for 4K/60 Hz, 3D, Audio Return Channel, DeepColor™, x.v.Color™, LipSync, Dolby Atmos®, Dolby® TrueHD, DTS:X™, DTS-HD Master Audio™, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC
  • Dolby® TrueHD and DTS-HD Master Audio™ Decoding
  • AK4458 384 kHz/32-bit DAC (8 Channels x 1)
  • 32-bit Digital Signal Processing Engines
  • 4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports, Action, and RPG
  • Theater-Dimensional Virtual Surround Function
  • CinemaFILTER™
  • Direct Mode
  • Double Bass Function
CONNECTION FEATURES
  • 8 HDMI Inputs (1 Front/ 7 Rear) and 2 Outputs
  • USB 2.0 Port
  • Mass Storage Class USB Memory Playback Capability
  • 2 Component Inputs
  • 2 Composite Video Inputs
  • 3 Digital Audio Inputs (2 Optical and 1 Coaxial)
  • 8 Analog Audio Inputs (1 Front*/7 Rear)
  • Phono Input for Turntable Connection
  • 2 Parallel Subwoofer Pre-Outs
  • Location-Numbered Speaker Terminals
* 3.5mm pin jack type.

OTHER FEATURES
  • Crossover Adjustment for Each Channel  (40/50/60/70/80/90/100/120/150/180/200 Hz)
  • A/V Sync Control (Up to 500 ms in 5 ms Steps at 48 kHz)
  • Graphical Overlaid On-Screen Display (OSD) via HDMI with Quick Set-Up
  • Hybrid Standby Function with HDMI Passthrough
  • Tone Control (Bass/Treble) for Front L/R Channels
  • 3-Mode Display Dimmer (Normal/Dim/Dimmer)
  • 40 FM/AM Random Presets
  • Firmware Updates via Ethernet and USB
  • RIHD (Remote Interactive Over HDMI) for System Control
  • Simple Remote Control