Keresés

Denon AVR-X2200W Teszt- Ismét a legjobbak közt

     Középkategóriás erősítőket vizsgáló sorozatom második állomásához érkeztünk, ahol is a Denon idei modelljével, az AVR-X2200W-vel ismerkedtem meg közelebbről. Az ezekkel szerzett tapasztalataimat, élményeimet írnám most le.

      Az elődmodellről közel egy éve jelentettem meg a tesztemet, mely akkor nem lett igazán pozitív. A rengeteg kényelmi, és funkcionális előnye ugyanis nem tudta feledtetni a hangbéli hiányosságait. Ezt nem csak én láttam így hanem más tesztírók is. Be kellett látni, hogy az évről évre pozitív fejlődésmenet megszakadni látszott. (Ez más gyártóknál is előfordul, nincs ebben túl sok újdonság. Egy félresikerült modell után sokkal nagyobbat szól ugyanis egy igazán jól eltalált.) A Denon pedig ahelyett, hogy a termék árát csökkentett volna, inkább a háttérbe tolta azt, majd (akciózva) a kisebb modellt helyezte előtérbe. Így lehetett az AVR-X1100W a tavalyi év legsikeresebb Denon modellje. (természetesen a magasabb kategóriába sorolt készülékek szép számmal fogytak)

     Pontosan elődje emléke miatt voltak vegyes érzéseim a mostani tesztalanyommal, és annak fogadtatásával kapcsolatban.

     A félelmemet tovább erősítette egy olyan csoportgyőzelem, amiben látszólag esélytelen ellenfelekkel mérették össze a What Hifi-ben. Ezek a félelmek végül nem igazolódtak be, hisz a Denon visszatérni látszik, így ezt a tesztgyőzelmet inkább csak egy felfuttató mérkőzésnek tudom be, ami még a profi bokszolóknál is bevált procedúra.

Kezdjük rögtön az elején a feketelevessel, hogy aztán végre a kellemes dolgokkal foglalkozhassunk.

     Ebben az évben a többi gyártókhoz hasonlóan a Denon is árat emelt. Ennek egyik fő oka a dollár nagyfokú megerősödése volt, melyet Euro-Dollár közti elszámolást követett. A Denon egy picit még ennél is drágább lett, ami valószínűleg a felhasznált anyagok/technika rovására írható. Utóbbinak persze mindig örülni kell. A Denon idén valószínű, hogy nem egy olcsó, hanem egy igazán jó erősítőt akart készíteni. Nem gondolom egyébként, hogy egy 200eFt feletti erősítő esetében ezen 10eFt-on fog múlni a boldogság. A készülék listaára 219990Ft, még az európai listaárakat figyelembe véve 50 Euro-val drágább konkurens készülékek árainál, amit a hazai importőr máris lefele kerekített. Kedves gesztus.

     Megérkezése után két nappal volt egy kis időm, így kibontottam a dobozát. Izgatott, és persze kíváncsi voltam a hangjára. Szerettem volna meleg váltásban meghallgatni/összevetni az Onkyo TX-NR646-os erősítőjével. Hisz évek óta Ő a legnagyobb ellenfél.

     A dobozt kibontva újdonságot nem véltem felfedezni. Amennyiben valaki most először bontaná fel egy ilyen készülék dobozát, azt rengeteg pozitív hatás éri majd.

     A szokásos tartozékainál kezdeném a felsorolást. A távirányítón, és az azokhoz tartozó elemeken kívül az FM rádió vételhez szükséges antennát, és leírásokat találunk. A magyar nyelvű használati útmutatót ezúttal is CD-n mellékelik, mely roppant hatásos, ha segítségre van szükség. A témakörök fülekre vannak osztva, és a Ctrl+F (keresés indítása) billentyű is tökéletesen működik. A CD mellett a garancialevelet találjuk. Az erősítőre egyébként extra hosszú, 1+2 év kiterjesztett garancia vonatkozik.

     A különlegesebb tartozékok közt a mérőmikrofont, és annak dobozát kell érteni, ahol felhívják a figyelmet, hogy az csakis a mellékelt állványon, vagy egy mikrofon állványon (tripod) fog megfelelően működni.

 

    Ezt az eldobható, papírból készült, rakéta formájú állványt idén is mellékelik, amit a leírások közti nylon tasakban találunk lapra szerelve. Összerakása egy férfiembernek nem lehet persze nagy feladat, hisz van hozzá rajz. Miután megküzdöttünk a nem túl nehéz feladattal, egy magasságában állítható, a célnak tökéletesen megfelelő, mégis eldobható állványt kapunk. Ugyan ebben a zacskóban található a másik zseniális dolog, a színkóddal ellátott hangfal kábel megjelölő matrica szalagok, melyek felhelyezése után gyerekjáték a bekötés, mivel a hangfal aljzatok is színkódoltak.

      Maga a készülék persze érdemben konkrétan semmit sem változott az elődjéhez képest. Megkülönböztetni szemből a típusszámát letakarva nem lehetne az elődjétől. Most is a megszokott, és jól eltalált/bevált Denon design tükröződik róla vissza. 

     Ebben a kategória osztályban általánosnak mondható műanyag előlapja enyhén szálhúzott mintázatú, mely magasfényű betétet kapott. Ennek a magasfényű betétnek a felső részét foglalja el kijelző, mely fehér színben jeleníti meg az információkat. Méretes betűi/számai jól olvashatók. Az alsó sávban a különféle aljzatok helyezkednek el. Itt található a fejhallgató kimenet, a mikrofon bemenet (Audyssey), a HDMI bemenet, és az USB bemenet, melyről zenei tartalmak játszhatók le.

     A két sávot pedig a kezelőszervek választják el egymástól. Sok nem található belőlük, csak pár fontos dolog. A rögzített rádió csatornák léptetéséül szolgáló gombok, a második zóna ki/be kapcsolására, és bemenetválasztásának gombjai, egy fényerő szabályzó (Dimmer), egy állapotjelző gomb, és négy quick select gomb, melyhez egyedi bemeneteket, és hangzásmódot párosíthatunk. Ezt a funkciót tavaly is kedveltem rajta. A külső keretben jobb oldalt a hangerő szabályozásáért, még bal oldalt a bemenetválasztásért felelős tekerős kezelőszervet találni. Méretük eltérő, ami asszimetrikus megjelenést kölcsönöz, de ez pont így tökéletes.

     Megfordítva sem ordító a különbség. A bemenetek száma ezúttal nem változott. Nem csökkent, és nem is nőtt. Még az összetétele sem változott. HDMI bemenetből 7db található rajta (+1 az előlapon), még kimenetből mindjárt kettő. Az egyedüli változás rajta az analóg RCA bemenetek elrendezése, mely idén nem egymás fölé helyezve találhatók meg rajta, hanem egymás melletti elrendezésben. Komposit video bemenetből kettő, még komponens videó bemenetből egyet helyeztek el rajta.

     Optikai digitális bemenetből két darab található rajta, még a digitális koax aljzatot idén szintén elhagyták. Ezen kívül két darab vonalszintű mélysugárzó kimenettel, és egy ugyanilyen 2. zóna kimenettel bír.

 

 

     Vezeték nélküli kapcsolódást tekintve kettő, kihajtható WiFi diversity antennát, és beépített Bluetooth-t tartalmaz. Aki nem kedveli a vezeték nélküli kapcsolatokat, annak lehetősége van hagyományos LAN kábellel (RJ45) is összedugni a hálózattal.

     A hangfalak csatlakoztatásául szolgáló aljzatok mindig is a kedvenceim közé tartoztak. Kategóriájának legkényelmesebb bekötését teszik lehetővé. Az egymás mellett elhelyezett egysoros hangfal kimenet nem az ördögtől való. A többi gyártó is előszeretettel használja, csak nem épp ebben a kategóriaosztályban, hanem jóval feljebb.

    Három éve a Denon száműzte az AM antenna vevőrészt az erősítőjéből, de ezt valamiért a tavalyi modell, és az AVR-X2200 is újra visszakapta az FM vételhez szükséges antenna aljzat mellé. Egy biztos. A mai trendeknek megfelelően ezek egészen biztosan a háttérbe szorulnak majd az Internetrádióval szemben.

     A készülék hátulján nézelődve két fontos információt érdemes még megemlíteni. Az egyik a készülék maximális áramfelvétele, ami idén is maximálisan 500W, ami azért elmarad az átlagtól. Ez az energia biztosítja a dinamikus 7 X150W csatornánkénti teljesítményt, mely megszokott módon diszkrét elemekből, válogatott audió alkatrészek felhasználásával építettek.

     Ez a modell is, ahogy a tavalyi is rendelkezik egy egyedi Denon Eco üzemmóddal. Ez azt jelenti, hogy nem csak kikapcsolva csökkentik az energiafogyasztást, hanem ha lehetőség van, akkor menet közben is. Az AVR-X2200-as ECO módba kapcsolva a gyártó szerint 50.3%-ot képes spórolni. A tipikus 75W fogyasztást képes 34W-ra csökkenteni. Ezzel újabb pár száz forintot a tulajdonos zsebében hagy évente. Ez a spórolás halk üzemmódban érhető tetten, amikor a tápegység nagyfokú kihasználatlanság miatt veszteségesen üzemel. Felhangosítva természetesen enged a brutalitásnak, amin a csövön kifér alapon. (készenléti üzemmódban 0.1W-ot fogyaszt, HDMI CEC kapcsolat engedélyezése után 0,5W-ot, még a hálózatot is figyelve 2,7W-ot)

     Gyakorlatban az ECO mód aktiválásakor észlelhető, hogy eltűnik a hang mögül az a plusz energiatartalék, mely magabiztosságot adna neki. Mintha fellélegezne a rendszer, amikor kikapcsoljuk, de részleteket legalább nem tüntet el. Ezzel a megrögzött spórolók elismerését is sikerült elérni.

     Az Eco üzemmódnak három változata érhető el. Auto, On, és Off. Az Auto Eco üzemmód automatikusan vált a normál és az Eco mód között, attól függően, hogy milyen hangerőt választott. A másik két állapot talán nem igényel e fajta magyarázatot.


     Ez volt az első fontos információ, a hátlapot vizsgálva. A másik észrevétel a származására vonatkozna. A Denon ugyanis az AVR-X2200-ast már nem Kínában gyártja, mint az elődjét, hanem Vietnámban, ahol ezentúl az export cikkek nagy többségét már nem csak a Nike cipők teszik majd ki. Persze ez csak vicc volt, hisz ennél hatásosabban tényleg nem debütálhatott volna az új gyár.
     

     A szakembereknek látszólag könnyű dolga volt. Meg kellett tartani mindent, ami jó, ki kellett javítani a hiányosságokat, majd fel kellett szerelni a legújabb dekóderekkel. A Denon mérnökei pedig idén mindezeket szinte hibátlanul teljesítették.

      A Denon rendelkezik jelenleg a leglátványosabb, színes képekkel illusztrált menürendszerrel, és beállítási segéddel. (Setup Assistant)

     Nagyméretű, kevés gombot tartalmazó távirányítója csupán tényleg csak a legfontosabb dolgokat tartalmazza, így kezelése bárki számára könnyedén elsajátítható.

    Az erősítő videó szekciója is egészen elképesztő. Kezdjük. Támogatja a legfrissebb HDMI 2.0 szabványt, vagyis kezeli a következő generációs 4K Ultra HD 60 Hz-es forrásokat és kijelzőket a fokozottabb, minél eddiginél lenyűgözőbb vizuális élmény eléréséhez. Sőt, még ennél is tovább megy, hisz az Advanced Video Processing a kisebb felbontású jeleket is felskálázza akár 1080p-re és 4k Ultra HD-re. Erre képes az analóg és digitális videó bemenetekről egyaránt. Kezeli továbbá a 4:4:4 Pure Color mintavételezésű tartalmakat is, a legélesebb szín felbontás érdekében. A képátvitelt egészen 6Gb-es sebességig támogatja 24bites színmélységgel, ráadásul az ISF videokalibráció is a repertoár része. Jó hír, hogy idén belekerült a HDCP 2.2 másolásvédelmi eljárás is.

A hálózati funkciói szintén megérdemelnek pár szót, ugyanis két platformra is elérhető az erősítő vezérlő alkalmazása.

Android alkalmazás

Amennyiben nincs épp kezünkben sem okostelefonunk, sem a távirányítónk, úgy a számítógépünk böngészőjén keresztül IP vezérlése is megoldott.

     A Bluetooth-on kívül támogatja az Airplay vezetéknélküli zeneátvitelt, ahogy a DLNA zenei streaminget, a Spotify Connect-et (okostelefonról vezérelhető, és érhető el), és az Internet Radio-t is. 

     Figyelmet érdemel a streaming formátumok széles támogatása is, beleértve a nagy felbontású DSD, FLAC és AIFF fájlokat, még az alacsonyabb bitrátájú zenék közt az MP3 kiterjesztés lehet népszerű.

     Az erősítőt hálózatba kötve külső hangkártyaként is kezelhetjük, így a számítógépünk zenei tartalmát pár kattintás alatt a hangfalainkon élvezhetjük, bárhol is legyenek azok a lakásban.

     A hét erősített csatornát pedig a legkülönbözőbben használhatjuk fel. Adott a 2. zóna aktív vezérlése, ahogy a magassági, szélességi, hangsugárzók alkalmazása, vagy a hagyományos 7.1-es felhasználás.

     A mai trendek viszont egyértelműen a Dolby Atmos, és DTS X köré fonódnak. Mindkét hangzásmód úttörőnek számít, így nagy irántuk az érdeklődés. Tavaly, még a Denon csak a közép-felső középkategória vásárlóinak tette elérhetővé a Dolby Atmos térhangzást, de ezt idén a konkurencia nyomására lehozta a középkategóriába. 

     A Pioneer idei EISA díjas erősítőjéhez képest viszont a Denon itt nem állt meg, hisz várjuk hozzá a szoftverfrissítéssel együtt megérkező DTS X hangzásmódot is, mely még ebben a hónapban szintén napvilágot lát majd.

     Ez az a két fontos mérföldkő, mely az egész készüléket időtállóvá teszi. Nem is tudom, hogy mi lesz az ez utáni nagy dobás, hisz még a felső kategóriás erősítők sem tudnak ennél többet. Néha még ennyit sem. A Denon/Marantz cégcsoport ugyan fizetős keretben, de a felsőkategóriás erősítőkkel rendelkező ügyfelei részére biztosítja az Auro 3D hangzást is, de ezt szerintem a későbbiekben is csupán egy szűk réteg használja majd. A terjedéséhez a többi erősítő gyártó aktivitására is szükség lenne.

      Technikailag van tehát egy igazán mindent tudó, a lehetőségekhez képest jól összerakott erősítőnk, aminek már csak a működését, és hangját kellene megismerni, bemutatni.

      A hangbéli kritikámat már harmadjára fogalmazom át, amire még nem igen volt példa. Az erősítőt a kis hangfalakon kívül ugyanis nem egy, hanem két teljesen más karakterű, és árkategóriájú hangfallal teszteltük. A véleményeink pedig sorra változtak. Hála az égnek pozitív irányba. Talán épp ezért nem célszerű elkapkodni egy-egy vélemény írást, hisz az lehet hogy csak ott, és csak azzal a párosítással érhető tetten, legyen az akár pozitív, akár negatív élmény.

     Beüzemeltem tehát. Mivel az Onkyo TX-NR646-os erősítő a KEF Q700-as hangfalaira volt rákötve (ezen demózzuk a Dolby Atmost), így hát elsőnek ennek helyére installáltam azt. Érezni lehetett, hogy küzd az erősítő vele, túlságosan leterheli őt, így a hibáit is nagymértékben kiemeli.

     Mivel nem az volt a célom, hogy azt mutassam be, hogy mi az amire nem képes ez az erősítő, hanem épp arra hogy mire igen, így később egy olcsóbb, kisebb, könnyebben hajtható hangfal szettel próbálkoztam.

     A DALI Lektor 6-os hangfal szettjét éreztem árban, kategóriában is közelebb hozzá, hisz a KEF Q700-as már a DALI Ikon 6 / Opticon 6 szettjének felelne meg. Nem utolsó sorban a Dali Dán mérnökei is Denon elektronikával tesztelik, hangolják a hangfalaikat. Ez pedig nem lehet véletlen.

     Az erősítő bekapcsolását követően egy beállítási segéd fogad bennünket, ami segíti az installálást. Beállítja az egyes bemeneteket, a hálózati kapcsolatot, és a hangfal elrendezést. Jelen esetben az Atmos végett az 5.2.2 felállást választottam. Ennél a modellnél is megadható, hogy a mennyezetbe épített hangfalak hol helyezkednek el. Nálunk épp középen, így ezt választottam.

     A rendszer beállításakor egy régebbi sejtésem is beigazolódni látszott, vagyis hogy az Audyssey mikrofonokat illesztik az adott készülékekhez. Az AVR-X2200-as erősítő bemérő rendszeréhez is először egy más típus (egyébként megszólalásig hasonlító) mikrofonját használtam, de az fázishibákra, hangerő szintekre panaszkodott, így a mért eredményeket nem lehetett komolyan venni.

     Ekkor jutott eszembe, hogy találkoztam én már hasonlóval. Kibontottam tehát a Denon saját mikrofonját, majd a mellékelt rakéta állványt is összeszereltem hozzá.

     Az eredmény hatványozottan jobb lett. A hangfalakat azért némileg magasabban vágtam, hisz én azért figyelembe vettem az erősítő képességeit is, nemcsak a hangfalakét. A háttereket szokás szerint túlhangosította, ahogy kissé a mélysugárzót is, de ezek beállítása igazán percek kérdése. (Már ha tudjuk, hogy mit kell hallani)  Maga a hangkiegyenlítés, vagyis az EQ szerintem jól működött benne, így az Audyssey mérési eredményeket meghagytam.

     A pozitív eredmény/változás máris érezhető volt. Ezt követte még pár apró finomítás, és kész is lett. Kezdődhetett a tényleges értékelés.

     Ismert filmjelenetekkel kezdtem. Roppant kíváncsi voltam Rékasi Károly orgánumára az Oblivion - Feledés című film elején. A film indulásakor a Tet bázis szépen fordul a föld körül. Hangjában minimális megbicsaklás észlelhető, még hátunk mögül indulva előttünk eltűnik. (Ez igencsak jónak számít) Pár másodpercre rá megérkezik a narrátor, Tom Cruise belső hangja, vagyis hát Karcsié. Teljesen más karakter, mint az Onkyo-é. Közel sem olyan testes, mégis szerethető, hisz levegősebb annál. Sokkal könnyedebb, rendkívül tiszta. Már a film elején érezni, hogy rengeteg részletet kíván megmutatni a filmből az AVR-2200.

    Később a viharba kerülve döbbentett le a villámok és a mennydörgés együttes, ijesztő hangja. Sorba rakom a pipákat az értékelésemnél. Ekkor még nem hittem, pedig felfigyeltem rá, hogy a mélyhang kezelése egyedi.

     A futball aréna repülős részénél is lehúzzuk a fejünket. Ez legfeljebb az effekt miatt volt, nem pedig azért, mert lefedte volna teljes mértékben a szoba felső hányadát. Az élvezeti értéke minden esetre értékelhető. A hangok egészen élethűek, bár a legalsó szegmens itt is kissé hiányzik. Így persze még több részlet kihallatszik a felső mély, mély-közép tartományból, ami bizony egy másfajta élvezeti értékkel bír. (karakter)

     Visszakanyarodtunk az AVATAR-hoz, ahol Jake a film első részében felfedezi az erdőt Neytiri-vel. Ezután jön a vadászós rész, amiben a Denon erősítő idáig nem mutatott olyat, hogy meglepjen. Most viszont megtette. Jake íjának ereje odavág rendesen. El kell ismerni hát, hogy a feszes részek bizony egészen jól állnak neki. A mélyközép, és mély hangok összjátéka egészen kiválónak mondható. Sokat dolgoztak ezen. Érezni, hallani.

Nemcsak a feszes, ütős részek élvezetesek rajta, hanem az apró kis neszek/zajok is, melyet nagyon szépen kivenni még hangosabb részek esetén is. 

     Még az AC/DC sem akasztotta ki. Sok nagyon drága rendszerben is csak hangoskodás, és dübörgés marad, élvezeti értékkel nem bír. A Denon AVR-X2200-as készülékén pedig még a mélysugárzó néhány dB-es emelése nélkül is tonális egyensúly hallatszott. Persze volt, hogy egy-egy dobütés kimaradt, de ez még így is dicséretes. Persze az ereje itt is véges, hisz az 500W-os táp már ide kevés. A KEF-nél itt térdelt le hamarabb, még a DALI + 2 mélysugárzó élettel telibbnek hatott. Ameddig nem fogy el, addig szeretjük, de az átéléshez az kellene, hogy mellbe is vágjon egy egy lábdob. Talán egy kisebb szobában, a Lektor 6-al meg is tenné...

     Könnyedebb műfaj következett. Michael Buble-val a popműfaj egyik nagy öregjével, (legalábbis ami a hangját illeti) folytattuk. Blake Shelton-nal hallgattam meg egy duettet rajta, a Home-ot. A előadásuk nekik, és a Denon-nak is csodálatos. A hangfalak közti részt játszi könnyedséggel tölti be. Minősége a nála sokszor többe kerülő erősítőket is megközelíti, bár érezni, hogy nagymértékben a mélysugárzókra támaszkodik, ami néha egy-egy akkordnál kissé orrhangot eredményez. Lejjebb nem nagyon akartam venni a mélysugárzó jelszintjéből, mivel az az össz élvezeti értékéből vonódott volna le. Mindent összevetve így volt a legjobb. Több ügyfelemet is megkérdeztem, de nekik nem tűnt fel, vagy nem zavarta őket. Amennyiben nincsenek sztereó erősítős élményeink, úgy hiányérzetünk zenei téren biztosan nem lesz. Ez az a szegmens, amiben egyértelműen ki lehet emelni évek óta a Denon-t. Nem gondolom, hogy ebbe érdembe a többi fennmaradó versenyző bele tudna szólni, maximum döntetlenre lehetnek képesek. Ez az a pont, amiben a 6-os szériás Onkyo-ra köröket ver, de jöjjön az a rész, amiben legalább annyira le volt idáig maradva a Denon, mint amennyivel a zenei téren megelőzte azt.

     Így hát Végül a Dolby Atmos demo lemezét játszottam le rajta. Azt a lemezt elég sokat hallgattam az elmúlt évben, így azért van némi összehasonlítási alapom. Itt is elmondható, hogy a keményebb részekkel igazán jól elboldogul.

A Forma 1-es jelenetben Vettel váltásai kellően kemények, feszesek, de a lendület mégis kisebb a vártnál. Talán a jelenlét érzékelés kisebb. A védőkorlátról elrepülő kánya szárnycsapásai gyomorból feltörő erőtől duzzadók, kicsit túlságosan is.

Az erdős jelenetben az ég dörgés is a vesémig hatol.

     A levél körberepülése a szobában felszínre hozza a térábrázolás apró hiányosságait, mivel annak hangereje kissé hullámzik. A hangfalakhoz közelítve felhangosodott, még közöttük lehalkult, emiatt sérül a térérzet. Ez a KEF Q700-as hangfalaknál zavaró volt, még a Lektornál legfeljebb kicsit forgattam a fejem. Minden ilyen hiba a drágább hangfalnál hangsúlyosabb volt, még a kisebb hangfalnál épp csak említésre méltó. Fontos tehát, hogy a rendszer tervezésekor megfelelő hangfalat válasszunk, hisz nem mindegy, hogy melyik énjét is ismerjük meg.

     A Dolby Atmos által adott élménye azoknak fog igazán tetszeni, akik még nem hallottak ilyet. A DTS HD-MA, True HD, vagy akár a normál Dolby Digital számomra sokkal megragadóbb volt, sokkal jobban élveztem. Talán ez mind az energiafelhasználásának köszönhető, hisz a plusz fel nem használt kraft a térérzetnek, és a dinamikának is jót tett.

     A teszt írását megelőző napokban is őt hallgattam. Megnéztem vele még egyszer a John Wick-et, ahol már a film elején falnak vezetett amerikai terepjáró is olyat szólt, hogy csak hüledeztünk. A diszkós rész tényleg elhozta azt a hangulatot, melyeket csak a jó Clubokban érezni. A Lövések feszesek, kellően csattanósak, nem folyik össze az egész.

     Belekötni tehát tényleg nem könnyű a Dali Lektor 6-al párosítva, de a sorozatos részleteben kiemelt előnyei inkább magyarázkodásnak tűnnek. Persze ezeket a dicséreteket tényleg komolyan gondolom, de ez a sok pozitívum nem minden esetben alakul át egy egységes, megfogható élvezeti faktorrá. (Pl Atmos esetén)

     Talán a mélyek legalsó szegmensének kezelése okozza hogy a tér teltsége csökken, így olyan módon nem áll össze a hang egy egységgé mint az Onkyo esetében. Ez nem végzetes hiba, hisz helyette rengeteg minden egyéb más pluszt kapunk. Példának okául olyan apró finom részleteket, amiket az Onkyo nem, vagy nem így tálal. Levegős, szellős hangjával sok esetben varázsolt el engem is, nem is beszélve is a zeneiségéről. A Denon lágyságnak is búcsút inthetünk, amit annyira szerettünk de mégis kritizáltunk. Ez az a helyzet, amikor siratjuk a múltat, miközben legbelül örülünk, hogy ezek a változások végbe mentek.

     Úgy gondolom, hogy az eddigi Denon rajongótábor sem fog csalódni, hisz a lágyságot elveszítették ugyan, de kaptak egy rendkívül precíz, feszes, pontos hangot, mely a zenei, és a mozis élményekre is pozitív hatással van. Tényleg meg fognak döbbenni keménységén, dinamikáján. Ilyen karakterrel Denon eddig még nem rendelkezett. Nagyon bizonyítani akartak, és ez sikerült is nekik. Olyan némileg egyedi hangzást sikerült elérni, mely kellően brutális, mégis ha kell megfogottan kifinomult. Langyosnak ezentúl már biztosan nem mernék nevezni egy új Denon erősítőt sem, az biztos.

     A Denon AVR-X2200 egy kellően univerzális erősítő ennek minden előnyével, és hátrányával. A mérnökök olyat erősítőt terveztek, amit a nép kívánt. Szélsőségektől menteset, de mégis élvezeteset. Moziban, és erőben japán konkurensét az Onkyo-t ugyan nem éri utol, de sok minden másban fej-fej mellett vannak, sőt, egyes funkciókban, kezelhetőségben egy hajszállal meg is előzi azt. Egy megfelelően választott hangfal szettel párosítva egész szépen lefaragja genetikai hátrányát, vagyis a hangerő/dinamika közti lemaradását. Pár nap után mindhármunknak ez volt a véleménye róla. Nem Onkyo, de talán nem is baj. Jó ez. Aki borzongásra, vágyik, az vegyen Onkyo-t. Aki finomságra, minőségre, zeneiségre, és idén először keménységre, az pedig nyugodt szívvel válassza a Denon-t.

     Az utóbbi igényekkel tapasztalatból mondom, hogy sokan térnek be az üzletünkbe. A cikk megjelenése pillanatáig, és kicsit még azután is egymás mellett tesztelhető a két készülék, ráadásul most kissé gonosz módon. Az Onkyo-t leszedáltam kissé egy olcsóbb (érzéketlenebb) hangfal szettel, ami végett az erőfölénye elveszni látszik. Marad tehát a karakter, ami közül talán egy pénzfeldobás tehet igazságot, ki ki értékrendje felett.

A Denont ezentúl is bátran ajánlom a zenekedvelőknek, akik nem túl nagy (20-25m2) helységben minőségi, érzékeny hangfalakat hallgatnának rajta. Jövőbiztos, kényelmesen kezelhető, igényes erősítő remek, kiforrott funkciókkal.

Igen, a Denon tényleg visszatért az élvonalba.

Az erősítő aktuális árát itt találja.

Közvetlen kihívója az Onkyo TX-NR646, melyről ide kattintva szintén olvashat egy részletesebb bemutatót.

Végül következzenek a technikai információi:

Denon AVR-X2200W 7.2ch Network AV Receiver -  jellemzők 

• 150Wx7csatornás kiváló minőségű diszkrét erősítő az erőteljes és részletes hangért

• Válogatott audio alkatrészek a legjobb hangminőség érdekében

• 8 HDMI bemenet (1x elöl) és 2 HDMI kimenet teljes HDCP 2.2 támogatással

• Advanced Video Processing a kisebb felbontású jeleket felskálázza akár 1080p-re és 4k Ultra HD-re, az analóg és digitális videó bemenetekről egyaránt

• Multiroom / Multisource a független második szoba audio-hoz - a kijelölhető hangszóró terminálon, vagy a pre-out kimeneten keresztül

• ISF tanusítvány

• Ergonomikus távirányító, egyszerű kezelés  

• Beépített WiFi kettős diversity antenna, beépített Bluetooth

• Előlapi USB bemenet

• Továbbfejlesztett Denon Sound mérnöki tervezés

• A streaming formátumok széles támogatása, beleértve a nagy felbontású DSD, FLAC és AIFF fájlokat

• AirPlay és DLNA zenei streaming; Spotify Connect (ahol elérhető); Internet Radio

• Fejlett ECO üzemmód ki / be / auto beállítással

• Audyssey MultEQ XT Audyssey Dynamic Volume és Dynamic EQ

• Multiroom / Multisource a független második szoba audio-hoz - a hangszóró terminál kijelölhető

• Új Denon AVR Remote App (elérhető az Android és iOS eszközökre)

• Távirányító

• Setup Assistant 9 nyelven

• Színkódolt hangsugárzó csatlakozók

• Egyszerű beállítás, könnyű kezelhetőség

• Kapható fekete színben