Keresés

YAMAHA RX-V2067 házimozi erősítő teszt

YAMAHA RX-V2067 házimozi erősítő teszt

Megérkezett hozzánk a Yamaha legújabb felső kategóriás erősítőiének a középső modellje, melyet nemrég mutattak be az IFA-n. A készülék a napokban érkezett be az országba, és a hazai forgalmazótól már meg is kaptuk az első darabot. A készülék még olyan friss, hogy a magyar nyelvű használati útmutatóját még csak most nyomtatják a cikk írásával egy időben. A doboza átlagos erősítőt sejtetett számunkra.  Súlya ebben a szegmensben átlagosnak mondható.16 Kg.  

 

Kibontás után első észrevétel a tartozék 2db távirányító, mely vadonatúj fejlesztés. A nagyobbik rendszer távvezérlő méretes darab, mely egy hideg fehér kékes megvilágítást kapott, ezzel megváltoztatva az idáig használatos sárga színt. Hiába, új szele fújnak már a Yamahánál is.  Kezelése rendkívül egyszerű a nagyméretű gomboknak köszönhetően. Aki kevesellné a gombok mennyiségét, az nyissa ki a távvezérlő alját, melyen keresztül további 26+1 gomb érhető el. Itt főként a rádió programjait érhetjük el, illetve használhatjuk a távvezérlőt a többi zóna vezérlésére is. Aki első körben megijed a méret, és a gombok láttán, annak találták ki az egyszerűsített kisméretű 2. távvezérlőt. Gondolva itt elsősorban a feleségekre. 

 

Tovább lépve a kibontásban megtaláltuk a bemérő mikrofont, melynek a későbbiekben komoly szerepe lesz. A gyáriak nem sokat foglalkoztak a kezelési útmutató kinyomtatásával védve környezetünket, ez pozitív. Lemezen mellékelik a leírást. Találunk a dobozban továbbá egy külső cserélhető hálózati kábelt, 1db FM antennát, és 1db AM keretantennát.

   Kiemelve, és kibontva, megtekinthetünk egy rendkívül elegáns megjelenésű, természetesen fém előlapos készüléket. Semmi cicoma, letisztult vonalak, és csupán 2db nyomógomb (Bekapcsoló gomb, és Pure Direct üzemmód), és 2 tekerő kezelőszerv néz velünk szembe (Hangerő szabályzó, és Bemeneti választó), amitől senki sem jön zavarba. Az aprólékos beállításokat, és csatlakozásokat egy lenyíló előlap mögött helyezték el.

Megfordítva a készüléket ámul csak el az ember. Ennyi HDMI csatlakozót idáig egy készüléken még nem sokszor láthatott az emberiség. Ennyiért biztosan nem. Számszerűen 7db 1.4a verziójú, 3D, és ARC kompatibilis HDMI bemenet helyezkedik el a hátlapon, és 1 az előlapon. Ez gyorsan átszámolva a mai világban már nem is tűnik soknak. Lássuk csak: 1 DVD lejátszó, 2 Blu-Ray lejátszó, 3 DVB-C Set Top Box, 4 esetleg DVB-S Set Top Box, 5 Média lejátszó, 6 Játékkonzol (Wii, PS3, X-Box), 7 Egyéb kütyü. Az előlapon lévő csatlakozón keresztül pedig egy HD kamera képe, és hangja vihető át. Ez lenyűgöző, de nem ez a nagydolog, hanem a 2 Db HDMI kimenet, mely egy időben párhuzamosan is képes jel kibocsátásra. Az életszerű körülmény, amiért ezt megvalósították az volt, hogy otthon a felhasználó kiépített magának egy mozi termet, nappalit, ahol vetítővel mozi minőségű képet állít elő, de TV nézésre továbbra is a kedvenc LCD, LCD-LED, vagy Plazma képernyőjét használja. Ebben az esetben az AV erősítő teszi a dolgát, és képes a HDMI kimenetek ki-be húzogatása nélkül is mindkét megjelenítőt jellel ellátni attól függően, hogy melyiket nézi a felhasználó.Ha a HDMI csatlakozókon meglepődött volna, akkor csak nézzük tovább az erősítő további igen magasra tett szolgáltatási színvonalát. Rendelkezik LAN bemenettel, melyen keresztül vevőerősítő képes hálózatra csatlakozni, ami internet rádiók (MP3/WMA) hallgatását és a DLNA 1.5 minősítés révén PC-ről hálózati szerverről MP3, WMA, WAV, AAC és FLAC 96/24 digitális zenei fájlok bitfolyamainak lejátszását teszi lehetővé. Ráadásul a vevőerősítők minden funkciója vezérelhető PC-vel, PDA-val böngészőn keresztül is. Az előlapon lévő USB porthoz Flash memória és merevlemezes meghajtó csatlakoztatható. iPod/iPhone csatlakozáshoz opcionális YDS-12 univerzális vezetékes dokkoló, vagy vezeték-nélküli YID-W10 adapter használható, de van Bluetooth (A2DP) kompatibilis YBA-10 vevő is. Természetesen mindegyik új modell dekódolja a HD hangformátumokat a CINEMA DSP 3D hangfeldolgozással 23 DSP programot kínálva, és a tömörített zenék feljavítására is képesek.A hangfal csatlakozói is lecserélésre kerültek az elődmodellekhez képest, ami kényelmesebb és könnyebben csatlakoztatható vezetékekhez nyújt segítséget. Az erősítő több különböző konfigurációt engedélyez. Használhatjuk 5.1-ben, illetve 5.2-ben, Bi-Amplifier üzemmódban, 7.1/7.2 üzemmódban, ezek mellett használhatjuk a Yamaha Presence kimeneteit is, melyek a Front hangfalak felett helyezkednek el, ezzel is növelve a magassági térérzetet. Így kiszámolva akár 9.1, illetve 9.2-ben is mozizhatunk. Nem semmi, csak bírjuk megfelelő hangfalakkal ellátni. A 9.2 2 mélysugárzót takar. Ezt több elrendezésben is használhatjuk. Megmaradhatunk a hagyományos elülső elrendezésnél, de rakhatjuk az egyiket hátra is. A hangfalak megfelelő csatlakoztatása után kezdődhet az erősítő beállítása. Itt lehet nagy segítségünkre a már megemlített mérőmikrofon, mely a Yamaha „YPAO” beállító rendszerét alkalmazza, mellyel precízen beigazítható a hangsugárzók szintje, mérete, és távolsága. Mindez zökkenőmentesen, gyorsan és automatikusan megy végbe a képernyőkijelzőn.A piacon manapság már mindenki kínál mérőmikrofonos beállítást, de ezek közül a Yamaha rádióerősítője a legolcsóbb és az egyik legjobb. A készülék deciméteres pontossággal állítja a távolságot, és a hangerőt, így sokkal pontosabb, mint a hallás utáni beállítás.Ha valaki módosítani szeretné a paramétereket, vagy kézi beállítást szeretne választani, a képernyőmenüről ezt is megteheti. Itt említeném meg, hogy mindig kipróbálom ezeket a mikrofonos beállításokat, de rendszerint téves adatokat adnak meg. Amiben egységesen jók voltak az döntő többségükben a távolság bemérése volt, Hangerőben, (jelszintben) és méretben rendszerint téves adatokat adtak. Egyszer találkoztam egy Harman/Kardon AVR-347-es készülékkel, ami elsőre hibátlan, és fülnek is tetszetős beállítást adott, de a mérés újbóli többszöri megismétlése után rendre más, és más rossz beállítást adott. A többi általam használt gyártó rendszere általában ennél siralmasabb képet nyújtott. A Yamaha esetében is erre gondoltam, ezért hatszor ismételtem meg a mérést, és szinte mindig ugyanazt a beállítást láttam viszont. Ennek csak akkor tudtam örülni, amikor meghallgatás után jól is szólt az erősítő.  Akinek idáig nem jött volna be a mérőmikrofonos beállítás, mert ő több pozícióból nézi a filmet, és így folyamatosan utána állít, nos, most már neki sem lehet kivetnivalója, ugyanis a készülék képes 8 különböző pontból mérést végezni attól függően, hogy hol a hallgatási pozíció. Ez nem semmi. Így már nem kell megverekedni a család többi tagjával, hogy ki üljön középen. Az RX-V2067-es erősítő képes parametrikusan is állítani a hangsugárzók hangszíneit, ráadásuk külön-külön. Ez az elhelyezésből adódó hangkarakterek teljes mértékű kiegyenlítését jelenti, amennyiben mondjuk, az egyik hangfal közelebb kerülne a sarokhoz, és valamiféle gerjedés alakulna ki magas, vagy mélyhangban egyaránt. Ez a funkció nem egyenlő a mély, és magas hang beállításának lehetőségével, mert arra külön is van lehetőség. Ha mindezen túl vagyunk, és megjelent a képernyőnkön a menürendszer, akkor innét kezdve már nem tévedhetünk el. Az OSD menürendszere gyors, könnyen kezelhető, és rendkívül design-osra sikeredett. Minden menü látványosan jelenik meg, és tűnik el. A főmenü a képernyő bal oldalán helyezkedik el, illetve onnét jön elő, míg az almenük a képernyő alsó részéről bújnak elő. A jobb oldalra is gondoltak, mert innét egy „Option” menü nyílik meg, ahol a hangszíneken túl szájszinkron késleltetést, és egyéb Audio, és Video beállítás érhető el.A távvezérlőt ebben a navigálásban is nagy dicséret illeti. Nekem egy erősítőnél rendkívül sokat nyom a latba, a későbbi véleményezésnél, hogy hogyan lehet azt használni a mindennapokban. Rendkívül fontos, hogy a család bármely része könnyedén tudja kezelni az új „jövevényt”. Ebben az árszegmensben már a nem szabad rosszul szólni egy erősítőnek. Itt inkább az emberek érzelmei, azok melyek dönthetnek a szolgáltatások, és a meggyőződés után. Minden embernek úgysem tetszhet minden. Ha a technikai megoldásokat nézzük, akkor a Yamaha RX-V2067 nagyot lépett előre a maga kis kategóriájában. Hangzás szempontjából ezért van minden gyártónak más, ás más hangkaraktere, ami vagy tetszik valakinek, vagy nem. Erről később próbálok részletesebben beszámolni. 

A Yamaha felrúgta a távszabályzók íratlan szabályait azzal, hogy nem nevezte el a bemeneteket, hanem csak megszámozta azokat, és logikus sorrendben helyezte el őket a távvezérlő legfelső szegmensében. Első 2 sorban AV erősítőről legyen szó a HDMI bemenetek kerültek 7 számjegyes felsorolásba, ami a 7 hátsó bemenet jelzi a 8. előlapi bemenetet egyszerűen V-AUX jelölést kapott. Ez így logikus. Ez alatt a 4 analóg bemenet 4 számjegye található. Ezek a számok azért érdekesek, mert így a felhasználó szabadon rendelhet funkciót az adott bemenethez. Már ez is elégséges lehetne, de a mérnökök tovább mentek. Minden egyes bemenet átnevezhető, képes ikon rendelhető hozzá, amit tetszőlegesen ki is cserélhetünk a készülékben található ikonok bármelyikére, és természetesen bemenetet rendelhetünk hozzá. Ezzel a funkcióval előre hozhatóak a gyakrabban használt funkciók. A másod távvezérlővel úgyis csak egyesével lehet bemenetet választani. Miután minden csatlakoztatva, és beállítva volt, ideje volt a gyakorlatban is kipróbálni az erősítőt, de ekkor a csatlakoztatott LAN vezetéken keresztül az információs menüben jelezte nekünk az erősítő, hogy talált újabb firmware-t. Jelenleg 1.14.es firmware volt rajta. Nem akartam megkockáztatni az erősítő tönkretételét egy esetleges hálózati megszakadással, ezért a számító gépemre letöltöttem a Yamaha honlapján található 2.05-ös verziót, melyet egy pendrive-ra való másolás után sikeresen feltöltöttem a készülékre. Nahát, ezzel is megvolnánk. Most már tényleg hallgassuk meg! Féltem tőle, hogy az idáig beállításra került bemenetek, ikonjaim, elnevezéseim a kukában kötöttek ki, de nem. Ez egy jó hír azoknak, akik nem kis időt és fáradságot szántak készülékeik beállítására.

 

Sztereó hang:

Sztereó üzemmódban bekapcsoltam a Pure Direkt üzemmódot, ahogy kell. Itt említeném meg, hogy lehetőség van ebben az esetben a Video áramkörök kikapcsolására is, így véve ki minden egyéb fogyasztót a körből, mely ronthatná a hangminőséget. A hangja tesztelése rádió üzemmódban kezdődött. Igazából nem is vártunk tőle semmit, de kipipálhatjuk. Működik. Hangja tipikus „rádiós”. Nek akarja feljavítani egy picit sem. Lehetne jobb is, de a vételével nincs probléma, és a legtöbb embernek amúgy is másodlagos dolog ez. Szól, héttérzenének főzés közben lemegy, a hírek meg amúgy is rosszak…CD-nél már azért ennél több kell, és többet is tud. A tesztelt CD-k közül magyar, és külföldi előadókat is meghallgattunk. Magyarok közül a Tátrai Band, azaz Horváth Charlie volt a mérvadó, mivel az ő hangja a legtöbb rendszert összeakasztja, mert nem kis akcentussal énekel, és ez csattogást eredményez. Nos, Charlie hangja kellően levegősnek, és teltnek tűnk. Megfelelő dinamikával szólalt meg. Kissé karcosan, de nem bántóan csattogósan szólt. Külföldi előadók közül a Bowers and Wilkins tesztlemezén található Allan Taylor dalait hallgattuk meg, aki akusztikus környezetben, gitárja társaságában énekelt nekünk. Mivel rendkívül jó minőségű volt a felvétel (Valószínűleg a BW szakemberei nem az legrosszabb stúdióba vitték el) ezét meglehetősen jól pozícionálva szólt. A zenész hangja összeért középen a képzeletbeli színpadon, és a hang alapján akár megsimogatható lehetett volna. Egy agresszívabb barátom ilyenkor azt mondaná, hogy úgy jelenik meg az énekes, hogy akár meg is lehetne fojtogatni….  Mindegy hogy nézzük, a lényeg hogy ott áll rendületlenül, és úgy énekel, hogy ahogy Pély Barna mondaná „átjön”.  A térérzettel nem is lenne baj, de a mérnökök a részletgazdagságot úgy próbálták növelni, hogy ércessé tették a zenei művet. Ezt éreztük több gyengébb minőségű CD-nél, és filmnél egyaránt. Mi lágy selyemdóm magas sugárzót használó magas minőségű hangfalakon teszteltük, amin ez soknak tűnt. Valószínűleg egy gyengébb, tompább minőségű hangfalak esetében javulást eredményezhet. Mindez furcsa számomra, mert a Yamaha nem ezt mutatta pályafutása során. Picit olyan érzést kelt, mint az alsó/középkategóriás sztereó erősítői, amik a leglátványosabb hangot hozzák ki hangfalainkból árkategóriájukban. Ott ez nekem nagyon tetszik, igaz ott nem szól ércesen. Majd a későbbi felhasználók eldöntik, hogy ezzel a lépéssel helyes úton járnak-e a mérnökök. Ezen túl több komolyzenei művön is teszteltük, amin elfogadható minősében szólt, ez a minőség már elég ahhoz, hogy egy komoly zenét nem szerető embert is le tudunk ültetni egy Chopin zongoradarab elé, de az igazi sztereózáshoz, ami már egy testes vörösbor, és szivar mellett történik, ahhoz már kevés. Oda sztereóerősítő kell. Itt védené meg, mivel egyik házi-mozi erősítő sem alkalmas igazán sztereózásra, de azért minden ember titokban egy „öszvér” erősítőre vágyik, ami olcsón nyújt tökéleteset mindkét felhasználás során.

Házi-mozi hang:

Hozta a várt papírformát. A processzor kiválóan működik. Kellően részletes telt hangzásával a legtöbb filmen lehengerlő élményt nyújt. Nem zavaró, és hangoskodó. Szépen egyben tartja a filmet, és nem készteti az embert forgolódásra, hogy megnézze, melyik hangfal szól épp. Ez az alapja egy jó rendszernek. Az Avatart elején lévő dzsungeles részben Jake Sully egyedül maradva az éjszakában félelmetes lények közt végigfut az ember hátán a hideg, olyan közelségbe kerülnek hátunk mögött a szörnyek. Hadonászása a fáklyával pedig majdnem leveri az ember fejét. Tökéletes. A hibája még mindig az akció filmek gyors kemény világában jelentkezhet. Megvan a kellő dinamika, de még mindig hiányzik az a rettegés érzés, ami az élményt javítaná. Ez a Yamahás házi-mozi hang. Aki idáig szerette ezt a hangot, az az előzőekben megismert hanghoz képest jelentős javulást érezhet.  Folyamatosan javul a Yamaha ebben az irányban, de nekem még így is picit kevésnek bizonyul. Nekem az kell, hogy ha mellbe lőnek/ütnek/rúgnak valakit a film közben, akkor kezdjek légszomjért kapkodni, és haldokoljak úgy, mint a filmben lévő főhősünk. Ez a fajta igény viszont nem jön elő egy rendszerből kis hangerőn, és mint tudjuk, abból pedig keveset engednek a háziak. (asszony, gyerekek, szomszédok, stb…) Egyébként nagyon tetszik. Itt nem találkozunk élcelődésekkel, hisz nem kell. Ebben a szegmensben nem kellett újítani. Itt már megvolt a bevált recept. Ez így van rendjén.

Ajánlás:

Ajánlanám mindazoknak, aki idáig is meg voltak elégedve a Yamaha hangzásvilágával. Szeretnének egy minden igényt kielégítő megfelelő teljesítményre képes 30-40m2 alapterület be hangosítására alkalmas hálózati eléréssel büszkélkedő házi-mozi erősítőt, mely bőven kielégít egy kisebb mozi terem vezérlését Projektortól az LCD TV-ig egyaránt.

Pozitívumok, amik tetszettek:

+ Új fejlesztésű rendszer távirányító, mely rendkívül könnyen kezelhető

+ 8 HDMI bemenet, és a 2 párhuzamosan is működő HDMI kimenet

+ Hálózati elérés, és az újragondolt sokféle képen alkalmazható bemenetek

+ Több zónás működés beépített végfokozatokkal.

+ Új OSD menürendszer, mely nagyon látványos, és könnyen kezelhető

+ Új YPAO bemérő mikrofon pontos beállítása

+ Házi-mozi térhangja, és térképzése

+ Megfelelő jelforrás esetében sztereó hangja

+ szolgáltatások sokszínűsége, és kezelhetősége

 

Negatívumok, amik kevésbé tetszettek:

-        Túlságosan érzékeny a bemeneti jelek minőségére

-        Házi-mozi dinamikája kisebb, mint az átlag.

-        A túlságosan komoly hangfalakon már elvérzik. Inkább a saját kategóriájában található hangfalakkal érzi jól magát. (el lehetne akár pozitívum is.)

Technikai paraméterei:

9,2 csatornás működés,

HDMI 8 bemenet, 2 kimenet (V.1.4a 3D és Audio Return Channel),

CINEMA DSP HD Audio dekódolással,

HQV videó minőség, új GUI (grafikus kezelő felülwt),

új YPAO Reflected Sound Control-al (visszavert hangok kezelése) és SCENE funkciók.

Kiváló hangninőség
 7 csatorna erőteljes térhangzás (max 1,330W=190W x 7; 910W=130W x 7 RMS; 1,330W=190W x 7 max)
 HD Audio dekódolás: Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio; Dolby Digital Plus és DTS-HD High Resolution Audio
 H-shape cross member frame
 Szimmetrikus erősítő felépítés
 Új hűtőborda anti-vibrációs és anti-termikus tulajdonságokkal
 Nagysebességű termikus visszacsatolású végerősítő
 Csúcs minőségű Burr-Brown DA konverterek
 Ultra alacsony Jitter PLL kapcsolás
 Intelligens konfigurálható erősítő: Surround Back vagy Front Presence vagy Zone 2/Zone 3 bekötéssel

Kiváló képminőség
 Analog és HDMI video felskálázása full HD 1080p-re
 1080p kompatibilis HDMI: 8 bemenet (1 az előlapon) és 2 kimenet (szimultán)
 Deep Colour (30/36 bit) szinmélyég támogatás, x.v.Colour technológia, 24Hz képfrissítés és Auto Lip-Sync kompenzáció (audio delay)
 HQV csúcs kategóriás chipset ?VHD1900? a HD/SD Video jelfeldolgozáshoz
 Video korrekció
 Új automatikus zsjcsökkentés (mosquito noise, block noise, temporal noise)
 Új automatikus felbontás növelés (részlet/kontúr kiemelés)
 Kontraszt, fényesség, szaturáció
 6 beállítás memória


Speciális funkciók
 Új SCENE PLUS - egyszerű és sokoldalú funkcionalitás
- 12 SCENE választható (4 az előlapon a többi menüből)
- Zone SCENE - 4 SCENE gomb a Zone 2/Zone 3 számára
- Sokféle paraméter tárolható minden egyes SCENE módhoz
- Hálózati funkciók
- Internet rádió elérés (MP3/WMA) és zene fájlok elérése PC-ről vagy DLNA szerverről (WAV, MP3, WMA, AAC, FLAC 96/24)
- vezérlés PC-ről vagy PDA-ról webböngészőn keresztül
- Receiver Manager hálózati kapcsolaton keresztül
- DLNA V.1.5 tanusított
 YPAO-Reflected Sound Control hang optimalizálás több pontos méréssel
 DSP effekt normalizálás
 Room Acoustic Echo
 visszang és visszavert hangok felügyelete
 HDMI (V.1.4a 3D-el és Audio Return Channel-el)
 HDMI CEC funkciók
 Új képernyőn mehjelenő grafikus felhasználói menü, album tulajdonságok kijelzésével 6 nyelven (English, French, German, Spanish, Russian and Japanese)
 Rugalmasan konfigurálható komponens video és optikai/koaxiális (kivéve Video Aux) bemenetek a sokféle jelforráshoz
 Video korrekciós memória
 Standby Through módban váltható HDMI bemenet
 USB port hordozható zenelejátszókhoz és flash meghajtókhoz (pendrive) (MTP/MSC)
 iPod/iPhone compatibility with optional YDS-12 Universal Dock
 iPod dalcímek kijelzése a kijelzőn és az OSD-n (TV-n), angolul és nyugat-európai nyelveken
 iPod/iPhone vezeték nélkül csatlakoztatható a külön megvásárolható YID-W10 eszközzel
 Bluetooth (A2DP) kompatibilis a külön megvásárolható Yamaha YBA-10 Bluetooth? Wireless Audio Receiver-rel
 Dialógus vertikális pozíciójának emelése (dialogue Lift)
 Automatikus kikapcsolás funkció változtatható idő beállítással

Igazi térhangzás
 HD Audio dekódolás CINEMA DSP 3D-vel (17 DSP program)
 Compressed Music Enhancer CINEMA DSP-vel
 Virtuális Presence hangszóró funkció CINEMA DSP 3D térhangzáshoz Front Presence hangszórók nélkül
 Csatorna bővíthetőség külső erősítő beiktatásával (9 csatorna bővíthetőség (bi-amping))
 Adaptív dinamika tartományvezérlés DRC (Dynamic Range Control) és adaptív DSP szint

Sokoldalú zóna vezérlés
 Zóna 2/Zone 3 be/ki és vezérlés az előlapon
 Zóna GUI - grafikus menü (dal/állomás kiválasztás, album borító megjelenítés, zóna hangszín szabályzás/zóna balance, rövid üzenet)
 Zóna videó átírányítás (Zone 2/Zone 3)
 Rendszer mentés / helyreállítás funkció
 Több csatornás kimenet a fő zónában plusz 2 csatornás HDMI kimenet a második zónában
 Zone MONO, Zone hangerő és hangszín
 Party (buli) mód

Energiafelvétel: 490 W
Méretek (Sz x Ma x Mé): 435 x 182 x 430 mm
Készenléti teljesítményfelvétel: 0.3 W
Jel-zaj viszony (CD, 250 mV): 100 dB
Teljes harmonikus torzítás (20 Hz-20 kHz, CD): 0.04 %
Dinamikus teljesítmény csatornánként (8/6/4/2 ohms): 165/210/285/405 W
Maximális kimeneti teljesítmény (4 ohms, 1 kHz, 0.7% THD): 7 x 190 W/ch
Minimális RMS kimeneti teljesítmény (8 ohms, 20Hz-20kHz) [THD]: 130 W x 7 [0.06%]

Listaára: 359900Ft