Keresés

Onkyo TX-SR608 házimozi erősítő teszt

Onkyo TX-SR608 házimozi erősítő teszt

Végre megérkezett hozzánk is az Onkyo TX-SR608-as EISA Díjas házi mozi erősítője, mely ár érték arányával valóban megérdemli a kapott elismeréseket.

Lássunk egy rövid áttekintést a készülék szolgáltatásairól, melyeket újdonságként szerepeltet a Japán gyártó ebben a készülékében az elődmodellekhez képest.

Nagy érdeklődéssel vártam a találkozót, mivel mostanában adtam el éppen a TX-SR606-os elődmodellt, amit nagyon szerettem. Több szolgáltatással, és dekódolással bővült az új modell, de igazából miben változott, az később kiderül.

Az Onkyo mind a négy új készüléke dekódolja a Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio térhatású hanginformációkat, ahogy már az elődmodell is, de emellett az Onkyo innovatív „Universal” portja jóvoltából a készülék kezeli a japán gyártó UP-DT1 DAB+ tunerét, vagy az UP-A1 iPhone/iPod dokkolóját egyetlen kábel alkalmazásával.

A sorozat csúcsmodellje a TX-SR608-as készülék, ami egy olyan 7.2 csatornás AV rádióerősítő, amely 7x 160 W kimenő teljesítményt kínál, és THX Select2 Plus minősítéssel is rendelkezik.

A tavaly piacra dobott TX-SR607 utódjának tekinthető TX-SR608 a Dolby Pro Logic IIz térhatású üzemmód mellett az Audyssey DSX szolgáltatását is támogatja. Az Audyssey DSX lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy a már megszokottnak számító hátsó háttér (Surround Back) hangsugárzókhoz hasonlóan, elől, a center hangdoboz és a filmet néző/hallgató személyek középvonalához képest 60º-os szögben jobbra, illetve balra eltolva is elhelyezhessenek egy ún. „Front Wide” hangdoboz-párt, amely az Audyssey DSX alkalmazásával homogénebb és kiegyenlítettebb, ugyanakkor nagyobb mélységgel rendelkező front hangteret hoz létre.

 

Másrészt, az Audyssey DSX a készülékekhez csatlakoztatott plusz front hangsugárzókkal képes arra, hogy a nem irányított lesugárzású, „magassági front” hangeffekteket – mint például a zuhogó eső hangja – is hallhatóbbá tegye, csakúgy, mint a Dolby Pro Logic IIz esetében.
 

A hagyományos normál felbontású képanyagokat az Onkyo TX-SR608 önállóan képes felkonvertálni 1080p HD formátumra a beépített Faroudja DCDi Cinema video processzor segítségével. Az így felskálázott videojeleket csakúgy, mint a natív HD képinformációkat – HDMI kimenetén továbbítja a kompatibilis képmegjelenítő (LCD, plazma TV, vagy projektor) felé.

HDMi bemenetek száma is nőtt az elődmodellekhez képest. A hátulján ezen túl már nem csak 4, hanem 5 1.4 3D előkészítésű HDMI csatlakozó foglal helyet, de az előlapra is került egy bemenet, melyen keresztül egy hordozható egység dugható rá közvetlenül. (pl. Kamera) Kimenetre 1db HDMi-t szántak, mely ARC (Audio Return Channel, vagyis Audio visszacsatolás) támogatással bír. A 3D támogatáshoz természetesen megfelelő televízió, és Blu-Ray lejátszó szükséges. 

Beletettek a TX-SR608-as AV erősítőbe egy nagyszerű dolgot: Kapott a hátuljára egy szabványos VGA bemenetet, amely jóvoltából az otthoni, vagy multimédiás PC, illetve laptop közvetlenül a rádióerősítőre köthető, majd a számítógépes képinformációk a HDMI kimeneten továbbíthatók a megjelenítő felé. Ez sok esetben fontos, hisz mondjuk egy falra szerelt LCD, vagy Plazma TV esetében nincs mindig annyi hely a kábelcsatornába, hogy több video kábelt köthessünk rá. Ugyan ez a helyzet egy kivetítő esetében, ahol ez a funkció már akár több tízezer forintunkat spórolhatja meg.

A TX-SR608 dupla subwoofer-kimenete lehetőséget ad a mélyhangok hatásfokának növelésére azáltal, hogy két aktív mélynyomó is a készülékre köthető. Sajnos a két subwoofert nem kezelhetjük külön, sem fázisban, sem elhelyezésben nem ad szabad kezet. Célszerű szimmetrikusan elhelyezni őket, így nem lehet probléma. A mai világban nem hinném, hogy valaki beleütközne ebbe a problémába, mert még egy mélysugárzóra is sajnálják az emberek a pénzt, nem hogy kettőre. Emellett a házimozi rádióerősítő multi-room szolgáltatást is biztosít egy második zónás audió kimenete révén, amelynek köszönhetően a fő házimozi rendszer használatával egyidejűleg egy másik forráskészülék hangját hallgathatja valaki a lakás, vagy ház egy másik helyiségében. Pl rádiót hallgathatunk a konyhában. Ehhez a 2. zónához nincs is szükség úgymond használni a fő funkciót, mert egy gombnyomással csak a 2. zóna is életre kelthető. Beállítható fix hangerő, és szabályozott is.

A fő tulajdonságai után rátérhetünk az erősítő névleges tudására, hangjára. Kicsomagoljuk.

Szépen, pontosan, féltve csomagolták be a munkások. A távirányítót, és minden más mozgó alkatrészt rögzítettek. A leírás, és a kalibrációs mikrofon alá még egy kartonpapírt is helyeztek, hogy még véletlenül se sértse meg az erősítőnket. Ugyanez a helyzet a hálózati tápkábelével. Mivel nem cserélhető, hanem fix, ezért külön fóliába csomagolták, és a hungarocellhez rögzítették. Példás.

Kiemeltük a dobozból. Nem túl nehéz, az elődjei sem voltak azok, bár azért benne van az anyag ránézésre. Felvett maximális teljesítménye 620W, ami több mint az előzőleg nálunk járt bő 200eFt-al drágább Yamaha RX-V2067-esé, mely csupán 490W-os táppal rendelkezett, mégis több hangszórót volt képes kezelni.

A bekapcsolással vártunk egy bő órát, hogy felmelegedjen, és átvegye a szoba hőmérsékletét, elkerülve az esetleges páralecsapódások által keletkezett meghibásodásokat. Közben bekötöttük. Most normál módban használom az erősítő front hangfal bekötését, de tudjuk, hogy ha van rá mód, akkor célszerű választani a Bi-Wire bekötési módot. Ez esetben a hátsó surround back, vagy a Front Wide két végfokát használhatjuk a hangfalunk közép magas hangszóróinak meghajtására. Ezt a készülék menüjében kell beállítani már a kezdetekkor.

Bekötés után újabb óra következett, amikor hagytuk felmelegedni az elektronikát. Addig elintéztük egyéb más teendőinket. Erre azért van szükség, mivel az elektronikák üzemi hőmérsékleten teljesen máshogy kezdenek megszólalni, és nem akartam 2X ugyanazt másképp meghallgatni, hanem egyszer tökéletesen.

Kezdtük a sztereó hanggal. Rádión feltűnően jól, kellemesen végzi a dolgát, de hát az mégis csak rádió, amit a kívánságműsorok, és a hírműsorokon kívül főzés közben máskor nem érdemes hallgatni, mert hát azért van a CD, vagy a hozzá kapható DAB Tuner.

Rögtön tettünk is hozzá egy CD lejátszót, és a megfelelő csatlakozás után meg is kezdtük a különböző stílusú zenészek játékainak kielemzését. Allan Taylor továbbjutott, akarom mondani nagyon átjött a mondanivalója. Remek zenész ez, de hát ezt mások is tudják, mert a hétvégén, Budapesten a Hilton szállodában megrendezett Házi- mozi Show-n is több helyen ezzel próbálkoztak több-kevesebb sikerrel. Mert ugye a zenei alap nem minden. Kell oda megfelelő erősítő, és hangfal is. Biztos az a fránya akusztika volt az oka. Itthon nekünk saját környezetben azért sokkal könnyebb.

Meg kell említenünk, hogy a tesztre egy az általunk bejegyzett Turul Audio márkanév alatt piacra kerülő

 High-End hangfalakat használjuk, amik abszolút a felsőkategóriát képviselik. A szett ára bő 2mFt. Ezt azért említem meg, mert ezek a hangfalak méréssel alátámasztva tudják árkategóriájuknál, többszörösénél jobb hangot. Ezek magyar hangfalak, magyar tervező magyar kivitelezők munkája. 100%-ig kézzel készülnek, egyedileg méretezett hangdobozok. Innen a magyar eredetű név. Így biztosan nem keverendők össze más külföldi neves hangfalépítők termékeivel. Érdemes őket meghallgatni, mivel egy élmény velük a zenehallgatás. Hogy miért rajtuk teszteljük az átlagnál jobb erősítőket? Mert ezek a hangfalak rendkívüli érzékenységgel bírnak, így elegendő nekik ez a teljesítmény is, amit pl. az Onkyo TX-SR608 tud. Ennél kisebb erősítőknél azért már nem használnánk. Mindenképpen referencia osztályról van itt szó, melynél nem a hangfalak minősége korlátozza le az erősítő tudásszintjét. Amennyiben ennél gyengébb minőségben szól majd Önnél, az csakis az akusztikának, és a rendszer további elemeinek a gyengesége okozza. Nem kell megijedni, mivel nem teljesen tudja kihasználni az erősítő a hangfalainkat, tehát valóban elegendő hozzá egy kisebb hangfal szett, amit egy hosszabb hallgatás után szabad kiválasztani hozzá. Ez ember, és fülfüggő.

Allan Taylor után Norah Jones következett, aki elbűvölő hangjával ejtett bennünket rabul. Nők és férfiak aránya ezúttal 1:1. Imádjuk a női nemet, de ezúttal Leonard Cohen, és Horváth Charlie következett. Kellően szellősen pontos térleképzéssel énekeltek. Végre elérkeztünk arra a szintre, ahol már egy házi-mozi erősítő is megfelelhet az igényeknek. Ezek a dolgok persze csak igazak, amennyiben az embernek nem volt, vagy van otthon egy komolyabb sztereó erősítője. Összehasonlítva más egyéb márkáknak a sztereó képességeivel azt mondanám, hogy az első kettőben van a sztereó hangja. Ott kb. holtverseny van egyébként.

Ezeket az erősítőket azért mégis inkább a házi mozi tudásukért vesszük. Lássuk, mit tud itt a 608-as.

Megpróbálkozunk elsőnek a bemérő mikrofonnal beállítani a rendszerünket. Alapos babra munka után sikerült elővenni a mikrofont, amit, mint említettünk tisztességesen becsomagoltak. Jó hosszú vezetéket adtak hozzá nem vitás. A készülék dobozát felhasználva a kanapémon helyeztem el a mikrofont, elindítottam a kalibrációt, és én közben kimentem kávézni, hogy ne zavarjam a munkában.

Az Onkyo TX-SR608 akusztikai beállítása egyébként rendkívül egyszerű az Audyssey automatikus kalibrációnak (2EQ, Dynamic Volume, Dynamic EQ), valamint a képernyőt lefedő, félig átlátszó új grafikus felületnek köszönhetően. Maga a menürendszere, és felépítése megegyezik az elődmodellekével, csak a mai kornak megfelelően fejlesztették a grafikáját, mely egy kékes beütésből a fekete háttéren, és néhány ikon elhelyezésénél ki is lehelte a lelkét. Használható, egyszerű, de láttunk már szebbet is. Igaz, nem ilyen árfekvésben.

A mérőmikrofon 3 különböző helyről képes bemérni, és beállítani a hallgatási pozíciót. Nem lett a legtökéletesebb, ebben jobb volt a Yamaháé, de a távolságot itt is pontosan állította be. Egy kis utána hangolással tökéletesíthető. Alapból sem rossz, de én már csak ilyen vagyok. Vagy tökéletesen, vagy sehogy. 

Saját rendszere belenyúlt a EQ-ba is, ugyan nem túlságosan, de mégis egy paszteles, mozis hangot adott az egész rendszernek. Film közben ez kifejezetten tetszetős, néha furcsa csak egy picit. Túl természetessé válik. Azt hiszem néha, hogy egy kicsit száraz, de azt ellensúlyozza az Onkyo egyébként telt hangja. Eddig nem ezt szokhattuk meg, de mivel eldöntheti a felhasználó, hogy milyen beállításon használja, ezért inkább pozitívumként emelném ki. Ez a hang nem újdonság, csak eddig egy bizonyos hangfal márka tette ezt, a teltséget kivéve. Eddig azok az erősítők tetszettek, amik nyersen közölték a filmbéli tényeket. Az Onkyo mindig is mélytónusú hanggal rendelkezett, ezért is szerették sokan, de ez más. Kellően dinamikus halkan is, ami ugye meglepő, mert sok erősítőt ki kell hajtani egy bizonyos szintre, ahol aztán kivillantja foga fehérjét. Erre azonban nem minden este van mód. Akinek érzéketlenebb kevesebb mélyhanggal rendelkező hangfalai vannak, annak ajánlanám a Double Bass funkciót, mely nem igazán található meg más erősítőkben. Ott elvárás az érzékeny hangfal.

Sztereó zenehallgatáskor van mód a Pure Audio üzem bekapcsolására, ahol kikapcsolja az audió áramkörök hangszín, és hangzásképért felelős egységeit, ezáltal egy színezettségtől mentes lágy, telt hangot kapunk. Nem tapasztaltunk különösebb kiugrást a frekvencia átmenetben.

Kezdjük tehát a házi mozizást. Ahogy vártuk tőle dinamikus elsöprő hangja van. Egy bizonyos szintig. Utána elfogy, és érdekes módon kezd viselkedni. Kicsit harsogva kezd szólni, ami a nem egészen biztos hátteret tükrözi, ezt nevezik torzításnak. Nem recsegésről, és torgyogásról van itt szó, csak a harmonikus torzítás csinál ilyet. Ez hangerő növekedésként jelentkezik az emberi fül számára. Érdekes, mert ha viszont még feljebb tekerjük a hangerőt, akkor meg megpróbál ismét dinamikailag összeszedettként viselkedni, és elsöprő erőt ad, ami kimozdítja a fotelt alólunk. Ez nem rossz, akinek ez kevés, az kezdjen el gondolkodni egy nagyobb modell megvételén. Átlagosan 1000-ből egy-kétszer hallgatja ilyen hangerőn az ember a rendszerét. Ezt a jelenséget okozhatta a hangfalak hangszóróinak a száma is, ugyanis a front sugárzó 3 utas 5 hangszórós, és ez elég sok villanyt emészt fel. A megadott 590W-os táp egy kicsit túlzó ez esetben, hisz a nemrég nálunk járt Yamahában 100W-al kevesebb energia felvételt felvevő, és leadó táp volt. Abban azért több erő volt, de lehet ez a hatásfok javulása is.

Mi a tesztünket 5.1-es rendszeren végeztük, tehát egy picit sem használtuk ki helyhiány végett a 9.2-es rendszert. Mivel jelenlegi bemutató termünk csak 20m2. Majd a hamarosan elkészülő 60m2-es exkluzív termünkben biztosan kap egy rendszert. Akkor további megjegyzéseket teszek majd hozzá. Valószínűleg ez esetben kisebb hangfalakon fogjuk tesztelni, mert 9 nagy méretű hangfalhoz félteném azért. Majd elválik.

Teszt anyagaink közt szerepelnek koncert felvételek, és akció dús filmek is. Szokásos válogatásaink közt első körben egyik kedvencünket az Avatar-t® tekintjük meg. Itt HD hang és tökéletes kép adott. A film elején megérkezve a helyszínre döbbenetes erőt sugall. Már már sokallja az ember ezt a fojtó mélységet, de aztán rájön, hogy a készítők akartak ezzel mély benyomást kelteni a nézőben. A súlytalanság állapotát, és hangját tökéletesen érzékelteti. Kb olyan érzés, mint a Némó nyomában, amikor a tenger alatt játszódik a történet. Ez az érzés, mint említettem kis hangerőn ugyanannyira érzékelhető. Ezek után következett a Transformers® ahol aztán nem kegyelmeztek nekünk. Rengeteg ember meghalt, a többi meg súlyosan megsérült. Durva. Sebeink ellátására, és fellélegzésül inkább folytattunk egy kis koncerttel. Zucchero és barátai-n volt a sor, akik igazi örömkoncertet rendeztek a Royal Albert Hallban. Öröm volt hallgatni, amikor együtt énekel Paul Youngal, vagy a nagy öreggel Pavarotti-val. Bárcsak ott lehettünk volna élőben. Vagyis lehet, hogy mégsem, mert igaz a kép jobb lett volna talán, de a hang biztos nem lett volna Dolby Digital. Itt többet láthatunk, és hallhatunk. Ha már Albert Hall, akkor térjünk át kedvencünkre Robbie Williams swinges koncertjére, ahol elképesztő látványt, és filharmonikusokkal felvértezett zenei hangzást kapunk. Kötelező darab. Kevés rendszeren szól rosszul. Itt sem teszi természetesen. A koncert akkor jó, ha az ember hátán futkosni kezd a hideg. Ha ez nincs, akkor mit sem ér az egész. Itt ezzel nincs is baj, a végén könny szökik az ember szemében látva az énekest elérzékenyülni.

Összesítve: ez kell a népnek! Gondoljunk csak bele: egy elképzelés szerint kb. ugyanannyit költsünk erősítőre, és a hangfalainkra. A Subwoofert kivéve, az pluszként jelentkezik. Ezen a vonalon kiindulva egy átlagos hangfal szetthez pedig bőven elegendő az a teljesítmény, amit ez az erősítő tud. Ennél kisebb modellek nagyobb hangfalak meghajtására már kevesek sok esetben, ez meg pont jó. Akkor is, ha meg akarjuk hajtani egy kicsit rendszerünket, és a mindennapi használat során is kellemes térhatásban lehet részünk reklámok nézegetése közben is kedvenc sorozatunk közt.

Nem azt állítom, hogy ez a legjobb erősítő, amit valaha szerencsém volt használni, hisz jelenleg is van, volt és lesz is komolyabb erősítőnk, de közel sem ilyen áron.

Mindenképpen ajánlani tudom. Különösebb negatívumokat nem említenék, hisz más még ennyit sem ad ennyiért. Sem hangban, sem szolgáltatásban. Jelen esetben az akciós 135eFt-os árát figyelembe véve. 200eFt környékén már más lenne a helyzet. Annyiért már más is tudna, de jelen esetben az Onkyo egy komoly árpolitikát folytat, amivel igen nehéz helyzetbe hozza konkurenciáit.

Itt egyet kell, hogy értünk az EISA díj-t megítélő bizottsággal.