Keresés

Onkyo TX-NR808 házimozi erősítő teszt

Onkyo TX-NR808 házimozi erősítő teszt

Megérkezett hozzánk az Onkyo alulról a második, felülről a harmadik nagyvasa. Úgy is mondhatjuk, hogy ez a legnagyobb 7.1-es erősítője az Onkyo-nak. (Ezután a TX-NR1008-as már 9.2-es)Már régen szerettem volna egy bőséges beszámolót tartani az NR szériáról, de ez idáig sajnos erre nem volt idő, és lehetőség. Csak is személyesen használhattam, illetve értékesíthettem ilyen gépeket.

Vártunk rá nem keveset, mivel a karácsonyi forgatagban szépen fogyott, és kiürültek az Európai raktárak. Ez érthető is, mivel gyakorlatilag ez az első megfizethető áru HD erősítő, aminek megfelelő hangja, ereje, és szolgáltatása van ahhoz, hogy kielégítse a felhasználók igényeit.

A teszt apropója, hogy sokan kérdezték tőlem a TX-SR608 teszt után, hogy akkor meg minek kell ennél több, jobb. A válasz egyszerű. A TX-SR608 az átlag felhasználók készüléke. Megtestesít, és működtet mindent, ami az ember csak szeretne egy átlag nappalaiban, átlag hangfalakon.

Az NR széria akkor jön a képbe, amikor ez már kevés. Van egy nagyobb nappali, vagy mozi-szoba. Nagyobb álló hangfalakat hajtanánk, esetleg többet, mondjuk 7.1-es rendszert. Ebben az esetben az SR széria összeroppan. Mint a 608-as tesztben leírtam, a teljesítmény elfogyásával üvöltözni kezd az erősítő. Nincs is ezzel semmi baj, mert a legtöbb ember ezt szereti, mert hangosabbnak tűnik, mint valójában. Az NR széria tulajdonosai viszont általában az SR széria volt tulajdonosai közül kerülnek ki, akik már minőségi mozizást szeretnének, és elegük van a belépő szint „játékszereiből”.

Ők valódi mozi hangzást akarnak, és mindezt mozi hangerővel.

A másik fő ok, hogy ez az első modell a piacon, ami ennyiért 2 HDMI kimenetet biztosít. Mint említettem egy mozi-szobába ez azért fontos, mert nem szeretne az ember kábeleket dugdozgatni, a TV, és a projektor váltásakor. Párhuzamosan váltható a megjelenítés bármely készülék közt.

Mivel ez az erősítő szolgál ki minden nemű központi egységet, ezért már nem csak egy hagyományos AV erősítőről, hanem egy hálózati eszközről is beszélünk. A magyarázat erre a következő: mindennemű kimenetű készülékünket ráköthetjük. Video bemenetre 2 komponens RCA, 5 kompozit RCA, 5 S-VHS, és 7 HDMI (6 hátul, és 1 elől), és 1 PC (VGA) áll a rendelkezésünkre. Minden jelből képes Full HD 1080p-s jelet készíteni, felkonvertálni. A felskálázást a 608-ból is jól ismert Faroudja DCDi Cinema™ áramkör végzi.  Nem csak homogenizálni tudja a különböző videojeleket, hanem azok jelforrását irányítani, mivel a távvezérlője tanítható. Eddig nem mondtunk semmi újat, hisz erre szinte a TX-SR 608-is képes volt. Az extrák most jönnek. Az erősítő  LAN bemenetet tartalmaz, mellyel a világhálóra, és a saját hálózatunkra csatlakozhatunk. Az interneten keresztül Internet rádió elérés (Last.fm, Napster, és vTuner) érhető el. Saját hálózatunkról pedig MP3, WMA, FLAC, WAV, Ogg Vorbis, AAC, LPCM audió jeleket játszhatunk le a DLNA 1.5 verziójának köszönhetően, mely Windows® 7 kompatibilis.

Amennyiben nem hálózatról, nem is külső jelforrásból, hanem közvetlenül adathordozóról szeretnénk zenét lejátszani, arra is van mód, az előlapi USB bemeneten keresztül. Ugyanez a bemenet szolgál a firmware frissítésre is.

A doboza nem ép egy átlagos erősítőt sejtetett számunkra.  Súlya ebben a szegmensben igencsak tekintélyesnek mondható, mivel 18.4kg. Ez bő két kilóval nehezebb, mint az előzőleg tesztelt Yamaha RX-V2067-es, és áramfelvétele is 710W.

 

 

Előrelépés a TX-SR608-hoz képest, ami 11.5 Kg, és 620W-os áramfelvétellel büszkélkedhetett.

 

 

 Kibontás után első észrevétel a tartozék távirányító, mely vadonatúj fejlesztés. Nagyon hasonlít a 608-as távjához, de ez kecsesebb, vékonyabb, még ergonomikusabb.

A távirányító kezelésével eddig sem volt gond Onkyo-éknál, mióta lecserélték a régi zörgős Joystick-os nagyméretű távvezérlőjüket. Eddig az SR széria egyen távvezérlőt kapott, csak a funkciókban tértek el.

                     

           TX-NR808 távirányító

Kezelése rendkívül egyszerű a logikusan elhelyezett kiváló gumigomboknak köszönhetően. Mint említettem ez egy rendszer távirányító, így más márkájú televíziókat, DVD lejátszókat/felvevőket, CD lejátszókat, Set Top Box-ot (STB, Műholdas, és kábelest egyaránt), Mini Disc lejátszót, kazettás magnót, videót, Blu-Ray lejátszót, és ki tudja, hogy még mit. Kaput nem vezérli az biztos.

A gyáriak fát, papírt nem sajnálva nehezítették a dobozt a többnyelvű kezelési útmutatókkal. A magyar nyelvű használati természetesen külön érkezett. Ez azért van, hogy a nem hivatalos forrásból beszerzett készülékek tulajdonosai tudhassák, hogy mi az a Support, vagyis terméktámogatás. Találunk a dobozban továbbá egy külső cserélhető hálózati kábelt, 1db FM antennát, és 1db AM keretantennát is.

 

 

Tovább lépve a kibontásban megtaláltuk a bemérő mikrofont, melynek a későbbiekben komoly szerepe lehet. Meg kell említeni, hogy ettől többet várunk, mert itt MultiEQ XT bemérést alkalmaz az Onkyo, szemben az SR széria normál Audyssey 2EQ®rendszerével. A TX-SR608 csak a két első hangfalakon alkalmazta a frekvencia menet kiegyenlítést, míg az NR808-as minden csatornán figyelembe veszi az akusztikai, és hangfal adottságokat. Ezzel a mérési pontossággal, és a 2db lebegőpontos 32-Bit-es Processing DSP Chip-el (DA830 és CS49834) dolgozva nagymértékben képes beleszólni a kalibrálás a helyes hangreprodukcióba. A legtöbb felhasználó képtelen, még erre a szintre is beállítani a rendszerét. Nem a legtökéletesebb, hisz minden ember füle más. Más beállítás kedvez neki. Tudni kell, hogy a mikrofonos beállítások óvatosan bánnak a mélyhangokkal. Sok ügyfelünk jelezte vissza, hogy ő kevesli az így keletkezett mélyhangokat. Állítgatás után döbbennek rá, hogy +1dB kimenet állítással viszont már sokallták. Meg kell szokni, hogy itt már nincsenek túlzások. Annyi van, amennyi az eredeti filmben is van. Ha több kell, természetesen az is megadatik. Régebben az erősítők többsége nem a mély finom részleteire volt kihegyezve. Jó példa erre, hogy beraktuk a „Némó nyomában” című lemezt, ahol is Undi veri ezerrel az akvárium oldalát. Ennél a résznél általában csak egy fullasztó dübörgés hallható sok rendszerben, de itt tisztán az üveg hangja hallható, megfelelő hatékonysággal. Még az ember lélegzete is eláll, nemhogy a halaké.

Tudni kell, hogy az Onkyo nem veszi figyelembe a mélysugárzó paraméterét, csak a mikrofonos beállítás kezdetekor kér egy 75dB-es hangerő beállítást, melyet a megjelenítőn kimutatott adatok alapján tudunk korrigálni. A mélyhangok vágását, és lekeverését, és hangerejét a hangfalak paramétereiből számítja ki.

Akinek idáig nem jött volna be a mérőmikrofonos beállítás, mert ő több pozícióból nézi a filmet, és így folyamatosan utána állít, nos, most már neki sem lehet kivetnivalója, ugyanis a készülék képes 8 különböző pontból mérést végezni attól függően, hogy hol a hallgatási pozíció. Ez nem semmi. Így már nem kell megverekedni a család többi tagjával, hogy ki üljön középen. A 8 hallgatási pozíciót figyelembe véve készít egy átlagot.

Maga a mikrofon a legegyszerűbb passzív fajta. Elektronikát nem tartalmaz. A bemérést követően tapasztaltuk is a spórolást. A hátterek leüvöltötték a fejünket. Első hallásra jobbnak tűnt a 875 hangja. Már-már féltünk attól, hogy ez egy rossz csere volt.

Ezek után ugyanazt a termet bemértük a TX-SR875-el, és az általa kapott adatokat írtuk át kézzel az NR808-ba. Döbbenet. Sokkal jobban szól, és végre kijött a különbség, a mi az SR, és az Nr széria közt van.

Mi ekkor arra gyanakodtunk, hogy a mikrofon minőségének köszönhetően lett rosszabb a mérési eredmény, de jóval drágább mikrofonok alkalmazásával sem változott a helyzet. Ekkor elvégeztük a bemérést a 875-ös erősítő mikrofonjával, és akkor is azonos értékeket kaptunk. Jött a teszt másik fele, amikor a 875-ös erősítővel mérettük be ugyanazt a helységet az NR808 mikrofonjával. Itt is ugyanazt kaptuk, tehát nem a mikrofon a hiba, hanem a elektronika van másképp hangolva.

Erőre gyengébb, hisz a 875-ös majdnem kétszer akkora kondenzátorokat tartalmaz, (808: 40000 μF, 875: 75000 μF), és 160W-al kevesebb tápot.

A mérőmikrofonos beállítás egy jó kiinduló pont lehet, ennél egy hozzáértő tud jobb beállítást elérni. Mindenesetre próbáltuk az Audyssey beállítást ki, be- kapcsolgatni, mellyel azért jelentősen jobb térhang keletkezett. Kikapcsolva kicsit pontszerűbben szóltak a hangfalak, bekapcsolás után pedig a hangtér inkább a hallgatási központ felé terelődött. Ez tűnt kellemesebb, mozisabb beállításnak.

Kicsit tovább léptünk itt időben. Lépjünk vissza a kezdeti lépésekhez, a kicsomagoláshoz, hisz időben, még be sem kapcsolhattuk….

Kiemelve, és kibontva, megtekinthetünk egy rendkívül elegáns megjelenésű, természetesen fém előlapos készüléket. Semmi cicoma, letisztult vonalak. A bemenetválasztó gombokat a kijelző alatti kissé döntött részben helyezték el. A hozzájuk tartozó feliratok pedig a kijelzőt takaró plexin találtak helyet. Jól olvasható az egész. Ennek a sornak az elején van a Pure Direct választó, mely bekapcsolásával kikapcsolhatunk minden Audio, és Video áramkört, így csak jó minőségű sztereó jelet kapunk. Ebben az esetben kikapcsolja a mélysugárzót is. Az előlap jobb oldalán található megszokott módon a hangerőszabályzó. Ez már hagyomány minden erősítőnél. Az aprólékos beállításokat, és csatlakozásokat egy lenyíló előlap mögött helyezték el. Ezt lenyitva találjuk meg az apróbb, részletes beállításokra alkalmaz gombokat, amiket a távvezérlőn könnyebben érhetünk el. Itt van az USB nyílás, melyen keresztül szoftver frissíthető a készülék, és zene is játszható le róla. Ezen az USB kábelen keresztül iPod, vagy iPhone készülék is csatlakoztatható. Ugyancsak itt van a 7. előlapi HDMI bemenet, a mikrofon aljzata, a fejhallgató kimenete, és egy optikai bemenet is.

 

 

Megfordítva a készüléket ámul csak el az ember. Ennyi HDMI csatlakozót idáig egy készüléken még nem sokszor láthatott az emberiség. Ennyiért biztosan nem. Számszerűen 6db 1.4a verziójú, 3D, és ARC kompatibilis HDMI bemenet helyezkedik el a hátlapon, és 1 az előlapon. Ez gyorsan átszámolva a mai világban már nem is tűnik soknak. Lássuk csak: 1 DVD lejátszó, 2 Blu-Ray lejátszó, 3 DVB-C Set Top Box, 4 esetleg DVB-S Set Top Box, 5 Média lejátszó, 6 Játékkonzol ( PS3, X-Box). Az előlapon lévő csatlakozón keresztül pedig egy HD kamera képe, és hangja vihető át.

 

 

Ez lenyűgöző, de nem ez a nagydolog, hanem a 2 Db HDMI kimenet, mely egy időben párhuzamosan is képes jel kibocsátásra. Az életszerű körülmény, amiért ezt megvalósították az volt, hogy otthon a felhasználó kiépített magának egy mozi termet, nappalit, ahol vetítővel mozi minőségű képet állít elő, de TV nézésre továbbra is a kedvenc LCD, LCD-LED, vagy Plazma képernyőjét használja. Ebben az esetben az AV erősítő teszi a dolgát, és képes a HDMI kimenetek ki-be húzogatása nélkül is mindkét megjelenítőt jellel ellátni attól függően, hogy melyiket nézi a felhasználó.

Ha a HDMI csatlakozókon meglepődött volna, akkor csak nézzük tovább az erősítő további igen magasra tett szolgáltatási színvonalát. Rendelkezik LAN bemenettel, melyen keresztül vevőerősítő képes hálózatra csatlakozni, ami internet rádiók hallgatását és a DLNA 1.5 minősítés révén PC-ről hálózati szerverről MP3, WMA, WAV, AAC és FLAC 96/24 digitális zenei fájlok bitfolyamainak lejátszását teszi lehetővé. Ráadásul a vevőerősítők minden funkciója vezérelhető PC-vel, PDA-val böngészőn keresztül is. Az előlapon lévő USB porthoz Flash memória és merevlemezes meghajtó csatlakoztatható.

A hangfal csatlakozói is ugyanazok, mint előtte. Kényelmetlen bekötni, nem szeretem. Ez legyen a legkevesebb gond, hisz csak egyszer kell bekötni, és évekig hozzá sem nyúl az ember.

Az erősítő több különböző konfigurációt engedélyez. Használhatjuk 5.1-ben, illetve 5.2-ben, Bi-Amplifier üzemmódban, 7.1/7.2 üzemmódban. A 7.1-es felállás 3 féle képen érhető el.

1.      5.1 + Front High (Magassági hangszórók) bekötésével,

2.      5.1 + Front Wide (szélességi hangszórók) bekötésével,

3.      5.1 + Surround Back (Plusz 2 hátsó) hangszóró alkalmazásával. Ez a klasszikus 7.1

A két mélysugárzó ebben az esetben nem szeparált, nem kezelhetjük külön. Sem fázisban, sem frekvencia átmenetben, sem hangerőben nem tesz különbséget. Itt csupán csak egy párhuzamos kimenet adott. Ennek az előnye azért nem kevés, hisz itt egy gyári párhuzamosításról beszélünk, mely mindkét 75 Ohm-os kimenettel rendelkezik. Az utólagos RCA Y használatakor azonban az ellenállás feleződik, így csak 32,5 Ohm-os kimenetet használunk, ami befolyásolja a jel erősségét.

A felesleges 2 csatornát „el pazalhatjuk” másik zóna hangosítására is.

Az extrák közé tartozik a 12V-os Trigger kimenet is, mellyel motoros vásznat vezérelhetünk, amennyiben a vetítőnk nem lenne képes erre.

Ha mindezen túl vagyunk, és megjelent a képernyőnkön a menürendszer, akkor innét kezdve már nem tévedhetünk el. Az OSD menürendszere gyors, könnyen kezelhető. Amolyan Onkyo-s. Ezt azért írom így le, mert gyakorlatilag egy az egyben megegyezik a 608-as menürendszerével.  

 

 

A menüpontok tisztán átláthatóak. Szinte lehetetlen elveszni benne. Minden bemenetet szabadon módosíthatunk. Különböző audió, és videó jeleket rendelhetünk hozzá, átnevezhetjük őket, így a kijelzőn megjelenhet a vezérelt más készülékünk neve is. Minden bemenet video jelbe enged belenyúlni, konvertálni, vagy Pass Trough-ba szabadon átengedni.

Tesztünkben 56”-os(HD-Ready), illetve 60”-os(FULL HD) JVC DLA Projektoros Televíziókat használtunk, továbbá egy JVC DLA-X3-as 3D-s Front projektort. (Az X3-ról is készül majd a későbbiekben egy cikk)

A Blu-Ray lejátszásához Sony PS3 játékkonzolt alkalmaztunk. Tudni kell, hogy egyik régebbi PS3 sem képes 7.1-es HD hangot továbbítani a 3D kép mellett. Ebben az esetben lekonvertálja normál DTS, vagy Dolby Digital hangsávra. Az új Slim PS3 képes csak a helyes 3D képp, és Hang együttes átvitelére. Ennek az oka, hogy idáig upgrade-elték a PS3-asokat, hogy mindent játszanak, de a hardver minden esetben azonos maradt. Ennek a magyarázata a „3D-s kérdések, Megjelenítési módok” cikkemben található.

 

Most már tényleg hallgassuk meg!

Első nekifutásra csatlakoztatunk hozzá egy iPhone 4-et. Elkezdődött a zenehallgatás, ami nem sokáig tartott, mert pocsék volt. Gyorsan kötöttünk rá egy CD lejátszót, amivel Pure Direkt üzemmódban nagyon jó kis meleg hangja támadt. A Melegség az Onkyo kissé mélytartományba való csúszása miatt érződik, de nem mossa el a hangokat. Itt sajnos nem mutat sokkal többet, mint a 608-as, ami nem baj, mert azzal is meg voltunk elégedve. Ezek után kezdtünk gondolkodni, hogy akkor meg miért szólt ilyen rosszul iPhone-ról. Annyira rossz lenne ezen a bemeneten az Onkyo D/A konvertere? Talán. De nem ez volt a baj. Erre csak akkor jöttünk rá, amikor beraktuk Celine Dion Live in Las Vegas lemezét. Iszonyatosan csattogott az egész, és úsztak a mélyhangok. Rendesen kivert bennünket a víz, és ekkor néztem meg a hangszínbeállításokat. Gyárilag +6 dB-el volt kiemelve a mély, és a magas hang egyaránt. Hiába a mérőmikrofon, a hangszíneket békén hagyja, és ahhoz képest kalibrál. Visszaállítottam alaphelyzetbe, és újra mikrofonoztuk a szobát. Ekkor már kicsit megnyugodtunk. iPhone-ról is hallgathatunk zenét, és kielégítőnek bizonyult. (Sajnos csak jónak, hiába volt rajta tömörítetlen LossLess minőségben az audió formátumok, a CD lejátszóval jobb volt az összkép.

A hangja tesztelése rádió üzemmódban kezdődött. Igazából nem is vártunk tőle semmit, de kipipálhatjuk. Működik. Hangja nyugodt „rádiós”. Ebbe azért nem megyünk bele, hisz minden rádió másképp sugároz. Vannak jók, és kevésbé jók. A hangmérnökök kényük kedve szerint szól a kisugárzott adás. Lehetne jobb is, de a vételével nincs probléma, és a legtöbb embernek amúgy is másodlagos dolog ez. Szól, héttérzenének főzés közben tökéletes. Aki többre vágyik, az vegye meg hozzá a DAB tunert, amit kiegészítésképpen a hátulján található iPhone dokkoló helyére kell csatlakoztatni. Kipróbáltuk az Internet rádiót is, ami meglehetősen normálisan szól, de ez is adó függő. Tudni kell, hogy az internetes rádiók MP3-as hanganyagokat továbbítanak kb 128Kb/sec tömörítési aránnyal. Ez kevés lehet, de az analóg rádiókhoz képest is elmegy.

Meg kell említenünk, hogy a tesztre egy az általunk bejegyzett Turul Audio márkanév alatt piacra kerülő High-End hangfalakat használjuk, amik abszolút a felsőkategóriát képviselik. A szett ára bő 2mFt. Ezt azért említem meg, mert ezek a hangfalak méréssel alátámasztva tudják árkategóriájuknál, többszörösénél jobb hangot. Ezek magyar hangfalak, magyar tervező magyar kivitelezők munkája. 100%-ig kézzel készülnek, egyedileg méretezett hangdobozok. Innen a név. Így biztosan nem keverendők össze más külföldi neves hangfalépítők termékeivel. Érdemes őket meghallgatni, mivel egy élmény velük a zenehallgatás. Hogy miért rajtuk tesztelünk átlagnál jobb erősítőket? Mert ezek a hangfalak rendkívüli érzékenységgel bírnak, így elegendő nekik ez a teljesítmény is, amit pl. az Onkyo TX-SR608 tud. Azért is teszteljük ezekkel, mert a Tx-SR608-as is ezen lett meghallgatva.

 Mindenképpen referencia osztályról van itt szó, melynél nem a hangfalak minősége korlátozza le az erősítő tudásszintjét. Amennyiben ennél gyengébb minőségben szól majd Önnél, az csakis az akusztikának, és a rendszer további elemeinek a gyengesége okozza. Nem kell megijedni, mivel nem teljesen tudja kihasználni az erősítő a hangfalainkat, tehát valóban elegendő hozzá egy kisebb hangfal szett, amit egy hosszabb hallgatás után szabad kiválasztani hozzá. Ez ember, és fülfüggő.

               Tovább lépve az általunk készített válogatás lemezen kb. ugyanazt az élményt biztosította, mint a TX-SR608, így Ctrl C, Ctrl V, (másolás következik):

Allan Taylor után Norah Jones következett, aki elbűvölő hangjával ejtett bennünket rabul. Nők és férfiak aránya ezúttal 1:1. Imádjuk a női nemet, de ezúttal Leonard Cohen, és Horváth Charlie következett. Kellően szellősen pontos térleképzéssel énekeltek. Ezeket az erősítőket mégis inkább a házi mozi tudásukért vesszük. Lássuk, mit tud itt az NR808-as.

Aminek örültünk, az, hogy örökölte a 608-as jó tulajdonságát, miszerint kellően dinamikus halkan is. Ez köszönhető azért a 2db 32Bit-es Chip-nek is. Nem mindegy, hogy mi, milyen gyorsan számol. További remek segítség erre a Dinamic EQ.

 

 

 Kezdjük tehát a házi mozizást. Nem úgy viselkedik, mint az SR széria, elsőre, és másodikra sem akar elsöprő hangot adni. Ez annak köszönhető, hogy ebben a kategóriában már nem a kapkodás a nyerő, és nem is elvárás. Itt elkezdenek dolgozni a válogatott alkatrészek. Ez furcsa lesz egy picit először, de visszalépve pedig a vadság fog idegesítőbb lenni. Ez olyan, mint egy régi, és egy új autó. A régiben sokkal jobban lehetett érezni az erőt, és a gyorsulást. Az újban ez elveszik, de amikor a km órát nézzük, akkor kiderül, hogy sokkal jobban megy, mint a régi. Talán ez a hasonlat illik rá a legjobban, ezért is van, hogy az SR szériát túllépő emberek, akik meg vannak elégedve a rendszerükkel így fejlesztenek. Ez a nyugodtság viszont itt is csak egy bizonyos szintig van meg. Utána elfogy, és ugyanúgy kezd üvöltözni, mint a többi Onkyo. Kicsit harsogva kezd szólni, ami a nem egészen biztos hátteret tükrözi, ezt nevezik torzításnak. Nem recsegésről, és torgyogásról van itt szó, csak a harmonikus torzítás csinál ilyet. Ez hangerő növekedésként jelentkezik az emberi fül számára. Ez nem rossz, akinek ez kevés, az kezdjen el gondolkodni egy nagyobb modell megvételén. Van azért feljebb még gép bőven. Átlagosan 1000-ből egy-kétszer hallgatja ilyen hangerőn az ember a rendszerét. Ezt a jelenséget okozhatta a hangfalak hangszóróinak a száma is, ugyanis a front sugárzó 3 utas 5 hangszórós, és ez elég sok villanyt emészt fel. Azért tudni kell, hogy ha a 3008-ast kötöttük volna be, ami itt ált a 808 mellett, akkor is ez történt volna, csak irdatlan nagy hangerőn. Ki tudja, valakinek az is kévés. Akkor jön az 5008, és a végerősítő…

Volt is erre példa a Házi mozis előéletemben: Adott egy ügyfél, akinek egyébként Yamaha DSP-AZ1-es erősítője volt. Kevesellte a hangerőt, mire én mondtam neki, márpedig ez az erősítő meglehetősen erős. Erre ő odahívott az ablakhoz, rámutatott az udvaron álló M5-ös BMW-re, és azt mondta: „Ez erős! 400Le!” Na, erre én már nem tudtam mit mondani. Ezt a kijelentést azzal magyarázta, hogy neki az kell, hogy ha a filmben tornádó van, akkor a szobába is legyen az! Megoldottuk neki, ugyanis megrendelte a világ legnagyobb szobai aktív mélysugárzóját, ami 58cm-es mélyet tartalmazott, és 1000/1500W-os digitális erősítő hajtotta. Lett tornádó.. Ezzel a kis példával lehet talán szemléltetni, hogy valakinek semmi sem elég.

Azokban az esetekben már egy másik dimenzió nyílik meg, és egy újabb szintre lép az otthoni környezet.

Mi a tesztünket 5.1-es rendszeren végeztük, tehát egy picit sem használtuk ki helyhiány végett a 7.2-es rendszert. Bepróbálkoztunk a két mélysugárzós rendszerrel, de nem látva értelmét a kis szobában, ezért megmaradtunk az 5.1-nél. Mivel jelenlegi bemutató termünk csak 20m2. Majd a hamarosan elkészülő 60m2-es exkluzív termünkben biztosan kap egy rendszert, és 2 mély sugárzót.

Folyamatosan azt éreztük, hogy ez az erősítő nem ide való. A rákötött nagy hangfalak szenvedtek ebben a térben. Ez az erősítő ténylegesen nagy termekbe való, vagy érzéketlenebb hangfalak meghajtására kisebb térben. Tetszés szerint. Teszt anyagaink közt szerepeltek ismételten a szokásos koncert felvételek, és akció dús filmek is. Első tesztünk a Pokember Blu-Ray film volt. PS3 játékkonzolt csatlakoztatunk hozzá, amin keresztül elérhető volt a HD hang. Talán nem volt szerencsés a fim választás, mert itt nem igazán volt különbség a True HD, és a Dolby Digital közt. Ezek után betettük az „Így nevelt a sárkányodat”, ahol már jelentősen érződött, hogy tömörítetlen a hang. Sokkal részletesebb, nyugodtabb hang fogadott bennünket. Ezek szerint ugyanúgy van különbség hang, és hang közt, mint a kép esetében.

Apropó kép. A video processzora is megér egy misét. Minden egyes bemeneti video jelből 32 bit színmélységű képet állít elő, amit a megfelelő projektor eszméletlenül jól kezel. Jelentősen jobb a képminősége az SR875-össel szemben. Sokkal nyugodtabb, színtónusai is kellemesebbek, mint kikerülve az erősítőt. Mindez Pass Trough, vagyis elektronikai közbeszólás nélkül elvileg. Gyakorlatilag biztos, hogy belepiszkál, különben miért változna meg a kép?

A 3D-s kivetítőn csak akkor jelenik meg a kép, ha a HDMI kimenet Booth üzemmódra van állítva. Ellenkező esetben nem. A két kimenet közül csak az egyik támogatja az ARC-t. (Audió visszacsatolást)

A hangképe nyugodt, nem tolakodó. Egyszerűen nézi az ember a filmet, és a történet viszi őt magával. Hall, és lát minden apró részletet, mely valóságossá teszi az egészet.

Most felsorolhatnám az összes fim részletet, amit betettünk, de a lényeg mindegyiknél ugyanaz lenne. Nincs különösebben kihegyezve semmilyen stílusra sem. Egy átlagos normális erősítő, ami mentes a túlzásoktól.

Kb. 6 órát nyúztuk intenzíven, sőt rajta volt egy DVD lejátszó, és egy Centersugárzó is, így kisebb volt a szellőzés lehetősége. Ebben az esetben sem melegedett túl. A video processzora jóval melegebb volt, mint a végfokok. Ügyeljünk a megfelelő hűtésre. A felépítését mondjuk itt sem értem, nem tudom, hogy miért nem lehet egy erősítő oldalát szellőztető nyílásokkal ellátni. A készülékben található alul egy ventilátor, ami a keletkező hőt hivatott kiszívni. Ez is valami legalább.

Összesítve :

Ajánljuk mindazon felhasználóknak, akik SR szériát használnak, és kevesellik azt, ami azokból kijön. Szeretnének egy minőségi, nyugodtabb darabot.  Jó választás lehet azoknak is, akiknek bár nincs rossz hangfal rendszerük, csak egy kicsit érzéketlenebb az átlagnál. Ezt azért fogalmazom így meg, mert tudni kell, hogy mindig is örökös hatványozó dolog volt a spórolás. Olcsóbb hangfalak esetében nagyfokú az érzéketlenség. Ha ki akarjuk nyerni belőlük azt a hangot, amik bennük rejtőznek, akkor oda nagyobb teljesítmény szükséges. A nagyobb teljesítmény leadásával viszont az előzőekben leírtak szerint az alaperősítők megvadulnak, vagy üvöltöznek. Ergo, ha nagyobb, jobb minőségű erősítőt alkalmazunk, akkor ugyanabból a hangfal szettből is csodákra számíthatunk az eddig hallottak szerint. Amennyiben megvan a megfelelő minőségű, és érzékenységű hangfal szettünk, és egy kisebb teremben használjuk, akkor elég lehet a TX-SR608-is. Nagyobb terem esetében viszont nem úszhatjuk meg az NR szériát. Azt pedig egyéb tényezők adják meg, hogy azon belül is melyik modell legyen a kiválasztott darab.

A 608-as tesztje végén leírtam, hogy kb. ugyanannyit költsünk erősítőre, és a hangfalainkra. A Subwoofert kivéve, az pluszként jelentkezik. Ezen a vonalon kiindulva egy átlagon felüli hangfal szetthez pedig bőven elegendő az a teljesítmény, amit ez az erősítő tud. Ennél kisebb modellek nagyobb hangfalak meghajtására már kevesek. Nagy hangerőnél szétesnek atomjaikra. Nem azt állítom, hogy ez a legjobb erősítő, amit valaha szerencsém volt használni, de mérlegelve a ráfordított összeget, és a kihasználtság mértékét, azért lehetett spórolni a következő lépéshez képest 60-120eFt-ot.

Talán így helyes leírni azt a tudást, és hangot, amit tud. Remélem, tudnak olvasni a sorok közt.

Ez volt talán az egyik legnehezebb tesztünk. Sokat állítgattuk, mire aztán rájöttünk, hogy mire való, és összeállt bennünk a kialakult kép. Nem annyira jöttek össze a körülmények, ezért, ezt valószínűleg megismételjük a nagyterembe, ahova való.

Pozitívumok:

- Egyenletes hangkép

- Nagyfokú felhasználhatóság

- Nagyobb ergonomikusabb távvezérlő

- Minőségi, válogatott alkatrészek

- Kiváló video processzor

Negatívumok:

-  A gyenge mikrofonnak köszönhetően rossz a mérési eredmény, ezáltal a hangzás sem tökéletes (utólagos kalibrálást igényel)

-  Mi nem csak egyenletesebb minőségi hangzást vártunk el tőle, hanem kiemelkedőbb részletgazdagságot is.

- Jobban örültünk volna 2 különálló subwoofer kimenetnek.