Keresés

Denon AVR-1911 házimozi erősítő teszt

Denon AVR-1911 házimozi erősítő teszt. A zene mindenek felett?

Évek óta folyik a harc a házi mozi piacon. Ennek fő szereplői hosszú idő óta japán gyártók. A két legkedveltebb, és legtöbbet értékesített erősítő gyártó az Onkyo, és a tavaly 100 éves születésnapját ünneplő Denon.

 Míg a Denon eddig főként a felső kategóriában, és a sztereó szegmensben tűnt verhetetlennek, addig az Onkyo a kis, és középkategóriás házi mozi termékeivel vívta ki a vevők tiszteletét. Ezt nagyon jól felismerte a Denon, és a 2010-2011-es évre már egy teljesen új tervezésű erősítőket dobtak a piacra. Ettől azt várták, hogy az alsóbb szegmensben is nagyobb tortaszeletet vághatnak ki maguknak. 

Azt, hogy az emberek végül melyiket választják, a nyugodt megbízható életet, vagy a kicsapongó vagány létet, azt majd az idő dönti el. Mi csak ezek korrekt bemutatását vállaljuk magunkra.

Több alsó, és középkategóriás Onkyo erősítő tesztelése után,(talán még nem későn) arra gondoltunk, hogy egy részletesebb bemutatóval mindenfajta elfogultság nélkül megpróbáljuk összehasonlítani a TX-SR608-at az AVR-1911-el, vagy egyáltalán ajánlani őket arra, amire valók. Ez persze szubjektív, hisz mindenkinek más hangzás válik be.

Hát itt van. Érintetlenül, gyári dobozában.

 

Már nem sokáig, hisz kibontottuk.

Megtaláljuk benne a szokásosan mellékelt dolgokat, úgy, mint a távirányítót, a bemérő mikrofont, és a hálózati tápkábelt.  Mindent precízen csomagolva.

Mint eddig, most is a Turul Audio High-End hangfalait fogjuk a tesztre felhasználni, amit a TX-SR608-as, és a TX-NR808-as erősítő tesztelésekor is használtunk.

Azt tudni kell, hogy felépítésben, és technikai tudásban a Denon mindig egy picit az Onkyo fölé pozicionált, de ez a felhasználók többségét nem zavarta, hisz a végeredmény kevésbé volt szembetűnő. Belépő szinten például az AVR-1311-es erősítő már diszkrét végfokozatokat használt, szemben az Onkyo TX-SR308-as erősítőjéhez képest, aki még a belépő szinten csak Power IC végfokozatot használt. Itt még ez megbocsátható bűn lehet, hisz a Yamaha csak a 160eFt-os erősítőjében használ először diszkrét erősítő áramköröket.

A következő szint az AVR-1611. Ez a gép csak 5.1 rendszerű, szemben az Onkyo TX-SR508 7.1-es erősítőjével, de technikai tudásában is csak a mikrofonos rendszerében tér el az Onkyo TX-SR508-as készülékétől, ugyanis a Denon már ebben a kategóriában is átadja az Audissey MultiEQ bemérést, ami minden csatornát mér, és 8 ponton bele is nyúl a frekvencia átmenetbe, felülről lefelé haladva a hangátvitelben. A fázisproblémákat is jelzi, ugyanis nem egy esetben fordult elő, hogy az ügyfél szidta meglévő rendszerét, a helyszínre érve meghallgatva, valami eltekerte a fejemet. Ellenőriztem a polaritásokat, és az egyik háttér fordítva volt bekötve, ezért ellentétesen szólt. Ez egy apró hiba, de tönkreteheti a végeredményt. Ezen kívül figyelembe veszi az egyes hangszórók elhelyezkedéséből adódó különbségeket is, tehát ha valamelyik hangfalunk közelebb kerül a sarokhoz, akkor annak kiegyenlíti a hangkarakterét a többi hangfaléhoz. (Ezzel szemben az Onkyo TX-SR608-as is (Audissey 2EQ) csak a két első hangfal frekvencia átvitelét figyeli, és egyengeti, a hátterek, és a center hangfal estében csak egy frekvenciavágást alkalmaz.

A mérés pontatlanságának a problémáját már több fórumon is felvetették a felhasználók, bár senki sem tudta az okát. Hozzá kell tenni itt is, hogy az egyes mikrofonos beállítások szintjét az átlagos felhasználók így sem képesek elérni. Itt egy apró dicséret is kijár a Denonnak, mert nem egyszerűen mellékeltek hozzá egy mikrofont, hanem az ő bemérő teszt hangjaikhoz optimalizáltattak, és gyártattak mikrofont az Audio Technikával. A későbbiekben vizsgáljuk ennek a funkciónak a hatásfokát.

 Ugyanez az Audissey MultiEQ van beépítve az AVR-1911-be is. Ezen felül megkapta az Anchor Bay Tech ABT-1030 video processzorát is, ami már fejlettségben utolérte a Faroudja DCDI videoprocesszorát, amit az Onkyo is használ. Erre is elég sok volt  a visszajelzés, hogy melegszik rendesen, bár ez még nem gond, ugyanis nem okozott problémát. Kíváncsi vagyok, hogy az ABT mennyire izzadós fajta.

 Mint minden gyártó, így a  Denon is, a 2010-2011-es évre szánt modelljeiket különösen energiatakarékosra tervezték, így készenléti módban az áramfogyasztásuk akár 0,1W-ra is levihető, míg bekapcsolt állapotukban terhelés nélkül is csak 40W-ot fogyasztanak. Elég hosszú ideig használva megtakarítják nekünk azt a pénzt, amennyibe a régi rendszer lecserélése került. Ez egy jó indok lehet, amikor a párunkat rábeszéljük, hogy kell otthonra egy ilyen.

Ami igazán különlegessé teszi az erősítőt, az a felhasználhatósága. A hangfal kimenetei több elgondolást tesznek megvalósíthatóvá. Összesen 5 féle variációba köthető be a rendszer, ami az Audyssey DSX dekódolási technológiának köszönhető. Használhatjuk 5.1-ben, Bi-Amplifier üzemmódban, és 7.1 üzemmódban.

A 7.1-es felállás 2 féle képen érhető el.

  1. 5.1 + Front High (Magassági hangszórók) bekötésével, ( Dolby Pro Logic IIz)
  2. 5.1 + Surround Back (Plusz 2 hátsó) hangszóró alkalmazásával. Ez a klasszikus 7.1

Az 5.1 + Front Wide (szélességi hangszórók) bekötése, ebben az esetben nem érhetők el, helyette kitaláltak egy jobbat:

Tettek rá A, B hangfalkimenetet, mint a régi sztereó erősítőkre. Ebben az esetben nem csupán egy párhuzamosításról beszélünk, hisz külön végfokot rendel a B hangfalkimenetre. Ez a bekötési mód akkor tökéletes, ha mondjuk egy kiváló kisméretű szatelit sugárzókat kötünk rá, de később fejleszteni szeretnénk a sztereó rendszerünket, amihez nem szeretnénk külön sztereó erősítőt vásárolni. Mi ebben a különleges? Az, hogy külön teljes sávszélességgel kínálja meg a hangfalakat, az A hangfalkimenet akár 200Hz-en történő vágásával ellentétben. Erre idáig egy erősítő sem volt képes. Gratulálunk Denon! Végre egy jó ötlet, aminek végre ismét nagy hasznát vesszük.

Amennyiben viszont csak az 5.1-es rendszerünk hangját élvezzük a nappalinkban, addig a konyhában az éppen soros emberke vacsora főzés közben még hallgathatja kedvenc zenéit egy másik jelforrásból. Ezt hívják klasszikusan 2. zónának. A 2. zóna továbberősítése már nem megoldott, hisz nem tartalmaz vonalszintű RCA kimenetet.

A 7.1-es erősítő csatornánként 7 x 125 W-ot kínál 6 Ohm (0, 7%-os THD mellett) és 6 X 90 W-ot 8 Ohm terhelés (0, 5%-os THD) mellett. Az elegendő teljesítmény leadásáról egy 460W maximális áramfelvételre képes új fejlesztésű trafó biztosítja. Itt majd ismét elválik, hogy mennyi igazság van abban, hogy minél nagyobb egy trafó, annál jobb. Ez tudjuk, hogy részben igaz, de volt már rá jócskán ellenpélda.

Ennek, és a teljesen új összerakási elgondolásnak köszönhetően egészen más, egy új erősítő jött létre. Teljesen különbözik az elődtől. Ha megnézzük a két erősítő hátlapját, akkor látjuk, hogy teljesen máshol helyezkednek el az elő, és végerősítők, és a video áramkörök. Látszik, hogy nem egy ráncfelvarrásról volt itt szó csupán, hanem egy teljesen új erősítő megszületéséről.

Bal oldalon látható az AVR-1910 hátlapja                                                    Jobb oldalon pedig az új AVR-1911 típus.

 Az erősítő HDMI bemenetei mind 1.4a szabványúak, vagyis teljes mértékben kezelik a 3D képeket, akarom mondani videókat. Akad még itt ezen kívül hangvisszacsatolás (ARC), X.V. Color, Auto Lipsync és CEC HDMI Control is. A Denon 19XX széria az első, melybe beépítették az ABT-1030 video processzorát, így minden bejövő videojelet képes egységesen Full HD felbontásra felkonvertálni. Legyen az a 2 komposit videojel egyike, vagy az 1 komponens videó jel, esetleg a különlegességnek számító 1 SVHS bemenet videó jele. Ha már a hátuljánál járunk, akkor található itt még rajta 5 analóg, és 2 digitális hang bemenetet. (melyből az egyik optikai, a másik pedig digitális koax) Akinek ez nem lenne egyértelmű, természetesen található rajta még Antenna csatlakozóit is az FM, és az AM rádióhallgatáshoz. Ez valljuk be, nem túl sok, de egy átlag felhasználónak elégséges lehet.

A Denon sajtóhíreiben az jelent meg, hogy az analóg bemeneteken spórolt összegeket ráköltötték a többi alkotórészre, ami jobb hangminőséget ígér. Valójában más oka van a jobb hangminőségnek, mert tényleg nem mindennapi fejlődést látunk az elődmodellhez képest.

A magyarázat a következő:
A Denon a rengeteg analóg bemenettől megszabadulva nem kis helyet nyert a készülék belsejében, így a tápegységet sokkal előnyösebb helyre építette. Maga a vázszerkezet is sokkal merevebb, és a panelek közt is tökéletesen megszüntették az interferenciát. A kis áramú alkatrészek távolabb esnek egymástól, miközben a nagyobb áramú alkatrészek is jobban elkülönülhetnek. Ez a felépítés megegyezik Denon audiofil berendezéseinek belső elrendezéseivel. Természetesen egy kis hangolás is közre játszott a tökéletesítésben, amiben a múlt, és a tapasztalat nyújtott kiemelkedő segítséget.

 
A Denon AVR-1911 erősítő felépítése

 A Hardver tehát rendelkezésre áll. Most jöhetnek a legújabb dekóderek, melyek egy 32bites, lebegőpontos DSP chip-ből érkeznek. Jól hallották 32bites. Ilyen DSP Chip-ek régen ennek a kategóriának még a közelébe sem kerülhettek. Lássuk milyen dekóderekkel látták el a kicsikét. Csak a szokásosak: Dolby, és DTS cégek dekóderei, úgymint TrueHD, Digital Plus, Digital EX, ProLogic IIz, A DTS „KFT” pedig a szokásos DTS-HD, ES-Discrete/Matrix 6.1, Neo:6 Cinema és Music, valamint 96/24-es jelzésű termékeivel emelte a készülék színvonalát. Aki ennél többet akarnak, azoknak ezen felül van jó néhány egyéb DSP program, és hangzáskép.

Az éjszaka nyugalmát a Audyssey Dynamic Volume biztosítja, mely alacsony hangerő mellett is dinamikus, és részlet gazdag  térérzetet hoz létre körülöttünk.

Egy másik kuriózum a 24 bites és 96 kHz-es A/D konverter. DAC-al ellentétben, ez analóg jelekből készít digitális jeleket, amit aztán zajmentesen irányít az előerősítőbe.

Akinek túl sok lenne a digitális világból, az a Pure Direct üzemmód választásával teljesen analóggá varázsolhatja az erősítőt. Ezzel kikerülve minden audio, és videó áramkört. Még az előlap is elsötétedik, hogy csak a zenére figyeljen az ember, és ne zavarja meg egy minimális kijelző felől érkező fény sem. Az ez által megmaradó energia mind-mind stabilizálja, és erősebbé teszi a hangot. Hiába, minden egyes Volt, és Amper számít…

Most, hogy láttuk a belsejét, és a hátulját, így következhet, az előlapja.

 

Ez a legtöbb embernek tetszik. Letisztult, Denon-os. Felépítése kettős aszimmetrikus, így egységes kinézetet sugall. Jobb oldalra került a hangerő szabályzó, baloldalra egy kisebb bemenetválasztó ismét a tekergetős fajtából. Középre került egy négyirányú navigációs vezérlő egység, a közepén egy Enter gombbal. Ez mellett jobbról, és balról is 3 -3 gomb találgató, de itt az egységet megtörve megfordították a méreteket. Baloldalon egy gyorsbeállító gombsor található, hasonlóan a Yamaha által használt rendszernél, jobb oldalon pedig a térhangzás választás lehetőségét kínáló gombok találhatóak. Ezek mellett található egy előlapi A/V bemenet, és a mikrofon aljzata is. Erre a bemeneti sorra kapott egy kedves kis műanyag takaró fedelet, hogy ne rontsa az összképet. A legszélén foglal helyet a kulcsfontosságú USB bemenet, mely terén is van egy kis extra tudománya a gépnek, hiszen szokványos 0, 5A helyett, akár 1A terhelést is elbír, ezzel megkönnyítve a hordozható merevlemezek és más, nagy áramfelvételű eszközök használatát.

Ha ez még nem lenne elég, a készülékhez iPod dokkolót is vásárolhatunk, amiről a képet is továbbíthatjuk a TV felé, valamint akár dokkolóval, akár nélküle, USB összeköttetésnél az iPod/iPhone a távvezérlővel is irányítható, mindezek mellett a készülék akkumulátora is töltés alá kerül! Ez nem kis előny az Apple készülékek tulajdonosainak, mert az Onkyo még saját dokkolóján keresztül sem képes video jeleket továbbítani a TV-re.

Baloldalon kapott helyet a főkapcsoló mellett a fejhallgató Jack aljzata is.

Most, hogy túl vagyunk az első randin, és megismerkedtünk egymással, térjünk át a lényegre.

Bekötöttük. Nem túl bonyolult hátulja, és jónak mondható hangfal csatlakozásaival viszonylag gyorsan megy az egész. Előkészítettük a mikrofont, majd megkezdtük a szoba akusztikájának a bemérését. Erre egy kamera állvány segítségét vettük igénybe. A készülék több ponton képes bemérni a szoba paramétereit, majd egy átlagot számol. Ezzel az eljárással az egész család élvezheti a házi mozit, nem csak a középen ülő apa.

A mérés pár percet vesz igénybe. Elkészültével ellenőrizhetjük a mérési eredményeket, majd elfogadhatjuk azokat. Többször is elvégeztük ugyanezt a mérést, hogy biztosak legyünk az eredményben. 40Hz-en vágott minden hangsugárzót, és rendesen belenyúlt a frekvencia átmenetbe is.

 

A menürendszere áttekinthető. Nem túl bonyolult. Úgy is fogalmazhatjuk, hogy ennél egyszerűbb már nem is lehetne. Mentes minden grafikus megjelenéstől. Örültünk volna, ha megkaphatta volna a Denon 2311-es készülékétől használ remek kis menürendszerét, de hát, ha nem, hát nem. Mivel nem grafikus, ezért el lehet veszni benne, de nem vészes. Fél óra múlva már tudjuk is kezelni, és ismerjük minden porcikáját.

 Találunk a menüben természetesen mindent. Átnevezhetjük a bemeneteteket. Minden bemenetekhez külön-külön rendelhetünk hozzá audio, és video jeleket. Távirányítót is taníthatunk az adott készülékekhez, és ezt a menüben található felsorolás is segíti. Ki, és bekapcsolhatjuk, és személyre szabhatjuk a HDMI CEC vezérlést. Itt találhatjuk meg az audio beállításokat is, melyben megtekinthetjük, és tetszés szerint módosíthatjuk a mérőmikrofonos beállítás eredményeit.

Meghallgatás után, azért mi a vágási frekvenciát a centersugárzón, és a hátterek esetében először 80, majd 60Hz-re állítottuk. Jelentősen javult a hangja. Ez az első erősítő, ami képes volt lekoppantani a hangfalunkat. Iszonyatosan küzdött velük. Rángatta őket rendesen. Itt azért észlelhető egy kis levegő hiány, ami a kisebb tápegység miatti problémára utal. Tudni kell, hogy csak a center sugárzónkban, és a hátterünkben nagyobb, és több hangszóró van, mint egy átlagos 5.0-ás szettben, tehát ezzel itt most nem foglalkozunk.

Házi moziban átlagot hozza. Megfelelő a térhatás, még dinamikailag is egyben van, nem durrogtatja külön a mély sugárzót, de mégis egy pici hiányérzetem van. Nem elég vad nekem. Kicsit többet vártam volna tőle, de hát mégis csak egy konzervatív értékeket hangsúlyozó gyártóról beszélünk, aki hiába akarja a fiatalabb nemzedéked elcsábítani, ha ezzel szemben még mindig nem akarja elveszíteni a régi, más értékrendet kedvelő vevőit. Inkább a nyugis, érzelmesebb részek kedveznek neki. Koncert felvételeken érzi magát a legjobban. Nem igazán lehet üvöltözésre bírni a kicsikét. Rendkívül egyenletes, mindenfajta színezetektől mentes hangja van. Első benyomásunk az volt, hogy gyenge. Nulla dB hangerőre erősítettük a kimenetét, de halknak tűnt. Ezután tovább adtuk rá a hangerőt, és valóban el kezd szólni, és megmutatja erejét. Ez a hangerő függ a mikrofonos mérés utáni beállítástól, ugyanis ott rendesen visszavesz minden kimenetből, átlagosan 4-5dB-t.

Próbáltunk rengeteg akció filmmel kihajtani a lelkét, de nem sikerült. Mindenhol, minden hangerőn, és körülmények közt ugyanazt a száraz, közép hangokat előtérbe emelő, melegebb tónusú hangot kaptuk. Érdekesen végzi a dolgát, mert olyan hangfalból is csillogó lágy, de mégis nagyon tiszta magas-hangokat hozott ki, amiből idáig egy erősítő sem. Ez valószínűleg a MultiEQ XT-nek köszönhettük.

 Kisebb testvérét a tavalyi széria AVR-1610-esét sikerült letiltatnunk egy-két durvább résznél. Itt ez most nem jött össze. Nem tudtuk megadásra bírni, és két vállra fektetni.

Mivel láttuk, hogy a zenés darabok válnak be neki igazán, ezért átváltottuk analóg sztereó bemenetre, és CD-t kezdtünk rajta hallgatni. Természetesen átváltottam Pure Direct üzemmódba, hogy csak a zenét halljuk.

Nagyon természetes levegős tiszta hangot kaptunk, de túl sok mély-középpel. Előrébb húztam a front hangfalainkat, hogy csökkentsem a mély-hangok erejét, mivel a hangfalunk egyik reflex nyílása hátrafelé néz.

Sajnos egyáltalán nem csökkent a mély-hang szint, ekkor odaléptem a mély-sugárzóhoz, és megérintve érzékeltem, hogy bizony beledolgozik a rendszerbe. Itt felmerül a kérdés, hogy akkor most miért is van rajta Pure Direct gomb?

Nem probléma, orvosoltam a hibát, mert a menürendszerben beállítható, hogy sztereó jel érkezésekor az adott bemenet miként viselkedjen, így helyreált a rend. Végre csak a sztereó hallgatásé a főszerep.

Igen. Végre eltűntek a búgósabb mély-hangok, és csakis a zene maradt. Most már nem viszi túlzásba a mély-hangokat. Itt említeném meg, hogy az Onkyo TX-SR608-nál dicsértük a sztereó hangját, hogy mennyire pozicionált, de kissé színezett. A Denon esetében viszont nyoma sincs ilyennek. Sem nem színez, sem nem akarja mindenáron középre tenni az énekest. Egyáltalán nem mesterkélt. Ott van, nem túlságosan kirajzolhatóan, de kitölti a teret.

Ez az a hang, amit imádok egy sztereó Denon rendszerben. Meleg, nyugodt, órákig elhallgatható. Házi mozi erősítő ilyet még nem nyújtott. Itt nehéz bárkinek is megszorongatni a Denont.

Összegezve, hogy kiknek is ajánljuk? Azoknak az általában idősebb, megfontoltan választó Denon, és nem Denon hívőknek ajánlanám, akiknek már rég nem a dübörgős mozi a lényeg, hanem egy minőségi, alaposan megtervezett, átgondolt, és kivitelezett gép megvásárlását tervezik. Ez az erősítő egy filigrán, igényes darab. Minőségi, de nem túl nagyméretű hangfalak meghajtására képes. Egy öszvér, mely mérlegének nyelve inkább a sztereó rendszer felé hajlik. Azoknak a sztereó híveknek ajánlanám, akik kezdő házi-mozit szeretnének otthon, de nem tudnak elhelyezni, vagy fenntartani két rendszert egyszerre. Megkapnak minden egyéb nyalánkságot, itt a video jelek fogadására, és kezelésére gondolok, amiket már elvárható ebben a szegmensben. Egyedülálló módon képes kezelni egy sztereó rendszer mellett egy kisebb 5.1-es szateli rendszert, így mindkét felhasználási módban egyaránt megelégedettséggel tehetjük próbára nap mint nap.

Előnyei:

iPhone/iPod kezelés

USB bemenet

Külön kezelhető, és személyre szabható A, B hangfal kimenet

Kiváló sztereó hang

Hátrányai:

Kevés analóg, és digitális bemenet

Ingerszegény OSD menü

Átlagos mozi hang

Nem igazán tud előnyt kovácsolni a MultiEQ mérőmikrofonos bemérésével

Kiegészítés:

Nem hagyott nyugodni, hogy nem igazán tetszett a mozija. Az előzőekben megemlítettem, hogy kissé küzdött ezekkel a hangfalakkal. Ez nem csoda, hisz a front sugárzók 2db 16cm-es mély sugárzót, 2db 13cm-es közép sugárzót, és 2gy 25mm-es magas sugárzót tartalmaztak,  a center sem a legkisebbek, inkább a legnagyobbak közül való. 4db 13cm-es mély középpel, és egy 25mm-es magas sugárzóval rendelkezett, sőt, a háttér is megállná a helyét egy normál rendszer frontjaként. Abban is 16cm-es mély közép, és egy 25mm-es magas sugárzó került beépítésre. Így azért már nem annyira elképzelhetetlen, hogy tétovázzon egy erősítő.

Fogtuk tehát, és lecseréltük a rákötött hangfalainkat egy olcsóbb, kisebb méretű hangfal szettre. Ez a szett az Ultimate Alteus hangfal szettje. A front 2db 16cm-es mély sugárzót, egy 16cm-es közép sugárzót, és egy 25mm-es magas sugárzót kapott, a center 4cb 10cm-es mély-közép és egy 25mm-es magas sugárzót, és a háttér pedig egy 13cm-es mély-közép, és egy 25mm-es magas sugárzót.A szett ára mély sugárzóval együtt kb 400eFt. Ez az ötöde kb. az előző hangfal szett árának. Ez még mindig drágább, mint amit a legtöbb ember hozzá választ.

Újra megkezdtük a mérést, és a hallgatást. Más. Most már elkezdett mozisabban szólni az egész. Végignéztem rajta újra az Avatart. Most is visszafogottan szólt, de nyugodtan, és az energiájával is másképp gazdálkodik. Ezeket a hangfalakat már nem akarja lekoppantani. Kulturáltan, visszafogottan hajtja őket. A mély sugárzót szinte észrevétlenül kezeli, szépen csúsztatja a dinamikát a hangfalak felé. Megölni, kínozni egyáltalán nem akart egyik harcos részben sem, de mégis élvezhető volt. Tényleg mint a moziban. Ott kb. ugyanígy szól.

A zene még mindig gyönyörű rajta. Abban kategóriájában referencia értékű.

Minden egyéb eddigi megfogalmazásom helytálló, a kiegészítés inkább csak arra utal, hogy ne párosítsunk hozzá túl nagy méretű hangfalakat, mert azt nem szereti. Arra ott vannak a nagyobb modellek.