Keresés

Onkyo TX-NR609 házimozi erősítőTeszt

Onkyo TX-NR609 házimozi erősítőTeszt

2011. április 7 11 óra: Beérkezett Magyarországra a nagy sikerű EISA Díjas Onkyo TX-SR608 erősítő utódja a TX-NR609.

2011. április 8 13:30: Már nálunk van az erősítő, és így elsőként tesztelhetjük, és mutathatjuk be.

Köszönet ezúton is a magyar forgalmazónak, az AIDA Audio KFT-nek.

Nehéz, mert a TX-SR608 minden idők egyik legkeresettebb és legnagyobb darabszámban értékesített házimozi erősítője volt. Rengeteg tesztet megnyert, ezzel megnehezítve a konkurens gyártók dolgát.

Már mindenki fellélegzett volna, amikor kiderült, hogy leváltják a modellt, hisz „kiöregedett”. Az öröm túl korai volt, hisz bejelentették a TX-NR609 specifikációit.

Három nagyobb fejlesztéssel rukkoltak elő a tervezők. Az első, hogy már ez a modell is megkapta az NR elnevezést. Nem elsőnek, mert a 2011-es modellek közül már a TX-SR508-at leváltó 509-es modell is NR szériás, vagyis hálózatos erősítő lett. Erről kicsit később.

A második fejlesztés az előlapi USB bemenet. Ezzel csak a többiek után ment, nem is neveznénk annyira fejlesztésnek, inkább egy remek dolognak, ami valamiért idáig kimaradt az Onkyo erősítőkből.

A harmadik nagy durranás a 4K-s video felskálázás.

Ezt meghallva nem kis aggodalom merült fel a többi erősítő forgalmazó fejében. Mivel mi már tudjuk, hogy a többiek milyen erősítőkkel jelennek meg ez évben, ezért gyakorlatilag borítékolnám az Onkyo kettős EISA Díjas sikerét. Erre azért még várni kell szeptemberig, míg eldől, hogy igazunk volt-e.

Ha ez még nem lenne valakinek elég, akkor kiderül, hogy a tervezőknek volt idejük a külső teljes mértékű áttervezésére is. Illetve ahogy látjuk nem teljes mértékben, mert csak egy vonalzót hívták segítségül. Ez meg fogja osztani a vásárlókat, de szerintünk nagyon szép lett. Így élőben még tetszetősebb, mint képen volt. Erőt sugall minden porcikája. Lássuk egymás mellett a két típust, és máris látszik a különbség.

 

A hátulját is összehasonlíthatjuk.

 

Kis spórolás a 2. zóna hangfal csatlakozóin látszik, ugyanis ott a jól bevált csavaros szorítós csatlakozó helyett egy csíptetős csatlakozó foglal helyet. Ez nem probléma, hisz azt csak kevesen használták, és ha mégis, akkor a hangszóró vezeték keresztmetszete sosem igényelt ennél többet.

Igyekszünk a tesztben minden funkcióra kitérni, és a legtöbbet kipróbálni.

Kezdjük. Arrébb tesszük a dobozt, mely méretében, és tömegében hajszálra megegyezik a 608-as dobozával.

 

 

Kibontjuk. Mint megszoktuk ugyanúgy van becsomagolva, mint a többi Onkyo erősítő. Valószínű ugyanaz a brigád csinálja Malaysiában, mert hát ez is ott készült.

 

Kibontva tényleg egy nagyon komoly jelenség. Igényes, logikus tervezés, és kivitelezés eredménye.

Lássuk kicsit közelebbről. Kívül, belül.

 

Kifejezetten tetszik a bekapcsoló gombja, mely kissé befelé ível. Pont kényelmes az ujjnak. Mielőtt mindenki ezt nyomkodná, folyamatosan, akkor rájövünk, hogy olyan sokat azért ezt nem kell, hisz azért van a távirányítónk, amely egyébként szinte tökéletesen megegyezik a 608 távirányítójával.

 

608 távirányító                                  609 távirányító

Az előlap elrendezése rendkívül praktikus, és elegáns. A bemenetválasztó gombokat, és az egyéb beállítást végző gombokat a kijelző alatt helyezték el két sorban. A választógombok nyomáspontja is rendkívül eltalált. Ami egy picit elhamarkodottnak tűnt, az az alsó szegmens, ezen belül is az előlapi bemenetek elhelyezése, elrejtése. Nekem nem teljesen tiszta, hogy miért nem lehetett ezt egy oldalra elhelyezni, és letakarni, mint ahogy ezt más gyártók is teszik. Kibontáskor kerestem is a dobozában a takaró elemet, de rá kellett jönnöm, hogy ez így befejezett.

Az Onkyo minden egyes készüléke dekódolja a Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio térhatású hanginformációkat, és mindegyik modell 3D képes. Az Onkyo innovatív „Universal” portja sem maradhatott le egyik készülékről sem, melynek jóvoltából a készülék kezeli a japán gyártó UP-DT1 DAB+ tunerét, vagy az UP-A1 iPhone/iPod dokkolóját egyetlen kábel alkalmazásával.

A tavaly piacra dobott TX-SR608 utódjának tekinthető TX-NR609 a Dolby Pro Logic IIz térhatású üzemmód mellett az Audyssey DSX szolgáltatását is támogatja. Az Audyssey DSX lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy a már megszokottnak számító hátsó háttér (Surround Back) hangsugárzókhoz hasonlóan, elől, a center hangdoboz és a filmet néző/hallgató személyek középvonalához képest 60º-os szögben jobbra, illetve balra eltolva is elhelyezhessenek egy ún. „Front Wide” hangdoboz-párt, amely az Audyssey DSX alkalmazásával homogénebb és kiegyenlítettebb, ugyanakkor nagyobb mélységgel rendelkező front hangteret hoz létre.

 

Másrészt, az Audyssey DSX a készülékekhez csatlakoztatott plusz front hangsugárzókkal képes arra, hogy a nem irányított lesugárzású, „magassági front” hangeffekteket – mint például a zuhogó eső hangja – is hallhatóbbá tegye, csakúgy, mint a Dolby Pro Logic IIz esetében.

A TX-NR609-es készüléken is megtalálhatjuk az elődmodell a hátulján is elhelyezkedő szabványos VGA bemenetet. Ezzel egy normál VGA kimenetű számítógépet csatlakoztathatunk közvetlenül a rádióerősítőre, így a számítógépes képinformációk a HDMI kimeneten továbbíthatók a megjelenítő felé. Ez sok esetben fontos, hisz mondjuk egy falra szerelt LCD, vagy Plazma TV esetében nincs mindig annyi hely a kábelcsatornában, hogy több video kábelt köthessünk rá. Ugyan ez a helyzet egy kivetítő esetében, ahol ez a funkció már akár több tízezer forintunkat spórolhatja meg.

A TX-NR609-nek is dupla subwoofer-kimenete van. A két mély sugárzó ebben az esetben sem szeparált, nem kezelhetjük külön. Sem fázisban, sem frekvencia átmenetben, sem hangerőben nem tesz különbséget. Itt csupán csak egy párhuzamos kimenet adott. Ennek az előnye azért nem kevés, hisz itt egy gyári párhuzamosításról beszélünk, vagyis 2 különálló előerősítő dolgozik benne. Mindkét kimenet 75 Ohm-os kimenettel rendelkezik. Az utólagos RCA Y használatakor azonban az ellenállás feleződik, így csak 32,5 Ohm-os kimenetet használunk, ami befolyásolja a jel erősségét.

A TX-NR609-es erősítő ugyancsak 7.2 csatornás AV rádióerősítő, amely 7x 160 W kimenő teljesítményt kínál, és THX Select2 Plus minősítéssel is rendelkezik. Ebben a tekintetben nem történt változtatás, és ez dicséretes, bár azt a 10W spórolást nem értem, hisz a Marvell Qdeo video processzor gyanítom többet fogyaszt, mint az elődben dolgozó Faroudja DCDi.

Ennél a pontnál érdemes is egy kicsit elidőzni.

Ez az a tudás, amire minden ember rázza a fejét, hogy ez meg hogy lehet. Félreértés ne essék, és nem a 10W-on vagyok fennakadva, hanem a 4K képkezelésen, ami 3840 x 2160 pixel felbontást jelent.

A kérdések, és gyanakvások megalapozottaknak tűnnek, ugyanis az Onkyo egy olyan dolgot állít, és vetít előre a jövőbe, amiről még szabvány sincs. A 4K-s videokezelést egyenlőre nem támogatja a HDMI szabvány. Full HD 3D-s vetítők elvileg képesek lennének a jel fogadására, de natívban csak a Full HD, vagyis az 1980x1920 pixel felbontást jelenítenék meg. Ennek így nem sok értelme van, csak akkor, ha a 3D-s kép Side-By side módban lenne így rögzítve, mert akkor teljes értékű Full HD 3D-s képet lehetne előállítani, úgy mint a Frame Packing eljárással.

Stúdió technikában használják egyenlőre csak ezt a felbontást, de ott is csak szerkesztésre. Sikerült is szereznünk egy ilyen monitort, de rögtön akadályokba ütköztünk. Ennek oka, hogy a stúdió technikában a mai napig nem használják a HDMI csatlakozót, így nem tudjuk kipróbálni sem. A stúdiók még mindig a BNC dugót, és a HDMI elődjét a DVI csatlakozót támogatják. A 4K-s monitorunk egyébként a DM-3400-as modell lett volna. Ez 56"-ban jelenítette volna meg a 3840x2160 (1920x1080 x4ch) képet.

 

A másik érdekes dolog, hogy a minap olvastam egy cikket a Budapesti iMax moziról, hogy teljesen lecserélték a technikájukat digitálisra, vagyis a jól bevált 70mm-es film helyett immáron itt is HD-s képet sugároznak. Abból sem a 4K-t, hanem a 2K-s képet. Jól hallották, még ott sem használnak 4K-s képet, csak elő van készítve rá. Felmerül bennünk a kérdés, hogy akkor meg minek ilyen technikát kiadni nekünk, halandóknak? Pár év múlva kiderül.

Rendkívül kíváncsi voltam arra, hogy mi van akkor, ha az átlag felhasználó kiválasztja a 4K-s felskálázást. A kép ugye letűnik, mivel nem tudja a megjelenítő megjeleníteni ezt a jelet. Ebben az esetben 2 lehetőségünk van. Az egyik az, hogy az erősítő kijelzőjén keresztül megváltoztatjuk a kimenő felbontást, de a legegyszerűbb az, ha egyszerűen ki, és belépünk a főmenübe, ugyanis az csak a Full HD-s felbontást támogatja. Ezek után tetszőlegesen ismét kereshetünk egy olyan felbontást, amit már támogat a megjelenítőnk. Én már az elején drasztikusan a "Hard Reset"-re gondoltam, de ez sokkal barátibb megoldás, és nem fognak az ügyfelek hívogatni, hogy "baj van". Dicséret érte.

A fejlesztők további érdeme, hogy a menü megjegyzi, hogy hol voltunk előtte, így egy esetleges módosítás után rögtön ugyanoda lépünk vissza, és módosíthatjuk az előzőekben rosszul megadott paramétereket.

A következő nagy előrelépés ebben a kategóriában a hálózati támogatás. Egy LAN kábel segítségével az Internetre csatlakoztathatjuk a készülékünket, amivel szoftverfrissítés, és belső hálózati elérésen túl internet rádió hallgatására is van lehetőség.

Menjünk ebbe bele egy kicsit részletesebben. Alább láthatóak a menüképek, melyeken látszik minden menüpont, köztük a firmware frissítési procedúra is. Mi ezen a készülékünkön megtettük, mert volt rá elérhető új verzió. Egyszerűen elindítottuk a folyamatot, és ezután megkezdődött az új verzió letöltése. Miután megtörtént, egyesével kezdte átírni a készülék boot szektorait, és a frissíteni a DSP, és egyéb processzorokat. Itt kezdődtek a problémák, ugyanis 19%-nál megállt, és nem volt hajlandó tovább lépni. Kikapcsolni nem mertem, ezért vártam vele egy napot. Másnap ugyanilyen státuszban villogott a kijelzőn a 19%, és hitetlenkedve láttam rajta, hogy szerinte dolgozik. Megtettem, amit nem mertem. Kihúztam a konnektorból, mert a kikapcsolásra nem reagált. Félelmem nem igazolódott be, mivel elindult,és működött a készülék. Ezután újra indítottam a folyamatot, és ezúttal hiba nélkül teljesítette a kérésemet, vagyis frissítette a készüléket.

Az Internet rádió kezelése pofon egyszerű. Kiválasztottam a távirányítón a NET funkciót, és ezen belül a vTuner opciót.

Külföldi rádióállomások száma gyakorlatilag megszámolhatatlan, mert a világ összes tájáról választhatunk ki rádiókat.

A magyarok dolgát viszont rendkívül megkönnyítették, hisz a negyedik mappa kiválasztásakor csak a magyar rádiókat listázza le. Illetve azt még nem teszi, mert 29 féle szűkítéssel kategorizálhatjuk azokat. Összesen 105 csatorna található. 9 városra szűkíthetünk. Sajnos Győr nem szerepel ezen a listán. Ez egy rossz pont, tekintettel, hogy mi Győriek vagyunk. Ehelyett felsoroljuk, hogy hol mennyi rádióállomás üzemel.

Budapest: 52

Debrecen: 4

Kecskemét: 1

Miskolc: 5

Nyíregyháza: 4

Pécs: 4

Szeged: 12

Székesfehérvár: 5

Szombathely: 2

Egy jópofa dolog, hogy jelzi, mennyi ideje hallgatjuk az adott csatornát. Csatorna váltáskor nullázódik a számláló.

Amennyiben nem lenne elég a számtalan ingyenes zene, abban az esetben előfizethetünk a Napster, és a Last.fm műsoraira is.

Hálózati lejátszást is ki szerettem volna próbálni, de ez a tűzfalunk végett nem tudtuk, ezért segítségül hívtuk a Synology DiskStation DS110j NAS szerverét, melyet akár direkt erre terveztek, vagyis a DLNA hálózat kiszolgálójának. Erre viszont ugyancsak időt kell szánni, úgyhogy ez a funkció csak egy későbbi kiegészítésben fog megjelenni. Addig is higgyük el, hogy működik.

A harmadik újdonság az Onkyo-nál az USB bemenet. Igazából ez csak náluk újdonság, de azért örüljünk neki. Egy pendrive után rácsatlakoztattunk egy 500Gb-os külső merevlemezt, melyet könnyedén kezelt. Semmiféle lassulás nem volt érzékelhető. Bőven ad ki annyi áramerősséget magából, hogy fel tudja pörgetni a merevlemezt. A zenéket meglepően könnyedén kezeli, és még a belepörgetést is engedélyezi.

Ami a legjobban tetszett az az volt, hogy minden információ megjelenik az erősítő kijelzőjén. Nem csak az Internetrádió címe, de az USB-s eszközről hallgatott előadó neve, és a dal címe is. Ugyanez vonatkozik az Apple termékeire is, ugyanis azok kezelését is tökéletesen végzi. Csatlakoztattunk rá egy iPhone 4-es készüléket, amiről pillanatok alatt betöltötte az adatokat, melyek közül a "MODE" gomb segítségével tudtuk kiválasztani, hogy zenét, vagy videót szeretnénk róla lejátszani. Mivel videó dokkolós egységünk nem volt, ezért csak a zenei részére térnénk ki. Gyönyörűen szólaltatja meg a tömörítetlen zenéinket. Olyan, mintha egy (olcsóbb) CD lejátszóról hallgatnánk zenét. Egy komolyabb analóg CD lejátszót azért nem közelíti meg.

Miután mindhárom újdonságát bemutattuk ezután rátérünk a mindennapi tulajdonságaira. Nagyobb százalékban a hangjára összpontosítva.

Kicsomagoltuk a mérőmikrofonját, majd a megfelelő pozícióba helyezve megkezdtük a szoba mikrofonos akusztikai bemérését. A TX-NR609 is csupán Audissey 2EQ bemérést használ, de ettől függetlenül nem lehetett észrevenni eddig a hátrányát. A bemérés elvégeztével, és a mérési eredmények megtekintésekor szembesültünk azzal a beállítással, hogy minden hangfalunkat egyenletesen 40Hz-nél vágta. Megismételtük a bemérést, hátha nem gondolta komolyan. De igen. Szerinte ez a helyes beállítás. Elhittük egyenlőre neki.

Ebből kiindulva először csak sztereóban hallgattuk meg, mivel ott a Pure Audio átkapcsolásával kikerülhetünk minden audio, és videó áramkört, ezzel is megtisztítva az utat a jelek előtt.

A várt hangzás nem maradt el. Ugyanazt a kissé Loudness-es hangot kaptuk, mint amit az elődtől is. Ezt egy kellemes meleg tónusú hangnak kell elképzelni, ami erősen pozicionált. Minden hangot, és énekest középre helyez, ezzel egy olyan térérzetet hoz létre, mely minden embernek tetszik. Minden esetben térérzetet hoz létre függetlenül attól, hogy milyen stílusú zenéről van szó.

Számomra túl soknak tűnik a mély hangja, mivel az általunk sokszor használt Turul Audio hangfal szettünk rendkívül érzékeny. Ezt nem tarom problémának, hisz ebben a kategóriában ez nem probléma, hanem egyenesen elvárás.  Az ehhez ajánlott hangfal szettek a legtöbb esetben olyan érzéketlennek bizonyulnak, hogy halkabb hangerőn nem tűnnek elég részletgazdagnak, és dinamikusnak.

A sztereó zenehallgatást az internetrádióval kezdtük, mely minőségén eléggé meglepődtünk, hisz a legtöbb adó csupán 128kBit/sec tömörítésű zenét szolgáltat. Egészen elfogadható a minősége, és a sok színűsége sokaknak fog tetszeni. Ez a jövő, el kell fogadni.

Azért vittünk egy kis minőséget a dolgokba azzal, hogy egy analóg CD lejátszót kötöttünk rá, és betettük kedvenc lemezeinket.

Allan Taylorral, és a Colour to the Moon - 2000-ben kiadott albumával kezdtük. Ezt az albumot használja a B&W is a tesztlemezének.

Mivel itt még jobban rámentek a mély hangok teltségére, ezért helyenként már zavaróan túlzónak bizonyult. Figyeljék meg sok helyen ezt a lemezt használják bemutató célra, főleg olyan hangfalaknál, ahol kevesebb a mély hang. Ebben az esetben kifejezetten előnyös tud lenni. Pont ezért ez az a lemez, amit minden erősítő és hangfal tesztnél használunk. Mi tudjuk, hogy hogy kell szólnia. Ugyan ez a helyzet Horváth Charlie hangjával, ahol meg mindenki szabadkozik, hogy nem azért csattog, mert a hangfal rossz. Valóban. Ha nem sziszegős, reszelős Charlie hangja, akkor nem is jó. Az akcentusa érződik rendesen. Az Onkyo hangzásvilága ilyen szempontból nem rondít bele a képbe. Igazából az előbbiekben leírtakat lehet tőle várni. Az Onkyo mindig is a legajánlottabb arany középút volt számunkra, hisz pl. a Harman/Kardon házi moziban, míg a Denon erősítői zenében tűnnek nagyon erősnek. Az Onkyo addig mind zenére, mind házi mozira egyaránt ajánlható, és vállalható volt mindig. Természetesen nem megfeledkezve a kategóriákról, ahol versenyeznek.

Szerintem a zenei részt ki is végeztük, hisz újdonságot hála az égnek nem tartalmazott. Ezt várom tőle moziban is, akkor nem lehet baj.

A számkivetett című filmmel indítottunk.

Mivel a film elég nyugodt hangvitelű, ezért itt a térérzetet teszteltük. Nagyon kellemes, mozis hang fogadott bennünket. Ismételten nagy dicséret illeti, a halkan is kivehető apró neszekért, részletekért. A legjobban az a rész testszett, amikor a tengeren kitörő vihar után reggel elveszíti legjobb barátját, Wilsont a labdát. A jó hír az, hogy nemsokkal ezután megtalálja egy hajó. A hajó akkora erővel érkezett meg, hogy majdnem én is a földön találtam magam. Az ereje kétség kívül nem csökkent.

A film közben  többször korrigáltam az egyes hangfalak kimenő szintjét, mely végül tökéletes lett. Kissé visszavettem még a hátterekből, és a center hangerejéből.

Stílust váltottunk most egy izgalmasabb  filmet választottunk. Ez pedig nem volt más, mint a Shrek 4. Ebben minden megtalálható, ami elvárás egy fimnél. Dinamika, tökéletes kép, és hangminőség. Itt minden az, hiszen rajzfilm. A hangokért pedig itt a csúcstechnika felel. Figyeljék meg, ezt is előszeretettel alkalmazzák bemutatókon. Mindenkinek tetszik, és nincs mihez viszonyítani. Azért elég bizarr, hogy egy rajzfilm már-már félelmetesebb, mint egy akció film.

Ennél a filmnél azért a dinamika növeléséhez belenyúltam a vágási frekvenciákba. A frontokat teljes értékűre állítottam, míg a centert, és a háttereket egységesen 60Hz-re. Ezzel a beállítással kissé levettük a terhet az erősítő tápegységéről, mivel a hangfalak valóban tudják az előzőleg beállított értékeket. Ezért ajánlottuk azt, hogy mindenki bátran próbálgassa a beállításokat saját szájíze szerint, és ha mégsem sikerül, akkor is visszaállítható a mérőmikrofonos alkalmazás segítségével.

Ez szoba és akusztika függő is. Ne feledjük a THX beállítások is 80Hz-es meredek vágást alkalmaznak.

Talán még annyit tennék hozzá, hogy kevésbé  észrevehető az üvöltözése nagyobb hangerőn. Ott van, de kevésbé észrevehető, vagyis zavaró, mint a 608-asnál tapasztaltunk. Ha csak ennyi lenne a fejlődés, mi már azzal is elégedett lennénk.

Végezetül még azért betettem az egyik kedvencünket az AVATAR-t. Ezt mindig szerettem a képi, és hangi megjelenítéséért. Rengeteg lágy, és harcias rész váltja egymást. Itt ugyanúgy végig izgultunk a filmen, mint amikor először láttuk, és akárhogy is vesszük, ez a lényeg. Végignézni filmeket, zenéket anélkül hogy bármi más járjon a fejünkben. Ettől válik kedvenccé egy rendszer, ha folyamatosan használják, mert jó. A rengeteg új tulajdonság amivel felvértezték pedig a jövőt vetíti elénk.

Itt elhagynám a negatív kritikákat, mert hát ennyiért nem ad senki sem mást, vagy jobbat, abban biztos vagyok. A sztereó hangzását sem bántanám, mert hát mégis csak házi-mozi erősítőről van szó, nem pedig sztereóról.

Előnyei közt is az újdonságait emelném ki:

- Hálózati kezelést, ezen belül is az Internetrádiót.

- Az USB bemenetet, mert így mindenféle adathordozóról tudunk zenéket lejátszani anélkül, hogy monitor kellene hozzá.

- iPhone, iPod, iPad kezelés

-  4K-s videokezelés, amit nem sikerült igazából kipróbálnunk, de higgyük, hogy ők pontosan tudják, hogy mit miért tettek.

- A legfontosabb talán az, hogy lényegében nem történt spórolás a készüléken. Ez manapság igencsak csak divatos dolog. Ugyanolyan jó, mint az elődje volt, és legyen ez a végszó.